Annons:
Etikettmedia
Läst 5692 ggr
Katthemsmatten
3/8/13, 9:42 AM

Avlivning viktigare än lågt pris

Under ett antal år har ett flertal katthem i Stockholm haft ett mycket gott samarbete med polisen i länet. Vid den nya upphandlingen var avlivning av friska katter ett SKALL krav vilket gjorde att dessa katthem överklagade upphandlingen. För mer information, se följande från SVEKATTs hemsida.

Jag tycker det är skandal att det finns ett privat katthem som accepterar att mörda friska katter. Kommentarerna på Svekatts fb sida har inte varit nådiga. Förhoppningsvis kommer innehavaren få känna av i sin plånbok vad folk anser om den moral hon uppvisar. 

Som alltid innan du skänker pengar - kolla hur de kommer att användas och vilken etisk hållning mottagarföreningen står för!

http://svekatt.se/index.php?ID=36&nyhet=36

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Alexej
3/8/13, 10:31 AM
#1

Skrämmande!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

emjon
3/8/13, 10:34 AM
#2

Helt ofattbart!!!!!😮😕

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

KattkoloninBotkyrka
3/8/13, 10:34 AM
#3

Fyy f-n!!! Skandal!!!! Tycker att det här är bedrövligt. Hur vågar dom kalla sig för katt hjälparen då dom avlivar FRISKA katter???? 😮

~~Hemlösa Katter i Nöd~~
www.facebook.com/Kattkolonin.Botkyrka

Katthemsmatten
3/8/13, 10:56 AM
#4

#3 Det är frågan vi alla ställer oss. Mammon förklädd till 'katthjälpare'.

Medarbetare Hittekatter iFokus

KattkoloninBotkyrka
3/8/13, 11:23 AM
#5

Dom bortförklarar sitt mördande på sin fb sida nu med att det är endast efter veterinärens beslut som dom avlivar!!🤮

~~Hemlösa Katter i Nöd~~
www.facebook.com/Kattkolonin.Botkyrka

Katthemsmatten
3/8/13, 11:27 AM
#6

Bull shit - BIG TIME!! De kommer inte göra ett enda dugg för att se till att katten får en chans om den är skygg. 😡

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
[eskils]
3/8/13, 12:05 PM
#7

För jävligt rent ut sagt!!! Skäms Solgläntan!!! 🤮

Men den som bestämde att avlivning var ett SKALL-krav var väl Länsstyrelsen? I så fall hade polisen inget annat val än att låta uppdraget gå till det enda katthem/pensionat som accepterade avlivningar av friska katter. Det är nog Länsstyrelsens mordiska hand som har styrt detta. Skäms Länsstyrelsen!!! 🤮

Fast nog borde djurpolisen ha protesterat och försökt stoppa det!! Skäms polisen!

Alexej
3/8/13, 1:33 PM
#8

Här är polisen avhandling - del ett: http://www.polisen.se/PageFiles/384460/Tilldelningsbesked%20samt%20meddelande%20om%20avbruten%20upphandling.pdf

Ni som har FB går in på Solgläntans sida och protestera:

https://www.facebook.com/pages/Solgl%C3%A4ntans-Kattpensionat/357665093286

Där finns det inlägg som det här:

För er som inte läst länken från Polisen som Lovisa lagt upp borde göra det. Det fram går där klart och tydligt att ingen av de Katthem i Stockholm som tidigare varit befogade med att ta emot och transportera katter som polisen omhändertagit uppfyller kraven för varken vård eller förvaring och har därmed uteslutits ur processen.Jag tvivlar stark på att i denna utredning att Solgläntan fick frågan om de accepterar avlivning av fullt friska katter ska ha svara JA! Så arbetar inte Solgläntan!
Varför inte glädjas med Solgläntan att de faktist är de enda katthemmet som uppfyller alla dessa kraven på att få ta emot dessa katter?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
3/8/13, 1:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 Har just läst dina inlägg på deras fb sida - mitt djupt kända tack!!!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
3/8/13, 2:59 PM
#10

Hörde talas om det här nyligen via Svekatt. Man blir bara så bedrövad!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

carlas
3/8/13, 3:22 PM
#11

#8 Och här är polisens handlingar - del 2: Tilldelningsbesked inkl bilagor.pdf  http://www.polisen.se/PageFiles/434990/Tilldelningsbesked%20inklusive%20bilagor.pdf

Har inte FB så kan tyvärr inte (läsa delar av el) skriva på Solgläntans sida, men det som citeras därifr i #8 kan ju lätt vederläggas om man har tillgång till kriterierna, alltså exakt ordalydelse och innebörd.

I pdf-en ovan framgår att samtliga anbudsgivare utom Solgläntan

”inte prövats vidare, eftersom kravet på djurens förvaring och vård (krav 4.1 i anbudsförfrågan) inte är uppfyllt. … Anbudsgivaren har ej uppfyllt kravet på djurens förvaring och vård och har därmed inte prövats vidare." (s  4, under punkt 3 Anbudsutvärdering, min understr)

Då förhåller det sig alltså så, att kravet på djurens förvaring och vård (4.1) inbegriper ett oomkullrunkeligt krav på avlivning av djuren?! Det bör kunna visas svart-på-vitt. Och där ser man i sanning länsstyrelsens avlivningshand och grundläggande policy vad gäller "herrelösa" katter. Skrämmande!

Katthemsmatten
3/8/13, 3:33 PM
#12

#11 Jag har inte heller fb, men via den här länken har jag kunnat läsa vad som skrivs. http://www.facebook.com/pages/Solgl%C3%A4ntans-Kattpensionat/357665093286?filter=2

Här framgår SKALL kravet som Solgläntan inte vill kännas vid. Har man inte accepterat avlivningen så går man helt enkelt inte vidare i processen. http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/421902_10151331884698325_1522913820_n.jpg

Medarbetare Hittekatter iFokus

carlas
3/8/13, 3:56 PM
#13

#12 Tack! Nu funkar det. Solklart fall av vedervärdighet!

Annons:
zorro2
3/8/13, 5:13 PM
#14

en luiten fundering om jag nu driver ett katthem, också kontakter polisen mig som via lst har fått order om att avliva 8katter. Jag tar emot katterna och säger visst jag ska avliva dom….men gör det inte. Alltså dom står väl inte över veterinären och kollar. Så varför kan man inte ljuga ihop en liten vit lögn.

men antar att allt ska vara dokumenterat……..hmmmm, ok då forstår jag.

Denna kommentar har tagits bort.
[Skyggis]
3/8/13, 7:12 PM
#16

Solgläntan. Att använda det fina namnet i en förening som behandlar katter så illa är ju ett rent hån mot allt det som solen och gläntan står för. En solglänta är något vackert, något att längta till. 

Nej, Dödsriket skulle passa bättre i detta fall..

Lena
3/8/13, 7:28 PM
#17

Kan tänka mig att man som sådan uppstallningsplats kan styra något över katternas öde genom den bedömning man själv gör i sina observationer av katterna och genom vilken veterinär man anlitar. Men om Lst i Stockholm kör samma rutiner som i Västra Götaland kommer det nog att bli svårt eftersom katterna redan har dödsdom innan de fångas in. Sedan kommer de nog att göra inspektioner om alla dödsdömda katter börjar bedömas som "omplaceringsbara".

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
3/8/13, 7:52 PM
#18

#9 Tack, det värmde:))) Mina stora käft är både på gott och ont. Men genom att hålla tyst förändrar man inget.

#14 Det är polisen som både betalar uppehåll och avlivning. Om det handlar om ett bra katthem (och inte ett avlivningspensionat) skriver Länsstyrelsen över katten till katthemmet. Innan dess får du inte behandla en katt om inte akutbehandling krävs. Egentligen får man inte ens avmaska en katt innan den skrivs över. Inte kul med okastrerade hanar. Överskrivningen går rätt så snabbt när det handlar om redan uttalade djurförbud. Kanske 1-2 veckor. Men det kan dröja mycket längre om djurägaren överklagar. Läste nångång om ett katthem som hade flera katter tror tom i flera år som inte var överskrivna men där ägaren inte heller hörde av sig men ingen ville betalar. Vet inte hur det slutade.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
3/8/13, 9:02 PM
#19

Det har nu varit en ganska häftig dialog inne på nämnda pensionats FB-sida. Olika åsikter råder…..

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
3/8/13, 9:25 PM
#20

Att de inte fattar att polisen hade varit tvungen att gå på en kravändring om alla katthem hade varit överens.

Men Solgläntan föredrog att sälja sig mot pengar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Maria P.
3/8/13, 10:59 PM
#21

Avskyvärt Solgläntan!

carlas
3/8/13, 11:42 PM
#22

#20 Fattar fortfarande inte hur polisen kan tvingas till kravändring. Det är inte polis som sätter upp krav och villkor som jag förstått av handlingar. Utan länsstyrelse och ytterst jordbruksverket. Eller? Det är där vi får sätta in krutet.

Det sker mot länsstyrelser redan. Bl a gm protestskrivelsen med namninsamling, se där!

Fråga i #14 är relevant också. Varför inte kryssa "ja" i alla krav enl 4.1 och sedan anlita egen veterinär och göra egen kompetent bedömning av katternas socialitetsgrad/möjligheter.

Lena #17 skriver angående detta …" Men om Lst i Stockholm kör samma rutiner som i Västra Götaland kommer det nog att bli svårt eftersom katterna redan har dödsdom innan de fångas in. Sedan kommer de nog att göra inspektioner om alla dödsdömda katter börjar bedömas som "omplaceringsbara". 

Verkar klart att Lst i Sthlm kör samma rutiner. Att alla lst gör det. Samtliga katter har dödsdom innan de fångas in. Det gäller oavsett vilket djur/hund/katthem som vinner upphandlingen med polisen. Och om det börjar göras inspektioner på no-kill katthem, desto bättre - där kan man då ha på fötter, med observationer fr folk med kunskap om sk "skygga" katter, och med veterinär med förståelse av desamma. Och argumentera! Tror det skulle vara en möjligare väg framåt, än att bara kryssa i ruta nej, ställer inte upp, dvs låta katterna föras till slakt då, till avlivningsinstitutionerna. Och sen klaga på dom (avlivningsinstitutionerna alltså, och de ÄR ytterst beklagansvärda).

Hur förändrar man strukturer? För katternas skull här. På flera sätt. Men inte enbart inom strukturen. Civilcourage?

johnnys girl
3/9/13, 12:35 AM
#23

#22 1 När länsstyrelsen fattar beslut om ett omhändertagande beordrar de polisen att verkställa beslutet. Sedan står polisen där med ansvaret för att katterna ska förvaras någonstans medan Lst funderar på vad som ska hända med katten.  Lst och polis tycker att det är dyrt att stalla upp katter och vill få fram ett snabbt beslut. Ofta ska katten besiktigas av veterinär inom de  närmaste dygnen efter omhändertagandet. Att bli fångad och placerad i en  katthemsmiljö är stressande och skrämmande även för den mest tama katt och efter ett par dygn går det omöjligt att göra en rättvis bedömning av kattens status. Därför bedöms många katter som skygga på felaktiga grunder. Forskning säger att en katt behöver i genomsnitt tre månader på sig för att acklimatisera sig i en ny miljö. Veterinärens utlåtande blir underlag till Länsstyrelsens beslut som sällan träffar katterna själva.  Skulle Lst besluta om avlivning så beordras polisen att verkställa det beslutet. Därav SKALL kravet i upphandlingen. Polisen har själva satt upp kriterierna och det är naturligtvis bekvämt för dem att slippa hämta katter på hemmet för att åka till vet och avliva.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

carlas
3/9/13, 12:59 AM
#24

#23 Är medveten om allt du säger. (Men undrar om det verkligen är polisen själva som satt upp kriterierna? Dvs SKALL-kravet i upphandlingen. Är det inte lst och jbv som bestämt SKALL-kraven?)

Hur som. Har märkt att myndigheter och inst (typ uppstallningsplatser) pekar på varandra, och avsäger sig eget ansvar.

Men är det inte så att lst "normalt" redan bestämt vad som ska ske med katterna inför "omhändertagandet", dvs avlivning då de redan före omhändertagandet bedömts som herrelösa/skygga/förvildade? Därefter kan möjligen omprövning ske av lst - gm godkänd (inkompetent) uppstallningsplats och (okunnig/oerfaren) veterinär som uppstallingsplats anlitar. Och under en fasansfullt för kort tid, ja, av kostnadsskäl. Det är där jag menar att det kanske vore idé för no-kill katthem att fr början helt enkelt strunta i att kryssa nej i rut-j***n. Kryssa ja då. Så att man kan få förvara katterna. Så att man kan få vara med att bedöma, så att man kan anlita erfaren veterinär som är med att bedöma. Därmed kan katterna få en chans. Dumt att gå vidare med detta kanske. Det är faktiskt oregelmässigheter jag efterfrågar 🙂 Ber om ursäkt.

God helg! ❤️

Alexej
3/9/13, 5:21 AM
#25

#24 Enligt mina erfarenheter brukar inte Ls bestämma avlivning innan en katt omhändertas utan väntar på hemmets och veterinärens uttalande. Här har vi aldrig haft problem med att få en katt överskriven av Ls till katthemmet fast vi måste formellt avvakta deras beslut.

I samma moment som Ls här skulle kräva en avlivning av oss skulle jag sluta direkt.

I Stockholm handlar det om en principsak som samtidigt kommer att påverka andra länsstyrelse.

Sedan betyder avtalet med polisen inte så mycket rent praktiskt. Polisen kommer nu att i första hand anlita Solgläntan, har de ingen plats anlitas andra katthem. Men hade alla katthem hållit ihop då hade man kunnat tvinga polisen att ändra det allmäna kravet på avlivningar till en begränsning på avlivningar av svårt sjuka eller skadade katter.

På nått sätt måste vi få bort att skygga katter bedöms likadana som skadade eller sjuka katter.

Jättetråkigt, en seger här hade betytt mycket för alla hemlösa katter. Men mycket kan hända ändå!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

johnnys girl
3/9/13, 10:16 AM
#26

#24 Visst kan man kryssa i rutan oh sedan "fixa oc trixa" i smyg. Det kommer möjligen rädda livet på några katter,men det kommer inte att förändra Lst syn på katter och katthemsarbete.

Ska man få till en förändring måste man gå samman och stå upp för det man tror på, vilket flera Stockholms-katthem gjort nu. Hade alla varit enade hade vi tvingat polisen att ändra kravet i upphandlingen och då kunde det i förlängningen fått effekt över hela landet.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

Lena
3/9/13, 10:32 AM
#27

#26 Absolut en viktig markering ni har gjort där! Det går ju inte att säga ja och sedan i smyg försöka göra något annat. Säger man ja så samtycker man ju faktiskt till att tillämpningen av regelverket ser ut på det här sättet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
zorro2
3/9/13, 8:06 PM
#28

Jo, jag vet. Visst skulle man kunna fixa och trixa och rädda några katter men det är jo inte där det ligger.

man skulle ha sagt nej och stått enade alla katthemmen i stockholm och på det sätt fått till en förändring. Och framförallt hadde det höjt kattenstatus. det är väldig synd att dom har sagt ja, men jag hoppas att de kan ta det tilbaks….eller? kan man dra sig ur avtalet??

carlas
3/9/13, 10:41 PM
#29

Johnnys girl, Alexej, Lena - och zorro2 som jag drog in igen, sorry zorro ;) - håller helt med! ❤️ Ibland kan det vara pedagogiskt viktigt dock att spotta ut hela scenariot, för att det ska bli synligt för alla och envar. Och för det måste ju ngn spela djävulens advokat - eller lite dum - och fråga.

Framförallt, #26 

"Ska man få till en förändring måste man gå samman och stå upp för det man tror på, vilket flera Stockholms-katthem gjort nu. Hade alla varit enade hade vi tvingat polisen att ändra kravet i upphandlingen och då kunde det i förlängningen fått effekt över hela landet."

Och #27 

"Säger man ja så samtycker man ju faktiskt till att tillämpningen av regelverket ser ut på det här sättet."

Alldeles helt sant och rätt.

Och visst är det väl så att Rikspolisstyrelsens SKALL-krav i nuläget gäller hela landet? Har Göteborgspolisen t ex inte exakt samma SKALL-krav i sina upphandlingar?

Alexej
3/10/13, 9:58 PM
#30

Jag har inte sett några handlingar från andra ställen. Om man bara hade mer tid… kanske någon kan googla sig fram till några upphandlingar?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

lillmymlan
3/10/13, 11:55 PM
#31

Här är en för Hallands län

Ska leta vidare i morgon… för trött nu :/

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Alexej
3/11/13, 9:42 AM
#32

#31 Men Djurambulansen har väl inga egna platser? Som jag vet lämnar de också djur i olika djurpensionater.

Hittade nu:

https://www.facebook.com/events/587900007903553/
Lämna inte hittekatten till polisen i Hallands län.

Polismyndigheten i Hallands län har tecknat ett avtal med Djurambulansen i Skåne AB.

Detta innebär att om katten/djuret INTE ÄR ID-MÄRKT/CHPPAT och registrerat, så hämtar Djurambulansen katten och kör den till Höganäs i Skåne. Där förvaras den på en av deras 12 kattplatser. Efter endast FEM DYGN tillfaller djuret polisen. Vad som händer sen är oklart, vissa djur blir sålda. Polisanmäler ägaren sin katt som försvunnen, och den upptäcks vara hos Djurambulansen i Skåne, så får ägaren själv åka dit och lösa ut den.

Den andre intressent var Magnus Cronqvist som finns här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=4661743

Men djurambulansen var billigare??

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[eskils]
3/11/13, 10:02 AM
#33

#31 Var hittar man sådana? Har sökt men ej funnit.

Alexej
3/11/13, 12:05 PM
#34

man får googla en del: polisen tilldelningsbesked katter upphandlingar något sånt.

Blev också medlem här med lite mmh uppgifter men viktigt att e-mailadressen stämmer: http://www.offentligaupphandlingar.se/Register3.aspx

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
lillmymlan
3/11/13, 12:10 PM
#35

Jag brukar söka på "katter upphandling" och få en himla massa saker :/ ibland konstiga saker som jag inte fattar alls :(

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

[eskils]
3/11/13, 12:28 PM
#36

#34-35 Tack! Jag snurrade runt inne på Polisens hemsidor och hittade ingenting alls.

lillmymlan
3/11/13, 9:04 PM
#37

Nä, den sidan är inte alls lätt att hitta eller förstå sig på när man ska hitta specifika grejer :/

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

[eskils]
3/12/13, 9:04 PM
#38

#31 Det här verkar vara Anbudsförfrågan som hör ihop med upphandlingen i Halland:

http://www.polisen.se/PageFiles/424316/Fullst%C3%A4ndigt_FFU.pdf

Och här är en Anbudsförfrågan för Jönköping, Värmland, Örebro. Från november 2010.

[helenal]
3/13/13, 9:14 AM
#39

jag var inne på solgrläntans facebook men såg bara positiva kommentarer där? har dom kanske tagit bort dom negativa?

Katthemsmatten
3/13/13, 10:36 AM
#40

#39 Ja, det har redigerats rejält!

Medarbetare Hittekatter iFokus

[eskils]
3/16/13, 12:10 PM
#41

Undrar vad som kommer att hända med de här 20 katterna på Värmdö. Från Stockholms länsstyrelses diarium:

Ärendeinformation

Diarienummer 7882-2013
In/Upp-datum 2013-03-11
Ärenderubrik Anmälan från allmänhet, ca 20 katt, Värmdö kommun
Ärendetyp Anmälan
Avsändare/mottagare PUL 
Handläggare  
Kommun  
 

Handlingar
Handlingsnummer Handlingsrubrik In/Upp-datum Avsändare/mottagare
7882-2013-1 Anmälan från allmänhet, ca 20 katt, Värmdö kommun  2013-03-11 PUL 

😕

Annons:
Lena
3/16/13, 12:25 PM
#42

#41 Ja du det kan man fråga sig?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
3/16/13, 3:19 PM
#43

#41 Det kan vi lätt lista ut. Det förefaller som om lst Stockholm har gått från att vara tämligen lätta att ha att göra med nu är inne på att utplåna så många katter som möjligt på kortast möjliga tid innan det blir en ny djurskyddslag.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
3/2/14, 12:42 PM
#44

Puttar upp en viktigt diskussion.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[[eskils_]]
3/14/15, 6:39 PM
#45

Dagens Nyheter hade häromdagen en intressant artikel med rubriken "Friska djur avlivas i onödan". Där intervjuas bl a Svenska Kattskyddsförbundets (Svekatt) ordförande Lotta Hell. Det verkar nu finnas hopp om en omförhandling av polisens avtal från 2013 med katthemmen i Stockholm. Ur artikeln:

"148 hundar, katter och andra husdjur avlivades i Stockholm förra året – efter beslut från länsstyrelsen. Flera friska djur kan ha dödats enbart för att de bedömts ha varit rädda. (…)

– Man ger inte katterna en chans. Katter blir ju stressade och rädda under ett omhändertagande, det är naturligt. Vi har sett hundratals katter som kommit in till katthem som är anslutna till oss och varit skygga, men som efter en period blivit trygga och sociala och fått ett hem, säger Lotta Hell, ordförande för Svekatt, Svenska kattskyddsförbundet. (…)

 I mars kommer polisen att fatta beslut om en ny upphandling som flera katthem lämnat anbud på. Förhoppningen är att katthemmens egna veterinärer nu kommer att få vara delaktiga i beslut om avlivning.

– Att man inte respekterar de ideella organisationernas kunskaper och erfarenheter tycker jag är tråkigt. Liksom att man inte vill ge dem chansen att hjälpa djuren, trots att de har egna resurser för vård och socialisering av katterna. Nu har man gjort ändringar i avtalet som ser bättre ut, vi får se hur det blir, säger Lotta Hell."

[[eskils_]]
3/15/15, 10:58 AM
#46

#45 Här är samma artikel fast mer komplett, med bilder och diagram och en lista över katthemmen i Stockholm m.m.

Katthemsmatten
3/16/15, 10:50 AM
#47

Det är dags för ny upphandling snart har jag hört. Undrar om den vidriga "skall satsen" betr. avlivning är med även i årets underlag för upphandling.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: