Annons:
Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 3095 ggr
Sagolika
2012-10-15 08:54

Tio kattungar i Örkelljunga :(

Pappa träffade en farbror som är ca 80 år gammal och bor i centrala Örkelljunga. Farbrorn har en egen katt som kan gå in pannrummet och värma sig (vet inget mer om den katten). Dit har det sökt sig en strykarkatt (honkatt) som fått 6 kattungar. som nu snarast behöver hem. Kattmamman också såklart. Dessutom finns det 4 nya små kattungar (blev dock inte klok på om det var samma kattmamma som fått ännu en kull eller om det rör sig om ytterliggare en hona).

Så där behövs verkligen en insats för att förhindra en ny koloni. Vet ni någon som kan hjälpa så hör av er.

Blir så ledsen att det aldrig tar slut. Massor av katter som behöver hjälp överallt :(

Annons:
Katthemsmatten
2012-10-15 09:26
#1

Din pappa har verkligen öga för hemlösingar. Vilken tur det är. Hoppas det finns någon/några som kan hjälpa till innan det här blir en stor koloni.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
2012-10-15 12:28
#2

Kattjouren? KKS?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[eskils]
2012-10-15 12:53
#3

Kan någon hjälpa farbrorn att få hans katt kastrerad om det inte är gjort?

Tur som sagt att han berättade om katterna för din pappa.

Sagolika
2012-10-15 13:35
#4

Har mailat Kattjouren. Väntar på svar. Det skulle behövas foton och mer info. men jag vet inte om det går  att lösa.

viktoria91
2012-10-16 10:12
#5

Jag kommer från Örkelljunga. ;) Djurjouren där har åfta väldigt mycket katter då dme tar in dme i sitt eget hem.

Sagolika
2012-10-17 16:45
#6

#5 Vet du ingen där i Örkelljunga som skulle vilja ha några kattungar eller kan hjälpa honom på något vis?

Annons:
annebeate
2012-10-17 22:50
#7

Sagolika, kontakta Kattjouren. Gå in på Kattjouren Facebook och skicka SMS dit.Du ser mobilnr till Malin med flera i olika nödrop. De vill ha SMS inte att man ringer. Bra om du kan ta foton på mammakatt och ungarna eller be någon att göra det. Man vill. helst ha foton i nödropen och det tycker jag är bra för då blir katterna mera påtagliga för läsaren.

Sagolika
2012-10-18 01:11
#8

Kattjouren är redan kontaktade. Jag befinner mig 5 mil ifrån platsen. utan bil och körkort och har ej möjlighet att ta mig dit och fotografera. Pappa kan inte heller för hans bil är sönder och farbrorn har ingen kamera.

viktoria91
2012-10-18 12:00
#9

#6 Dessvärre inte.

Sagolika
2012-10-19 10:12
#10

Nu har jag lite ny info. om dessa katter. Jag har talat med farbrorn i telefon. Han har en egen hankatt som han vill behålla. Den är 7 år och faktiskt både kastrerad och vaccinerad! :) Väldigt positivt.

Sen är det tyvärr två kattmammor det rör sig om med varsin kull. De har sökt sig dit och är inte hans egna. Den ena kullen är ca 3 månader med 6 kattungar och alltså redo att flytta från mamma. Den andra kullen är ca 2 månader gamla & det är 4 stycken. Inte nyfödda alltså, det var ett missförstånd.

Han vill ha hjälp att få bort båda kattmammorna och alla kattungarna som är totalt 10 stycken. Färgerna är blandade: grårandiga, någon svart, någon gul (=röd alltså eller möjligen creme).

De är i hans källare med två rum. Tillgång till mat, madrasser och toalåda med grus. Ganska skygga, men ev. möjligt att ta dem då man matar. I annat fåll med fångstfälla som man gillrar med mat. De kan åtminstone inte fly ut i friheten.

Farbrorn är i 80-årsåldern och behöver hjälp snarast. Jag tycker att han verkligen gjort så gott han kunnat med katter som inte är hans.

Hoppas det finns någon som kan hjälpa honom snarast.

Katthemsmatten
2012-10-19 10:53
#11

Fantastiskt arbetat av den gamle mannen tycker jag. Hoppas att det finns några organisationer som kan slå sig ihop om projektet. Nr. 1 kanske kan vara att kastrera honorna för att stoppa tillflödet. Och hoppas på att manne låter dem stanna i källaren, kanske med hjälp att få foder/sand. Och nr 2 att fånga in och kastrera ungarna så snart som möjligt för att få dem omplacerade för habituering. Självklart önskar jag mammorna egna hem också, men jag inser att det finns begränsade resurser.

Hoppas ni är några som håller till i regionen som med gemensamma krafter kan lösa detta. Mannen har ju gjort allt man kan begära, speciellt med hänsyn till hans höga ålder.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: