Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 1288 ggr
Lena
2012-08-07 14:23

Risa eller Stödja det är frågan?

Katthemmen i Sverige jobbar som vanligt på högtyck för att göra sitt bästa för att ge den aldrig sinande skaran hemlösa ett hem. Tyvärr räcker de inte till på långa vägar. För att ge alla hemlösa katter tak över huvudet skulle vi behöva minst 2000 nya katthem.

Ibland får katthemmen svidande kritik. Konstruktiv kritik kan vara utvecklande. Om det bara blir negativt hållen kritik kan det dock bli destruktivt och sänkande.

På vilket sätt tycker du man bäst bidrar till katthemmens utveckling? Utveckla gärna ditt svar i tråden nedan. För diskussionen på ett allmänt plan utan att peka ut enskilda katthem eller personer.

Katthem förkortas KH i frågealternativen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Katthemsmatten
2012-08-07 14:27
#1

Svarade #6, men 3 är lika relevant. Genom att direkt involvera sig i en förening får man dels ingående kunskap om hur ett katthem drivs och man får möjlighet att påverka.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2012-08-07 14:30
#2

#1 Det var så jag också svarade.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2012-08-07 15:39
#3

Annat, tycker det är jätteviktigt att sprida "sann" kritik och vi har internet och kattsajter till hjälp. Allmänheten måste få veta vilka katthem tex avlivar skygga katter. Och då tänker jag inte ge positiv kritik (tex för att de tar hand om tama katter). För katthem som avlivar skygga katter är inte bra katthem helt enkelt.

Sedan är det såklart bra om katthemmet får veta när det skrivs om de och därmed kunna reagera eller tom förbättra sig.

Ge handfast hjälp eller bli volontär/styrelsemedlem är utopiskt. Dåliga katthem är ofta just dåliga för de klarar inte av nytänkande och kastar ut alla som är kritiska.

Och mer pengar? Knappast. Bättre att stöda de som är bra så att de kan bli större och hjälpa fler katter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vilda-hilda
2012-08-07 16:01
#4

Tycker att man tar upp med de det gäller först när man får höra en massa skitprat.

Fö för att folk skall bli mer insatta i det här med katthem är det ett alldeles utmärkt sätt att Jobba som Volontär.

Hur skall folk kunna veta hur Katthemsfolket sliter och kämpar med sina pälsklingar när man inte alls vet hur Verksamheten fungerar.

Vi träffar många ute på våra turneer som knappt är medvetna om att det existerar Katthem.

Nalle

MonicaLagerquist
2012-08-07 18:09
#5

#4 Tyvärr kan inte alla jobba på katthem.Jag klarar av den lilla stund när jag lämnar in kattmaten som samlats ihop på min ICA butik men mer fixar inte min allergi.

Jag stödde tidigare ett annat katthem men bytte då det första släpper iväg ovaccinerade katter.

Stolt ägare till fem La permer

Lena
2012-08-07 18:15
#6

#5 Man kan ju stödja på många olika sätt. Sedan väljer men ju vem man vill stödja. Viktigt att det stämmer med ens egna värderingar. Det går även att vara med i styrelsen t.ex. utan att jobba på katthemmet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
MonicaLagerquist
2012-08-07 18:47
#7

#6 Ja man kan stödja på olika sätt och det är det jag gör.Men jag kan inta arbeta aktivt på katthemmet.

Stolt ägare till fem La permer

Lena
2012-08-07 19:02
#8

#7 Nej det går ju inte att göra så man blir sjuk. Det är inge bra varken för dig eller katterna!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2012-08-07 20:11
#9

#7 Allt stöd är värdefullt!! Pengar, hjälp med marknadsföring, sy, IT hjälp eller vad som helst som gör att katthemmet inte behöver spendera pengar på sånt som inte direkt går till katterna. Insamlingen av mat du gör är ett ypperligt exempel på stöd.

Medarbetare Hittekatter iFokus

indra-bus
2012-08-07 20:44
#10

Jag valde mellan alt 6 o 3 men kryssade alt 6

Konstruktiv kretik är bra INGEN är perfekt. Men minst lika viktigt att uppskatta de bra o kunna ge beröm.

Information är oxå viktigt.

Men all hjälp är ju värde full o vi har alla olika förutsättningar.

Ingen kan ensam rädda världen men alla kan göra något.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Sehvrin
2012-08-07 20:54
#11

Att vara aktiv i en organisation är det bästa sättet att kunna påverka den tror jag, så jag valde nr 6. Däremot så är det inget som alla har möjlighet att bli p.g.a. olika andledningar och då finns det ju andra sätt, men jag tror inte att de är riktigt lika effektiva.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

johnnys girl
2012-08-07 22:18
#12

Det bästa är naturligvis att arbeta för en förändring genom medlemsskap och att engagera sig som volontär eller i styrelsen.  Att ge upp och vända katthemsverksamhet ryggen om man upptäcker saker man inte gillar eller om man  inte vinner gehör för sina synpunkter direkt anser jag vara oansvarigt. Då har man verkligen en skyldighet mot katterna  att stanna kvar och kämpa för en förbättring.

Har man ingen möjlighet att engagera sig så bör man tänka på att framföra sina synpunkter och förslag till förbättringar på ett ödmjukt och konstruktivt sätt direkt till den berörda föreningen. Att angripa katthemsverksamhet i allmänhet eller en förening i synnerhet  via nätet skapar enbart ilska och taggarna utåt.

Det folk inte tänker på är att de flesta katthemmen är ideella föreningar. Ska man hårddra det hela så är det enbart medlemmarnas angelägenhet att besluta hur föreningen ska drivas. Icke medlemmar göre sig icke besvär, för föreningens verksamhet angår dem inte helt enkelt

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[sakring]
2012-08-07 22:26
#14

Det beror på vilken förening det gäller, Djurens vänner i Göteborg och Borås har jag ingen lust att engagera mig i.

Selma99
2012-08-07 22:27
#15

Jag valde nr. 6, finns flera alternativ som var relevanta för mig men inte alternativ nr.5. Det är på tok för mycket pajkastande mellan olika föreningar. Då föredrar jag att själv engagerar mig och jobba aktivt.

Jag stöder även andra katthem än det jag själv är aktiv i genom något bidrag då och då när plånboken tillåter det. Många gör ett gott arbete. Att idogt fortsätta propagera för en sund djurhållning, kastrering och djur värde så kommer de ske attitydförändringari samhället. Det är i alla fall min övertygelse.

Marad
2012-08-08 00:38
#16

Jag röstade på alt 2. Ett katthem måste kunna ändra sitt arbete för att kunna hjälpa katter på ett bättre sätt. Att kunna ta åt sig av nya rön och andra synsätt är viktigt.

Alexej
2012-08-08 08:17
#17

#12 Det finns många exempel på katthem som har mobbad och kastad ut volontärer som har försökt ändra en förening inifrån. Samma gäller för styrelsemedlemmar som vill har ändringar.

Det är otroligt frustrerande att bli utmobbad när man vill rädda katter som ska avlivas för styrelsen har bestämt det. Och konstigtvisst får såna katthem också stöd från medlemmarna, ibland för att de delar idiologin eller de fattar inte allvaret bakom alla avlivningar. Och för att det känns bra att bara behöver betala medlemsavgiften när andra jobbar.

Annars hade inte DV Göteborg kunnat hålla på i så många år med alla medlemmar och bidrag trots att det var känd att de gasar ihjäl katter i hemmabyggda burar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2012-08-10 09:10
#18

Kritik måste man naturligtvis tåla som förening. Sedan är det viktigt att den blir framförd på ett konstruktivt sätt. Ibland upplever jag dock att den biten går över styr.

Det har förekommit rena hetsjakten på katthemsföreningar eller andra föreningar som arbetar med hemlösa katter. Kampanjer där en mobb riktigt går in för att leta efter saker som man kan anmärka på. Där man sedan inte lyssnar på förklaringar utan fortsättet att bedriva hetsjakt.

Motsatsen har också förekommit där föreningar blir smått hotfulla när de får kritik.

Allra bästa metoden för att vara med och påverka föreingen i dess utveckling är tveklöst att bli mer aktiv i föreningen. Det är naturligtvis inte alltid möjligt. Dock mest effektivt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: