Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 2790 ggr
Lena
2012-08-14 12:26

ID-Märkning: Tatuering el Chip?

Det går att ID-märka en katt på två olika sätt. Tatuering i örat eller Chipmärkning.

Båda metoderna har sina för och nackdelar.

Tatuering måste utföras när katten är sövd, vilket göra att man brukar vänta tills det är dags att kastrera katten eller göra någon annan behandling som kräver narkos.

Chipmärkning kan göras när som helst. Det sätts dit via en kanyl och är inte värre än en vanlig injektion.

Tatueringen är synlig för blotta ögat. Brukar dock bli mer och mer oläslig med tiden.

Chip måste läsas av med en särskild chipläsare. (Finns hos polisen, veterinärer och utbildade chipmärkare). Märkningen är beständig och blir aldrig oläsligt. I enstaka fall kan chipet flytta på sig lite.

Om du ska resa utomlands med din katt krävs att den är chipmärkt och har ett eget pass.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Tissetassarna
2012-08-14 12:39
#1

det finns små plast brickor man kan sätta på halsbandet på sin katt där det står "microcip" på ena sidan oc "scan me" på andra sidan, det kommer tillsammans med chippet men man får ofta fråga sin veterinär om det.

Jag ger med en sådan bricka till varje katt som är chippad som vi adoptrerar ut

Mari
2012-08-14 14:02
#2

Jag visste inte alls om att det finns brickor, ska jag kolla med veterinären nästa gång, de kan ju vara bra att skicka med katten när den flyttar :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Lena
2012-08-14 14:20
#3

Det var en nyhet även för mig att dessa brickor finns. De borde följa med per automatik när man låtit chipmärka sin katt kan man tycka. Bra uppfinning hur som haver. Undrar om det går att få tag på dem på annat sätt än via veterinären?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

ilb
2012-08-14 15:08
#4

#0 "Chipmärkning kan göras när som helst. Det sätts dit via en kanyl och är inte värre än en vanlig injektion."

Det håller jag inte med om! Flört En sån kanyl är ganska grov.  Det måste kännas mer än en vanlig injektion.

Lena
2012-08-14 15:36
#5

#4 Jo förvisso är kanylen grövre. Jag har dock inte märkt att de katter vi haft - som blivit ID-märkta med chip - har reagerat värre än vid den vanliga vaccinationen. Och det stämmer att det kan göras när som helst - katten behöver inte vara sövd som vid tatuering. Även kattungar kan märkas med chip vilket är en klar fördel.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: