Annons:
Etikettertnrskygga-katter
Läst 618 ggr
[nettaahs]
2014-04-24 12:46

Hur kastrera en skyggis?

Hej! Bland vår lilla katt-trio här hemma har vi en liten tös på snart ett år. Vi tog över henne i julas, dels för att vår yngsta katt skulle få en lekkamrat då den äldre inte är lika busig, och dels för att det visade sig att de var kullsyskon. Perfekt - för de känner ju varandra sen innan! När vi hämtade Zingo (brodern) så var han rätt skygg. Alla kattungarna var otroligt skygga och sprang när man närmade sig. Men när vi fått hem honom så blev det bättre och bättre. Idag är han helt underbar, mysig och go. Vi hämtade alltså han vid 12v. När vi fick hem Konja (systern vi hämtade i julas) var hon också otroligt skygg. Vi har inte fått lyfta henne sen dag 1. Hon är jättekelig när man är lugn och försiktig, speciellt när man ligger i sängen, och har varit det från början, men ändå väldigt stressad och rädd. Problemet är att vi verkligen inte får lyfta henne överhuvudtaget, hon blir totalt panikslagen. Detta har vi respekterat och bara låtit henne komma när hon själv vill. MEN - hon har löpt otroligt mycket nu, och för att inte riskera att hon smiter ut och blir dräktig (vilket har varit väldigt nära flera gånger) så planerar vi en kastrering. Men hur ska det gå till när hon är så stressad? Om inte vi får ta i henne (Vi får klappa och kela hur mycket vi vill, men att lyfta/flytta henne går inte.) så undrar jag hur vet kommer lyckas med det? Kan man få något lugnande att ge katten innan man åker? Klorna har vi inte heller kunnat klippa på henne utav samma anledning, därför är de sylvassa. Och vi vill varken utsätta henne eller vet för det. Hur har ni gjort? Hur gör katthemmen när de kastrerar skygga katter? Fast egentligen skulle jag inte kalla henne skygg heller, hon vill bara ha sitt space. Ursäkta för lång och rörig text!

Annons:
SuperLimm
2014-04-24 13:06
#1

När jag skulle kastrera en skygg katt var vi två som hjälptes åt, en som höll buren och en som tog katten. Man får vara snabb och smidig och man bör lyckas på första försöket så att katten inte får chans att springa iväg när man fått tag i den. Det låter dock som att vår katt inte var lika skygg som er. Min lillasyster var den enda som faktiskt fick lyfta katten utan att katten sprang iväg och blev rädd så hon fick lycka katten och stoppa in henne i buren medans jag såg till att stänga gallret så fort som möjligt så katten inte smet.

Vi hade katten över ett halvår innan vi kunde kastrera henne. Minns inte exakt hur länge men tror det var bortåt 8-9 månader vi hade henne innan det gick att kastrera. Har för mig om att hon fick p-piller när hon satte igång att löpa men jag är inte säker på det eftersom det inte gick att hålla fast henne. Men detta är några år sen iaf så jag minns inte riktigt allt i detalj.

Jag frågade veterinären innan om man kunde få låna en bur från dom och sätta henne i direkt istället men de burarna lånade de inte ut tydligen men jag var noga med att tala om att hon var väldigt skygg så de var medvetna om det innan. Veterinärer har speciella burar så de slipper ta i katten för att ge den lugnande osv. Jag minns dock inte vad burarna heter.

Du kan alltid ringa veterinären dagtid och fråga hur ni kan göra, om de har några tips. :)

Mvh Linn

Jourhemmet
2014-04-24 14:23
#2

Har stor erfarenhet. Låt en transportbur stå framme hela tiden så att katterna vänjer sig vid den. Locka sedan in katten i ett rum som ni kan stänga. Låt buren stå på golvet och locka katten i närheten av buren för att sedan ta en handduk om katten och snabbt in i buren.

Blir hon helgalen hos veterinären så får hon tippas in i en klämbur för att ge sederingen. Se till att boka den där kastrering fortast möjligt, ni kan även få problem med att hon revirkissar vilket även honor kan göra. Beteendet är sedan svårt att få bort.

Be veterinären kolla munnen, vaccinera, idmärka och klippa klorna också.

Be om självupplösande stygn så att du inte behöver återbesök. Ingen tratt på katten då hon garanterat kommer att fastna med den när hon gömmer sig när ni kommer hem.

Upp till toppen
Annons: