Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 894 ggr
Lena
4/22/14, 8:39 PM

Hemsk historia!

Två okända hundar har bitit ihjäl en katt i dennes egen trädgård. Händelsen inträffade i en villaidyll utanför Jönköping i helgen. Läs mera här!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Katthemsmatten
4/23/14, 11:49 AM
#1

Fy sjutton vad hemskt! Så här års råder det väl koppeltvång på alla hundar med tanke på att de vilda djuren har ungar. Att då har 2 så stora hundar med välkänd 'killer' instinkt lösa utan uppsikt är fullständigt oförsvarligt. Hoppas att polisen lägger ned litet energi på att spåra ägaren och ställer denne till svars. Det är inte hundarnas fel det som  inträffat, utan ägarens.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Hime
4/23/14, 2:29 PM
#2

#1 Det råder inte koppeltvång så här års (det gör det aldrig). Finns på vissa stället ex kyrkogårdar, torgplatser, vissa badplatser som kommunen har bestämt. Däremot finns det en lag om tillsyn. En hund får inte vara lös om inte ägaren har pli på den.

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Hundar-i-naturen/

Katthemsmatten
4/23/14, 4:16 PM
#3

#2 Även om ordet 'koppeltvång' inte står så är det lagstiftarens mening. Det framgår tydligt av den tolkning som finns på sidan du länkar till. I det refererade fallet har hundarna sprungit så långt från hundföraren att man inte kan identifiera vem de tillhör och man har då brutit mot lagen enligt min mening.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Hime
4/23/14, 9:44 PM
#4

#3 Självklart håller jag med dig i det aktuella fallet. Ville dock bara påpeka att det inte finns något i lagen som säger att man måste ha sin hund kopplad. Själv har jag en hund som alltid är lös, dock går hon högst någon meter ifrån mig. 🙂

Katthemsmatten
4/24/14, 11:10 AM
#5

Då följer du alltså lagen eftersom du håller hundarna i 'osynligt koppel' och gissar jag, de kommer att lyda på inkallning även om ett aldrig så spännande djur springer framför dem. Dessvärre är det ytterst få hundägare som fattat att de måste ha koll på sina hundar. Eller ens har förstått att en hund mår bra av att ha en tydlig flockledare. Önskar att hundägare lärde sig mer om arten och sin den ras de är intresserade av innan de gick åstad och inhandlade vovve. "Men han är ju så liten och söt", jo visst, men även den minsta lilla vovve har ett visst mått av jaktinstinkt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Maria29
4/24/14, 4:32 PM
#6

Jag får rysningar, stackars katt som fick ett så brutalt slut på sitt liv. 😕

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
mandalas
4/24/14, 9:40 PM
#7

Det är oförsvarigt, men vissa människor har svårt att använda den hjärna de fått, eller bara supit bort. 

Som ni säger är det inte ovanligt att folk införskaffar hundar utan att förstå skyldigheterna, eller så bryr de sig inte bara. Det borde finnas ett certifikat man måste ta innan man får ta hand om ett djur, eller ha barn för den delen. Så många kan råka illa ut på grund av bara en odiciplinerad hund.

Upp till toppen
Annons: