Annons:
Läst 2995 ggr
Alexej
2013-05-30 21:13

Viktig insamling, hjälp till!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som nog de flesta ha läst har ett mycket uppskattat medlem på iFokus fått sina djur omhändertagen av Länsstyrelsen i Göteborg.

Det handlar om både tama och skygga katter, enligt tidningar om åtta illrar, nio katter, 15 chinchillor, 25 möss, fem hamstrar och två degusråttor. Fast de räknade också nyfödda musungar…

En äldre iller blev snabbt avlivad för han var osocial och ville inte leka. Två katter ska nu också avlivas, en äldre tam katt (för hon är äldre…) och en sjuk katt där kattägaren har lagd ner 11 000 kr för att få honom frisk och som behöver fortfarande medicin två gånger om dagen för att hålla sig frisk. En information som LS inte var intresserad av. En chinchilla ska avlivas pga en medfödd klumpfot som anses som akut avlivningsanledning trots att chinchillan levde med det sedan 10 år.

Djurägaren har haft många besök både efter anmälningar av andra illeruppfödare kanske pga avundsjukan för djurägaren har unika silverfärgade illrar som har fått många priser på utställningar och för att hon är jourhem för skygga katter. Vi vet ju att Länsstyrelsen i Göteborg inte gillar skygga katter och att deras policy är avlivning av alla skygga katter och som då gärna trakasserar katthem/kattföreningar/jourhem som hjälper skygga katter.

Jag känner henne sedan många år och har alltid upplevt henne som kunnig och seriös djurägare som levde för sina djur.

Nu behöver hon hjälp för att kunna anlita en advokat. Det handlar inte om vem som har rätt eller fel eller om omhändertagandet var rätt eller fel utan det handlar om att en privatperson utan advokathjälp har inga stora chanser mot en myndighet. Och att det finns många djur nu som sitter i förvar och behöver en framtid och hjälp att överleva.

Många av oss får stattepengar nästa vecka och jag hoppas att många hjälper till så att djurägaren kan betala en advokat.

Jag har öppnat ett konto speciellt för hennes advokatkostnader och ev andra renoveringskrav. Hoppas att många visar sig nu solidariska och sätter in en gåva. Gör det åtminstone för djurens skull!!

Insamlingen är godkännt av sajtvärden och jag kommer att redovisa så klart!

Handelsbanken:

Kontonummer: 736 583 998
Clearingnummer: 6657

Kontohavare: ALEXANDRA GERHARDT

Länkar till andra trådar:

Hittekatter.ifokus
Iller.ifokus

Tidningar:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1695948-hade-64-djur-i-lagenhet

http://www.expressen.se/gt/hade-116-smadjur-i-sin-lagenhet-pa-80-kvm/

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
JossanH
2013-05-30 21:53
#1

För att understryka en sak så finns det inga unika silverillrar och illern hon startade sin avel på (en generation ifrån nuvarande avelshona) är från en känd farmare som mer eller mindre pumpar ut illrar som ser ut precis som denna hona. För övrigt är det väldigt få uppfödare som väljer att avla på silver då de kommer med teckning och det är inte alltid önskvärt då det ofta uppstår problematik bland vissa teckningar. Att en av hennes valpar deltagit på några utställningar och blivit placerad säger egentligen inte så mycket då det inte ligger någon direkt prestige i illerutställningar förutom möjligen de högsta priserna men dessa kniper i stort sett alltid några viltfärgade illrar och ändå blir inte dessa illrar automatiskt åtråvärda för det. Så finns det andra silvrar som har placerat sig långt mycket bättre… Har själv en albino som placerat sig två 1or, en 2a och en bästa vit på de 3 utställningarna han varit på. Inte fasen är någon avundsjuk eller försöker förstöra för hans uppfödare för det. Som sagt, finns ingen prestige i det. Så att avundsjuka skulle bero på detta låter som något ihopdiktat för att vinna sympati. Man måste nog vara engagerad i illervärlden för att se det ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
2013-05-30 21:56
#2

#1 Jag tänker inte ingå någon diskussion med dig. Men jag vill understryka att det är inte jag som har skrivit inlägget ovan. Vinster handlade om chinchillor, inga illrar. Sen att polisen sagt till mig att massa folk ringt och erbjudit sig att ta hand om enbart silver-illrarna var en annan sak.

JossanH
2013-05-30 22:01
#3

#2 det trodde jag inte heller. Ville bara rätta det som i mina öron lät väldigt missvisande. Angora, silver, albino är populära sällskapsillrar och jag är inte förvånad över att människor vill ta hand om dessa. Tror dock knappast att det gäller några uppfödare pga avundsjuka.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alexej
2013-05-30 22:02
#4

#1 Jag vet bara hur det ser ut i raskattvärlden där det kan finnas mycket konkurrens, avundsjuka och förtal. Och jag tror inte att det är unikt bara för kattuppfödare…

Men oavsett silverillrar eller inte ska alla har chansen att kunna försvara sig som privatperson mot en myndighet. Och då behöver man en advokat. Det har med rättsäkerhet att göra, rättvisa och demokrati.

Och hennes djur behöver också advokathjälp för att överleva eller tycker du att de ska straffas med avlivning istället för hjälp?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

UlrikaD
2013-05-30 22:02
#5

#3 Återigen, inte iller, chinchillor.

Alexej
2013-05-30 22:08
#6

Mitt fel:) Kan en del om katter men inte om illrar eller chinchillor…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
JossanH
2013-05-30 22:10
#7

#4 såg du något ställningstagande från mig överhuvudtaget i mitt inlägg? Om folk vill ta ställning till detta bidra med pengar ska åtminstone informationen om dessa "avundsjuka illeruppfödare" vara riktig. #5 ja, jag förstod det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
2013-05-30 22:12
#8

#6 Ingen fara.
Var ändå mindre viktigt om man jämför med infon att lst tänker ta livet av fyra djur till. Fyra friska djur till.

Hur man än vänder på det och vem man än tycker si och så om så är inte det rätt.

carlas
2013-05-30 23:22
#9

#8 Fy satan, ytterligare fyra djur ska avlivas?! Nej det är inte rätt, hur man än vrider och vänder! Är ingen hjälp möjlig från Djurens jurister el Djurens rätt el Svekatt (KattO)? Det gäller nio katter, eller hur? Varav ngr redan avlivats? 

Lst VG måste stoppas. Och vi måste hjälpas åt. För djurens skull. Där är vi alla överens i alla fall, inte sant!

Lena
2013-05-30 23:47
#10

Djurens Jurister eller Svekatt borde kunna bistå här. Kanske även djurens rätt. Viktigt att ta hjälp av alla tänkbara.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Blodpudding]
2013-05-31 14:18
#11

Får hoppas att djuren får komma till någon annan, som kan ta hand om dem.

[eskils]
2013-05-31 14:58
#12

Jag hoppas att de djur som ännu lever får komma tillbaka till sin ägare, och att h*n får hjälp av den snåla hyresvärden att ordna ett fungerande golv! ❤️

[Blodpudding]
2013-05-31 15:49
#13

Är det så att den bostad hon har idag inte räcker till åt alla dessa djur, får hon faktiskt ta och flytta någonstans där det går att ha djuren.

Det måste lukta in till grannarna också. Stackarna.

Annons:
Katthemsmatten
2013-05-31 16:03
#14

#13 Det är inte bostadens storlek som är problemet. Problemet är att hyresvärden underlåter att renovera golven. Badrumsgolvet har en fuktskada som inte åtgärdas, t ex. Det enda man kan tycka att det är synd om grannarna för är i så fall att de förmodligen har lika dåligt underhållna bostäder!

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Skyggisen]
2013-05-31 17:40
#15

#11 Hur vet du att ägaren inte kan ta hand om sina djur?Har du sett med egna ögon,eller tror du på hörsägen,vad tidningarna skriver?

Denna kommentar har tagits bort.
kattassen
2013-05-31 20:14
#17

#16 Du kan börja tala om hur många djur vi talar om. Du tycks känna till det…

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[Skyggisen]
2013-05-31 21:44
#18

#16 Vill ochså veta,,hur många djur rörde det sej om?

johnnys girl
2013-05-31 23:05
#19

Herregud! Varför ska folk alltid tjafsa. Det är väl i  nuläget skit samma om anmälaren var avundsjuk , hur  många djur det rör sig om  och om det var för många djur eller inte i lägenheten. Sakfrågan är att Länsstyrelsen tänker avliva friska djur. Fokusera på att rädda livet på djuren. Sedan kan man fundera på de andra sakerna.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

carlas
2013-05-31 23:15
#20

#19 Couldn't agree more. Och för att hjälpa till att rädda djuren behöver djurägaren uppenbarligen advokathjälp! Därför en insamling. Det är det denna tråd handlar om. Hur vi kan hjälpa🌺

Blodpudding och eventuella andra som vill fortsätta tjöta om kvm o annat kan lämpligen göra det i annan tråd. Finns här på HiF, liksom på Iller. En sak att tänka på är, att om man inte vill hjälpa kan man åtminstone låta bli att förstöra. Skaffa er en annan sysselsättning.

Annons:
UlrikaD
2013-06-01 01:55
#21

Tack alla ni som vill hjälpa. Den här dagen har varit extra jobbig på alla sätt och vis. Jag ville egentligen bara säga att om man tycker att jag har gjort fel men ändå vill försöka hjälpa till med djuren så skulle jag inte tycka att det var det minsta konstigt.

Efter att nu ha läst ikapp mig om alla som vet saker om mig så skulle jag också vilja veta hur det kommer sig att så många "vet" att man inte kan ha vare sig tid eller råd med så många djur. När ingen vare sig vet hur många djur det rör sig om eller har någon som helst insikt i min ekonomi.

Tyvärr är väl det riktiga antalet djur inte särskilt spännande.

Sen kanske man kan tycka att 10 möss i en 1 meters duna-bur på en hylla tar mindre plats i en lägenhet än 10 hundar.
Men allting beror ju på hur man vill räkna såklart och hur mycket sensationsvärde som finns i det.

Nu ska jag fortsätta att försöka förstå hur folk envist kan hävda att de bryr sig om djur, samtidigt som de öser ur sig lögner som de "vet" men ändå skiter i att friska djur riskerar att avlivas.

Och om man jämför mitt senaste dokument från lst mot folks senaste gissningar så har lst slarvat bort ca 150 djur för mig. För folket som vet har väl rätt. Så kanske ska anmäla lst för stöld då?

Och sen är det ju alltid så att vill man veta säkert så tar man kontakt med personen det handlar om och frågar, som faktiskt många har gjort. Men det kan man ju såklart inte göra om man vill fortsätta tala osanning, för då ljuger man ju medvetet. Och det kanske är värre.

Tack återigen till er som vill hjälpa. Måste gå och schasa ut dessa två irriterande mygg innan någon anmäler mig för att ha djur hemma.

majvi
2013-06-01 09:08
#22

Jag skickar styrkekramar till dig Ulrika

It seems as if we have no voice 

_It's time for us to make a choice

_

_There's nothing that can't be done
If we raise our voice as one

_

They've gotta hear it from me They've gotta hear it from you They've gotta hear it from us We can't take it We've already had enough

_MJ
_

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[eskils]
2013-06-01 09:16
#23

#21 _Måste gå och schasa ut dessa två irriterande mygg innan någon anmäler mig för att ha djur hemma.
_Lite galghumor är nödvändigt ibland för att ta sig ur kriser, heja Ulrika! 😃

Tazzar
2013-06-01 12:44
#24

#16 Menar du alla djuren eller bara en del av dem? De flesta av djuren bor i burar som definitivt får plats på den ytan. Även om det till och med hade varit samma antal som media fått det till. Hade det handlat om enbart, eller nästan enbart illrar och katter i det antalet så hade det varit en helt annan sak, ang. plats.

#21 Stå på dig Ulrika! Vi är ändå ganska många som vet och sett att dina djur har haft det bra och fått helt rätt skötsel.


Lena
2013-06-01 14:21
#25

#19 Bra talat och huvudet på spiken vad det handlar om i denna tråd. Att rädda livet på de djur som omhändertagits och vars liv nu är allvarligt hotade. 

Personliga spekulationer över ditten och datten på personnivå hänvisas som alltid till PM. Vad ni nu än tycker vill jag inte ha det vädrat här inne på Hittekatter. Det räcker så bra med allt skitprat som förekommer på andra sajter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Maria P.
2013-06-01 16:35
#26

Man blir så ledsen varje gång man läser att Lst i VG förpassar djur till döden … Friska och behandlingsbara, små oskyldiga djur ska hjälpas till ett värdigt liv. Finns ju folk som är beredda att hjälpa de små liven, varför inte vända sig till och samarbeta med de ideella krafterna? Där finns ju stora kunskaper och erfarenheter.

Finns det ingen myndighet som kan stoppa Lst i VG med detta?

#19 That´s it!

Vi alla positiva krafter behövs nu för att försöka rädda de små oskyldiga liv från döden! Stackars, stackars, små djur … De har bara oss nu!

Anne.K
2013-06-02 15:31
#27

Jag tänker försöka bidra med en liten slant för Ulrika och djuren. Så håller jag sedan tummarna för att djuren kan bli räddade! Och så passar jag på att skicka massa styrkekramar till dig! Oavsett vad folk skrivit på andra ställen så ska du veta att du är en bra människa! 🌹💐🌸🌷🍀

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Annons:
Tazzar
2013-06-02 15:55
#28

Är det någon som har koll på ungefär hur mycket som behöver samlas in för att djuren ska få en chans att klara sig från avlivning samt få den vård och medicinering de behöver?


Katthemsmatten
2013-06-02 19:27
#29

#28 Jurister kostar säkert ett par tusen kronor per timme, så vi pratar en hel del pengar för att få lst att möjligen ta reson. Det är lsts ansvar att se till att omhändertagna djur får adekvat vård, men det ansvaret tar de sällan eller aldrig, dessvärre.

Alla som kan hjälpa till, t ex om ni känner en jurist som kan tänka sig att göra jobbet litet mer 'pro bono' och inte ta ut full taxa och som kan tänka sig att göra det omgående, PM:a oss medisar så förmedlar vi kontakten. Och känner du inte någon jurist, skänk gärna en liten slant. Den behöver verkligen inte vara stor om vi är många som bidrar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Rödis
2013-06-03 01:25
#30

Önskar en bostad gjord för alla djuren och ägaren/jourhemsmatten!

Tsunamis
2013-06-03 15:53
#31

#27 Medhåll här. Tycker inte den drabbade personen blivit rätt behandlad av varse sig länstyrelsen, media eller andra skadeglada djurägare så även jag tänker se vad jag kan bidra med.

MvH  Tsunamis

martdat
2013-06-04 06:58
#32

Har kontakt tagits med någon jurist? antingen djurens jurister elr  en egen  man har ju rättssskydd via hemförsäkriingen. vet inte om det är tillämpligt här? i såfall är det ju "bara" självrisken . inte så bara men ändå…

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Alexej
2013-06-04 08:54
#33

Advokathjälp är på gång. Tyvärr är rättskydd genom hemförsäkringen väldigt begränad. Vet en annan som har problem mot DV där rättskyddet inte gällde utan hon får betala själv.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
2013-06-04 09:35
#34

Hoppas ni är flera som vill hjälpa till med juristhjälp. Om inte annat för att djuren ska få en chans till en framtid. Lst har jag dessvärre mycket liten tilltro till när det gäller att göra det bästa för djuren. Det är mer avlivning än omplacering.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
zickan
2013-06-04 20:41
#35

Jag slängde in 300 och hoppas det kommer till nytta. Jag har fler djur än personen i detta fallet. Svårt att hinna med är det verkligen inte. Bara minska ned annat som tar tid. Sociala biten med umgänge utanför huset, fika, bio, fest, resor, se på tv mm. Flesta djur kan man umgås med samtidigt. mycket är flockdjur som föredrar att va tillsammans även utanför bur. Bara sätta sig i mitten så får de välja om de vill söka din kontakt eller busa runt på egen hand. Sedan finns det en del djur som ogillar hantering. Vill bara vara med men inte ligga i knäet och gosa. En bur på 5 möss kan va ute samtidigt. Enkelt att ha i nacken när man typ diskar. Sjusovare har man knappt ute alls. De är oftast mer som fiskar. Sällskap och fina att titta på. Kul att inreda mm. Illrar leker gärna med varandra eller andra djur i hemmet som katt o hund. De sover rätt mycket. Och alla kräver inte jätte mycket av sin ägare. Plockar man avföring o håller koll på lådor så blir det inte mycket. Värre att ta allt på en gång. Sedan spelar ekonomi ingen roll så länge djuren får mat i vård villet de fått i detta fallet. Även om det blir extra utgift med vård så har det ju alltid löst sig. Det är huvudsaken!

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Alexej
2013-06-04 21:37
#36

Jag hade för länge sedan en iller och en kattunge tillsammans. Vad de lekte och sov sedan tillsammans. Jag var bara fodermaskinen för de två var otroligt tajta. Illern gick också på kattlådan.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
2013-06-05 10:51
#37

Puttar för hjälp till advokatkostnader!

Medarbetare Hittekatter iFokus

[eskils]
2013-06-09 13:28
#38

Puttar för mer bidrag, stora som små, för att rädda katterna och de andra djuren ur Länsstyrelsens klor.

Upp till toppen
Annons: