Annons:
Etikettkattprat
Läst 1091 ggr
jnielsen
2014-07-11 11:45

Släppa ihop kattungar + egna?

Sen vi tog in hitteungarna och Mammakatt så har vi haft dem i ett eget rum. Just nu vill jag inte släppa ihop Mammakatt med mina, eftersom hon fortfarande återhämtar sig efter livet där ute, dessutom är hon inte kastrerad ännu och jag vill inte att spänningar mellan henne och mina katter ska uppstå pga att hon skyddar ungarna eller liknande. Men ungarna är så sjukt nyfikna på livet utanför dörren! Kan det vara ok att släppa ut några ungar åt gången, att vara i resten av huset kortare lekstunder och upptäcktsfärder? Jag vill ju att de ska ha vant sig mer innan de flyttar.. Ska jag sätta galler för dörren så att de kan gå in och ut, och Mammakatt kan se dem? Då kommer hon även kunna hälsa på mina, vilket jag inte vet om det är bra med tanke på vad jag tidigare skrev. Vad säger ni? Jag förstår såklart, att får vi inte sålt ungarna direkt, så kan de inte bo kvar i det rummet i flera månader till, då kommer de såklart släppas i resten av huset.

Annons:
Katthemsmatten
2014-07-11 13:06
#1

En nätdörr av kompostgaller är väl alldeles utmärkt, men se till att ungarna håller sig tillsammans med mamman innan mamman och dina katter visar att de accepterar varandras existens är mitt råd. Andra kanske har annat sätt att se det.

Personligen brukar jag släppa ihop nya katter direkt med mina och hittills har det aldrig blivit problem. OBS! Jag har inte haft mamma med ungar eller bara ungar så jag är osäker på om metoden skulle fungera.

Hoppas vi får litet fler förslag i den här tråden. (Men inga sura påhopp, tack.)

Medarbetare Hittekatter iFokus

jnielsen
2014-07-11 14:48
#2

Tack! Jag funderade idagpå att köpa balkongnät för att gränsa av, då kan jag lätt sätta upp/ta ner och klippa lagom stora hål för ungarna att gå in och ut..

Jourhemmet
2014-07-11 16:57
#3

Tänk på att mammakatt kan bli väldigt orolig och arg om du släpper ut ungarna så att hon ser den ihop med de andra katterna. Det kan även bli revirkissande från båda håll när det finns en okastrerad katt. Katter är ju otroligt beskyddande mot sina ungar så vad du än gör släpp inte ut mamman innan hon är kastrerad och ungarna flyttat. Annars kan dina katter få mycket stryk. Är dina årligen vaccinerade och är jourkatterna vaccinerade?

jnielsen
2014-07-11 18:31
#4

Ungarna är vacc 1 gång, mammakatt vill veterinären inte vaccinera då hon inte tyckte stt det skall göras innan hon har en bra vikt osv Mina är definitivt vacc!

Lena
2014-07-20 17:29
#5

Hur går det för kattungarna?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

jnielsen
2014-07-21 07:35
#6

Det går bra! Ännu har vi inte släppt ihop dem med våra, två stycken är tingade och flyttar om ca 1 vecka, om en timme eller så sks jag ringa och boka tid till den andra vaccineringen och idmärkning. De två som flyttar ska till en barnfamilj med gård, de blir försäkrade, kastrerade och jag är övertygad om att de kommer ses som familjemedlemmar och de kommer tas väl om hand! Detta var familjens första katter, och jag är så glad för att det finns familjer som tidigt lär sina barn att katter ska kosta att köpa in, att det är viktigt att de säljs vacc osv, att katter ska kastreras, hållas försäkrade och tas väl om hand. Det tråkiga var att när de var och tittade på kattungarna så märktes det tydligt hur ovana kattungarna är vid andra än oss, Fegis, msmmagrisen kom inte ens och hälsade..

Annons:
jnielsen
2014-07-21 07:40
#7

För övrigt så växer de bra, viktkurvan har varit hur bra dom helst sen vi tog in dem, mammakatt är en riktigt gosig tös! Hon har problem med magen och ska när ungarna börjat flytta ut och hon får lite lugn och ro utredas ordentligt för om hon har någon sllergi eller om det bara blivit för mycket för henne, hon får mjölksyrebakterier så länge, det mår hon bätttre på. Jag ser fram emot och önskar att alla kattungar får egna bra och trygga hem snart, jag vill så gärna kunna kastrera och ta hand om mammakatt, en sån kelgris ska ju kunna krypa upp i soffan och mysa precis som våra andra katter!

Katthemsmatten
2014-07-24 23:32
#8

Tack för uppdateringen. Hoppas att alla småttingarna snart får goda egna hem.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2014-07-25 14:41
#9

Det är rätt vanligt det där att katterna backar när det kommer främlingar in i bilden. De kommer bli lika tama med de nya ägarna som med er, men det kan ta lite tid. Så det är viktigt att den som adopterar katterna är medveten om det.  Har det tålamod och den tid som det kan behövas för att bygga upp tilliten. Ett sätt att underlätta övergången kan ju vara att de kommer på besök några gånger hemma hos er innan katterna flyttar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2014-07-25 17:43
#10

Kan inte annat än hålla med #9. Det är viktigt att du informerar de nya ägarna dels om att de kommer att gå tillbaka, dels ge dem tips om hur de ska gå tillväga för att vinna deras förtroende. Ett bra sätt är att be dem komma tillbaka minst 4 gånger under en tvåveckors period. På det sättet hinner katterna i någon mån vänja sig vid 'främlingarna' men du kommer också märka om de tilltänkta köparna är genuint intresserade. Är de inte det så är det lika bra att du upptäcker det innan katterna har flyttat. För allas bästa.

Medarbetare Hittekatter iFokus

jnielsen
2014-07-31 07:27
#11

Igår flyttade två av ungarna! De kommer att få det jättebra i sin nya familj, de hade verkligen tänkt genom, planerat och ordnat för att det ska bli bra för sina nya familjemedlemmar. De två som flyttade fann sig direkt i den nya miljön, även när jag gick ur rummet var de framme och busade och undersökte med barnen i fsmiljen. Mamman i familjen har tagit halvdagsledigt idag, och fr o m imorgon har hon semester någon vecka framåt. På förmiddagen idag skulle hennes far gå dit och hålla kattungarna sällskap, han var där igår också när jag lämnade dem så att de mötte honom tillsammans med mig och nya familjen. De har valt en fantastisk veterinär, som jag vet att många i bl a Kattkommandosyd använder, köpt bra foder, tagit till sig information som jag gett dem och tipsat dem om att läsa så ungarna fick direkt varsin låda med klumpbildande sand.. De hade köpt en klöspelare och leksaker och ordnat en ordentlig bädd. De försäkras i Agria och kommer kastreras innan könsmognad:)

Katthemsmatten
2014-08-01 12:13
#12

Vad roligt! Nu önskar vi dem all lycka resten av ett långt liv.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: