Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 3020 ggr
LinaLj
2014-01-04 15:50

Husgästerna har anlänt

Idag hämtade jag hem mina två stödkatter Max och Sultan (fd Slatan). 

De hade klarat resan från Stockholm bra och även sista biten var de tysta och nöjda. 

Max är lite mer tillbakadragen och har nu installerat sig i bokhyllan bakom böckerna och verka tycka att det är ett superställe.

Sultan är däremot lite mer framåt. vi har gosat lite, han har varit på toa och nosat lite på maten och just nu undersöker han övervåningen. jag hör en liten duns då och då när han hoppar ner på golvet.

Bilder kommer senare när de har kommit till rätta. Nu ska vi ta det lugnt och lära känna varandra. 

Jag måste erkänna att jag som är van vid en selkirk (ser ut lite som en krullig britt) tycker att de här katterna har världens konstigast kroppsform. Stora kroppar och små huvuden med meterlånga nosar 😃. Tänk så fort man vänjer sig vid sådant. Antar att om ett par veckor så ser de helt normala ut 🐱

Annons:
Lena
2014-01-05 11:22
#1

Spännande! Ser fram emot bilder sedan på katterna när de har landat! Skönt att höra att resan gått bra.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

LinaLj
2014-01-06 22:34
#2

Nu har vi kommit till rätta. De är verkliga gosekatter och enda problemet är att jag har lite svårt att sova då de vill ligga på mig båda två och de väger en hel del. 

De är båda ganska överviktiga med en rejäl "trivselmage". Det syns mer på Max för han är nättare, medan Sultan verkligen är en stor katt även utan trivselmagen. Så jag fasar lite sakta in dem på blötmat och så småningom även barf. Har som mål att det ska vara ca 50/50 blötmat och barf. Men med lite torrfoder i fall något framtida hem vill ge dem det. Än så länge är det inga problem, supergott med blötmat tycker de båda två. 

De har också fått sin alldeles egna blogg: www.stodhemmet.wordpress.com

Dels kommer den handla om katterna men även lite allmänt om att vara stödhem. Idén var att slå två flugor i en smäll och göra reklam både för katterna och för att vara stödhem. 

SG1L4098

Sultan som sover på soffan

SG1L4100

Det ser ut som att Max nos är sne, men det är bara den vita bläsen som lurar ögat.

Katthemsmatten
2014-01-07 13:39
#3

Lycka till önskar jag både kissarna och dig! Bra idé att blogga om dem. Håller tummarna för att det ska leda till permanenta hem för katterna och till att fler ska våga öppna sina hem som jourhem/stödhem/akuthem.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Sidentass
2014-01-09 19:50
#4

#2 Men vilka fina missar..och så trevligt att de kommit tillrätta och att allt gott bra:-)

LinaLj
2014-01-26 15:20
#5

Nu har de varit här i lite drygt tre veckor. Tänka vad tiden går. Vi har börjat hitta våra rutiner och jag har lärt känna katterna. 

Det står ganska klart att Sultan allra helst skulle vilja vara ensamkatt någon stans där han får riktigt mycket uppmärksamhet. Han är en äkta pensionärskatt. 

Max däremot skulle älska att få vara stallkatt någon stans där han får en varm vrå att sova i och kunna komma och gå som han vill med möjlighet till lite gos. Han spenderar större tiden i fönstret på andra våningen. Han tittar på alla fåglar och jaga de enstaka spindlar han får tag i.

När de kom till mig så var det delvis för att jag har möjlighet att låta dem gå ut och det var väldigt viktigt då de tydligen är inbitna utekatter. Så idag tänkte jag att det var dags att börja vänja dem vid att vara ute här. Jag skulle packa ner julbelysningen på altanen så då kunde vi vara ute tillsammans. 

Max var intresserad av att gå ut alls. Sultan gick ut på altanen så att jag kunde stänga dörren. Men efter en halv sekund när han insåg att dörren var stängd så avgav han ett avgrundsvrål och ville bara in. Så det var bara att släppa in honom igen.

För min del får de så gärna vara inne, nu slipper jag i alla fall ha dåligt samvete för att de har fått vara inne i tre veckor. Så nu har beslutet tagits (av mig) att det är de som får berätta när de vill gå ut.

Lena
2014-01-26 15:36
#6

Trevligt att följa hur det går för dina katter! De ser jättemysiga ut. Det är inte alltid den där uppfattningen om att katterna måste få gå ut stämmer med hur de själva vill ha det. Många f.d. hemlösingar har liksom fått nog av den varan. 

Ser fram emot att få fortsätta att följa dem. 🙂 Jättebra idé att du bloggar om katterna! ❤️ Det verkar dock som det var något fel på länken i #2 för den fungerade inte.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
LinaLj
2014-01-26 15:58
#7

#6 Tack för att du upptäckte att länken inte fungerade. Lägger in en ny som förhoppningsvis ska funka:

Stödhemmet 

Jag tror att det stämmer att man inte ska anta att katter vill gå ut. Jag har dock haft lite dåligt samvete över att jag har "tvingat" dem att vara inne eftersom både min handläggare och deras fd stödhem berättade att de var så extrema utekatter. Men nu så är det som sagt de som får bestämma. Jag kommer inte hindra dem men inte heller tvinga dem. Kanske tycker de helt enkelt att det är för kallt och äckligt med all snö. Till våren kanske det blir roligare.

LinaLj
2014-03-14 19:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tyckte det var dags för en uppdatering. Både Max och Sultan har blivit hemmastadda nu. Sultan är fortfarande inte så där jätte intresserad av att vara ute, om inte hunden och jag är i trädgården för då ska han vara med.

Max däremot går ut klockan sju på morgonen och knackar sedan på fönstret klockan sex på kvällen för att få komma in. Man kan ställa klockan efter den katten. Är vi i trädgården under dagen så kan han titta förbi och säga hej. 

Här om dagen fick jag den otroligt fina presenten av Max; en död mus. Då känner man sig älskad och accepterad.

Max har blivit mycket mer social och ligger nu för tiden gärna i soffan med mig och Sultan på kvällen.

Sultan är som en valp, han ska vara med överallt och han pratar om han inte är nöjd. 

Sultan älskar även råa kycklingklubbor, favoritsysselsättningen. Max däremot sitter bara och slickar på dem ett tag och väntar sedan tålmodigt på att jag ska skära köttet i bitar åt honom.

Lena
2014-03-14 21:01
#9

#8 Att få en död mus av sin katt är stort! Då vet man att man är uppskattad! ;) 

Härligt att läsa om katternas framsteg. Och vilken fin bild du presenterar!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tarotstollan
2014-03-14 21:04
#10

Det verkar som dessa kissar har hittat hem på riktigt!❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lena
2014-03-15 10:46
#11

#10 Definitivt!❤️

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

LinaLj
2014-03-15 19:40
#12

Det kan hända 🤫 att Sultan stannar här permanent. Kanske…

Men Max förtjänar att komma till ett ställe där han får en kattkompis som inte surar stup i kvarten över att han vill gosa. Eller så kanske det blir bättre med en tredje katt (he he bra ursäkt 😊). Jag går ju och väntar på att "min" kattunge ska bli till hos min drömuppfödare. Har väntat ett par år nästan att denna honan ska få en kull och jag står längst fram i kön… 

Kanske Max skulle bli lycklig om han fick en liten kattungen att gosa med…

Naktdelen blir ju då att jag inte har möjlighet att hjälpa fler katter. Det är jobbigt det här…

Katthemsmatten
2014-03-16 10:55
#13

Man kan ha fler än 3 katter, i alla fall under en tid 🙂

Fin uppdatering om dina små skyddslingar som verkar ha fått ett helt fantastiskt liv hos dig.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Lena
2014-03-18 18:37
#14

#13 Ja det är inte omöjligt att ha det! 😉

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

LinaLj
2015-01-11 02:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#15

Nu har de små gossarna varit här i lite mer än ett år så dags för nästa uppdatering. 

Sultan är världens mysigaste katt. Han är supersocial och kan charma byxorna av vem som helst. Hans topp trick när han möter någon ny människa är att göra en kullerbytta och sedan ligga med magen i vädret och spinna tills personen böjer sig ner och klappar honom på magen. Han ska sova på kudden bredvid mitt huvud och när jag sitter i soffan så ska han ligga så han har kontakt. Han har lärt sig vacker tass och att säga tack för maten. 

Max (här hemma mer känd som Köttbullen) är också en underbar katt. Men han är väldigt rädd mot människor. Mig litar han på och är supersocial. Man ska klappa och klappa och klia på magen och han älskar att bli pussad på huvudet. Gör man smackande ljud så kommer han springande och sträcker fram huvudet mot en ungefär som han säger "pussa där, pussa där". Men alla andra människor är livsfarliga och har jag besök vill han inte komma in. Det roliga är att när han måste umgås med andra och väl har hälsat så går det jätte bra. Men man måste tvinga in honom vilket gör honom stressad så jag är motvillig att göra det om det inte är nödvändigt.

Det största problemet just nu är att de inte kommer överens helt och hållet. Eller snarare att Sultan inte tycker om Max. Jag tror att det har att göra med att Sultan anser att jag är hans och när Max söker kontakt så fräser Sultan och ibland ger han sig även på Max. Det är värre nu på vintern i och med att båda är inne större delen av tiden. Har försökt med det mesta för att ljuta olja på vågorna men inget tycks fungera. 

Realistiskt vore det bästa för Sultan att få vara ensamkatt och få all uppmärksamhet. Jag hade planer på att behålla honom men i och med att han inte trivs med andra katter så känns det fel att låta honom vara kvar här. Om det kommer till den punkten att katterna måste säras så är det bättre att Sultan flyttar i och med att han är mer social och utåtgående. Det skulle stressa Max något otroligt att komma till nytt hem och nya människor. 

Det som jag upplever som väldigt jobbigt är att min kontaktperson på kks är nästan omöjlig att få tag på. Jag blev lovad att hon skulle undersöka när katterna var vaccinerade senast, nu nästan ett år senare vet jag fortfarande inte och nu måste det ju vara hög tid. Inte heller har jag fått några direkta råd vad gäller att katterna inte går ihop eller hur vi kan lösa problemet. Jag vet att det inte är lätt att hitta ett nytt hem eller nytt jourhem till en vuxen katt. Men jag skulle i alla fall vilja ha någon att kläcka ider med.

Lena
2015-01-11 12:47
#16

Så fina de är båda två! Verkar ju även ha gjort stora framsteg båda två. 

Det ser ut som de har problem med rangordningen sins emellan. Kan vara att båda är dominanta och inte vill underordna sig den andre. Oftast löser sig sådant här med tiden. Det händer även någon gång ibland att man måste sära på katterna. 

Låter jobbigt att du inte får kontakt med din kontakt person. Har du prövat med att kontakta ordföranden för föreningen?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: