Annons:
Läst 3555 ggr
kattassen
2012-11-26 20:01

Fd.AKUT LÄGE Kvibergskatterna. Nu löst!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

**Det ekonomiska akutläge som rådde i denna situation är nu löst med hjälp av fantastiska insatser av forummedlemmar, facebookanhängare, vänner och bekanta! TACK för ni hjälpte oss att rädda livet på Sessan/ Maria och Suzanne (Kvibergskatternas Vänner)Skrattande
**

Skriver här ett separat inlägg där vi vädjar om ekonomisk hjälp. Det händer inte särskilt ofta (eller ens hittills) att vi hamnat i den tråkiga situation där vi fått in en såpass skadad katt att vi varit tvungna att behandla innan plånboken var tillräckligt fylld. Vi är alltid väldigt noga med att inte stå i skuld hos vår veterinär. Som tur är har vi 15 dagars kredit vilket är guld värt.

Dock har vi fått in ett akutfall förra veckan. Jag har redan i vår ordinarie tråd lagt lite förhandsinformation om Estelle (numera kallad Sessan). Vi var behjälpliga med ett efterlysningsärende här i Partille där ägaren letade efter en svart katt och var övertygad om att den rörde sig i närheten av slottet i Partille. Eftersom vi har tillgång till fälla ryckte vi ut och hjälpte till med infångning. Naturligtvis var vi medvetna om att det kunde vara "fel" katt och bestämde givetvis att katten inte skulle släppas tillbaka igen utan veterinärkoll och märkning mm.

Nu slumpade det så illa att den katt vi fick in var kraftigt skadad. En ögonskada och en svansskada som var så illa att amputation var nödvändig. Katten var i såpass nedsatt kondition med en kraftig infektion i öga och svans så det blev antitbiotika i 10 dagar nu innan operationen.

Idag har Sessan varit hos veterinären och amputerat hela sin svans. Dessutom gick inte ögat att rädda - det var så illa tilltygatGråterGråter.

**Att detta skulle bli en kostsam historia var vi naturligvis medvetna om och vi har jobbat ganska hårt för att samla ihop pengar till detta. Vi har lyckats till nästan hälften av notan och nu vädjar vi för ekonomisk hjälp åt lilla Sessan så vi kan betala veterinären om 14 dagar.  **

Sessans räkning gick på 8 799 kr idag (fakturan scannas in senare ikväll och läggs ut här).

**Snälla skänk en slant till vackra tama och fantastiskt tålmodiga Sessan. Hon är helt underbar och bara några år gammal. Hon kommer dessutom att bli helt återställd så det var värt varje krona!! **

Bankgiro 646-7344

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
kattassen
2012-11-26 20:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bild till på Sessan:

(Den som vill adoptera Sessan när hon är frisk - enögd och svanslös är välkommen att höra av sigGladSkrattande)

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

kattassen
2012-11-26 20:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och en lite mer närbild vid ögat. Kanske lite väl "verklig" för den känslige…

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Roslyn
2012-11-26 21:23
#3

Lilla Gumman. En sådan tur att ni hittade henne. Ingen ägare som känns vid henne förstås. Med tanke på att hon är tam.

Puttar för hjälp. Kan tyvärr inte bidra med ngt mer en att dela på facebook.

kattassen
2012-11-26 21:30
#4

#3 Nej vi misstänker att hon har "varit någons" eftersom hon var kastrerad turligt nog. Dock inte märkt Rynkar på näsan (skit att folk inte gör det i samband med kastrering).  Givetvis går vi ut med efterlysningar efterhand men hittills har inget stämt.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Katthemsmatten
2012-11-26 22:40
#5

#4 Självklart låter man bli att märka - då slipper man ju ta ansvar när katten blir skadad. (Menat som ironi - jag känner mig fly f-ad över hur folk gör.)

Wikki efterlyser lämpliga projekt för att ta emot pengar från Hittekattsbandet. Sök bidrag där! Ni blir mitt julklappsprojekt i år. Inte mycket jag kan bidra med, men ……..

Medarbetare Hittekatter iFokus

kattassen
2012-11-26 22:56
#6

#4 Tack för tips och stöd!! Skrattande

Nej man blir också lite orolig ifall man funnit en ägare som kanske inte hade givit henne samma chans som vi gjorde. Svårt läge.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
annebeate
2012-11-26 23:53
#7

Lilla söta Sessan, så fint att hon fick hjälp.Kyss

Fakturan ska vi klara. Jag för över ett bidrag i morgon.

kattassen
2012-11-27 07:16
#8

#7 Tack annebeate!

Vi har haft tur hittills att vi inte råkat ut för alltför stora skador och sjukdomar. Kvibergskatterna (kolonin) har varit i bra skick utan ohyra och andra sjukdomar som tur är.

Får man nys om en skadad katt utanför "sitt" område får man inte blunda, då begår man ett djurskyddsbrott. Så i princip är det egentligen de katter som vi fått in utanför detta område som haft störst bekymmer med dåliga tänder och en del lus mm. Iofs inga större grejor att ta hand om. Detta var absolut det mest allvarliga och kostsammaGråter

Men det är klart att Sessan skall ha en chans. Det skall till en mycket sjuk och obehandlingsbar katt för att vi skall tvingas fatta andra beslut.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

MSH
2012-11-27 08:16
#9

Så fint att ni hjälp henne, ett litet bidrag kommer.

Marga
2012-11-27 09:47
#10

Bidrag kommer till lillstumpan!

brutt
2012-11-27 11:37
#11

Alla bäckar små ett litet bidrag skickas! Sessan önskas allt gott efter allt som hon har varit med om. Eloge till er som tog er an henne och har gett henne så mycket hjälp.

MewTwo
2012-11-27 12:02
#12

Hittekattsbandets första julklapp kommer till er!
http://metrobloggen.se/wikipedia/den-forsta-julklappen-ar-pa-vag/
hälsar Wikki & crew

Katthemsmatten
2012-11-27 12:07
#13

HURRA!!!!!!!

Wikki & Crew ni är bara allra BÄST!Kyss

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
hairballs
2012-11-27 12:56
#14

Satte precis in 200 kr till sötnosen.

Uppkatten
2012-11-27 13:32
#15

Hur är det med Chickas minnesfond? Kan de hjälpa till?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Carina-J
2012-11-27 15:31
#16

Har precis satt in 500 kr på ert konto till Estelles veterinärräkning. Ni har tillgång till dem i morgon.

Tack för att ni finns för de hjälplösa och behövande!Kyss

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Isatis
2012-11-27 16:02
#17

Bidrag till Sessans veterinärräkning. Kan ta någon eller några dagar innan de är disponibla. Går via Nordea.

kattassen
2012-11-27 20:28
#18

Men kära nån vad ni är underbara allesammans!! SkrattandeKyssSkrattande

#9-17 Tack snälla ni!!

#12 Wikki!! Hjärtligt tack för den första julklappen från hittekattsbandet - så varm i bröstet jag blev.

#15 Skall kolla upp Chickas också Skrattande

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

kattassen
2012-11-27 20:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Idag har vi varit hos veterinären och lagt om svansbandaget och fått tittat till ögat. Allt såg bra ut och hon är så duktig och lätt att behandla som tur är.Skrattande

I morse var hon pigg och ville äta lite också - gott tecken!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Andina
2012-11-27 21:02
#20

Lilla tjejen! GråterKyss

Jag önskar jag kunde göra så mycket - men ett liiitet bidrag kan jag bidra med ändå…

Jag beundrar er eldsjälar som hjälper dessa utsatta själar! Kyss

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Nosen
2012-11-27 23:11
#21

Ett litet bidrag på 100 kr från mig också. Skickar en kram till fina Sessan <3

Det fanns en svart katt på katthemmet här som hette Estelle, hon var min favorit. Så fastnade nu för denna lilla Estelle som nu heter Sessan. Hoppas hon får ett långt och lyckligt liv :)

kattassen
2012-11-28 06:46
#22

#20/#21 Tack för stöd och värmande ord!Kyss

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

MSH
2012-11-28 08:43
#23

@nosen, har Estelle (från ert katthem) fått ett hem?!

Katthemsmatten
2012-11-28 12:36
#24

Vad skönt att Sessans rehab går i rätt riktning. Hoppas det trillar in många sköna slantar på kontot så räkningen kan bli betald i tid.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Nosen
2012-11-28 12:37
#25

#23 Jag har inte varit på katthemmet på ett tag men fick höra att hon är bokad så antar att hon har flyttat eller ska snart :)

kattassen
2012-11-28 14:44
#26

Det har trillat in pengar och vi är nu säkra på att nödropet har räddat Sessans faktura!!

Däremot har vi även 4 kattungar/ungkatter (3 honor, 1 hane) som skall åtgärdas i dagarna. Hanen måste kastreras då han är äldre än honorna. Ett par andra hanar finns kvar i Kviberg och även mamman till ungarna skall in så fort vi vet att vi har pengar till detta. Detta kommer sannolikt att gå på ett antal tusenlappar till så ev. överskott som kommer in nu till Sessan går oavkortat till ungarna och kommande veterinärräkningar.

Redovisning av insamlat medel kommer nästa vecka.

TACK ALLA!!Skrattande

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Katthemsmatten
2012-11-28 14:54
#27

Håller tummarna för att det ramlar in ännu mer pengar så även dessa katter får den vård de behöver. Ju förr de blir kastrerade, ju färre katter som kommer att behöva hjälp i framtiden.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Lena
2012-11-30 17:49
#31

Så bra att den vackra Sessan fått så bra hjälp och vård med sina skador och krämpor. Blir även glad över det stora gensvar nödropet gett!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Isatis
2012-11-30 18:16
#32

Jag hamnade i fel tråd med Mösse. Snälla, kan någon flytta eller ta bort mitt inlägg. Ledsen att jag gjorde intrång hos Kvibergskatterna, var absolut inte meningen.

kattassen
2012-11-30 21:33
#33

#32 Jag har tagit bort de tre inläggen och lagt in dessa i Mösses tråd istället Skrattande

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

MSH
2012-12-10 11:28
#34

Har idag satt in en liten "slant", blev lite försenat … Avsändare "Kockas matte", :-)! Vänligen Marie

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
kattassen
2012-12-10 21:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Nu en liten uppdateringom Sessan (fd. Estelle) - flickan från Slottet.

Här ses hon sitta och spana i adventsfönstret och har återhämtat sig riktigt bra. Hon är visserligen trött och sover ganska mycket men vi har varit några gånger hos veterinären för återbesök. Nu senast tog vi bort stygnen på ögat och svansen och det ser jättebra ut.

Sessan är såå gosig och tålmodig. Jag har aldrig sett en katt som råkat ut för något så dramatiskt vara så tacksam och lättbehandlad. Underbart!

Nu skall Sessan bara få ett hem också. Det är inte lätt - men jag kan lova att den som adopterar denna tjusiga tjej får en spinnmaskin och en härlig katt med sitt speciella utseende. Svanslös och enögdKyss

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Andina
2012-12-11 09:55
#40

Vad skönt att det går så bra för Svarta Damen Sessan! Jag kan tro att hon är väldigt speciell och härlig! Kyss Håller alla tummar för att hennes nya hem hittar henne snabbt!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Katthemsmatten
2012-12-11 10:03
#41

Hoppas hon efter alla strapatser och era fantastiska insatser också kommer att få det 'för alltid hem' som hon sannerligen gjort sig förtjänt av.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Alexej
2012-12-11 19:24
#42

Fantastiskt bra!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Skyggis]
2012-12-11 19:49
#43

Vilken lycka för Sessan att ni hjälpte henne att komma in Kyss

En strålande räddningsinsats!

Upp till toppen
Annons: