Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 102557 ggr
Mari
2013-04-08 20:13

Kattloppor på människor?

Kan loppor som en katt har fått även gå på oss människor?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
MSH
2013-04-08 20:47
#1

Som jag har förstått det så- nej. Det är "pälslöss" och vi människor kan få "huvudlöss".

Mari
2013-04-08 20:54
#2

Kanske är sånna här "björkloppor" som katterna drar in och vi människor kan bli bitna av? Vet att det förekommit i min närhet.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Alexej
2013-04-08 21:46
#3

Ju, vi kan också bli bitna. Men jag har hanterad katter där det kryllade av loppor och blev inte biten fast jag tyckte det kliade överallt. Tror inte jag fick kattlopper nångång. Tyvärr tog de bort Tigrusspray som var suverän mot loppor.

Men jag blev väldigt biten en gång i Grekland av hundloppor.

Även vi människor kan få loppor: Här

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

carlas
2013-04-09 00:44
#4

Som jag förstått av veterinär så kan kattloppor inte leva och föröka sig på människor. Men de biter människor också. Så det är katten och miljön som måste "behandlas". Hur vet jag inte. Googla! och fråga vet.

[Nightcat]
2013-04-09 09:22
#5

#4 carlas förklarade det alldeles utmärkt hur det funkar :)

Det är däremot ett h*lvete att försöka utrota dem, då de kan överleva i flera år även om det inte finns någon katt i närheten, och ja de biter oss. Man får sanera hela lägenheten om man vill bli av med dem, helst när det är vinter ute så man kan ta ut ALL möblemang kläder och lägga i minusgrader. Sedan får man tvätta med en massa olika medel och hoppas att de dör :)

MSH
2013-04-09 11:06
#6

Okey, bra förklarat (det var det som jag tänkte också men formulerade mig lite knasigt)

Annons:
Mari
2013-04-09 14:03
#7

Ursh låter inte roligt detta med loppor.

Är det vanligt förekommande? När jag googlar så får jag upp att det inte finns kattloppis här i Gävleborg och norrut, kan det verkligen stämma?
Dock tror jag vi aldrig fått in en katt med loppor tidigare

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Svali2011
2013-04-10 00:24
#8

O ja!! Visst kan man det. Jag har blivit biten många gånger när mina katter fick loppor, fast de lär dö eller inte kunna föröka sig på människoblod. Men ett elände är det. Det enda som hjälpte (fast på sikt) var PROGRAM VET, något slags "p-piller" för loppor som då inte kan föröka sig + Anticimex + en massa städning. Det tog sex månader att bli helt loppfri (alla fyra katterna hade fått loppor..). Lycka till!

Alexej
2013-04-10 14:25
#9

Som jag skrev, förr fanns det Tigrusspray som var mer än effektiv. Man kunde spraya både katten och omgivningen. Men klassades som miljöfarligt. Vi får in ibland loppor och tycker inte att de svenska medel hjälper utan vi beställde både Bolfo och Petvital från zooplus.dk. men såg nu att de också har slutad men här finns det: http://www.zoobi.de/index.php/cPath/2_36_273/category/flohbekaempfung.html

De skickar till Sverige mot förkassa och porto.

Jag har inget mot naturmedel men tycker inte att kryddor eller vitlök hjälper mot loppor. Och vi blev av med loppor direkt efter att katten och omgivningen behandlades.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2013-04-10 17:36
#10

Kattloppar finns bara i södra delen av Sverige. Gränsen har tidigare gått vid Halland men kan ibland flytta sig upp mot Göteborgstrakten. Det finns däremot andra loppor som även kan gå på katt tillfälligt. Igelkotts- och fågelloppor är vanligast. Hundloppor kan även förekomma.

Som redan sagts kan människor bli bitna av kattloppor eller andra djurloppor. De förökar sig dock inte på människan. 

Vill man veta om ens katt blivit angripen av loppor kan man lätt upptäcka det genom att kamma katten med en fin kam. Man lägger sedan avkammet på ett hushållspapper. Finns det svarta prickar i avkammet fuktar men pappret.Om det är loppangrepp börjar dessa prickar att blöda. (Det är loppavförning som innehåller blod). 

Det effektivaste medlet mot loppor är Frontline Comp. man kan dock behöva behandla under en tid eftersom lopplarver kan kläckas och återinfektera katten.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

zorro2
2013-04-10 20:02
#11

har hört talas om frontline men har ingen aning vad det är?GeneradLooser

är det nåt receptbelagd medicin som man köper och funkar den för alla små kryp som vill sätte sig på min pälskling…typ fästingar också.

angående fästingar finnas det även en fästingshalsband för katter så som för hundar?

MSH
2013-04-10 21:05
#12

Vad jag förstått så finns det inte halsband för katt pga risken att katten fastnar/skadar sig. Halsbandet sitter rel hårt. Jag har använt Frontline, (både för en ev. misstanke om loppor, samt för skydd mot fästingar) det finns på Apoteket, och det är som små "pipetter" som man sprutar i kattens nacke.

Josefa
2013-04-10 21:29
#13

Usch Frej som jag fick från Trelleborgskolonin hade så mycket loppor. Han hade lager med loppbajs i pälsen, som jag först trodde att det var intorkad jord. Förstod att det var loppbajs först när vasken blev alldeles rödprickig efter att jag strök han över ryggen och skakade av handen i vasken med allt som fastnat i den. Men hans loppor försvann med frontline. Och han fick bo i badrummet som är kaklat den första tiden. Plus att alla filtar och handukar tvättades i 60 eller 90 grader.

Annons:
Katthemsmatten
2013-04-11 11:04
#14

Frontline är otroligt effektivt. Och Josefas 'karantän i badrummet är också ett bra tips eftersom det är lätt att rengöra ordentligt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Sidentass
2013-04-12 10:13
#15

Varje vår har jag blivit biten av oknytt, visar sig som stora kliande utslag som sitter som "i grupp"..har hört att det är något som utekatter kan dra med sig in…men det är nog inte detta som är kattloppar, för jag har aldrig märkt att mina katter varit angripna..det brukar synas och märkas på dom..

Josefa
2013-04-12 10:47
#16

Nä, det låter mer som mjällkvalster. De betten brukar sitta i grupp på människor. Katterna ser ut att ha mjäll och kan få små sårskorpor.

[Nightcat]
2013-04-12 18:27
#17

#9 Klickade på länken i ditt inlägg. Är det den översta du menar?

Alexej
2013-04-13 10:41
#18

#17 Ja, den är giftfri och fick högsta betyg i miljötest.

Petvital Bio Insect Shocker är en omgivningsspray.

Bolfo (giftfri) finns som puder - Bolfo Flohschutz-Puder 100g direkt på djuret mot loppor, löss och fästingar eller
Bolfo Flohschutz-Spray 250 ml
som spray för djuret och omgivningen bara mot loppor.

Eller Bolfo-Plus Umgebungsspray 250 ml som omgivningsspray med långtidsverkan upp till 6 månader.

Loppor för över bandmask och därför ska katten avmaskas efter loppbehandling.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: