Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 4298 ggr
kalindas
2014-07-10 11:04

F*n, F*n, F*n!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kommer hem efter att kastrerat katt nr3 av fyra och känner mig nöjd att problemen snart bör vara över.
Går in för att gosa med kattungarna och lyfter upp lille Ozzy. Han är ca 6 veckor och är tingad av en vän till mig.
Kollar honom o de övriga i rumpan då hade haft lite diarré och se direkt att de inte ser normalt ut!
Bajshålet sticker ut som hemorrojder och ser svullet ut. Är även lite hårt runt omkring. 😕
Troligtvis har han drabbats av tarmframfall och valet är då troligtvis avlivning. 😕
Det "kan" ju gå att operera, men den ekonomin har jag inte och jag tror inte att hans nya ägare vill lägga ut den summan. Plus att han är så ynkligt liten.

Vad ska jag göra??
Än så länge är han pigg och glad, men om det är detta så går det fort utför. 😕

Just nu känns det för jävligt helt enkelt!

/Elisa

Annons:
Saffran0Spice
2014-07-10 11:06
Katthemsmatten
2014-07-10 11:11
#2

Så sorgligt!

Medarbetare Hittekatter iFokus

[JeanetteK]
2014-07-10 11:17
#3

💔Stackars er…

Scarlet
2014-07-10 11:17
#4

#0

Men varför släcka ett liv istället för att göra allt för att rädda det? Om man har ansvaret för ett levande djur så måste man göra allt man kan för det och inte ge upp bara för att det kan se mörkt ut. Jag har tex. hittat moderlösa kattungar som enbart varit en vecka gamla och fått rådet att avliva dem eftersom de är små, enbart därför - idag är de snart 4 år gamla och kärnfriska efter att jag födde upp dem med flaska och såg till att de fick den veterinärsvård som krävdes. Många gånger kan man rädda en dålig situation om man bara försöker även om jag förstår att det inte alltid går väl, men då har man gjort allt man kan istället för att ge upp genast. Varför skulle den nya ägaren inte vilja göra allt för att rädda lilla Ozzy?

Har du hört med en veterinär om vad det skulle kosta att operera honom om det skulle vara så illa? Om du behöver ekonomisk hjälp så kan en insamling vara en bra idé, många av oss här kan säkert hjälpa till om det skulle behövas. Kattungar kan också bli irriterade i baken om de har diarré, jag har haft en kattunge med känslig mage själv som behövde specialfoder under en längre tid innan hans mage läkte ut efter en mag- och tarminflammation men det blev bra till slut. Men ring till veterinären nu genast och berätta för dem om hur Ozzy mår, att han verkar ha varit lös i magen och att du är orolig för honom. De kan ge råd om vad du ska mata honom med och vad du ska tänka på för små kattungar blir snabbt uttorkade, särskilt i denna värme och då måste de snabbt in för dropp. Det är alltid bättre att ringa en gång för många och fråga om råd än för sällan. Skriv gärna om hur det går med Ozzy och vad de säger hos veterinären. :)

[mommo 12]
2014-07-10 11:19
#5

Jag skulle valt operation.

kalindas
2014-07-10 11:27
#6

#4

Jag tänker ta med honom till veterinären, har tid 8:00 imorgon. Men då jag försäkrade honom i förrgår gäller inte försäkringen ännu.

Själv har jag inga pengar att betala veterinären, har i nu läget inte ens pengar att betala en avlivning om det blir aktuellt! 

Förhoppningsvis är det bara en irritation på tarmen, men det kändes misstänkt hårt runt analöppningen.

Insamling hade inte varit fel och då hade jag självklart opererat honom om det gick.  Men han väger bara 450g och bara sövning på en sådan liten är en stor risk.
Är ganska säker på att veterinären kommer rekommendera avlivning.

/Elisa

Annons:
Scarlet
2014-07-10 11:46
#7

#6

Vi får hoppas att det bara är irritation för de kan bli svullna i baken av diarre, men man vet ju aldrig så det var bra att du fick tid så snabbt för honom. :) Men jag förstår dilemmat med försäkringen och att de kanske inte opererar så små kattungar, men vi får se vad de säger imorgon och hur akut det isf. är om han har en skada eller sjukdom som behöver åtgärdas. 

Veterinärer påminner en oftast om att man kan välja att avliva dem om man inte har råd med behandlingen men om det finns en chans att han kan klara av eventuell operation så skulle man kunna starta en insamling. tex. på Facebook och se om man kan få mer stöd även genom familj, vänner osv. för många små donationer kan ändå räcka långt. 

Vad äter han, har han bytt foder på senaste tiden eller kanske kommit åt att äta något nytt som han inte riktigt tål? Dricker han? Jag minns att de är experter på att hitta smulor som de sätter i sig utan att tänka efter eller på att tugga på sådant som de inte borde i den åldern. :)

kalindas
2014-07-10 12:00
#8

Jag hoppas också att de bara är svullet, för han är så underbar! ❤️

/Elisa

Malin688
2014-07-10 12:06
#9

Det är väl värt att ta den kostnaden när han är så ung och det faktiskt är behandlingsbart?

Blandad kompott är en bra kompott :)

Katthemsmatten
2014-07-10 12:17
#10

Till alla er som säger åt TS att ta kostnaden, hon skriver att hon inte ens har pengar till en avlivning! Om jag minns rätt, vilket jag kanske inte gör, så handlar det här om stallkatter som TS försöker rädda och inte om en ägd katt som hon underlåtit att kastrera och som fött ungar. Jag säger inte att denna katt inte är värd att få leva,  för det är den självfallet precis som alla andra katter, men har man inte pengar och ingen organisation i ryggen som har en hygglig ekonomi så kanske det inte är möjligt att låta operera för femsiffriga belopp. 

Veterinärvårdsförsäkringar har 20 dygns karenstid och uppstår någon sjukdom under denna tid så kommer den diagnosen inte att ersättas av försäkringen i framtiden.  Jag misstänker att TS inte kommer behålla alla kattungar och det kan vara vanskligt att få en kattunge som inte kommer att kunna försäkras fullt ut såld till ett seriöst hem.

TS, hoppas du har möjlighet att bekosta en första undersökning av veterinär för att få konstaterat vad det är för diagnos. Steg 2 får vara att försöka starta en insamling på fb. Jag vill i sammanhanget påpeka att det inte är tillåtet att starta insamlingar på Hittekatter iFokus.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
2014-07-10 12:27
#11

#10
Tack!
Jo, dessa katter är ju egentligen inte mina, men jag vill ju gärna slippa att det startar en koloni här. Nu är det "bara" en hona kvar som inte är kastrerad och ev. finns det en eller två ungar kvar ute.
Jag ska ta med Ozzy till veterinären imorgon och kolla vad de säger, är det en svullnad så kanske den går ner under dagen.
Skulle det däremot vara framfall och veterinären anser att det går att behandla, så kommer jag göra det. Men bara om jag får hjälp ekonomiskt.
Falkenbergs Djurskyddsförening har hjälpt mig massor genom att sponsra de fyra kastreringarna och jag har nämnt Ozzy för dem nu i ett mejl. Men tycker inte jag har rätt att kräva mer av dom pga det de redan hjälpt mig med. 
Har även fått hjälp av en annan uppfödare och de skulle gå till maskmedel. Nu blir det nog veterinärbesök för Ozzy istället. 

Är sjukpensionär och lever redan på existensminimum, hade inte planerat att ta hand om massa kattungar och speciellt inte planerat att mina egna fyra katter också fått skabb och därför fått köpa medicin för 1400kr.
Men jag gör det, för jag vill att dessa katter ska få det bra, både inne och ute och slippa denna ångest att de bubblar upp kattungar varje år.

/Elisa

Jourhemmet
2014-07-10 12:38
#12

Givetvis ska han inte avlivas. Det kommer att gå tillbaka är jag övertygad om. Har sett detta många ggr på kattungar när de fått diarré och på alla har det gått tillbaka. Tryck på sidorna försiktigt runt anus och håll kvar en stund så att körtlarna åker in. Du kan även smörja försiktigt med Inotyol som inte är farligt för honom om han slickar på det.

Och ge honom inte olika mat utan håll dig till en och samma. Royal Canin babycat 34 är superbra och jag brukar alltid börja med att blanda ut den i mycket varmt vatten så att de sväller snabbt och blir mjuka och mer aptitliga för en liten. Ger du fprtfarande RC mjölkersättning så sluta bums, den mjölken ger ofta diarrér, ge KMR.

[mommo 12]
2014-07-10 12:57
#13

Jag tycker det hade vart sorgligt att avliva honom.

Annons:
kalindas
2014-07-10 13:24
#14

#12
Tack! Ska testa det, hoppas också på att det är pga trasslet med magarna och att jag målade fan på väggen som man så fint säger.
Han är ju pigg och äter bra. 🙂 *hoppas!*
Går det bra med vaselin tror du?

Försöker få upp dem i vikt, men de som de har fått hela tiden är Mjau burkmat och RC babycat. Vill gärna att de äter torrfoder för jag måste få upp dem i vikt!
Blandade i Fortifora i Mjau nu och de får KMR kattungemjölk.

#13
Såklart det är sorgligt att avliva, det är det alltid. Men om katten är sjuk och det inte är behandlingsbart, så gör man det för kattens skull!
Nu har jag en förhoppning att Jourhemmet som haft så många ungar, vet vad hon talar om och att jag inte behöver ta några sådana val! 🙂

/Elisa

kalindas
2014-07-10 13:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Bild på charmige och söte Ozzy och alla hans tår. ❤️

/Elisa

Josefa
2014-07-10 13:58
#16

Är kattungarna ordentligt avmaskade?

Josefa
2014-07-10 14:00
#17

Det är inte ovanligt att det putar ut lite om kattungarna gått länge med lös mage. Avmaskning är superviktig för att få ordning på magarna.

[mommo 12]
2014-07-10 14:04
#18

Bild på rumpan?

kalindas
2014-07-10 14:23
#19

#16
Nej, de är inte avmaskade. Läste på Millbemax och de ska väga över 500g för att man ska kunna ge maskmedel. Bara en av dem väger så mycket. Så de har garanterat mask.

#18
Skickade rumpbild till Jourhemmet och hon säger att det är trasslig i magen rumpa. Så jag har lugnat ner mig lite nu. 🙂
Ser ju att han myser och mår bra. Får bara vara lite extra uppmärksam på honom.

/Elisa

Jourhemmet
2014-07-10 15:05
#20

Milbemax är onödigt att ge då de är för små för att ha ätit råttor och dyl se de ska endast avmaskas för spolmask. Ge Banminth, det kan ges från två veckors ålder.

Annons:
Josefa
2014-07-10 15:12
#21

#19 Ge första omgången med Banminth och andra med Milbemax. Om de är i dåligt skick ska du använda ett så milt avmaskningsmedel som möjligt. Spolmasken är den varianten som tär mest på en kattunge, eftersom de förökar sig i deras mag/tarmsystem. Bandmaskarna bara växer där men måste ha en mellanvärd innan de kan föröka sig. Jo #Jourhemmet när de så pass stora så kan de ha ätit både råttor, möss och fåglar. Kattungar har tänder redan när de är 3 veckor gamla och  börjar då så smått att gnaga på bytena mamman kommer med. De kan dessutom ha haft loppor som också kan ha smittat dem med bandmask.

Josefa
2014-07-10 15:15
#22

En annan sak du ska tänka på Kalindas är att man inte bör ge kattungarna fri tillgång till mat, om de inte är vana vid det. Magarna måste välja sig långsamt vid det, annars blir de lätt lösa i magen. Det är viktigare att kattungarna är bra i magen, än att du får upp dem i vikt fort. När de blir bra i magen så löser sig viktökningen automatiskt.

Malin688
2014-07-10 15:39
#23

Drar tillbaka min kommentar, du gör ju verkligen allt för dom små! :)

Blandad kompott är en bra kompott :)

Jourhemmet
2014-07-10 16:24
#24

Håller inte med dig Josefa. Ungarna var ca 3 veckor när de togs in och ingen treveckors intresserar sig för annan mat än mammas tuttar, än mindre av ett bytesdjur. Och har ungarna haft loppor så lär Elisa ha sett det för de försvinner ju inte iom att man tar in ungarna utan måste behandlas.

[mommo 12]
2014-07-10 17:05
#25

Det var skönt att höra.

kalindas
2014-07-10 17:19
#26

Inga loppor på dessa bebisarna "Tack o Lov!" 
Tre av dem kom in när de var ca fem veckor, så de har säkert ätit möss. Ozzy som detta gäller tog jag in för en vecka sedan ihop med sin syster och där är jag nästan säker att mamman serverat möss. 
Men jag kommer köra Banminth först nu, sen kan de får Millbemax när de är lite äldre. Var osäker hur tidigt man kunde ge Banmith, men fick svaret nu. 🙂

Fri tillgång till såhär stora bebisar anser jag inte vara någon fara. De äter när de behöver, även om de gärna undviker torrfodret. Burkmat får de morgon och kväll.
Hade Fortifora hemma så det kommer de få varje dag nu, även Pro-colin.
För är det nu att det är irritation i ändtarmen, så är det ju bra om det blir ordning på bajseriet fort. 🙂

/Elisa

Josefa
2014-07-10 17:33
#27

#Jourhemmet Du har så fel. En kattunge som är mätt intresserar sig inte för något annat än spenen. Men om mamman har dåligt med mjölk så börjar de äta tidigt. Jag fick in 4 kattungar för ett par veckor sedan där 2 vägde runt 270g och de andra 2 strax över 300g. Men äta kunde de. De slogs som tigrar om maten. De var visserligen magra och uttorkade men gissar på att de var strax över tre veckor. Men ätit hade de gjort förr. En kattunge som aldrig ätit riktig mat förr, försöker suga i sig maten. De här tuggade ordentligt direkt, så ätit hade de gjort förr.

Annons:
kalindas
2014-07-10 17:43
#28

#27
Pelle åt när han kom in och var tre veckor. Han smakade på köttfärs första dagen. Försökte sug/tugg äta. Men han var ju väldigt mager och hungrig.

/Elisa

Josefa
2014-07-10 17:49
#29

#26 Risken med fri tillgång är att katter som fått gå hungriga ute äter, allt vad de kan, eftersom de inte inte vet om när de får mat nästa gång.  Och äter de för mycket så blir de lätt lösa i magen. Speciellt när de får de mer koncentrerade fodren.

kalindas
2014-07-10 17:56
#30

#29
De äter väldigt väluppfostrat. Ozzy och Pippi hade mat på logen när de var där och jag bar alltid fram dem till en skål varje kväll.
Pelle var så liten när han kom in och Penny har inte visat tendens till att hetsäta.

/Elisa

kalindas
2014-07-10 17:57
#31

Nytagen film på Ozzy och Pippi. Tro jag kan vara lugn när det gäller tarmen. Svullnaden har gått ner också.

/Elisa

Jourhemmet
2014-07-10 18:21
#32

Elisa. Jag trodde det var den första ungen du tog in som det rörde och han var ju yngre. Visste inte att du plockat fler kattungar, tyvärr är nu risken att mammorna får mjölkstockning. Femveckors kan självfallet ha testat nyfångat. Men jag hävdar fortfarande att en treveckors inte äter det mamman fångat Josefa, där har vi olika åsikter.

Josefa
2014-07-10 19:39
#33

#32 du får ha vilken åsikt du vill.Men kattungar kan börja äta redan vid 3 veckors ålder.

kalindas
2014-07-10 20:35
#34

#32
Mamman mår bra. Ingen mjölkstockning, hon kastrerades igår. Var tvungen att ta in dem. De gick inte längre att klappa dem där ute som jag gjorde först. Sprang undan när jag kom och spottade och fräste. Hade tänkt vänta tills de var äldre, men det var ohållbart, de var även väldigt små och magra och ögonen igenklibbade.

/Elisa

Annons:
Casper
2014-07-12 16:09
#35

Nyfiken på hur det går med Ozzy? 😉

kalindas
2014-07-12 16:18
#36

Det går bra! 🙂
Troligtvis var det pga trasslig mage som han var svullen. Han mår toppen! Tung är han också. Han är den som äter bäst. 😃

/Elisa

Katthemsmatten
2014-07-13 20:41
#37

Skönt att det inte var något riktigt allvarligt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2014-07-20 17:28
#38

#36 Så bra han är bättre nu!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kalindas
2014-07-20 19:41
#39

#38
Han och de övriga mår tiptop, magarna är fina, och ingen mer diarré. 😃
Imorgon kommer Ozzys framtida matte och hälsar på, får hoppas hon faller för honom lika mycket som jag gjort.
De har nu fått Stronghold och det är bara att hoppas att en dos funkar. De har även fått en dos Banmith och om ett par veckor får de Millbemax.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: