Annons:
Etikettkattberättelser
Läst 9071 ggr
Paddan88
1/21/14, 7:52 PM

Sagan om Midna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna saga är en berättelse om en liten kattflicka som föddes till en hård värld på gatan. Sagan bottnar i både gissningar, observationer och ren fakta och kommer fortsätta i takt med att jag och kattflickan lär känna varandra. Sagan berättas delvis för min egen skull men också för att det är en historia värd att dela med andra. En historia om en katt med stort mod och en vilja att överleva.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Annons:
Paddan88
1/21/14, 7:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Den första tiden

Någon gång i början av juli kom Midna och hennes bror Harry till världen. Hennes mamma Sakura var hemlös och fast beslutsam om att ge sina barn de bästa förutsättningarna i livet. Om de hade fler syskon är det ingen som vet.

Sakura var van vid människor och hon visste att där människor fins där fins också mat därför tog hon sina barn så snart de var stora nog till stadens restaurangområde. Detta blev snart ungarnas nya lekplats, folk kunde se dem kila fram och tillbaka under uteserveringarna medan Sakura sökte efter något som kunde stilla deras värkande magar. Känslorna från människorna som såg dem var blandade. Vist var kattungarna bedårande men några arbetare på restaurangerna såg den lilla familjen som ohyra och sjasade iväg dem så snart de visade sig.

En kattälskande kvinna engagerade sig i familjen. Hon trodde att de bodde under uteserveringen och oroades för vad som skulle hända när terasserna på uteserveringen plockades ner för hösten. Hon började mata den lilla familjen och fick snart ungarnas tillit.

Efter att hon själv gjort flera försök att plocka upp ungarna så insåg hon att hon behövde hjälp och i mitten av augusti kontaktade hon en lokal kattgrupp på Facebook. Familjens situation engagerade många och det började även pratas om att få tag i en kattfälla och fånga in familjen.

Även jag blev engagerad i deras situation och beslöt mig för att försöka fånga katterna på bild så fort jag återvände till Varberg i slutet av augusti. På kvällen dagen efter min återkomst såg jag familjen för första gången. Jag slogs av hur liten och vacker mamman var och hur trygg hon kändes. Inte tam men inte heller vild bara avvaktande och klok nog att spara på krafterna istället för att fly. Jag mins också hur jag log när Midna helt oförskräckt sprang ifrån sin familj för att jaga efter lite skräp som blåste i vinden. Vilken tuff liten kattunge tänkte jag.

Efter att ha vandrat runt på gatorna i ett par dagar och även sökt ledtrådar genom att fråga de boende i området så hittade jag familjens bo på en bakgata under en terass för soptunnor. Sakura stod utanför och smet snabbt under terassen när jag såg henne. Jag fick en snabb bild innan jag gick fram och satte mig ner på alla fyra och fick se att hela familjen nyfiket tittade tillbaka på mig.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
1/21/14, 8:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Mötet

Den 2 September var fällan på plats och familjen skulle fångas in under kvällen. Men innan dess han jag träffa dem igen. Jag hade hört att ungarna brukade leka på en gräsmatta i närheten av boet och beslöt mig för att ta en titt. Först verkade stället helt öde men så såg jag en rörelse bland några buskar som bara var ett stenkast bort. Där låg hela familjen och tittade på mig. Jag tittade artigt bort ovan som jag är vid kattens kroppsspråk men desto vanare vid hundens. Midna blev ändå lite rädd och smög in en bit så att avståndet till boet kändes tryggare. Sakura och Harry stannade kvar så Midna satte sig ner och väntade på dem. Sakura bestämde sig för att jag var ofarlig och vände bort sitt huvud. När Harry såg det så tappade han all rädsla och kilade snabbt närmare för att få en bättre titt på den klickande tvåbeningen. Detta möte och den acceptans dessa skygga katter visade mig är något jag alltid kommer bära i mitt hjärta. Deras beteende rörde mig och jag blev för alltid engagerad i deras öde.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
1/21/14, 8:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag blev både förvånad och rörd av Sakuras avslappnade bemötande….

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
1/21/14, 8:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Harry var genuint nyfiken och inte alls lika försiktig som son syster.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
1/21/14, 8:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Fällan

Följande stycke berättas ur Midnas perspektiv:

_" Tvåbeningarna var här igen. De har kommit med mat de senaste kvällarna och det tycker jag om. Den här gången hade de med sig ett konstigt gallerbo och satte skålen med mat i det men de spillde lite mat utanför också. Jag och Harry sprang ut så fort Tvåbeningarna var borta, vi åt snabbt upp maten utanför boet innan vi försiktigt smög in för att fortsätta äta där. Mums vad gott det var! Efter en stund ville mamma också ha mat. Harry tyckte det blev för trångt och hoppade ut men jag stannade kvar. Vi åt en stund men sen såg mamma något som skrämde henne och vi skulle smita till vårt bo men då hände något jätteläbbigt! Stålboet stängde in mamma bakom mig och trots att hon slängde sig och kastade sig mot luckan så kom hon inte ut! Hjälp vad rädda vi var. Sen kom Tvåbeningarna tillbaka och bar bort boet med mamma i….
_

Vi var ensammast i världen."

Stackars Sakura var skräckslagen men lugnade sig snart och verkade acceptera att hon var fast.

Efter 2-3 minuter var hon helt lugn. Vi hade hoppats på att fånga ungarna före deras mamma men nu vågade vi inte släppa ut Sakura igen av rädsla för att hon inte skulle våga gå in i buren igen.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
1/21/14, 8:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Familjen återförenas

De båda kattungarna satt i boet hungriga och rädda. Deras mamma var borta och fällan stod återigen gillrad utanför terassen. Natten gick och syskonen smög då och då ut och nosade på maten genom fällans galler. Till slut tog hungern överhanden för Midna. Hon trotsade sin rädsla och klev in i fällan som slog igen efter henne. Hon brydde sig inte ens om när fällan slog igen. Den lilla flickan var mager som en sticka och bara hälften så stor som sin bror. Allt hon brydde sig om vad att få fylla sin mage med mat.

Tre timmar senare var även Harry fångad och familjen återförenades hos sitt jourhem.

(Bilden på Sakura i tryggheten är tagen av jourhemmet 3 dagar efter infångandet)

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Annons:
Paddan88
1/21/14, 8:22 PM
#7

Fortsättning följer….

Har inte hunnit skriva längre än såhär. Hoppas ni gillar berättelsen. Jag blev inspirerad av flera andra trådar när jag skapade den ❤️

Ps försöker av respekt för de inblandade kring omhändertagandet av kattfamiljen att hålla andra människor så anonyma det går och fokusera på katterna.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
1/21/14, 8:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jourhemmet berättar

Följande stycke är en berättelse om Midnas framsteg i sitt jourhem. Jag har fått tillstånd av kvinnan som är jourhem att låna bilderna till denna tråden och dela hennes iaktagelser. 

 I8 September 2013

Kattmamman och hennes två ungar mår jättebra. Äter och sover bra. Jag kan tom klappa dem, mest när de äter, mamman går bäst. De bor i mitt sovrum och de små sover nästan alltid vid mina fötter på nätterna.”

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
1/21/14, 8:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

19 September

"Kattungarna har bott hos mig i två veckor och lär sig så mycket av de andra katterna. Nu kan jag klappa dem båda två. Mamman också."

22 September

"Ungarna gör stora framsteg. Den helsvarta är lättast/lugnast/tamast. Mamman kan jag klappa när hon äter, likaså den svartvita. De små sover nästan alltid vid mina fötter på nätterna. De leker jättebra tillsammans med de andra katterna Så jag tror inte det kommer att bli något problem för dem att bli familjekatter. De är ungefär lika gamla, ca 12-13 veckor."

26 September ( Om Harry)

"Nu kunde jag klappa honom till och med på magen och han lekte lite med min hand. Har gått fort från att varit vild för bara några veckor sedan. Härlig känsla!!!"

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
1/21/14, 8:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

12 Oktober

"Nu är de så pass avslappnade att jag kan ha dem ute ibland med de andra. De går in efter ett tag. Busiga och leker jättemycket med de andra. Och så himla vilda var de ju egentligen inte, bara skygga. Kattungen som är lite större, hanen tom går och stryker sig mot min hund."

Bilden är tagen den 27 september

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
1/21/14, 8:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

29 Oktober

 "Thai (blev Midna senare) har också blivit så tam nu att jag kan klappa henne hur mycket jag vill. Hon är ca 17 veckor."

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
1/21/14, 8:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Längtan efter en svart liten kattflicka

Jag önskade så att familjen kunde få permanenta hem. Jag kände att dessa katter hade så mycket att ge och jag ville så gärna adoptera en av dem. Jag började mer och mer falla för den lilla kattflickan Thai som senare döptes om till Midna.

Med tanke på att vi redan har en katt som bor hos sambons föräldrar pga vårat studentboende så var inte förhållanden de bästa och det sa jag till jourhemmet men den 14 december bad jag henne berätta mer om Midna. Detta är vad hon sade:

"Hon leker mycket med de andra kattungarna. Hon gosar fortfarande gärna med sin mamma. Man kan bära henne och jag har kunnat rengöra hennes öron. Hon sover gärna i min säng med någon av de andra katterna. Hon tyder sig nog mer till de lugna även om hon även gärna leker med de busigare katterna. De hon leker med är lika mycket med sin bror som med de andra. Hon tycker mycket om min hund och när jag ibland passar andra hundar blir hon inte rädd. mot andra människor är hon Lite försiktig, naturligt eftersom hon inte träffar många. Hon är mer avvaktande än rädd."

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
1/21/14, 9:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Drömmen blir verklighet

Första veckan i januari 2014 kom ett erbjudande om en lägenhet. Jag hade vid det laget redan övertalat min sambo att vi skulle skaffa Midna om hon fortfarande var kvar på jourhemmet när vi fick fast lägenhet så nu blev det så. Efter ett jublande samtal med Jourhemmet gjordes alla förberedelser som var nödvändiga. Vårens studieshema granskades och vi beslutade att Midna flyttar hem till oss den 22-23 mars då är hon kastrerad, vaccinerad och ID märkt.

Innan dess fick vi göra ett hembesök hos jourhemmet för att träffa Midna. Sambon tyckte att Midna var ett fint namn och för att göra honom delaktig fick den lilla kattflickan Thai byta namn till Midna. Direkt efter besöket antecknade jag vad jag såg:

18 Januari 2014

"Nu har vi hälsat på Thai i hennes jourhem. Hon är nu betald och kommer troligtvis döpas om till Midna men jag skriver Thai denna gången.

Jourhemmet hade redan i förväg informerat oss at Thai var avvaktande mot främlingar och jag viste ärligt talat inte riktigt vad jag hade att vänta. Det jag nu berättar skedde i ett tidsspann på 45 minuter innan en granne tyvärr knackade på och kom in med sin hund vilket skrämde samtliga katter.

Det första jag såg av henne var när vi kom in i huset och hon slank in under en garderob. Vi satte oss ner och lät katterna vara medans Kvinnan som var jourhem berättade om dem. Efter en stund kunde jag se ett litet huvud med vitt uppspärrade ögon kika fram bakom ett hörn. En stund senare kände Thai sig trygg nog att flytta sig från sitt första gömställe och gick in i köket där kvinnan hade hällt upp mat. Sen kom Sakura (Thais mamma) ut ur köket och satte sig och betraktade oss med värdig blick. Vi slogs än en gång av hur vackert ansikte Sakura har. Någon minut senare fick hon sällskap av sin dotter och efter ytterligare en stund smet Thai in under Maggies gungstol där en av de tryggare katterna satt. Hon nosade på Maggies ben och satte sig till rätta för att betrakta mig. En stund senare blev hon nyfiken på min sambo och beslöt sig för att ta sig närmare. Med möblerna som skydd gick hon i en cirkel genom rummet och stannade under varje möbel för att se att vi inte hade lagt märke till henne. Väl under sängen bara 2 meter från min sambo slog hon sig ner och tittade på honom en bra stund sen verkade hon bestämma sig för att min sambo var ofarlig och gick för säkerhets skull en bit in i rummet innan hon satte sig helt öppet några meter från honom och började putsa sig. Hon hade ryggen vänd bort från oss och verkade vara helt avslappnad. Gissa om vi blev glada? :D Efter det kom grannen och avbröt.  Jag tror Thai hade kunnat göra ännu större närmanden om hon bara fått mer tid för det syntes att hon var nyfiken på oss"

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Annons:
Paddan88
1/21/14, 9:13 PM
#14

Detta är Midnas saga fram till idag. Om hennes historia blir en solskenshistoria eller en molnhistoria vet jag inte men en sak vet jag och det är att jag längtar till den dagen då vår lilla Midna flyttar in hos oss, sköldpaddorna och vår katt i vår aldeles egna lägenhet och jag kan uppleva fler vackra stunder med henne likt den där varma septemberdagen då hennes familj berörde mig så ❤️

Tack alla ni som tog er tid att läsa detta. och tack till er på hittekatter i fokus som fins där som stöd när jag känner mig vilsen och orolig inför min adoption av min första hittekatt. Ni har hjälpt och stöttat mig mer än vad som går att beskriva.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Katthemsmatten
1/22/14, 10:43 AM
#15

Vilken fin berättelse du har skrivit ned. Det är alltid roligt att få följa en liten kisse från skygg till (ofta) trygg. I alla fall till ett bra liv utan hunger, kyla och rädsla. Ser fram emot att få läsa mer när hon väl har flyttat in hos er.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Jassan
1/22/14, 11:44 AM
#16

Men åh vad fint att få läsa om Midna. Det är sånt här som får en att orka fortsätta att rädda hemlösa katter. Tack för att du vill dela detta med oss. Nospuss till Midna från oss.

https://jazzans.wordpress.com/

Djurälskaren87
1/22/14, 2:57 PM
#17

Jättefin berättelse. Berätta gärna hur de går för mamman o brodern med:)

Paddan88
1/22/14, 6:59 PM
#18

Tack vad roligt att ni gillar Midnas saga. #17 Bra tips! Det ska jag göra ^_^ varken mamman eller brorsan har fått något hem ännu. Vet artur jourhemmet har jobbat väldigt mycket med att få bra kontakt med mamman och det har resulterat att hon nu går att borsta. Mamma Sakura har en väldigt speciell tät päls som står rakt ut från kroppen och gör att hon ger sken av att se tjock ut. Se #1 så förstår ni vad jag menar. Vi trodde hon var dräktig med en ny kull när familjen fångades in eftersom hon såg så rund ut :P I övrigt så tror jag att familjens berättelse skildras ganska väl i jourhemmets berättelser eftersom jourhemmet oftast pratar om hela familjen. Ska berätta mer om Midna i takt med att jourhemmet delar mer information och bilder av henne. Kommer garanterat bli tätare uppdateringar när hon väl flyttar hem till oss ^_^

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
1/23/14, 10:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Sakura

Sakura är mamma till Harry och Midna. Hon hade setts i området sen tidig vår 2013 men eftersom hon är mer vaksam än rädd så var det nog ingen som trodde att en skönhet som Sakura saknade hem. Först när kattungarna började följa med på hennes turer i staden började folk förstå hur det var fatt.

Jag upplever Sakura som en väldigt klok katt som inte slösar energi på flykt i onödan. Hon är vaksam och försiktig men hon viker inte av och går heller inte undan om hon inte känner sig trängd eller hotad.

Jag tror att Sakuras lugn när hon vistades i områden med människor gav Harry och Midna de allra bästa förutsättningar att kunna bli trygga famijlekatter. Trots att båda ungarna är viltfödda var de inte alls så skygga som många andra viltfödda kattungar jag träffat. Genom mammans signaler att människor inte var ett hot så kunde ungarna slappna av.

När jag mötte Sakura igen under mitt besök på Jourhemmet den 18 Januari var hon precis som jag mindes henne. Hon kom efter en stund in i rummet med svansen värdigt höjd och slog sig ner och betraktade oss en stund innan hon gick undan till ett annat rum. Sakura gömde sig aldrig för oss.

Med tanke på Sakuras attityd är jag övertygad om att hon haft ett hem en gång i tiden och att hon efter tiden på gatan blivit lite förvildad. Hon litar på Jourhemmet och låter kvinnan som är jourhem ta hand om den fluffiga pälsen men andra människor måste vinna hennes tilltro för hon vet nog av erfarenhet att vissa människor inte alltid gör sig förtjänta av en katts kärlek.

Detta kollage gjorde jag för att försöka hjälpa Jourhemmet att hitta ett hem åt Sakura men jag tänkte att det nog passar här med.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
1/23/14, 10:40 AM
#20

Jag berättar mer om Midnas bror Harry vid ett senare tillfälle när jag har mer tid att sitta vid datorn. Var det något i stil med mitt ovan skrivna inlägg du syftade på #17 ?

Ps lite kuriosa: Katterna är döpta efter två av de pubbar och restauranger de höll till på. Sakura Thai (Midna) och Harrys ^.^

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Annons:
Djurälskaren87
1/23/14, 1:02 PM
#21

20# Ja jätte bra:) du skriver med sån inlevelse att man känner att man är därom upplever de själv!

Paddan88
1/23/14, 5:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Harry

Harry är Sakuras son och Midnas bror. Han är en mycket nyfiken och levnadsglad katt som älskar allt och alla. Ute på gatan tog han för sig och gjorde ett starkt intryck på mig (läs inlägg #2). Harry var dubbelt så stor som Midna när han fångades in men Midna kom snart ifatt när hon fick obegränsat med mat. Han fortsätter på Jourhemmet att visa sin glada och leksamma natur och jag är ärligt talat överraskad att han fortfarande inte har fått ett hem.

Harry var den första i familjen som lekte med Jourhemmet, han var också den första att ty sig till den stora hunden och kvinnan som är jourhem berättar roat hur harry gillar att följa efter hunden och slå med tassen efter den viftande svansen.

Harry är den ideala sälskapskatten om man vill skaffa en kompis till sin katt. Han stryker sig gärna mot alla katter han kommer åt och blir han rädd så är det hos de andra katterna han söker trygghet. Harry gillar också att få vara mycket ute och följer gärna med på promenader så ett liv som stallkatt hade nog också varit ett bra liv för en katt som Harry.

Harry är mer nyfiken på människor än både sin mor och sin syster och under vårt besök den 18e Januari lämnade han alldrig rummet vi befann oss i utan gick från gömställe till gömställe samtidigt som han stirrade ut oss och strök sig mot de andra katterna.

Jag hoppas verkligen att hans framtida hem är ett hem med många katter för jag tror att harry skulle vantrivas som ensamkatt.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
1/23/14, 5:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Harry på jourhemmet (min egen bild)

Den här bilden på Harry tog jag innan jag gick hem från jourhemmet den 18 januari. den är lite inzoomad för riktigt så nära var jag inte. Ville inte pressa honom for mycket för hans blick bad mig att hålla avstånd.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Sidentass
1/23/14, 7:27 PM
#24

Vilken fin berättelse…det värmer så gott att få ta del av hur missarna fått hjälp att komma in i värmen och att följa deras framsteg…härliga bilder också!🌺

karroe
1/25/14, 4:51 PM
#25

Å, så roligt att läsa dessa små avsnitt! Du skriver jättebra och väldigt gripande :)

Fascinerad av mammans päls, har jourhemmet klurat ut vad det kan vara för ras/raser i henne med den fluffiga och speciella pälsen?

Paddan88
1/25/14, 4:56 PM
#26

#25 nej med tanke på att hennes ursprung är okänt så går det ju inte att vara säker på om hon ens har någon raskatt i släkten. Jag tänker lite på brittisk korthår med tanke på att den är så tät men den är ju varken lång eller kort. Varken jag eller jourhemmet har någonsin sett en katt med liknande päls som Sakuras förr och vi är också väldigt hänförda av den.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
1/25/14, 8:11 PM
#27

Så många planer! Vi besökte vår nya lägenhet idag. Jag kan redan se framför mig hur katterna kommer ligga i fönstren till våren och njuta av solen. Fick veta att Midnas jourmatte ligger på sjukhus efter en operation. Synd…. Jag har ju så mycket frågor… Tur att det är ett bra tag kvar till mars iallafall. Tror att Midna får tillbringa första natten på toaletten. Den var riktigt stor och det fins flera gömställen för en blyg kattflicka… Hoppas hon kommer överens med vår katt, åh VÅR katt… Snart är Midna också vår katt! Undrar hur hon är till sättet? Jag vill så gärna lära känna henne ännu bättre… Ikväll ska jag sitta och vakta en kattfälla i hopp om att kunna hjälpa hemlösa kattungar in i värmen. Hoppas så att de vill gå in i fällan så jag slipper oroa mig för dem. Känns skönt att kunna bidra på något sätt, särskillt eftersom jag flyttar ifrån staden på fredag. Får göra vad jag kan så länge jag är här. Innan hon flyttar in så måste jag hitta en fin kattkorg till henne, ett par söta skålar ska hon ju också få och så kan hon få Simbas klösträd om hon vill ha det. Han använder alldrig det ändå :P Nej nu får jag fortsätta att packa, drömma och planera. Jag ville bara dela mina drömmar med er. Åh vad jag längtar!

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Annons:
Paddan88
1/29/14, 2:07 PM
#28

Det där med veterinären… Panik och oro från en blivande hittekattsmatte! Hej nu ber jag er på denna sida om lite råd kring Midnas veterinärsbesök. En sak jag inte tänkt på är att hon trots att hon är så gammal aldrig har vaccinerats. Hon ska kastreras, vacineras och ID märkas några dagar innan hon kommer till oss men jag är orolig för att det ska ta ett tag innan hon tyr sig till oss sen… Hur ska jag göra? Hon måste ju vaccineras igen efter 3-4 veckor. Tänk om jag förstör det förtroende hon byggt upp för mig då? Tänk om hon inte är redo? Tänk om jag måste skrämma henne och fånga henne in i transportburen? Tänk om hon slutar lita helt på mig då? Jag var dum nog att tro att hon inte skulle behöva besöka veterinären igen förrän om ett år då det är dags för vaccinering på nytt men jag förstår ju nu att det var naivt med tanke på att det blir hennes första vaccinering. Jourhemmet är nyss hemkommen från en operation och har ingen möjlighet att själv kastrera tidigare och sen vacinera innan leverans med tanke på att hon har körförbud. Ska ringa och prata med henne i kväll i vilket fall. Hur hade ni gjort? HJÄLP! O.o'

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Katthemsmatten
1/29/14, 2:19 PM
#29

Du ska inte oroa dig så mycket för det där med att förstöra ett förtroende. Jag har exempel på katter som kommit iväg till veterinär för t ex tandsanering och sedan varit väsentligt mycket mer förtroendefulla när de kommit hem. Ibland tror jag att det är bra att man, när det är nödvändigt givetvis, utsätter dem för något. De kommer underfund med att det inte var så farligt och går vidare från en högre nivå.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Paddan88
1/29/14, 3:38 PM
#30

#28 Tack. Jag är mitt i en flytt nu och blir lätt så stressad för småsaker. Ibland undrar jag vad jag gett mig in på. Jag har 1,5 års erfarenhet som Kattägare och 0 erfarenhet kring katter med ett förflutet som Midnas. Jag har beslutat att än så länge hålla tyst om Midna bland människor och bekanta för de få som vet har bemött det så dåligt. Jag får höra saker som: hade det inte varit enklare att köpa en söt liten kattunge från ett bra hem istället? Och: du är medveten om att den där katten kanske alldrig kommer att bli tam va? Jag vill så gärna visa dem att de har fel. Jag känner att jag tog rätt beslut oavsett hur det blir. Vi skaffar Midna först och främst som sälskap till Simba och först efter det som sälskap till oss. Hon ska inte ha några krav på sig men jag rår inte för att jag blir ledsen när jag hör de där kommentarerna och jag blir ju också rädd för att sambon ska påverkas av dem och börja tycka att Midna är jobbig sen. Jag vet att jag nojjar när det gäller detta med och jag hoppas verkligen det ska gå bra med Midnas första besök ihop med mig till veterinären. Vår lägenhet ligger ju trots allt på landet och det fins gott om bondkatter på gårdarna runtomkring så smitta sprids nog lättare här än i staden gissar jag? Då är det ju viktigt med vaccin. Tänkte också på kastreringen. Veterinären säger att man ska kolla såret en gång om dagen i början så det inte blir infekterat. Hur gör jag det på en katt jag inte kan klappa innan den fått förtroende för mig?

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Katthemsmatten
1/29/14, 3:48 PM
#31

Noja inte så mycket! 🙂

Vi har alla varit nybörjare med skyggisar. Visst kan dina bekanta ha rätt i att det vore lättare med en kattunge född i ett hem, eller vilken annan tamkatt som helst för den delen, men det är mycket mer spännande och givande med skyggisar. Kanske blir Midna aldrig helt tam, hon kanske fortsätter att vara en fegis, men vad gör det? Hon kommer få ett fantastiskt gott liv hos dig och din sambo, speciellt som ni har en kompis till henne. Jag tycker ni gör helt rätt som ger en liten oönskad stackare en chans.

Veterinärer är nog bra, men de har en del åsikter och idéer som de kan ta det litet lugnt med. Ungefär som sköterskor på BVC som överdriver en del.

Lita till dig själv och din inneboende kraft. Du kommer klara det!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Paddan88
1/29/14, 6:32 PM
#32

Tack för de orden. Jourhemmet var också stöttande när jag pratade med henne så jag känner mig lugnad nu. Ska försöka tro mer på mig själv.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
1/29/14, 6:59 PM
#33

fuck just veta att någon har ringt och frågat om Midnas bror Harry! Åh vad glad jag blev! Hoppas hoppas den innebär att han också får ett hem snart!

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
2/6/14, 2:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Simba och den nya lägenheten

I väntan på att jourhemmet tar nya bilder på Midna så tänkte jag berätta lite om min katt Simba och den lägenhet som ska bli Midnas hem…

Simba är en ganska stor katthane på 1,5 år. Han är trygg på gränsen till dummhet, genomsnäll, lekfull och nyfiken. Ända sedan jag började engagera mig i hemlösa katter har jag vid flera tillfällen tänkt att simba nog skulle kunna bli en bra terapikatt för skygga katter eftersom han är så cool till sättet och eftersom han alltid haft många katter omkring sig. Nu när han har flyttat med mig och sambon från sambons föräldrar så är han för första gången i sitt liv en ensamkatt därför är det främst för Simbas skull som Midna kommer in i våra liv.

Med Simba som guide har jag nu lärt känna lägenheten ur en katts perspektiv. Jag vet vilka skrymslen och vrår en katt kan tänkas gömma sig om den vill vara ifred, Jag vet också vilka ställen i lägenheten som är bäst lämpade för katten att vila på och på så vis vet jag de bästa platserna att placera kattkorgarna. Jag känner även till de bästa utkiksplatserna  och de mest riskabla ställen ställen som en nyfiken katt kan pressa sig in mellan och fastna i. Simba ger mig med andra ord ett bra försprång att anpassa lägenheten så det fins minst en trygg "jag vill vara ifred" plats åt henne (helst en där hon har bra uppsikt över oss) i varje rum och så att hon inte skadar sig och går undan på "fel" platser.

Nu är det mindre än två månader kvar och jag har allt jag behöver för att ta emot Midna (även om allt inte är möblerat som det ska vara ännu). Hon är verkligen efterlängtad och om skolan bara tillät så skulle jag så gärna velat ha henne här hos oss redan nu.

Men jag vet ju att det är egoistiskt av mig att tänka så. det är för Midnas skull som vi väntar så länge, För att hon ska komma hit när jag är mycket hemma och vi kan lära känna varandra på ett bra sätt. Jag vill ju att Midna ska få den optimala starten här hos oss så att hon och Simba ska ha glädje av varandra i många år frammåt och om allt går som jag vill och när katterna är redo för det så kan de i framtiden hjälpa andra små missar i behov av trygghet för även om de inte vet det än så har deras matte planer på att vara jourhem ifall Midnas saga blir en lycklig saga.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Annons:
Paddan88
2/6/14, 3:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Här är ett litet bildkollage jag gjorde för skoj skull :D

Första bilden längst upp är på klösträdet. Simba använder det knappt men kanske kommer Midna att gilla det? Jag har ställt det så att hon om hon vill kan ligga i kojan och kika på oss när vi är i vardagsrummet.

Andra bilden är en kattiglo jag köpte till Midna. Jourhemmet har berättat att Midna gillar kattiglos och transportburar så tak är viktigt för henne. Det tycker jag är bra för Simba ratar den typen av korgar så hon kan ha dem för sig själv utan problem. Skålarna är också köpta till Midna.

Transportburen i tyg köpte jag för den såg bekväm ut och är lätt att placera på någon hög höjd. Midna gillar höga platser att gömma sig på så transportburen kan erbjuda en trygg plats för henne under de första dagarna när hon får bo i badrummet innan katterna får träffa varandra.

Gömstället bakom kartongerna under sköldpaddornas akvarium har Simba hittat alldeles själv. Duger det får honom så lär det duga för Midna. Ska även bli väldigt spännande att se hur hon reagerar på sköldisarna. Simba har skött sig jättebra när jag haft den stora sköldpaddan lös på golvet ❤️

Sen har jag även lagt filtar i det stora låga vardagsrummsfönstret eftersom det är Simbas älsklingsplats i hela lägenheten. Förhoppningsvis kan han dela den med Midna i framtiden.

Det var allt från mig och Simba den här gången. Hoppas ni inte tycker det är jobbigt att jag skriver av mig här då och då trots att vår huvudperson ännu inte anlänt. Längtan är ju en del av processen och jag vill så gärna dela denna längtan med er även om Midna kanske inte alltid står i centrum under mina förberedelser. Jag har fått veta mer om Midna som jag gärna vill dela med er men jag vill vänta till jouhemmet har tagit de bilder hon lovat mig eftersom jag tycker att bilder tillför så mycket till texten man skriver.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
2/10/14, 9:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Mer om Midna ❤️

Jag har en jättestor nyhet om familjen som jag vill dela med er men med risk att den överskuggar den nya informationen jag fått av jourhemmet om Midna så börjar jag med att berätta mer om henne.

Nu när Midna är lite äldre så märkt det att hon har ärvt mammans tjocka päls även om Midnas inte är riktigt så lång.

Jag har även fått veta att Midna ger sken av att vara en mycket lugn katt inomhus men så fort hon kommer ut är hon värsta busmonstret. Det blir något att se fram emot att se när hon är redo att gå utomhus någon gång fram till sommaren.

Jag ville även veta hur hon är i temperamentet eftersom fega jag helst inte vill bli riven. Jag frågade hur hon markerade om jourhemmet tex gosar med henne och hon får nog av gos. Om hon då markerar som många katter kan göra genom att köra klorna i handen på den som klappar. Det gör inte Midna verkar det som.

Känner hon att det blir för mycket så drar hon sig undan och lägger sig någon annan stans. Midna är ju heller inte den där kontaktsökande typen har jag hört. Hon går inte fram och vill ha gos utan föredrar att bara lugnt observera i bakgrunden men om jourhemmet tar intiativ till gos är hon nöjd med det och spinner belåtet.

Fast det där med lugn vet jag inte om jag vågar tro på eftersom jourhemmet även skickade en bild på midna där hon har hoppat upp på golvlampan. Jag tycker kattens uppsyn ser väldigt busig ut eller vad säger ni?

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
2/10/14, 9:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

GLADA NYHETER!

Äntligen har min jakt efter hem till Sakura och Harry lett någonstans!

Igår blev jag kontaktad av en kvinna från kattfotens katthem i Halmstad som undrade varför Sakuras familj inte hade någon förening bakom sig. Jag förklarade läget och kvinnan lovade att försöka få kattfoten att hjälpa till med vaccinering och kastrering åt katterna.

Eftersom jag ska adoptera Midna så räknas hon inte in men det gör ju detsamma. Jag försökte även be kvinnan om hjälp med att annonsera på deras sida om Harry och Sakura. De där små gatukatterna har så mycket potential och de är verkligen värda ett för alltid hem så jag hoppas verkligen att de ska få den hjälpen nu.

Känns skönt att det inte längre är bara vi och kattfamiljen mot världen. Kattfoten såg deras värde trots deras härkomst och sökte sig till oss snarare än tvärt om! Ni kan nog inte fatta hur rörd och tacksam jag är över detta!

Ringde såklart även upp jourhemmet så fort jag kunde och hon blev så glad och tackade mig för informationen. Det är så lätt att känna att man är nära att ge upp ibland men så får man ett sånt här samtal och allt känns så värt det. Som extra bonus berättade jourhemmet även att hon tagit bilder på Midna när hon leker med en av de andra katterna i huset och att hon skulle skicka dem till mig. Det är rätt ovidkommande egentligen men jag blir alltid glad för nya bilder.

Lovar att uppdaters så fort jag vet om kattfoten står bakom familjen. Just nu ser det ut att bli så 😃

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Katthemsmatten
2/10/14, 11:29 AM
#38

Håller tummarna för att Kattfoten har möjlighet att hjälpa till. Om inte annat med att ni kan få annonsera katterna via deras hemsida.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Jassan
2/10/14, 12:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

#37 #38   Åh, vad bra. Ja Kattfoten har även hjälpt mig med 22 vanvårdade katter som behövde få hjälp från en sk "kattkvinna". Tänk så snällt av dom. Så kul att dom hörde av sig till dig. Stor eloge till det katthemmet tycker jag!❤️

https://jazzans.wordpress.com/

Jassan
2/10/14, 12:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

#37  Åh, vad bra. Ja Kattfoten har även hjälpt mig med 22 vanvårdade katter som behövde få hjälp från en sk "kattkvinna". Tänk så snällt av dom. Så kul att dom hörde av sig till dig. Stor eloge till det katthemmet tycker jag!❤️

https://jazzans.wordpress.com/

Paddan88
2/10/14, 1:08 PM
#41

#38 #40 Håller med. Om de hjälper oss i detta så får jag se till att gottgöra kattfoten någon dag. Hon mailade mig först privat och frågade om katterna innan  hon tillslut sa att hon var från kattfoten och undrade om vi behövde någon form av hjälp och ville att jag skulle ringa henne :) Hon sa att veterinärvård säkert går att ordna men att hon måste prata med sin kollega först. jag skulle få besked idag om vad som sagts. 😃

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Annons:
Lena
2/10/14, 7:16 PM
#42

Vill tacka för en utmärkt tråd med fina bilder och en mycket välskriven berättelse om ditt arbete med katterna och deras framsteg. Utmärkt om du kan få hjälp av Kattfoten med. ❤️🌺🐱

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Paddan88
2/10/14, 7:22 PM
#43

#42 Tack så mycket. Är bara roligt att den blir uppskattad. Jag ser väldigt mycket egenvärde i den också när jag längre fram själv kan läsa igenom tråden och se Midnas utveckling och även min utveckling som Kattägare. Än har Midna inte ens flyttat in men jag inser att Sagan blir mer hel och mer som en biografi över henne om jag skildrar den hela vägen från där den började för Midna på gatan.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
2/14/14, 10:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Glad alla ❤️ dag från mig och Midna

Idag är en dag då jag gärna vill tänka positivt. Därför vill jag skicka kärlek till alla katter som fins där ute men allra mest vill jag idag skicka vår kärlek till alla er människor som kämpar för katterna och specielt  till alla de som engagerar sig för de hemlösa katterna på samhällets baksida. Alla föreningar, katthem, eldstjälar och privatpersoner som ger katter som Midna en chans att få ett bra liv och en chans att få blomma ut till sin fulla potential. 

Ett extra stort omfång kärlek skickar jag och Midna till Kattfotens katthem i Halmstad som nu bekräftat att de kommer hjälpa Midnas bror och mamma med veterinärskostnaderna. Att som förening trots platsbrist och knappa resurser själva ringa och erbjuda en hjälpande hand även om dessa katters läge inte var akut är något som berör mer än vad jag med ord kan beskriva. Så än en gång: Tack för att ni fins där för oss ❤️

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Katthemsmatten
2/14/14, 10:58 AM
#45

Dagens ros går definitivt till Kattfoten för att de hjälper den här lilla familjen. Det kommer säkert innebära att de blir lättare att omplacera. Skickar en ros till dig också, Paddan88, för ditt engagemang!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Paddan88
2/19/14, 1:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Längtan: Tiden går så otroligt långsamt….

På fredag är det exakt 3 veckor kvar innan Midna flyttar hit. Kastreringen är bokad till den 10e Mars och jag väntar bara på min CSN så jag kan föra över pengar för utgifterna under veterinärsbesöket till jourhemmet…

Midna själv njuter av att få lite extra uppmärksamhet och bli bortskämd av jourmatte och är helt ovetandes om att hon snart ska skiljas från sin familj. ❤️

Själv försöker jag få tiden att gå fortare med plugg och att dona med nya lägenheten.  Ett måste är även att underhålla Simba som fortsätter att vantrivas som ensamkatt och hitta på hyss när han lämnas ensam för länge. Undrar om jag håller på att bli kattgalen så besatt som jag är just nu….

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
2/22/14, 10:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

En glad nyhet som jag vill dela med er ❤️

Midnas bror Harry ska flytta in hos min granne samma dag som Midna flyttar hit. Det är något som både jag och jourhemmet glädjs av för dels kan jag fortsätta följa Harry framöver och dels kan syskonen fortsätta umgås om de önskar den dagen de båda är redo att vistas utomhus :D

Det var när jag visade en bild på Harry som grannen föll pladask och undrade om han fått ett hem eller ej. Hon har adopterat betydligt skyggare katter tidigare så jag känner mig väldigt trygg av vetskapen att han ska flytta till henne.

Firade nyheten med att måla en bild av de söta syskonen 🌺

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Lena
2/23/14, 10:04 AM
#48

Det var glada nyheter att Harry kommer få hem hos din granne. Syskon banden brukar sitta i över tid. Vi har själva tre bröder, kullsyskon, varav den ena kom till oss 1½ år tidigare än de andra två. De fann varandra med en gång när de träffades igen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Jassan
2/23/14, 11:00 AM
#49

#47  Åh vad roligt att höra.🙂

Kul att dom då kan få träffa varandra igen, vilken bra granne du har.👍

Men ojoj så fint du kan rita då!!! Så söta ju!!!😍

https://jazzans.wordpress.com/

Paddan88
2/23/14, 1:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

#48 Ja jag hoppas att de behåller det bandet  🌺 Min granne är verkligen underbar som öppnar sitt hem för Harry ❤️ Hon har lite dåliga erfarenheter av att få hem fd hemlösingar kort efter att de fångats in och som har varit sjuka eller haft dolda skador och tvingats avlivas därför är hon lite försiktig nu för tiden. Så att Harry varit på sitt jourhem så länge är faktiskt en bidragande faktor till att hon vågade adoptera honom. Att han är lite blyg bekymrar henne inte det minsta.

#49 Tack så mycket 🙂 jag har tyvvär ingen bild på dem tillsammans nu när de är lite äldre så det fick bli att kolla på en massa bilder på dem var för sig och sedan improvisera.

Det här är senaste bilden jag fått av Harry Nen det är den enda bilden jag sett på honom med kisande ögon så jag valde att gå efter andra bilder när jag gjorde ögonen för att bättre spegla hans personlighet.

Jag utgick till största delen från bild #46 när jag målade Midna. Ser fram emot att kunna ta fina bilder med systemkameran på syskonen i sommaren för med tanke på att Harry ska bli granne med Midna så kommer han nog ofrånkomligt fortsätta vara en del av Midnas saga i framtiden.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
2/24/14, 8:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Vårkänslor

Idag skickade Jourhemmet nya bilder till mig. Bilderna är tagna under en skogspromenad och jag fick veta att Midna, Harry och en annan av jourhemmets katter hade det väldigt härligt i vårsolen och smög på fåglarna som spelade bland trädens grenar.

De flesta bilderna sparar jag till ett annat tillfälle men den här svartvita bilden vill jag ändå dela. Har egentligen inget nytt att skriva till er denna gång utan ville bara visa upp min snygga lilla kattflicka helt enkelt.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Lena
2/24/14, 8:29 PM
#52

Bilder är aldrig fel! Det älskar vi här! Ju flera desto bättre!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Paddan88
3/2/14, 5:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Simba påminner…

Oj nu glömde jag ju helt av att skriva i fredags. Inte så konstigt egentligen med tanke på att det är väldigt mycket i plugget nu så jag glömmer lite av varje käns det som.

Varför skulle jag skriva i fredags kan man undra… Jo ni som läser bloggen och har lite koll kanske redan har listat ut det. I fredags var det nämligen 2 veckor kvar till Midna anländer. Tänk att det altså är mindre än två veckor kvar nu… käns väldigt spännande för två veckor är ju ingenting 😉

Det var faktiskt Simba som påminde mig om bloggen idag. Han hade varit ute i trädgården medans sambon dammsög och simba vill alltid inspektera sitt revir  lite extra efter en städning så han for runt i lägenheten och skulle undersöka varje skrymsle och vrå.

Mitt i inspektionen fick han syn på Midnas lilla korg som han inte brytt sig om tidigare och den måste ju inspekteras. Han lyckades precis tränga sig in och låg sedan nosade i luften en stund innan han beslöt sig för att korgen nog var i trångaste laget och klämde sig ut ur den igen.

Simbas inspektion av korgen fick mig att tänka på Midna och bloggen… undrar om hon kommer gilla sin korg? Och hoppas allt går bra på kastreringen den tionde. Jourhemmet har lovat att höra av sig på kvällen efter kastreringen och berätta hur det gick ❤️

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Jassan
3/2/14, 10:03 PM
#54

Åh så gulligt kryp in du har köpt till Midna. Hon kommer säkert att gilla den. Simba ser jättesöt ut i den tycker jag hihi. Tiden går fort ja. Mycket spännande att få veta hur detta framskrider 🙂

https://jazzans.wordpress.com/

Lena
3/4/14, 8:41 PM
#55

#53 Jättefin korg! Den kommer hon nog att gilla skarpt tror jag.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Paddan88
3/5/14, 7:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Faror för den som inte tänker sig för

Jag har hela tiden tänkt att Midna ska få spendera den första tiden hos oss i vårt badrum så hon får landa innan hon och Simba träffas. Igår slog det mig som en blixt från klar himmel att attans jag har ju inte alls tänkt på hur liten hon är i jämförelse med Simba!

Saken är den att i badrummet fins en tvättmaskin som inte har någon plåt på baksidan och det är en springa mellan tvättmaskinen och väggen. Springan är på tok för liten för Simba men en liten och skrämd katt i behov av en flyktväg skulle nog kunna pressa sig in bakom maskinen och i värsta fall fastna. på tvättmaskinen står en torktumlare och maskinen sitter ihop med en diskho så ni kan nog själva räkna ut hur oåtkomligt detta gömställe skulle vara för oss oavsett om hon gör illa sig eller ej.

Jag har ju läst så gott som alla rekomenderade trådar om skyggisars väg till att bli tryggisar så jag vet att det är viktigt att utmana henne och inte låta henne gömma sig där man inte kommer åt henne. dessutom är jag som sagt orolig för att hon ska fastna.

Vilken tur ändå att hon inte kom till oss så fort för då hade jag kanske inte hunnit notera faran innan en olycka väl inträffat. Nu blir åtgärden att jag får tänka om och ha henne i köket istället. Badrummet får vara förbjudet område till hon är trygg i sitt nya hem och med oss och har hittat många bra gömställen på andra ställen. Tror nämligen inte att hon skulle pressa sig in där såvida hon inte skulle bli riktigt desperat. då får jag även lite tid att fundera på om det går att åtgärda faran på något sätt för vem vet, i framtiden kan stället leda till problem för nyfikna kattungar och jag vill ju att mitt hem ska vara ett tryggt hem för en katt. ❤️

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/5/14, 7:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Jag var med när Sakura fångades in (se inlägg #5 ) så jag vet ju hennes storlek på ett ungefär eftersom jag varit så nära henne. Jag mins henne som en liten men fluffig katthona. Midna träffade jag senast den 18e januari (se inlägg #13 ) och då var hon en bit ifrån mig så det var svårt att säga mer än att hon såg liten ut om jag jämför med min 4 kilos röding här hemma :P För att försäkra mig om att faran inte var inbillad så frågade jag Jourhemmet igår om Midnas storlek i jämförelse med Sakura och fick följande svar:

"Midna är ca 3/4 av Sakuras storlek . Tror inte hon växer så mycket mer för det verkar som hon inte växt senaste månaden. Hon är liten och söt med sitt runda ansikte."

Jag har svårt att föreställa mig att hon verkligen är så liten men det är svårt att avgöra och jag litar på jourhemmets bedömning. Snart är hon här och då kan jag själv se hur stor eller liten hon är. då kan jag även ge er mer än vaga beskrivningar om att hon är "liten" 😛

Jourhemmet skickade även en väldigt kornig film på syskonen. Jag ska se om jag kan lyckas lägga upp den här så ni får se 😃

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/5/14, 8:33 PM
#58

Kornig video på Midna och Harry.

Videon är i väldigt kass kvalitet men den ger en bild av katternas kroppsbyggnad, smidighet och en snabb glimt av deras nyfikna personlighet som bilder inte alltid lyckas fånga. Jag vet inte vad ni ser när ni betraktar videon men det den visar mig är att jag nu förstår vad jourhemmet menar när hon säger att Midna ärvt Sakuras korta ben ^.^

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/9/14, 4:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Kastrering

Imorgon är det dags för Midnas kastrering. Håll tummarna för att det går bra.

Jag har gjort vad jag kan för att det ska bli så bra som möjligt för henne. Dels har jag i sammråd med jourhemmet beslutat att hon kastreras imorgon och sen får återhämta sig i den trygga miljön hos sin jourmatte innan hon kommer hit på fredag och dels så var jag tydlig med att det är en fd gatukatt som ska kastreras när jag bestälde tid hos veterinären. bad om en veterinär som är van vid att handskas med skygga katter så att Midna ska bli så lite stressad som möjligt. Önskar att jag var med eftersom jag vill se att allt går bra men samtidigt är jag väldigt noggrann med att Midna inte får förknippa mig med något negativt innan hon är här.

Förtroende, förtroende och förtroende det är så jag vill jobba med min lilla skuggprinsessa. ❤️

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Maria
3/9/14, 5:03 PM
#60

Nu har jag läst hela tråden. Så spännande att följa🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Paddan88
3/9/14, 5:21 PM
#61

#60 Oj snabbt jobbat! Jo det är verkligen kul att läsa hur skyggisarna anpassar sig vid allt nytt. Jag blev så inspirerad av att läsa vad du och många andra på denna sida skrivit att jag bestämde mig för att själv skriva Midnas historia och framgångar. Egentligen kan man ju se det som en enda extremt lång prolog med tanke på att hon inte kommer hit innan på fredag. Tack för att du tog dig tid att läsa :)

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/10/14, 7:57 AM
#62

Jourmatte är på väg till sjukhus pga akut njursten….får ringa och omboka Midnas tid :(

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Annons:
Paddan88
3/11/14, 12:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

11/3 2014 Midna kastreras

I morse fick jag en bild skickad från jourhemmet. i bildtexten stod det 

"Tagen nu på morgonen när hon just vaknat. Hon njuter av morgonsolen"

Jag hade bokat tid för kastrering, vacinering och id märkning av Midna klockan 8.10 och efter att jourhemmet lämnat Midna hos veterinären så ringde hon mig.

Jourhemmet berättar: 

"Hon pep lite i buren de första tre minuterna medan jag tog på mig ytterkläderna. Hennes bror Harry kom fram och nosade på gallret och verkade undra vad hon gjorde där i buren, då stack hon ut tassen nästan som om hon bad Harry hjälpa henne ut därifrån. Jag ville ta kort på det men jag han inte.

I bilen på vägen till veterinären var hon tyst och lugn fast hon satt och tryckte längst in i ett hörn i buren så hon tyckte nog det var lite otäckt.

Hos veterinären verkade det som om hon tyckte det var lite mer spännande och nosade på alla dofter. Vi fick vänta i ett rum på veterinären och jag tog ut henne ur buren. Då tryckte hon sig mot mig allt vad hon kunde och borrade in sitt huvud mellan min arm och kroppen. Verkade som om hon sökte trygghet hos mig. Nu är hon vägt också. 2,7 kg väger hon och det är en normal vikt för henne. Hon hade även lite öronskabb men det är lätt att de får det när de går ute. Veterinären ska skriva ut medel för det. Jag hämtar henne från veterinären 13.00"

Jag uppdaterar er senare med hur det har gått för Midna under kastreringen. Just nu är jag i skolan dessutom så måste jag ta reda på hur man behandlar öronskabb och försöka förebygga så att inte Simba blir smittad eftersom jag vet att det ska vara så smittsamt. Attans och jag som trodde hon var helt skabbfri >.<

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/12/14, 6:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

 Skabbiga katter och veterinärens besked

Jag ville veta mer om skabben och kontaktade veterinären. Då kunde jag även slå två flugor i en smäll och fråga hur det gått med Midnas kastrering.

Samtal med veterinären:

"Mycket bajs i öronen så det syntes att hon hade skabb. Fin mun och fina slemhinnor. Hjärta och lungor lät bra. Skulle i samråd med jourhem börja behandling mot skabb (stronghold) vid flytt. Var rädd och hade stora ögon men upplevdes i övrigt trygg. Satt i en bur som gick att minska i storlek och fick sprutan genom gallret. Sa bara Mjau när hon fick sprutan och varken väste, morrade eller försökte dra sig undan. Stressade katter kan reagera dåligt på narkos men hon reagerade bra på narkosen och vaknar som hon ska."

Jag bad veterinären att skriva ut recept för både Midna och Harry eftersom varken jag eller Harrys kommande matte vill att våra husdjur som redan bor här ska bli smittade. Det gick bra och jourhemmet hämtade ut stronghold och började behandla Skabben redan igår.

På kvällen ringde jag hem till jourhemmet och frågade hur det var med Midna. Jag fick veta att hon var lite vinglig men inte hade vett att sitta still utan hellre ville springa runt och leka med de andra katterna i huset. Hon verkade enligt jourhemmet glad och bekymmerfri.

(Bild på en osäker och rädd Midna i väntrummet innan veterinären tog emot henne)

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Lena
3/12/14, 7:02 PM
#65

Skönt att kastreringen gått bra och att hon blev kontrollerad och behandlad för öronskabb. Det är tyvärr mer regel än undantag att hittekatter har öronskabb. Det och inälvsmask har de flesta. Dock lätt att bota båda ock. 

Nu är det inte lång tid kvar förrän du får hem henne. Det kommer att gå jättebra ska du se så väl planerat som det är. Tycker du verkar ha tänkt på allt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Paddan88
3/12/14, 7:22 PM
#66

#65 Tack. Vad glad jag blir att du skriver att det käns som jag tänkt på allt. Det är väldigt skönt att höra :) Jo jag vet att öronskabb är vanligt hos hemlösa katter men med tanke på att jourhemmet tidigare har berättat att hon rengjort familjens öron så tog jag för givet att Midna var skabbfri. Bra att skabben upptäcktes i alla fall så att jourhemmet kan behandla alla hemmets katter och så att jag kan försöka förhindra att Simba som får gå ut och in som han vill skulle få skabb och sen smitta ner alla grannkatter. Det var en kompis som kontaktade mig idag också och ville hälsa på mig och sambon i nya lägenheten till helgen. När hon fick höra om Midna så blev hon lite orolig att hon kanske störde oss men jag beslöt att det var ok med besök ändå. Jag kommer ju ha hela fredagskvällen och större delen av lördagen på mig att lära känna Midna. Känner jag att hon behöver lugn och ro så får kompisen helt enkelt skita i att se köket denna gången och upplever jag att Midna klarar det så kan kompisen få en snabbtitt i alla fall. Jag tänkte att Midna ändå behöver vänja sig vid att främmande människor kommer och går i vårt hem. Vi har redan som det är rätt få besök hos oss så kanske är det bara bra att vi får besök så tätt inpå så hon inte börjar tro att ensamheten är en norm och allt annat är otäckt. Jag tror Midna fixar det här. För var dag som går blir jag mer och mer övertygad om att den där trygga och lugna kattungen jag träffade på gatan i september är precis samma katt idag. Bara för att hon är blyg, skygg, vild, ja kalla det vad man vill så ändrar det ju inte hennes personlighet och anpassningsförmåga. Det är ju trots allt den där personligheten jag föll för när jag träffade Midna och hennes familj för allra första gången.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/14/14, 9:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

14/3 2014 Midna anländer

Idag kommer Midna hit. Jag kommer inte skriva mer här denna dagen eftersom jag vill ägna tiden åt Midna när hon anländer. Min plan är att uppdatera er imorgon om hur det går eftersom ni säkert är nyfikna nu när min del i Midnas saga börjar på riktigt.

Tänk vilken resa hon har haft fram till idag. Född i början av juli på gatan med stadens pubbområde som lekplats. infångad vid 8-10 veckors ålder och placerad på ett jourhem beläget i ett lantligt område den 2 september, hennes utveckling i jourhemmet, kastreringen, och så nu flytten hit till mig.

Jag har tidigare berättat att jag har en bra bild på Midna som visar hur mager hon var nr hon satt i fällan. Jag har inte rättighet att dela den bilden men har målat av den så ni ändå ska få se hur hon såg ut när hon var en liten kattunge. Bilden jag själv tog ( se inlägg #2 ) är ju tyvvär lite suddig.

Vi ses imorgon. Tack alla som läser och komenterar. Det är ni som peppar mig till att fortsätta skriva 🐱

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Katthemsmatten
3/14/14, 9:43 AM
#68

Jättekul att hon nu äntligen kommer till sitt alldeles egna hem! MEN tänk på att det första dygnet (minst) kommer hon säkert att behöva litet tid utan att du är i närheten för att hon ska få en chans att utforska sin omgivning. Vi är faktiskt mest i vägen för katten. Se till att försvinna hemifrån några timmar så hon får lugn och ro. Släpp ut henne ur transporten i närheten av lådan så hon vet var den finns. Resten kommer hon att klara bäst utan att störas.

Lycka till och jag ser fram emot att läsa fortsättningen på den här historien.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Jassan
3/14/14, 10:02 AM
#69

Lycka till idag! Njut av dagen med din Midna som äntligen ska få komma hem!!! 👋

https://jazzans.wordpress.com/

Annons:
Paddan88
3/14/14, 4:11 PM
#70

Ja vad säger man… Jag skulle ju inte skriva mer här idag men nu sitter jag här i alla fall. Tja var ska jag börja… Vi får se om det ens blir någon Midna här ikväll. Hon känner nämligen av att något är på gång och jourhemmet kontaktade mig nyligen och berättade att Midna vägrar komma in i huset. Hon har ju nyligen kastrerats så det är kanske inte så konstigt att hon är extra vaksam men Tyvvärr smittar hennes oro av sig på hennes bror Harry så även han tvärvägrar att gå in i huset. Det är ju fint väder så det kanske inte är så konstigt att katterna vill vara ute av den anledningen men jag tycker ju att det är lite knepigt att hon lät dem gå ut över huvud taget idag med tanke på flytten men nu ska jag inte grubbla över det… Man kan ju liksom inte ta för givet att det ska vara lätt med skyggisar inte ens om man har haft dem hos sig så länge som jourhemmet har. Det får ta den tiden det tar. Har jag väntat så här länge så kan jag väll vänta ett par timmar/dagar till. Det blir inte alltid som man tänkt sig men i slutändan blir det nog oftast bra ändå.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Katthemsmatten
3/14/14, 4:17 PM
#71

Det var väl inte det smartaste akuthemmet kunde göra att släppa ut en nykastrerad katt. Ffa inte eftersom man visste att katten skulle in i en transport idag. Hoppas nu att de båda kommer in under eftermiddagen och att de inte blir utsläppta förrän Midna sitter tryggt i en transport.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Paddan88
3/14/14, 4:27 PM
#72

Jo det är klart att man är lite irriterad över det. Samtidigt är jag ju tacksam över att hon tog emot katterna så jag känner att jag inte riktigt kan vara arg på henne. Visste ärligt talat inte ens om att hon lät dem vara ute så tätt inpå flytten innan jag fick hennes sms strax innan fyra. Jag tycker det är ganska uppenbart att Midna skulle bli svår att få in i transportburen så då borde man ju tänkt på försiktighetsåtgärder och förberett på något sätt kan jag tycka. Får se hur det går. Jag hoppas verkligen att hon får in dem i transporten idag för det är ärligt sagt skämmigt med tanke på att det var jag som fick grannen att bli intresserad av och adoptera Harry och jag dessutom lovade att han var fullt frisk eftersom det var vad jourhemmet sagt. Nu har jag fått komma med tråkiga besked om öronskabb och att katterna springer ute och inte låter sig fångas till henne. Käns lite som om jag skulle ha ljugit om Harry och jourhemmet för henne men det har jag ju inte :/

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Lena
3/14/14, 6:56 PM
#73

Nej det var väl inte precis vad man hade rekommenderat utevistelse i det här läget. Vi får hoppas det löser sig senare under kvällen. 

#67 Du är duktig på att teckna!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Paddan88
3/14/14, 7:06 PM
#74

Hon fick precis tag på dem. Jippi! :D

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Lena
3/14/14, 7:27 PM
#75

#74 Så bra!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Maria
3/14/14, 7:28 PM
#76

Puh, det låter bra….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Paddan88
3/15/14, 12:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Midna anländer del 2

19.00 fick jag ett sms från jourhemmet som meddelade att syskonen var infångade. En halvtimme senare tog jag emot jourmatte och de båda skärrade syskonen i Midnas nya hem. Simba blev nyfiken och kom försiktigt fram för att nosa på buren. Inget fräs från någon av katterna. Vi gick in med buren till köket där jag tänkte att midna skulle vara de första dagarna. Simba fick stanna ute. Jourkvinnan öppnade buren och kontrollerade att allt var ok med syskonen. De låg tätt tryckta mot varandra längst in i buren. hon strök deras päls lite och talade lugnande till dem innan hon stängde buren igen. Efter det gick vi igenom de papper Midna fått med sig från veterinären…..

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/15/14, 12:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

….Sen var det dags att ta farväl. Jourkvinnan plockade ut Midna ur buren och kramade henne hårt. Midna försökte gömma huvudet mot jourkvinnans mage och tryckte sig nära nära. Efter några minuter lugnade hon ner sig och började försiktigt och med stora ögon se sig om i rummet.

När jourmatten kände sig klar så släppte hon ner Midna på golvet. Midna gick direkt fram till brorsan i buren och började jama ynkligt. Hon ville vara nära sin bror. Harry svarade och jamade lite försiktigt han med……

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/15/14, 12:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

… Under tiden hade Simba frustrerat stuckit in tassen mellan glipan i dörren. han ville vara med och gillade inte att vara utestängd. Jourmatten frågade om jag kunde ta in Simba och jag gjorde det eftersom jag litade på att Jourmatten viste vad som var bäst för lilla Midna. Buren med Harry i var då ställd på diskbänken så när Simba försiktigt smög in så tyckte Midna att Simba var den största källan till trygghet i rummet. Platt mot golvet började hon smyga rakt mot Simba och tog honom helt med överasking. han kröp ihop och väste. Minda struntade i det och Simba väste ytterligare en gång och smög in bakom Midnas iglo för att söka skydd. Nu fattade Midna vinken och smög tillbaka och lade sig på iglons andra sida. Då slappnade Simba av och började låtsas att Midna inte fans. Jourhemmet sa att de där två behöver jag inte hålla isär så midna har haft tillträde tillstorarum och sovrum redan inatt….

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/15/14, 12:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

…Midna lämnade inte platsen vid iglon på resten av kvällen. när jag gick och lade mig 23.00 så låg hon fortfarande där medans somba fortsatte leka "ignorera Midna" och lekte med en studsboll i storarummet.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/15/14, 1:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Första dagen hemma

På morgonen gick jag upp och kollade om Midna låg kvar vid iglon. Det gjorde hon inte. Hon hade inte heller ätit sin mat. Efter lite letande så hittade jag henne bakom tvhyllan. Jag tar det som att hon har undersökt lägenheten under natten. Simba fortsatte ignorera Midna och krävde frukost sen så ville han ut så jag har inte hunnit se så mycket hur de är ihop.

När jag var och donade i köket så hade Midna flyttat sig till utrymmet mellan soffan och väggen. Där ville jag inte ha henne eftersom jag och sambon skulle titta på en film och jag tyckte det var oshyst mot henne att låta henne sitta och vara rädd bakom soffan i en timme medans vi satt där och förhindrade hennes flyktväg. Jag tog på mig en grov tröja och ett par vantar och förväntade mig en fajt men det visade sig att hon var väldigt lätt att plocka upp och hon försökte varken fly eller rivas. Tvärt om så tryckte hon sig mot mig på samma sätt som hon gjort med jourkvinnan och gömde huvudet i mitt armveck. Det kändes faktiskt som om hon slapnade av lite…

Jag gick in i köket och släppte ner henne där. Hon for direkt in i storarummet bakom en gardin och där höll hon till när vi åt frukost och kollade på filmen…..

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/15/14, 1:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Jag såg att midna vid flera tillfällen nyfiket tittade fram på oss och nu var jag själv nyfiken. Det gick ju över förväntan att bära och hantera henne, Skulle hon låta mig klappa henne också utan att backa undan?

Hon spände sig först när jag efter lite pratande stack in handen bakom gardinen. Först nosade hon på handen och sen lät hon mig klappa henne. först verkade hon tycka det var lite obehagligt med kroppskontakt men efter en stund så kopplade hon av lite och började kisa med ögonen och lät mig komma åt hakan….

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/15/14, 1:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Efter en stund kom sambon fram och ville titta på hur det gick. Midnas reaktion var omedelbar och hon såg plötsligt väldigt rädd och olycklig ut och backade bakåt. Jag reste mig då och backade undan. Kanske blev det för mycket för henne när vi var där båda två? När hon lugnat sig lite så försökte sambon också klappa henne men hon tyckte det var obehagligt och backade undan igen. Vi lämnade henne ifred och hon smet än en gång in under soffan…

(bilden är tagen när hon fick syn på sambon innan jag backade)

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Annons:
Paddan88
3/15/14, 1:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

Sambon blev lite ledsen för att Midna inte verkade lita på honom. Hon är ju inte van vid män och det kunde ju vara därför tänkte vi. Han är ju annars uppvuxen med katter och har mycket bättre hand med dem än jag har.

Jag gick ut en sväng och lekte med Simba och under tiden så pratade jag med en vän som också har erfarenhet av katter och beklagade mig över att Midna verkade så rädd för min Sambo.

När jag och simba kom in igen så blev jag glatt överraskad av att få höra att medans jag varit ute så hade Midna gått in i sovrummet och kollat läget. Hon hade genat över sängen där sambon låg och efter en stund bestämt sig för att krypa in mellan madrasserna och ta sig ända in till väggen där hon nu låg och sov på armlängds avstånd från Sambon. Så var det med den rädslan….

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/15/14, 1:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Vi brukar ha stängt sovrummet när vi inte är där så ni förstår säkert att vi låg och drog oss extra länge denna morgon men för en stund sedan var det dags att släppa ut katterna. Sambon var lite osäker på om han skulle ta Midna eftersom han tyckte hon hade verkat ty sig till mig men jag bad honom göra det så tog jag Simba istället.

Det går så otroligt bra med Midna och ändå är detta bara fösta dagen hon är här. Jourhemmet har verkligen gjort ett jättejomm bed att socialisera den lilla. Jag trodde att jag skulle få hem en liten skyggis men det visade sig att det var en blygis jag fick hem istället. ❤️

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/15/14, 1:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Det var allt från oss och Midna för den här gången. Nu ska jag ut i solen och sambon ska kolla E-Sport så att Midna får lov att vara ifred en liten stund.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Lena
3/15/14, 3:13 PM
#87

Det har ju gått över förväntan det här! Även fullt tama katter brukar vara lite blyga första tiden. Ser mycket lovande ut! Hon är så snygg och söt lilla Midna!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Paddan88
3/16/14, 11:42 AM
#88

Nu har det som inte får hända hänt. Midnas bror Harry har rymt! Han var instängd på grannens toalet men det verkar som om någon av katterna hoppat på handtaget och öppnat för honom. Sen har han på något vis hittat kattluckan. Försöker så gott det går trycka ner min oro och fokusera på Midna som fortsätter göra stora framsteg även idag men varvar med promenader då och då för att leta efter honom. Han verkar inte ha lämnat området för en granne såg honom för 30 minuter sedan. Jag har lagt en filt Midna sovit på i vårt katthus i trädgården. Kanske dras han till den bekanta doften? Allt vi kan göra nu är att hoppas leta och aldrig ge upp. Jag vill så gärna att båda syskonens saga ska sluta i solsken så håll tummarna för stackars Harry :(

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Lena
3/16/14, 12:12 PM
#89

#88 Oj det var ingen höjdare! Hur är Harry - är han handtam eller måste han fångas in med fälla? I så fall behöver de försöka få tag på en fälla så snart som möjligt. Om jag fattade det rätt var Harry utomhus hos jourhemmet? Är det lång väg mellan nuvarande hem och jourhemmet? Risken är alltid att han försöker ta sig tillbaka till sitt gamla revir.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Paddan88
3/16/14, 1:18 PM
#90

#88 han är mer kontaktsökande än sin syster men han är ju blyg precis som henne och han har ju inte hunnit knyta några band till katterna här än. Det är en halvtimmes bilresa från jourhemmet och hit men han smet i natt och syntes strax innan jag skrev mitt förra inlägg så än så länge är han kvar i området. Jag tror att han håller sig gömd och trycker någonstans och om man ska utgå från Midna så lär han kunna plockas upp om man bara hittar hans gömställe men jag tvivlar på att han går att fånga om han är på öppen terräng. Han var ute i sitt jourhem ja…. Jo fälla vore bra. Det är väldigt gott om katter här så risken är väll att man fångar halva byn innan Harry går in i fällan. Jag ska se om solkattens fälla går att låna. Harrys matte letar fortfarande och jag var ute på en andra runda mellan detta och det förra inlägget men är nu tillbaka inne igen. Ska uppdatera om något händer och självklart också uppdatera om Midnas framsteg så fort det lugnar sig lite med Harry.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Annons:
Tarotstollan
3/16/14, 8:25 PM
#91

Följer med spänning denna tråd!
Du skriver så bra så det känns som att jag sitter jämte dig och ser vad du ser i samma ögonblick som du ser det!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Jassan
3/16/14, 8:45 PM
#92

Jag håller med #91😃

Jag läser denna tråden varje dag o blir glad eller förvånad eller som nu orolig…….väntar med spänning på hur det ska gå för Harry nu.

TS..du skriver o ritar jättebra!!!! Sen är du helt fantastisk med hur du bryr dig om katter. Du verkligen engagerar dig o tänker på allt.

Hoppas hoppas ni får tillbaka Harry nu.

Så kul att det går så bra med Midna hemma hos er!!

Jag o mina katter diggar dig!!

1047444azmp81le1x.gif

https://jazzans.wordpress.com/

Paddan88
3/16/14, 8:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Dag 3 Vad hände med skyggisen?

I natt undrade jag vid flera tillfällen varför Simba inte kom in i sovrummet och gosade som han brukar göra. När jag vaknade på morgonen förstod jag varför. Ut ur iglon stack en liten blyg Midna fram nosen. Hon pep som hälsning och betraktade mig med sina stora ögon. Jag stack in handen till henne och hon backade så långt in hon bara kunde. Jag kliade henne bakom örat och då hände något som överaskade både mig och Midna. Hon tyckte det var skönt!

Det började med att hon med spänd kropp började spinna, sen slappnade hon av mer och mer och lade sig på sidan för att jag skulle komma åt. Det räckte inte så då lade hon sig på rygg och när hon inte tyckte att det dög längre så kröp hon platt på mage fram till iglons öppning och började kråma sig där istället. Själv startade jag mobilkameran  med ett fånleende i ansiktet….

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/16/14, 8:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Efter vår gosstund så lade jag mig i sängen igen menMidna hon var inte klar än. Platt på mage ålade hon sig fram till sängen och kröp in mellan våra madrasser. jag sa hej och hon började spinna igen. Jag strök henne lätt över ryggen och då kröp hon upp och började vilt spinnande vältra sig i sängen. hon kunde verkligen inte få nog av goset hon var inte stilla ens en sekund och rullade, gned, spann och kardade om vartannat. Detta var den första gången jag hörde henne spinna och inte blev det den sista gången denna dag.

Jag buffade på sambon. "titta på katten" väste jag upphetsat. han tittade yrvaket upp och blev lika glad som jag v vad han såg. han började också klappa henne och där låg vi och myste bort en bra bit av lördagsförmiddagen med en spinnande liten gosfia…

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/16/14, 9:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Lite senare under dagen efter att vi även ängnat Simba hans beskärda del av vår uppmärksamhet så kände jag att det var dags att sluta fega och konfrontera vår nya inneboende. Sagt och gjort. Mot alla regler om att inte skynda på katters introduktion så stängde jag in Simba i sovrummet och började leka med honom. Först var han minst sagt skeptisk till att vara i samma rum som en överlycklig Midna som snabt hittade ett gömställe så nära Simba som det bara gick. Efter lite förnärmat fräs så tog dock leklusten över och Simba jagade studsboll precis som han brukar göra. Midna tittade hänfört på men vågade inte delta i leken.

När Simba tröttnat på studsbollen så öppnade jag dörren så han fick gå ut och kelade lite mer med fröken gos.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/16/14, 9:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

Jag har upptäckt att Midna blir mycket mer avslappnad när Simba är i närheten så efter att han varit ute ett bra tag och var trött så passade jag på att åter stänga in Simba med Midna. Han var så trött och låg mest och halvslumrade. Midna var pigg och nyfikn och jag ville prova om jag kunde vända hennes nyfikenhet till leklust.

Jag gjorde ett snöre av en handfull toffsar. Jag hade prövat att leka med henne örut men då hade hon inte riktigt vågat. Denna gången petade hon försiktigt med tassen på snöret. Ok det verkade ju safe… hon avvaktade lite innan hon prövade at peta igen med lite större kraft. snart hade hon förstått att leken var ofarlig och förvandlades framför mina ögon till en lekfull liten kattunge. Simba snarkade vidare medans jag och Midna roade oss.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/16/14, 9:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Efter lek och lite (om man är katt) obligatorisk pälshygien så bestämde sig Midna för att än en gång försöka få kontakt med Simba. Hon hoppade ner till honom och han kisade sömndrucket på henne. Hon noade på honom och jag blev glad av att han faktiskt inte morrade denna gång. Han tyckte att Midna var lite väl närgången och flyttade sig lite bakåt. Midna fattade vinken och lade sig till rätta där hon var. Båda katterna somnade sedan där de låg och jag öppnade dörren och lämnade rummet….

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Annons:
Paddan88
3/16/14, 9:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

Utöver det så har Midna varit betydligt mer framme under kvällen och prövat på att ensam leka med Simbas studsbollar. Hon blir lite orolig på kvällarna och går runt och piper ganska ofta. På dagarna lämnar hon ogärna sovrummet och även om hon stundtals är som vilken supermegagosig katt som helst så blir hon fortfarande rädd för plötsliga/främmande ljud och är väldigt snar till att gömma sig. Ah och så bajsade hon på mattan inatt men sånt kan hända den bästa 😛

Jag har sett Harry idag vid 18.00 det var på långt håll och jag vågade inte gå mot honom för då hade jag stött honom från husen och det är ju bra att han håller sig i närheten. Vi ska försöka få tag i en kattfälla och Jourmatten har lovat att komma hit på tisdag och hjälpa oss att leta. Hon är så klart väldigt ledsen hon med. Jag kommer fokusera tråden på Midna men händer något viktigt rörande Harry så ska ni så klart få veta det.

Godnatt och tack alla ni som följer och peppar oss. Blir jätteglad av era kommentarer.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Lena
3/17/14, 7:29 AM
#99

Det går verkligen som på räls allt med Midna! En sådan duktig kisse. Men det beror nog mycket på att hon fått så bra matte och husse tror jag. Katter känner sådant. 

Håller tummarna för Harry! Bra att han håller i sig i närheten!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
3/17/14, 11:57 AM
#100

Härlig läsning om Midna. Hon är otroligt lik min egen skyggis, Chanda.

Betr. Harry: upprätta EN matstation så han inte blir tvungen att söka sig bort för att få mat. Ställ ut mat där han varit synlig. Det kommer att underlätta infångandet om han matas till ett dygn (ca) innan ni ställer ut en fälla med starkt doftande mat. T ex grillad kyckling eller tonfisk. Få katter som är hungriga kan motstå den doften.

Håller tummarna för att ni får in Harry snart.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Paddan88
3/18/14, 3:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Vägen till vänskap?

Hej igen. Nu kommer nya uppdateringar om Midna och Simba. Midna spenderade gårdagen gömd som vanligt men idag har hon tuffat till sig och är mycket mer framme. Hon har lekt runt en hel del med studsbollar och själv spontant kommit fram för att gosa. Det har regnat hela dagen och jag tror att det har hjälpt katterna att skynda på socialiseringsprocessen. 

Simba var ute i moch när han kom in så gick Midna fram och gav honom en buff på pannan. Simba blev spänd i kroppen men carken väste eller gick undan vilket gjorde mig glad. Istället satte han sig och putsade rent pälsen från regnvatten. Efter en stund så hoppade Midna upp i fönstret. Det är första gången hon gjort det vad jag vet. Simba som satt på andra sidan rummet fick syn på det och smög fram mot henne men så ångrade han sig och gick till dörren istället och ville bli utsläppt. Det han sen gjorde förvånade mig. Han hoppade upp på fönsterbrädet och började nyfiket spana in Midna utifrån. Kul att han visar intresse men vilken mes han kan vara ibland :P Tydligen tyckte han att fönstret gav ett bra skydd eller något.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/18/14, 3:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

Nästa gång Simba kom in så var Midna framme igen. Den här gången ville hon stryka sig mot honom men det var lite väl närgånget tyckte Simba som visserligen inte väste denna gången heller men han tog demonstrativt ett steg åt sidan vilket Midna lade märke till. Det är det som är så bra med Midna. hon är så lyhörd för Simbas signaler så det går inte att bli arg på henne. Fortsätter hon i den här takten så tror jag att de blir vänner på nolltid 😃

Simba lade sig till rätta i transportburen och jag lekte med honom med hårsnoddsbandet jag gjort. Midna ville vara med och Simba blev lite sur så jag backade undan och slutade leka. Det var inget midna brydde sig om utan hon fortsatte på egen hand och Simba blev faktiskt intresserad och bevakade bandet med stora ögon. Jag såg att ena tassen ryckte till några gånger och jag hoppades att han skulle delta i leken men han vågade aldrig göra det.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/18/14, 3:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

När hon kände sig färdig gick hon fram för att nosa på Simba. Inget väs denna gång, ingen sur uppsyn. Inte ens ett tillbakadraget huvud. Simba besvarade hälsningen och stack fram nosen han också.

Duktiga Simba matte är så stolt ❤️

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/18/14, 4:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

Detta blev ju mest om Simba därför förtydligar jag Midnas utveckling sen sist:

Hon gömmer sig bara när hon är ensam och sover helt öppet. 

Hon tar själv kontakt när hon vill gosa.

Hon leker spontant och har slutat krypa fram utan går som en normal katt.

Och i morse väckte hon sambon när hans larm gick och krävde gos. Sambon blev överlycklig🐱

Uppdatering om Harry

I natt hade Harry gått in i nya mattens lägenhet. tyvvär han hon inte blockera kattluckan innan han for ut igen men det verkar som om han söker trygghet hos mattens andra katter vilket är bra eftersom han därför inte lämnat området.

#100 Harrys nya ägare ställer ut mat till honom varje natt. Jag har även på inrådan av jourhemmet strött ut innehåll från Midnas toa i deras trädgård så att där fins dofter från hans syrra. Det var tal om att jourhemmet skulle komma och hjälpa till idag. jag vetinte hur det blir men jag hoppas hon kommer… Om vi inte fått in Harry innan helgen så planerar jag att ringa runt och se om vi kan låna en kattfälla för in ska han! 😕

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Annons:
Katthemsmatten
3/18/14, 4:15 PM
#105

En lotin strategiskt placerad innanför kattluckan kanske skulle fungera. Det allra bästa vore iofs om man kan låsa luckan så att den bara går att komma in igenom men inte ut igen. Håller tummarna för att han snart är infångad.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
3/18/14, 6:14 PM
#106

Bra ändå att Harry håller sig runt husknuten. Det ser ju lovande ut. Som #105 skriver vore det smart om nya matten ställer in kattluckan så det bara går att gå in och inte ut igen. 

Det ser ju ut som att Simba och Midna håller på att knyta vänskapsband.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Paddan88
3/18/14, 6:21 PM
#107

#105 #106 jag har berättat för henne vad ni har skrivit här så förhoppningsvis testar hon era tips :)

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Lena
3/18/14, 6:27 PM
#108

#107 Vi håller tummarna för Harry!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Paddan88
3/20/14, 3:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#109

Midna nyfiken på omvärlden

Midna fortsätter att göra små men synliga framsteg för var dag som går. Idag var första dagen hon var ensam hemma och när jag kom hem så såg jag att hon låg i fönstret. När jag öppnade dörren for hon som vanligt in bakom gardinen men när hon såg att det bara var jag som kom så smög hon fram och började spinna och krävde gos. Hon var så glad över att jag var hemma igen att jag knappt ens lyckades plocka fram middag till mig pga en vilt spinnande slingrande sak som gjorde fällben på mig hela tiden.

Hon springer fortfarande iväg om jag råkar gå in i ett rum hon befinner sig och hon blir överraskad men hon gömmer sig inte lika mycket utan springer bara in i nästa rum innan hon vänder och kommer igen.

Ett annat (irriterande) trygghetstecken är att hon sen igår flera gånger försökt smita ut när jag ska släppa ut Simba så jag får hela tiden hålla koll på hene när han vill ut. Därför har jag försiktigt börjat vänja henne vid koppel här inne så hon kan gå ut i sele någon dag.

Midna har börjat sitta i fönstret mer och mer. Nu sitter hon kvar när jag upptäcker att hon sitter där och så länge jag inte går fram till henne så är hon helt cool med att sitta på sin fönsterplats.

Hon älskar verkligen att sitta och titta på när Simba jagar flugor i trädgården och hon ger alltid ifrån sig ett sorgset litet mjau när han går utom synhåll.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Lena
3/20/14, 6:09 PM
#110

Hon är så snygg Midna tycker jag! Jag tycker det gått fantastiskt bra allt med henne.

Hur går det med rymlingen Harry? Några nyheter där?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Maria
3/20/14, 6:35 PM
#111

Här kommer en till som också undrar…

Lilla fina Midna❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Paddan88
3/20/14, 6:43 PM
#112

Han sågs av en granne 10.00 i morse bör han korsade vägen utanför mitt hus. Jag har varit på Vfu hela dagen och inte kunnat leta. Lovar att uppdatera om något händer som sagt. Skriver jag inget så har inget tyvärr hänt som är värt att veta :(

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Tarotstollan
3/20/14, 9:58 PM
#113

Härliga bilder!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MrsGoldfire
3/20/14, 10:00 PM
#114

Åhh, så fin!❤️🐱

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

Paddan88
3/21/14, 9:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

Dag 7

En vecka har gått sedan Midna flyttade hit. Under denna vecka har hon charmat oss totalt och även gjort framsteg och visat sidor av sig själv som överaskat både oss och hennes jourhem.

Jag och sambon är också rörande överens om att vi inte kunnat hitta en mer perfekt kompis till Simba. ❤️

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Lena
3/22/14, 10:31 AM
#116

#115 Katter som kommer utifrån och är vana vid andra katter brukar inte ha några problem alls att komma överens med nya katter när man adopterarar dem. Det brukar oftast gå som på räls.

Fin bild där!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Paddan88
3/22/14, 10:51 AM
#117

#116 Jodå det visste vi sedan innan och med tanke på Midnas personlighet kände vi oss väldigt trygga med att välja henne so kompis till Simba. Det som däremot överaskade var hur snabbt hon tydde sig till oss tvåbeningar. Jourhemmet har dessutom alldrig sett henne som särskillt gosig och hon har heller alldrig lekt med människor förut. Att hon är så kontaktsökande även mot oss ser vi som en väldigt glad och positiv överraskning ^_^

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/22/14, 2:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#118

Dag 8

Idag gjorde Midna ännu ett framsteg. En granne knackade på för att bjuda oss på grannträff. Alla tidigare gånger som någon främmande människa har kommit in i huset så har Midna legat och tryckt bakom soffan tills de gett sig av men denna gången upptäckte jag att hon stod och kikade fram bakom soffan hela tiden istället för att ligga och trycka.

Duktig flicka 😃

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Annons:
Lena
3/22/14, 3:48 PM
#119

Det var ju ytterligare ett gott tecken! ❤️

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Paddan88
3/22/14, 7:50 PM
#120

Just nu är Midna inte glad på oss. Hon for omkring och lekte med sin studsboll när jag gick genom rummet. Plötsligt for hon förbi rakt framför mina fötter och jag gav henne en rejäl spark i ljumsken. Efter den olyckan låter hon varken mej eller sambon klappa henne och hon far iväg som om vi gett henne en elektrisk stöt om vi går emot henne :( Hon är egentligen inte rädd eller så för hon lekte vidare med sin boll ett bra tag och nu ligger hon ca 2 meter från mig och ser rätt nöjd ut men röra henne får jag inte. Jag hoppas hon bara surar ikväll så hon inte börjar förknippa kroppskontakt med smärta. Smällen kom ju väldigt nära hennes stygn efter kastreringen så hon är ju säkert öm där… Ush vad jag känner mig hemsk nu :((

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/22/14, 8:44 PM
#121

Hej igen. Efter 3 timmars hata matte tortyr börjar Midna inse att den där sparken bara var en olycka. Jag stack fram handen på prov mot henne alldeles nyss och då gav hon handen en buff med huvudet innan hon gick och lade sig bakom gardinerna. Skönt att slippa de där ögonen med de vidgade pupillerna när jag tittar på henne. Vill verkligen inte att hon ska börja misstro mig. Skönt att det gick bra i alla fall även om matte nojade upp sig som vanligt.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Lena
3/23/14, 12:59 PM
#122

Det brukar gå över efter en stund med den typen av olyckor. Skönt höra att det redan vänt. :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Paddan88
3/25/14, 5:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#123

Midna på födelsedagskalas

I går fyllde min sambo år. Hans mamma ringde och frågade om de fick komma förbi och fira honom på kvällen. Det fick de. Det blev samanlagt

5 gäster som kom över på fika och på så vis upplevde Midna sitt första minikalas i går kväll. Nu ska ni få höra hur det gick. 🐱

Det hela gick faktiskt över förväntan. När gästerna kom så sprang hon inte ens undan utan höll sig kvar på tvrums mattan. Det var först när sambons far ville gå fram och hälsa på den nta katten som hon for in bakom gardinerna. Annars höll hon sig framme nästan hela tiden och så länge ingen försökte gå fram till henne så stannade hon där hon var. Hon åt ur sin matskål som var i samma rum som gästerna och lekte med sin studsboll i köket där vi kunde se henne. Hon låg även på rygg under gungstolen en stund och kikade på gästerna med magen i vädret.
 Slutligen somnade hon "framför" gardinen i rummet vi befann oss i.

Jag vågar nu påstå att Midna har gjort stora framsteg hos oss. När vi besökte jourhemmet den 18e januari mins ni säkert att jag berättade att Midna visade dig öppet först efter 45 minuter. Nu när hon bara varit här lite mer än en vecka så börjar hon redan känna trygghet i närheten av främmande människor även om hon ännu inte är helt klappbar för någon annan än oss.

Jag skriver "ännu inte" för jag tror på Midna och med tanke på hur hon utvecklats hittils så ser jag en stor chans att hon kommer låta sig klappas åtminstonde av de vänner och släktingar jag har som har ett bra bemötande med djur i framtiden. När det sker det vet jag inte men lilla Midna är en katt med många överraskningar i bagaget.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Lena
3/25/14, 10:45 PM
#124

Läcker bild där!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Paddan88
3/26/14, 6:08 AM
#125

Tack. Ja det blir lite skillnad när man använder systemkameran istället för mobilen

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Annons:
Paddan88
3/28/14, 5:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#126

Midna ute 28/3 2014

Idag var Midna utomhus för första gången sedan hon flyttade hit. Jag vet att flera av er säkert tycker det var för tidigt men jag känner att hon nu vet att huset betyder trygghet och att jag kunde börja ha dörren öppen när jag grejar i trädgården. Detta började jag med redan för 3 dagar sedan men då satt Midna mest i dörröppningen och tittade på.

Jag är väldigt noga med att allt ska ske på Midnas villkor så jag har alldrig försökt att vare sig lovka eller bära ut henne eftersom det nog skulle fått motsatt efekt. Den här varma vårdagen var dagen Midna kände sig redo att upptäcka trädgården. Simba var också med och det var fullt med insekter överallt. Mycket spännande för en liten katt att nosa på alltså. Först började hon med att undersöka myrorna som kilade runt över stenarna på uteplatsen. Sedan var det en humla som lockade i blomsterlandet. Jag såg att hon var lite nervös vilket inte var så konstigt men samtidigt var det väldigt spännande. Efter ca 10 minuters lek med småkryp i trädgården fick det vara nog med äventyr för idag tyckte Midna. Hon kom på att hon ju faktiskt var på okänd mark och tvärvände in och gömde sig bakom soffan. Efter en stund kom hon fram och gosade med mig inne i den trygga lägenheten innan hon lade sig och spanade i dörröppningen igen. Så fort det kör bilar förbi eller folk går förbi så springer hon iväg och gömmer sig men är vi bara själva så verkar hon förhållandevis nöjd med att dörren är öppen.

Eftersom det har varit väldigt intensiva vardagar så har jag kommit lite efter i bilduppdateringarna så nu kommer en rad bilder från de senaste dagarnas händelser.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/28/14, 5:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#127

Så mycket insekter att spana på…

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/28/14, 5:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#128

Skönt att söka trygghet hos Simba (synd bara att bilden blev suddig)

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/28/14, 5:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#129

Wow såg du? En humla!

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/28/14, 5:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#130

Midna och Simba kommer varandra närmare och närmare för varje dag: De jagar varandra genom huset och Simba har börjat hoppa in och delta när Midna leker med studsbollen.Han har även visat henne hur kul man kan ha med papperspåsar dessutom har han upptäckt att badrumsdrapperiet är mycket roligare om man är två.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/28/14, 5:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#131

Den största nackdelen med Midna enligt Simba är hennes svans. Hon har en tendens att svänga runt med den i ansiktet på honom hela tiden och det är något som han blir mycket irriterad på…..

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/28/14, 5:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#132

MYCKET iriterad….

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Annons:
Paddan88
3/28/14, 5:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#133

Det var allt från oss för denna gång. Tack för att ni fortsätter följa Midnas saga.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/29/14, 10:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#134

Midna klättrar

På senare tid har Midna mer och mer börjat undersöka våra hyllor och möbler. Idag slog hon nytt rekord när hon bestämde sig för att undersöka dörren ovanifrån

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/29/14, 10:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#135

Mattes funderingar: Midna raskatten

På senare tid har jag läst många trådar och diskusioner på olika facebookforum angående huskatter med raspåbrå. ibland har det hanslat om katter som faktiskt är hälften raskatt men andra gånger har det varit mer roliga komentarer som:

Titta på min söta kattunge. vad kan det vara för ras på pappan?

Eller: min katt är så slapp. det måste vara raggdol i den

Eller: ser det inte ut att vara lite maine coon i min katt

ovs ovs…

Jag har också fått frågan om vilken ras eller vilka raser det är i Midnas mamma Sakura #1 Liksom hallå det är en hittekatt. det fins ingen chans i världen att rasbestämma en katt med okänt ursprung.

Men om nu alla ska ha hittepå raser på sina katter så ska väll inte jag vara sämre 😛

Midna har ju ett så runt huvud och väldigt litet nosparti. lite som en gammaldags teddybjörn så nu tillhör hon rasen "Old english teddy" Rasen är inte godkänd i sverak och Old english teddy kan födas från vilken vanlig huskatt som helst. kriteriet är det runda huvudet och den lilla nosen som skiljer den från snarlika raser med runt huvud som brittisk korthår.

Nej nu har matte fånat färdigt för idag. Midna är helt perfekt precis som hon är och det är Sakura också. De behöver inget påbrå från raskatter för att bevisa det. Man ska vara stolt för den katt man har. Skryta över dess fina egenskaper och vackra utseende men att ge den ett hittepåursprung gör inte katten vackrare. Tvärt om så kan andra kattägare sluta se det vackra i katten och istället störa sig på den naiva kattägaren.

Kram på er 🐱

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/29/14, 2:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#136

Vad är det för speciellt med lite gos?

Citat från en släkting till mig innan Midna kom hit:

"Men ska ni verkligen skaffa en vild katt? Är det inte både bättre och lättare att skaffa en social och söt liten kattunge på blocket?"

Så här tänker jag: Man blir inte lika fånigt lycklig av att gosa med en katt som varit trygg som början som man blir av att gosa med Midna. När jag gosar med Midna så känns det som om jag gjort mig förtjänt av hennes fulla tillit och det gör mig verkligen varm i hjärtat.

Ps Ikväll kommer en av mina närmaste vänner hit. Hon har jobbat med katthemskatter och varit jourhem tidigare så jag ser fram emot att presentera Midna för henne. Hoppas att hon faller för Midna. Jag vet att hon är svag för svarta katter ❤️

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Torparmor
3/29/14, 5:19 PM
#137

#135  🏆   Kul och snygg vinkling! 😎


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Maria
3/30/14, 9:48 AM
#138

Vilka underbara bilder❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lena
3/30/14, 11:21 AM
#139

Jättefina bilder som du bjuder oss på! Man kan inte se sig mätt på dem. Och det är underbart att se Midnas framsteg. Det går som på räls allting tycker jag. Även utevistelsen verkar ha gått fint.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Paddan88
3/30/14, 12:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#140

Vad kul att bilderna är uppskattade! Ja jag tycker det går jättebra med att vänja Midna vid möjlihgeten att gå ut. Hon har ju inte bott i så här tät bebyggelse sen hon fångades in i september så utomhusmiljön är ju väldigt otrygg för henne. Hon är bara ute i trädgården när jag eller Simba är med och bara några minuter i taget. ibland går hon inte ut över huvud taget på en hel dag däremot älskar hon när dörren är öppen så att hon kan ligga och titta ut hela dagarna och känna alla lukter. Det verkar vara mycket roligare än ett fönster. Hon vill gärna ha nära till tryggheten så att hon kan springa in bakom gardinerna om folk rör sig på gatan utanför. Hon är verkligen inte redo att vara ute på egen hand än och jag fasar för vad en stängd dörr skulle kunna innebära för henne därför är det verkligen rätt årstid att öva nu när dörren kan stå öppen hela dagarna.

Det var verkligen kul igår när vi hade besök. Min vän blev verkligen kär i henne och min väns kille ville så gärna klappa Midna. han höll på och gjorde närmanden hela kvällen och försökte få henne att lita på honom. Midna tål verkligen att utmanas och till sist kunde han faktiskt leka med henne med lite presentsnöre men så fort han försökte klappa henne så for hon iväg. Jag tröstade honom att med Midnas framsteg och med tanke på att han fick henne att leka med honom så lär det inte dröja så värst länge innan hon låter sig klappas av folk hon inte känner. Hon har ju bara varit här i två veckor så hon har ju redan utvecklatsotroligt mycket bara på den korta tiden.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/30/14, 8:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#141

Familjefotografering. En förödande utmaning…

Visst vore det kul med en snygg bild på båda missarna tillsammans? tänker jag och plockar fram kattgodiset.Simba följer glatt med mig och jag ger komando att sitta och sitta kvar… Det är bökigt att hålla mobilen i ena handen och godiset i andra handen men skam den som ger sig. Midna själv fattar inget av det där med komandon och trix och ser närmast skeptisk ut när jag lockar henne med godis i hand. Hon stannar där hon är. Efter ett halvt dussin katastrofbilder så lyckas jag åtminstonne pricka in en som är hyfsat bra men bäst blev ändå den misslyckade men ändå lyckade katastrofbilden där Midna visar precis vad hon tycker om mattes upptåg.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/30/14, 8:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#142

och detta blev den hittils bästa bilden på dem båda framifrån. önskar bara att den inte var så kornig och att de satt tätare ihop men jag vet att man inte kan ställa allt för stora krav på katter när det kommer till fotografering

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/31/14, 5:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#143

Midna och Lollo

Det är så härligt att se vänskap mellan djur. Särskillt när det är lite mer omaka par som vänskapen mellan Midna och min 19 åriga sköldpadda Lollo.

Både Midna och Lollo tillhör ju husdjur vars status i samhället inte är så värst hög. Kanske är sköldpaddornas status tillockmed lägre än katternas? Jag tror iallafall inte att de har lika många förkämpar. Men nu kom jag bort från ämnet…

Lollo är en väldigt social sköldpadda som gärna följer efter katterna när hon är lös. Det är inget katterna har något emot för de följer lika gärna efter Lollo. Midna tydde sig väldigt snabdt till Lollo. Kanske för att Simba var lite avigt inställd till Midna i början? Hon har ibland svårt att leka snällt med Lollo och då får man påminna henne att lekfulla slag på skalet med tassen inte är ok. Simba är mer försiktig och behöver knappt övervakas med sköldpaddan men han är ju 1,5 och har inte lika mycket kattungebeteende kvar i sig. Midna slappnar av när Lollo är med i trädgården, hon följer efter Lollo som en liten ankunge och det ser så sött ut. Det ser verkligen ut som om sköldpaddan tar en promenad med sin katt.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
3/31/14, 5:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#144

Lollo har bott hos mig i 15 år och jag hoppas att hon kan stanna i 15 år till. Levnadslängden på den sortens sköldpadda som Lollo tillhör är 30-35 år. Förhållandevis kort tid men ytterst få sköldpaddsköpare verkar tänka på sköldpaddornas levnadslängd när de köper små söta sköldpaddsbebisar i zooaffärerna.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Katthemsmatten
4/1/14, 10:12 AM
#145

Underbara bilder på Lollo och Midna. Tänk om man kunde få folk att ta reda på litet fakta om de djur de blir intresserade av och att de tänker efter ordentligt innan de skaffar, vad som borde vara, en ny familjemedlem.

F ö tycker jag att det inte borde vara tillåtet att sälja djur i butiker. Det medför allt för lätt impulsköp.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[angel80]
4/1/14, 11:07 AM
Annons:
Paddan88
4/1/14, 6:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#147

Grannen gör entre

Midna har varit ute och lekt i trädgården hela eftermiddagen. Idag har hon varit ute nästan hela tiden och varit väldigt avslappnad… förutom vid ett tillfälle. Hon for runt husknuten och kom efter en stund smygande tillbaka med ryggen i en båge och raggen rest. Hon lade sig på dörrtrappan och stirrade i riktningen hon kom ifrån.

Efter en stund tittade kvarterets vackra bråkstake fram. Han är den katten som bestämmer i området och har gjort sig känd för att flyga på andra katter. Midna klagade högljutt över kattens närvaro men lämnade inte trappan. Trädgården är Midnas och Simbas revir så efter ett snabbt klick med kameran så reste jag mig för att shasa iväg honom. Han reste sig och lämnade trädgården i en mycket maklig takt…

Midna blängde på honom ända till han var helt borta.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
4/1/14, 6:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#148

Ungefär en kvart senare kom Simba hem från en av sina promenader. Midna blev jätteglad och katterna lekte med varandra en stund i trädgården innan Simba drog vidare igen.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
4/1/14, 7:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#149

Leka jage är en favvorit tycker Simba och bara man är nära dörren så är Midna med på det även om det är utomhus.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
4/1/14, 7:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#150

Det har varit växlande molnighet idag och just mulet väder är verkligen optimalt när man fotograferar mörka katter. Den här porträttbilden blev jag otroligt nöjd med för det syns verkligen att hon börjar bli avslappnad med att vistas ute också.

#145 Jag håller verkligen med! De flesta reptiler är förhållandevis långlivade. Lättillgänglighet och låga priser är inget som gynnar deras status som husdjur. Sen kostar ju allt material till akvarium en del också men ofta säljs de för en billig peng av folk som tröttnat i första bästa facebookgrupp eller på blocket.

(Detta gäller även de mindre långlivade vanliga "husdjuren till barnen" som hamstrar, kaniner och marsvin.)

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Maria
4/1/14, 7:19 PM
#151

Vilka härliga bilder🙂

Kvarterets bråkstake var i alla fall väldigt tjusig😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Paddan88
4/1/14, 7:54 PM
#152

#151 Ja han är väldigt vacker. 😃 Jag vet inte så mycket om honom egentligen mer än det jag skrev. Han kanske är hur go som helst mot människor vad vet jag? Alla katter trivs ju inte med artfränder och det är väldigt många katter på en väldigt liten yta här så han kanske känner att de inkräktar lite väl mycket på hans revir?

Simba har ju fått gå ute här ett tag nu och han har lärt sig att hålla till uppe i skogen så länge bråkstaken är ute på sin revirrunda. Midna som precis börjat våga gå ut på upptäcksfärd var helt enkelt inte förberedd på att den stora hankatten skulle dyka upp (Det var visserligen inte jag heller)

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Katthemsmatten
4/2/14, 10:37 AM
#153

#152 Kanske är 'kvartershuliganen' okastrerad eftersom han är så bråkig?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Paddan88
4/2/14, 2:28 PM
#154

#153 Det ryktas om det men jag har alldrig talat med ägaren och katten är så hårig att det är omöjligt att se själv.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Katthemsmatten
4/2/14, 3:15 PM
#155

Kanske läge att tala med ägaren nu. Speciellt med tanke på att om katten inte är kastrerad så har ju en del kliniker specialpris så här års. Det kan ju inte vara meningen att dina kissar ska vara oroliga i sin egen trädgård.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Paddan88
4/3/14, 11:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#156

#155 Jo kanske det. Men jag är hyfsat nyinflyttad och vill inte starta bråk det första jag gör. Har redan pratat om kastrering med en annan granne som klagade på att dennes katt var på smällen igen och det kändes lagom populärt. Får jag chansen att prata med ägaren till bråkstaken någon dag så ska jag självklart försöka ta mig in på ämnet men jag har ingen lust att bara klampa dit och knacka på hennes dörr. då håller jag hellre utkik efter henne i hopp om ett samtal när hon påtar i trädgården. Katten revirpissar ju även på vårt stuprör med någon veckas mellanrum så jag kan ju ha det som förevändning för att fråga också.

Uppdatering om Midna

Nu är hon så trygg ute att jag får lov att klappa henne. det vågade hon inte i början så då fick jag skramla med matskålen när jag ville stänga ytterdörren och behövde få in henne. Hon leker mer och mer vågat med Simba utomhus vilket han verkar väldigt glad över och han får sånna glädjespel att hon ibland får lägga sig platt på magen och be honom avsluta leken 😛

Men ibland är det hon som startar och smyger sig på Simba bakifrån. jag har ingen bra bild på det så ni får själva föreställa er hur det ser ut.

Idag är jag förkyld och febrig så jag tog ledigt för att vila upp mig. Därför kan jag njuta av katterna hela dagen. Midna jagade en humla för en stund sedan och såg väldigt glad ut. (humlan kom undan med blotta förskräckelsen)

En annan nyhet i hennes utveckling är att hon nu känner sig så trygg i trädgården att hon kommer rusande så fort jag öppnar dörren och genast far ut till uteplatsen. Uteplatsen gränsar mot kyrkan, åkrarna och skogen så jag har för vana att bara släppa ut katterna på den sidan. ytterdörren är riktad mot parkeringen och vägen och även om vägen inte är så värst trafikerad här på landet så gör jag vadjag kan för att katterna inte ska lockas åt det hållet.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
4/3/14, 11:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#157

Att hoppa på ovanifrån var inte ok markerar Midna. Snälla Simba lystnar på tillsägelsen

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
4/3/14, 4:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#158

**Midna lär sig
**

I all denna framgång är det lätt att glömma vad jag som matte vill att Midna ska bli bättre på. Jag är en hundmänniska i grund och botten därför är lyhördhet något jag gillar att arbeta med. Simba gillar att göra olika trix och få kattgodis som belöning, Han kan Sitt, ligg, rulla runt, snurra, sitt fint, vacker tass, och kommer på inkallning. Midna tycker än så länge det där med att behöva göra saker för att få en godbit är rätt konstigt och obehagligt så jag har börjat från den allra lägsta nivån möjligt. Detta jobbar vi med just nu:

1 Lyhördhet: Dvs jag lockar och ropar Midna och om hon vänder huvudet åt mitt håll slänger jag en godbit till henne (funkar än så länge bara när hon har lust)

2 Äta ur handen: För att kunna lära henne trick över huvud taget måste hon förstå att det inte är så konstigt att få godbitar serverade en och en ur mattes hand. Detta har vi jobbat på i ett par dar nu och hittils är vi på god väg för hon nosar på min hand sen slänger jag åt henne godbiten för där går hennes gräns.

3 Inkallning: Jag ropar miss miss miss och Midna kommer och får en godbit. Detta funkar ännu bara om Simba är med så jag är tveksam på om hon fattar innebörden.

Sen har vi några olater jag börjat ta itu med nu när hon är så trygg att jag känner att jag kan börja uppfostra henne:

1 Klösa på möblerna = INTE ok!

2 Leka med sanden i katt toan så den far ut över golvet = INTE ok!

3 Klättra i gardinerna = INTE ok!

För att få bukt med olaterna är det lyhördhet som gäller. lär hon sig lystra när jag säger hennes namn så behöver jag inte handgripligen tillrättavisa henne som jag gör nu (går och plockar undan henne) utan det räcker med att jag tillrättavisar henne med rösten.

Detta är i det stora hela bara småsaker. Jag har en rumsren kattflicka som inte väcker mig på nätterna (det gör däremot Simba) och som aldrig har rivits eller fräst under tiden jag haft henne, Hon är väldigt beskedlig och underhåller sig själv samtidigt som hon är gosig och gärna visar sin tillgivenhet mot mig och sambon. Men allt kan ju inte vara perfekt hela tiden och jag vill gärna att denna tråden ska vara så korrekt vinklad som möjligt.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
4/3/14, 4:52 PM
#159

Ps appropå hennes tjusiga tatuering: Hur lång tid brukar det ta för Sverak att registrera katter egentligen? Kan tänka mig att de har fullt sjå eftersom många säkert passar på att märka sina katter när det pågår kastreringskampanjer men jag rår inte för att jag är otålig. (skickade just ett mail till dem eftersom Midna dessutom råkade bli skriven på vår gamla address)

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Katthemsmatten
4/4/14, 11:06 AM
#160

Ett sak jag fått lära mig är att man aldrig ska tillrättavisa en katt med dess namn. Namnet ska förknippas med något trevligt, så träna henne på ett kommando som 'nej' eller 'fy' istället. Namnet för att få henne att lystra och göra kul saker. Få godis = positivt. Katter är tämligen känsliga för att bli åthutade till skillnad från hundar. Du har ju skillnaden i att vara ett djur som fungerar i koloni (katt) eller att vara ett flockdjur (hund). I en flock finns det EN ledare, medan i kolonin kan det finnas fler om det öht finns någon. Kolonier skapas när de yttre förhållandena såsom sovplatser och mat är goda. Annars lever katterna solitärt för att inte behöva konkurrera om livets nödtorft.

SKK brukar vara fruktansvärt långsamma med att registrera. Sverak vet jag inte.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Paddan88
4/4/14, 11:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#161

#160 Ahhh… jag kanske var lite orolig. Namnet är för att hon ska lystra och sen har jag redan ett annat läte som betyder att något inte är ok.

Hon vet vad det ljudet betyder men ofta om jag tex inte är nära henne och tillrättavisar henne så tror hon att det är Simba jag tillrättavisar. Tänker inte använda namnet till att hon ska lystra vid tillrättavisning innan hon lärt sig det i positiva sammanhang.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Katthemsmatten
4/4/14, 11:15 AM
#162

OK, vad bra! Hon är så söt på bilderna. Får lust att klappa henne. Hon ser ut att ha lika mjuk och tät päls som min egen lilla skyggis.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Paddan88
4/4/14, 11:29 AM
#163

Hon har som en pälskrage runt kinder,nacke och hals som är tjockare än pälsen är på resten av kroppen. Lite som en långhårig katt i korthårsformat. När hon hade vinterpäls berättade jourhemmet att hon var lika fluffig över hela kroppen. Hur ser din katt ut?

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Katthemsmatten
4/4/14, 2:22 PM
#164

Hon är en liten svart, korthårig tjej med mycket tät päls. Har inget bra foto på henne, för hon piper iväg så fort jag sätter upp en kamera. Plus att jag tillhör jordklotets sämsta fotografer.😞

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
4/5/14, 11:08 AM
#165

#166 Du tar underbara bilder på dina katter Paddan88!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Maria
4/5/14, 11:09 AM
#166

Jag kan bara hålla med. Älskar den här tråden🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Djurälskaren87
4/5/14, 5:20 PM
#167

Jätte härlig tråd!:) hur mår midnas mamma?

Annons:
Paddan88
4/14/14, 1:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#168

Livet går vidare

Hej allihop. Nu var det ett tag sedan jag skrev här om Midnas utveckling. Det har hänt mycket det sista och studierna har tagit oforskämt mycket tid så Midna har fått vänja sig vid att inte vara den enda som får min uppmärksamhet.

Nu för tiden följer Midna efter mig som en skugga vart jag än går och hon blir väldigt irriterad om jag inte har tid för henne då ska det gosas och gnidas och pratas och spinnas och kardas och allt annat man kan ta till för att inte ge matte någon som helst ro. Om det inte skulle funka så spatserar hon med svansen i vädret till min sambo där han sitter vid datorn och börjar bita och leka med hans headsett för det vet hon att det alltid ger efekt.

Midna börjar även förstå att besök inte är så farligt och nu för tiden kommer hon ofta fram och gosar med mig trots att vi har folk på besök. Hon leker också väldigt mycket med Simba och vad jag sett så turas de om med att starta jage lekarna. Däremot brukar Simba bli lite bufflig efter ett tag och i lekens hetta bita henne så att hon skriker. Då säger hon ifrån och han backar undan  tills hon efter en stunds förnärmat putsande kastar sig över honom igen.

Midna har nu också varit ute på vift utan mig ett par gånger. hon har för vana att dra iväg på heldagsturer och komma hem först vid kvällen. Jag som är van vid Simba som kommer och kollar läget ungefär var 3e timma kan såklart inte låta bli att noja över det men vad ska man göra. Hon har säkert kul där ute annars hade hon inte varit borta så länge. Efter de där turerna verkar hon alltid få nog av äventyr för ett par dagar och håller sig i trädgården men så vips är hon försvunnen igen.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
4/14/14, 1:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#169

Angående Sakura så har jag inte hört så mycket nytt om henne. Hon tog separationen med sina barn bra och är kvar på sitt jourhem i väntan på att någon vill adoptera henne. Jag har fått en bild på henne rätt nydligen så den bifogar jag här. 😉

Harry har tyvvär fortfarande inte synts till så därför har jag inga uppdateringar om honom 😕

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Lena
4/14/14, 6:29 PM
#170

Kul att läsa om Midnas framsteg. Det går framåt finfint hela tiden tycker jag! Mamma Sakura är jättesöt tycker jag. Hoppas hon får ett gott permanenthem hon med snart! Så tråkigt att inte Harry har synts till!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[[eskils_]]
4/14/14, 6:59 PM
#171

Mysig tråd med fina bilder! Hoppas verkligen att söta Harry kommer tillrätta snart!

Katthemsmatten
4/15/14, 10:16 AM
#172

Måtte Harrys ägare lägga ned tid på att leta. Av sig själv kommer katter sällan tillbaka.

Fina mamma Sakura är verkligen en vacker kisse. Håller tummarna för att även hon får ett eget hem snart.

Grattis till framgångarna med Midna!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
4/16/14, 11:20 PM
#173

#172 Nej som du skriver kommer de i regel inte tillrätta av sig själva i det där läget.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

karroe
8/17/14, 11:56 AM
#174

Hur går det för er? Funderar på Midna ibland och undrar.

Annons:
Lena
8/17/14, 5:33 PM
#175

Jag har "träffat"  Midna på facebook och det verkar gå jättefint! Kissen har vuxit och artat sig mycket bra!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
8/18/14, 9:37 AM
#176

Vad kul att det verkar gå så bra!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Paddan88
6/27/15, 9:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#177

Uppdatering: Hej allihopa. Tack för att ni tänkt på oss och ursäkta att jag inte uppdaterade vidare hur det gick. Jag blev strax efter mitt sista inlägg här i tråden oplanerat gravid och iockmed alla beslut som behövdes fattas och alla planer som fick ändrats så hamnade både tråden och detta forum i glömska. Men nog om mig. Nu ska jag berätta om Midna som för övrigt fyller 2 år den 2 juli (födelsedagen jag valt åt henne) Midna fortsätter att utvecklas som den nyfikna och busiga Katthona hon är. Det går knappt att känna igen henne från den osäkra och försiktiga flicka hon var när hon kom till oss. Under året som gått har hon sakta men säkert blivit allt mer hemmastadd och trygg runt människor. Hon kommer mer än gärna fram och gosar med personer som ofta hälsar på oss och kan även tänka sig att gosa med mer oregelbundna besökare om det sker på hennes intiativ. Hon har helt och hållet slutat gömma sig och vet ni vad? Några få gånger har hon tillockmed hoppat upp och lagt sig i mitt knä! Blir lika glad varje gång det händer. Midna gillar att sova vid min huvudkudde och är så gosig att man lätt snubblar på henne. Hon verkar föredra kvinnor framför män. Jag vet inte riktigt varför men så är det. Midna har ju även blivit storasyster till min bebis som snart är 7 månader. Jag var lite orolig för hur hon skulle ta det men bebisen har visat sig vara bra för henne. I början var hon rädd för den nya konstiga lilla varelsen. Det tog ca 3 månader för henne att våga hoppa upp jämte mig när jag hade bebisen i famnen men så småningom insåg hon att matte inte hade samma tid för henne som tidigare så om hon ville gosa lika mycket som förr så skulle hon vara tvungen att ta för sig mer än hon gjort tidigare. När bebisen var 4 månader så fick bebisen känna på henne för första gången och nu är hon helt avslappnad kring bebisen. Hon gosar mer än gärna med mig men ser hon att bebisen kommer krypandes så går hon undan just innan bebisen är framme vilket nog är bra med tanke på hur hårdhänta ungar kan vara. Sakura får stanna hos sitt jourhem och heter numera Lillan och Harry är fortfarande borta.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
6/27/15, 9:23 PM
#178

Forts uppdatering: Jag vill även berätta att jag testat att vara Jourhem till andra katter i nöd både denna och förra sommaren. Det har funkat bra hittills men jag upplever att det är stressande för mina katter när det kommer nya katter så jag vill inte vara jourhem för ofta. Dock känns det bra att kunna hjälpa katterna och Midna har tillockmed klickat med några av jourkatterna. Just nu har jag dock en Jourkatthona som Midna tydligt ser som en inkräktare för hon är tillockmed sur på jourkattungarna (hon brukar älska kattungar) så jag får hålla dem skiljda åt än så länge. Tur att Midna har Simba att leka med när hon behöver tänka på annat än jourkatthonan som har ockuperat "hennes" kök.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
6/27/15, 9:26 PM
#179

Också lite bilder bara för att jag kan: Midna hos veterinären. Stackarn får dödsångerst varje gång vi är där så jag åker bara dit när jag verkligen måste :( Hittills har det blivit vid vaccination och en gång när hon blev anfallen av en grannkatt och fick en stor varböld på svansen.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
6/27/15, 9:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#180

Också lite bilder bara för att jag kan: Midna hos veterinären. Stackarn får dödsångerst varje gång vi är där så jag åker bara dit när jag verkligen måste :( Hittills har det blivit vid vaccination och en gång när hon blev anfallen av en grannkatt och fick en stor varböld på svansen.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
6/27/15, 9:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#181

Vackraste lilla panterkatt

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Annons:
Paddan88
6/27/15, 9:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#182

Midna med en jourbebis från förra året

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
6/27/15, 9:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#183

Avslutar med en mysbild. Vi får se om jag kommer fortsätta uppdatera den här tråden eller ej. Vad tycker ni? Midna utvecklas ju inte så mycket längre. Hon har gått från skyggis till tryggis och älskar det livet som hon har hos oss. Hon är en högt älskad familjemedlem och som jag ser det så har Midnas saga fått ett lyckligt slut och Midna har blivit en mer tillitsfull och självsäker katt än jag någonsin vågade hoppas på. En perfekt kompis till Simba. En trogen kelgris och min ständiga följeslagare och skugga. Midna jag älskar dig nu och för alltid.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Tarotstollan
6/27/15, 10:13 PM
#184

Härligt att läsa att allt gått bra! Lycka till i framtiden och jag läser gärna lite nyheter, om du vill fortsätta skriva!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Jassan
6/27/15, 10:34 PM
#185

Håller med #184   Det var verkligen kul att få läsa om Midna o se bilder på henne…jag vill gärna se mer om du orkar o har tid. Tack för jättefina bilder….den med en jourkattunge är ju bara för gullig.😍 

Grattis till din bebis förresten o lycka till med allt!!!👋

https://jazzans.wordpress.com/

Katthemsmatten
6/29/15, 12:16 PM
#186

Vilken underbar uppdatering! Tid, kärlek och tålamod har än en gång visat sig vara framgångsrecept. Och vad bra för Midna att ha fått en liten bebis att lära sig lita på också. Hon är klok som förflyttar sig utom räckhåll när den lille kommer för nära.

Grattis till såväl tillskottet i familjen, ditt fina jobb med Midna och jourkissarna. Tråkigt att Harry aldrig återfanns, men sådant händer dessvärre ibland. 

En årlig uppdatering om hur det går för dina småttingar är mer än välkommet (om du inte vill skriva litet oftare).

Medarbetare Hittekatter iFokus

Torparmor
6/29/15, 2:49 PM
#187

Bra jobbat!   🏆 Instämmer med #186, vore kul med någon uppdatering per år om du hinner


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Paddan88
6/29/15, 6:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#188

Jag uppdaterar gärna när jag känner att det fins något intressant att skriva :) Just nu när det är sommar är hon ute mer eller mindre hela tiden. Hon vill gärna vara ute dygnet runt men jag vågar inte låta mina katter gå ute nattetid så där drar jag min gräns. På sommaren kommer Midna ofta in ett fåtal gånger per dag för att kolla läget och om det är varmt dricka lite vatten. Kvällarna är dedikerade till gos sånt hins inte med på dagtid så här års tycker Midna. Midna gillar däremot att ha koll på oss och sitter gärna i fönstret och tittar in. I början trodde jag att det var ett tecken på att hon ville bli insläppt men det visade sig att hon ville vara ute men ha uppsikt på oss så nu vet jag det. Vill hon in så visar hon det genom att gå fram och tillbaka i fönstret så det är bra att det inte blir några missförstånd. Är vi utomhus så är Midna där vi är. Hon älskar att kunna vara social på lite distans och hänger med både till lekplatsen, kyrkogården och skogen. Gosa är ingen idé ute fortfarande vilket jag iockförsig uppskattar hos henne för det gör att jag inte behöver oroa mig för att någon skulle försöka skada henne. Hon går inte fram till främmande och knappt ens till mig som sagt. Jag älskar att alltid ha henne som en svart liten skugga som gärna kuttrar och pratar med mig när vi är ute på våra utflykter och det är extra kul att se när hon och Simba jagar varandra.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Annons:
Katthemsmatten
6/30/15, 10:53 AM
#189

Vilken ljuvlig bild av bebis och Midna. Båda är helt bedårande!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Jassan
6/30/15, 2:40 PM
#190

Ja så fint. Man blir ju bara glad då man läser i denna tråden!!! Stora kramen till er allihopa!🤗

https://jazzans.wordpress.com/

Lena
7/1/15, 11:27 AM
#191

Ja det är en underbar tråd det här!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Paddan88
7/10/15, 3:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#192

Hej allihopa. Matte tyckte det var så roligt att börja skriva här igen så nu kommer ännu en uppdatering. Denna gång handlar det om jourfamiljen som bor hos oss just nu. Matte har låtit oss träffa varandra efter att jourfamiljen bott här i 3 veckor och hon kände att det var dags. De nya katterna har fått umgås med oss några stunder varje dag sen en vecka tillbaka. Jag är fortfarande lite bitter över kattmamman och tycker inte alls om att behöva dela reviret med en annan hona men ungarna är inte lika irriterande längre. Den äldsta ungen är tillockmed kul att leka med om det är på mina villkor. Idag var den älsta ungen som heter Otto och är ca 8-9 veckor ute i huset utan resten av familjen och han bestämde sig för att ta en närmare titt på mig. Matte har försökt ta bilder på mig och jourkatterna hela veckan men inte lyckats så bra eftersom hennes bebis distraherat henne. Nu fick hon ett gäng bilder som hon var nöjd med och ville dela.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
7/10/15, 4:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#193

Otto hade lekt med matte och lillmatte en stund när han fick syn på mig på andra sidan hallen. Han hoppade upp i mattes k för att få trygghet och för att se lite bättre. När jag låg kvar så bestämde han sig för att smyga närmare….

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
7/10/15, 4:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#194

Han gjorde en lov i entrén och smög sakta närmare mig. Han stannade ofta bakom saker för att se att kusten var klar. Jag tittade på Otto en stund och sen bestämde jag mig för att ignorera honom och putsa mig istället. Det tyckte matte var bra eftersom jag såg lugn och avslappnad ut. Simba undrade vad vi alla gjorde i hallen och kom för att ta sig en titt. När han såg mig bestämde han sig för att gå fram och tvångsputsa mig. Det tycker jag inte om. Särskilt inte när andra katter ser det….

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Paddan88
7/10/15, 4:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#195

Därför valde jag att gå därifrån men jag strök mig först mot Simba för att visa att jag inte var sur på honom. Otto ville följa efter mig igen men matte stängde in honom med de andra katterna i köket eftersom hon tyckte att jag och Simba skulle få vara ifred en stund. Så brukar våra möten med jourkatterna se ut. Ibland jagar jag Otto på lek och ibland ignorerar jag när de minsta ungarna nosar på mig. Andra gånger väser jag och hötter med tassen mot ungarna. Är mamman ute så brukar jag gå undan till ett rum där hon inte är och om hon följer efter mig så muttrar jag surt åt henne tills hon går eller matte kommer och plockar ut henne. Hon får vara på mitt revir men bara om hon ger mig lite utrymme. Dessutom är det lite irriterande att hon springer fram och väser mot mig när jag säger till kattungarna att de är jobbiga.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Annons:
Jassan
7/11/15, 1:36 PM
#196

Naw, så gulligt!! ❤️

https://jazzans.wordpress.com/

Katthemsmatten
7/12/15, 11:33 AM
#197

Viken härlig uppdatering! Tack för alla fina bilder. Värmer i hjärtat att se lilla Midna som trygg och harmonisk katt i sin familj.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: