Annons:
Etikettertnrskygga-katter
Läst 3361 ggr
kalindas
2014-07-16 22:10

Fånga katt - tips

Har en hona kvar att fånga utav de fyra jag ska kastrera. Min favorit då hon är den som är tuffast och mest framåt. Men jag får henne inte att gå i fällan!
Har haft fällan öppen i en vecka och haft mat i den. Laddade den idag och två katter blev fångade, de två som borde ha vett att inte gå dit igen. 
Den honan som jag kallar Stjärna fångades i förra fällan jag hade men jag var tvungen att släppa henne, då hon precis hade fått ungar. Nu ser hon misstänkt tjock ut igen så det är akut!
Har ni några tips på hur jag ska kunna lura henne att gå i fällan eller andra sätt att ta henne?
Hon är förvildad, så hon är hela tiden på helspänn när jag är nära. Närmaste jag kommit henne är att jag kan röra henne på öronen i ett par sekunder. Sen springer hon. 
Funderade på håv, men tror inte jag är snabb nog och vill inte bli biten.

Får jag inte fatt henne så riskerar hon att bli skjuten…

/Elisa

Annons:
smyrna
2014-07-17 00:52
#1

Hon har lärt sig vad en fälla är och då är det jättesvårt att få in dem igen.  Enkelt tips: Byt fälla. Gissar att du har en Lotin. Kontakta katthjälpsföreningar i din närhet och fråga om de har en annan sort. Det finns fällor i trä t.ex Ser helt annorlunda ut. Guld vore om de har en drop-trap.  Funkar alltid på katter som inte går in i några andra fällor.

kalindas
2014-07-17 07:16
#2

#1
Jo, det är en lotin fälla. Kan kolla med Kattfotens i Halmstad för de har en träfälla. Problemet är om hon är där när fällan fångar en annan katt. Men träfällan skramlar kanske inte lika mycket. 
Ska sätta den ikväll igen, men tror inte hon går in i den.

/Elisa

Katthemsmatten
2014-07-17 15:04
#3

Träfällan kan fungera. Om en annan katt är i närheten får du lov att gå framåt för att skrämma bort den. Det betyder alltså att du måste vara på plats när den är laddad.

En typ av fälla som jag tycker är absolut bäst när det handlar om katter som av en eller annan anledning inte vill gå in i en fälla är en s.k. drop trap. Googla så ser du hur de ser ut. Går att bygga hyggligt enkelt med hjälp av 2"x2" , hönsnät och masonitskiva till överföringsluckan.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
2014-07-18 16:58
#4

Tyvärr kan jag inte bygga någon fälla. Varken ekonomi eller kunskap. Ska testa den jag har en vecka till. Ger dem maten i fällan. 
Medan den ena honan vägrar att gå in så har den andra gått in två ggr efter hon kastrerades, likaså de övriga två har varit i den igen. 
Men inte hon som jag vill ha in. 😮

/Elisa

Lena
2014-07-20 17:24
#5

#4 Det är väl typiskt! De kan vara ganska envetna vissa honkatter. För smarta för sitt eget bästa.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kalindas
2014-07-20 19:44
#6

#4
Denna är det definitivt! Hon kommer ge mig gråa hår! Vill ju inte att hon ska få en kull till så att det måste bli trassel hela hösten.

De honor som redan varit i buren går glatt in i den. Den svartvita honan har varit inne tre gånger nu! De tre som är kastrater är iallafall pigga och friska som jag kan se, även om de är lite sura på mig, vilket är förståeligt. 😉

/Elisa

Annons:
kalindas
2014-07-22 18:18
#7

Nu har jag gett upp fångandet för stunden. Just nu så har ingen katt något förtroende för mig längre och jag måste bygga upp det igen. Honan jag inte fått in ser misstänkt rund ut. Men så fort hon vågar komma nära, ska jag börja ge henne p-piller om det trots allt bara är fetma.
Sen är det bara att bygga förtroende och vänta och se. Sen hoppas att jag kan låna fälla igen och få in henne. Blir det en kull så har jag ju lixom vanan inne redan. 😮
Innan hösten "ska" hon vara kastrerad, men nu under rötmånaden kan det vara bra att ta det lugnt.

Sen saknas det minst en unge på logen, som jag misstänker är död. 😕
Hittade en liten vit hona med kladdiga ögon som jag bar ner till Ozzy o Pippi, som då fortfarande var ute. Men dagen efter var den försvunnen och det luktar misstänkt där ute. Har letat, men inte sett den. Hade den levt borde jag sett den äta, för hon var såpass stor. Andra alternativet är att mamman tog den och flyttade den från gården. Men då borde den dyka upp i höst.
Fast troligtvis är hon död. 😕

/Elisa

Lena
2014-07-23 15:14
#8

#7 Så sorgligt om kissen kan vara död! Tyvärr den obehagliga sanningen för många hemslösa katter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kalindas
2014-07-23 22:47
#9

#8
Jo, det är tråkigt om det är så.  😕

/Elisa

Lena
2014-07-25 14:36
#10

När det gäller att fånga i fälla. Mata katterna på samma ställa. Sätt sedan tillbaka fällan och börja mata i den utan att utlösa luckan. När katterna börjat äta i den utan att vara misstänksamma så börjar du fånga aktivt igen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kalindas
2014-07-25 23:17
#11

#10
Det var så jag gjorde, men hon gick inte in ändå. De övriga gick däremot in.

/Elisa

Katthemsmatten
2014-07-27 12:42
#12

#11 har hon blivit fångad tidigare och utsläppt så kan hon vara smart nog att inte göra om misstaget. Dessvärre.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
2014-07-27 13:45
#13

#12
Jo hon är smart. Lite för smart för sitt eget bästa. 😕
Nu är hon högdräktig och jag vägrar att göra en abort när det gått så långt, så nu får jag snällt vänta till hon fått bebisarna och försöka fånga henne senare. 
Ska se om hon går in i en träfälla till hösten.

/Elisa

Annons:
kalindas
2014-08-03 15:28
#14

Nu dök kattungen jag trodde var död upp! 
Hon är en söt men väldigt skygg svartvit harlequin. Hon kommer behöva en kunnigt jourhem om fyra veckor, är ca nio veckor nu. Behöver hjälp att fånga henne, för hon kan inte bo kvar här…

/Elisa

Upp till toppen
Annons: