Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 2704 ggr
Lena
8/7/12, 9:26 AM

Kastrering - Lämplig Ålder? (Ny omröstning)

Gör en ny omröstningsfråga i ämnet lämplig ålder för kastrering. Vi har haft en gamal omröstningstråd från 2007. (Läs här). Mycket har dock hänt sedan dess.

Vid vilken ålder tycker du det är lämpligt att kastrera katter? Utveckla gärna ditt svar här nedan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Lena
8/7/12, 9:43 AM
#1

Så här skriver SVF* i sitt uttlåtande (se länk):

Normgruppen rekommenderar även fortsättningsvis sex månader som lägsta ålder för kastration av katt generellt, oavsett ras och kön.

De veterinärer som har adekvat kompetens avseende kirurgi, anestesi och perioperativ vård och som utför ingreppet vid klinik som har lämplig utrustning för tidig kastration av katt kan fortfarande välja att, när särskilda skäl föreligger, kastrera katter tidigare än vid sex månaders ålder.

* Sveriges Veterinärförbund.

Mera information saxat från uttalandet:

Utlåtandet är daterat september 2010. Frågan uppkom då en del uppfödare av raskatter har önskemål om att få kastrera sina kattungar innan leverans.

Uppfödares önskan att begränsa avelsmaterialet för eget bruk och på det viset minska raskatternas genpool är en hälsorisk för varje kattras. Då ärftliga sjukdomar tycks bli allt vanligare är det av största vikt att värna om den biologiska mångfalden.

----

Min egen kommentar:

Det har inte förekommit några diskussioner utifrån perspektivet att begränsa antalet hemlösa katter. Ett perspektiv som borde föras fram.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
8/7/12, 9:46 AM
#2

Nyligen inlagt inlägg i den gamla tråden från Kryddis:

Märklig slutsats att dra tycker jag, Lena. Ger ni upp så lätt? Rekommendationen är två år gammal och sedan dess har allt fler veterinärer börjat att kastrera tidigare än 6 månader då det finns utrymme för detta i SVF:s rekommendation. Det är väl bara att samla ihop fakta och erfarenheter för valida argument till SVF som kan övertyga dem att sänka kastrationsåldern. Diskussionen bland kattfolk (framför allt uppfödare) har pågått i flera år och jag vet att där finns mycket kunskap och erfarenheter kring detta.

Det jag reagerade på när jag läste rekommendationen när den lades ut på deras hemsida för två år sedan var de tämligen usla argumenten som hade framförts för tidig kastration och kan förstå att de med den kunskap och erfarenhet som fanns då inte köpte dem. En av deras främsta uppgifter är ju att ge rekommendationer med utgångspunkt från djurets väl inte oss uppfödares egenintressen.

Jag tror faktiskt att en god argumentation från hittekatts- /katthemsfolk skulle väga tyngre bl a då det var det som avgjorde den tidigare ändringen till 6 månader och att ni kommer mer i kontakt med katter lever i en tillvaro där man inte har samma kontroll över reproduktion och population som t ex hos uppfödare. Det vill säga ni talar inte för katterna ur något som helst egenintresse. Nu menar jag inte att uppfödare bara har ett egenintresse vad gäller tidig kastration förstås. Det fanns andra beveklsegrunder i de diskussioner jag sett såväl idag som för flera år sedan, bl a en oro för BYB.

Kanske t o m en gemensam insats då det, som sagt, bland uppfödare finns mycket kunskap, källor och erfarenheter kring tidig kastration - även kontakter med veterinärer som utför tidig kastration.

Med en väl underbyggd argumentation och en gemensam front tror jag inte alls att det är omöjligt att vi inom en snar framtid kan kastrera katter tidigt utan några förbehåll i rekommendationen.

(Med väl underbyggd menar jag då inte den ibland alltför känslomässiga och ibland nästan rabiata argumentation jag tyvärr har läst från bl a dem förespråkar TNR (OBS! lägger ingen värdering i själva fenomenet). Det enda som händer då är att myndigheter och institutioner "stänger örona" och lägger det i "icke-trovärdigt-korgen". Det finns t ex en kvinna i mina hemtrakter som är oerhört militant och i stort sett ingen utom hennes sektmedlemmar längre lyssnar till i synnerhet inte myndigheter och institutioner. Jag har själv råkat ut för henne och det var inte speciellt trevligt.)*

Då jag hade mina senaste kullar när tidig kastration i stort sett inte förekom i Sverige har jag själv ingen erfarenhet och har heller inte satt mig in i det närmare. Så, jag kan nog inte bidra med så mycket dessvärre.

(Är väl bäst att tillägga på det här forumet att inga av de kattungar jag har sålt har gett avkommor som det inte varit meningen att de skulle ha redan från början. De som inte var meningen skulle gå vidare i avel har kastrerats - då vid 6 månaders ålder. Likaså avkommorna efter utlån av min avelshane.)*

* Blev en del parenteser och förklaringar, men ibland känns det som att en del medlemmar här läser inlägg som hin håle läser bibeln. Ber om ursäkt för det och dessa medlemmar kommer säkerligen ändå hitta något att klaga på.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
8/7/12, 9:56 AM
#3

Svarar Kryddis inlägg #2 här:

Citerar dig: "Märklig slutsats att dra tycker jag, Lena. Ger ni upp så lätt?"

Vad menar du för märklig slutsats som jag har dragit? Ge upp? Jag har inte gett upp. Du måste ha missförstått mig om du tror det.

Måste även fråga vad du menar med följande påstående:

"Med väl underbyggd menar jag då inte den ibland alltför känslomässiga och ibland nästan rabiata argumentation jag tyvärr har läst från bl a dem förespråkar TNR"

Är ju själv förespråkare både av TNR och tidig kastrering. Detta då båda metoderna är effektiva för att komma tillrätta med hemlösa katter. Vill dock inte bli kallad rabiat för det. När det gäller TNR har det inte varit känslomässig argumentation från vår sida. Tvärtom har det handlat om vetenskapliga och erfarenhetsbaserad fakta. Däremot brukar motståndarna ofta falla i den känslomässiga fällan då TNR katterna inte motsvarar deras ideal bilden av hur katter ska ha det.

Om du är för tidig kastrering av samma anledning som jag (minska antalet hemlösa katter) borde du även vara för TNR.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MonicaLagerquist
8/7/12, 10:01 AM
#4

Röstade på annat.

Katter som inte ska gå i planerad registrerad avel bör kastreras innan de flyttar från uppfödare.(som uppfödare räknar jag den som har hand om kattmamma och kull)

Har kastrerat ett gäng 12-16 veckors kattungar av båda könen och har bara positiva erfarenheter av det.

Stolt ägare till fem La permer

Lena
8/7/12, 10:06 AM
#5

Lägger in ytterligare ett inlägg från den gamla tråden skrivet av Eywa just innan den låstes:

Jag dyker återigen in i en sån här tråd och berättar att min hane blev kastrerad vid 11 veckor och han mår prima. Jag har läst på mycket om påstådda nackdelar med tidig kastrering men min katt är ett levande bevis på att det inte stämmer.

Uppfödaren till min katt kastrerar alla sina kattungar som inte ska gå i avel innan leverans. Jag tycker hon ska ha cred för det. Snacka om att ta sitt avelsarbete på fullaste allvar, samt värna om situation med de hemlösa katterna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tissetassarna
8/7/12, 10:07 AM
#6

Mina erfarenheter när vi kastrerat små katter, dvs, 6månaders som är små i växten är att vet helst vill vänta tills det finns mer katt att ta i.

Detta gäller HONOR:
Det är ett riktigt operations ingrepp vilket innebär att ju minde katten är desto kännsligare är kroppen och det är lättare att något går fel.
Läkeprossesen är även jobbigare och mer riskabel på en liten katt, då man normalt sätt syr 3 lager efter operationen, på en liten 6 månaders så har man tur om man kan sy 3 men det blir oftast 2 lager.
På en ännu mindre katt som 3 månader vet jag inte om det går att så mer än ett lager.

Detta innebär att katten måste ta det lungt under läketide, vilket är något längre. Katten får inte hoppa, inte leka med kompisar på grund av risken att stygnen går upp och att katten blöder ut.

Detta anser jag inte är lämpligt för en 12v kattunge då deras aktiva natur gör läketiden alltför riskabel. Det är väl bättre att vänta tills katten är stor nog, ca 6 månader, istället för att riskera kattens liv?

Annons:
helen
8/7/12, 10:32 AM
#7

Det går väl att kastrera med flanksnitt eller titthål? Då läker det ju mycket fortare och med mindre risker som jag förstått.

Jag röstade vid 3 månader. Tror att det skulle göra en värld av skillnad för ökandet av hemlösa katter, hoppsankullar och BYB.

Två av mina kastrerades vid 15 veckor, en hona och en hane, och det var inga problem alls. Läkte fort, inga bekymmer.

Silvestris
8/7/12, 10:37 AM
#8

#12 Fast vetenskapliga studier visar ju att tidigt kastrerade katter inte drabbas av komplikationer oftare än andra, tvärtom. Vetenskapliga studier visar också att kattungar återhämtar sig snabbare efter ingreppet. Vad gäller den enskilda veterinärens upplevelse varierar den såklart men många veterinärer tycker 1) inte att det gör någon praktisk skillnad att katten är mindre 2) att det är en lättare operation på honor pga. att de blöder mindre och har mindre underhudsfett.

[sakring]
8/7/12, 11:21 AM
#9

Ger ni er inte på fel personer. De som aldrig kastrerar och som så gärna tar en kull för att deras honkatt är så söt. De läser aldrig på dessa forum. För att inte tala om alla byb som påstår att de har en hon- eller hankatt av en specifik ras eller x antla % av denna ras. De fortsätter att ta kullar. Och de struntar fullkomligt i vad ni säger och vilka rekommendationerna är.

Lena
8/7/12, 1:51 PM
#10

#9 De största problemen ligger naturligtvis i den typen av säljare och köpare som finns på blocket eller liknande ställen. De som bara vill bli av med den oönskade kullen eller byb som riktar sig till en målgrupp som saknar kunskap. I dessa fall lyser oftast diskussionen om vikten av kastrering etc. med sin frånvaro.

Hur når vi dessa personer - det är frågan?

Sedan skadar det givetvis inte att tidig kastrering blir vanligare och mer vedertaget. Det skulle i alla fall ge byb katergorin svårare att få tag på avelsmaterial.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

helen
8/7/12, 2:14 PM
#11

Lena belyser nog det svåraste av allt vad gäller kattstatus och allt som ingår. Hur når man "syndarna"?

Har funderat på det i många år kan jag säga. Jag tror att information är en del. Tyvärr får man tejpa hela Sverige med info men nån kanske lyssnar…

Vi funderade länge på en kastreringsbuss. Att man åker runt i avkrokarna och kastrerar till ett lägre pris samtidigt som man informerar sig blå om vikten av kastrering. Det gäller bara att hitta en nog bra anledning till varför man ska göra det när man pratar med en motvalls person.

Pratade med en bonde som absolut inte skulle kastrera sin hane för då skulle han jaga sämre. Jag började förklara och prata och jag såg hur less han blev så jag smällde till med ett "vill du att han ska jaga råtta eller mus hela dagarna?!" Då började gubben skratta och jag lyckades nå fram. Han gick iväg med en broschyr i handen och skulle ringa vår veterinär som hade erbjudande om kastrering till lägre pris i vår kampanj just då…

Katthemsmatten
8/7/12, 2:32 PM
#12

#12, vore kul att få läsa några av de studier du refererar till. Jag är själv tveksam till allt för tidig kastration och är därför intresserad av dels hur studierna utförts, (storlek på populationen, metod osv) och hur utfallet blivit för att möjligen ändra uppfattning.

Kan du skicka länkar alternativt tipsa om vilka veterinärskrifter du hittat dem i blir jag glad.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
8/7/12, 2:34 PM
#13

#11 Det har startat en kastreringsbuss nu. Här finns ett inlägg om den.

Humor är nog en bättre metod att nå fram än pekpinnar. :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
helen
8/7/12, 2:38 PM
#14

#13 Tack för länken Lena! Ska läsa. =)

[Highonbluetomorrows]
8/7/12, 2:46 PM
#15

4-6 månader för hankatt anser jag. Köper jag en tolvveckors kattunge så vill jag att han ska känna sig hemma innan det blir dags att åka till veterinären för ett sådant ingrepp. Men jag ser ingen anledning att vänta särskilt länge faktiskt.

Vår ena hankatt, Toulouse, kastrerades vid åtta månaders ålder och det var alldeles för sent, han hade redan fått sina könsbeteenden och dem har han kvar.Han jamade på nätterna och ja, det gör han fortfarande. Den direkta driften efter honor försvann, men driften "att gå ut" (för att finna honor) är nästan lika stark fortfarande även om det klingar av.

Rufus kastrerades vid fem månaders ålder efter att ha börjat jucka på "storebror" och är idag keligare, smalare samt mer social än Toulouse (jag säger inte att det hör till kastreringen, jag säger bara att den "tidiga" kastreringen inte förstörde något av det). När han är ute med oss så är hans revir typ 10 meter också. Han stannar bara i vår trädgård! Osynligt staket, så att säga. Toulouse som kastrerades vid åtta månaders ålder vill dock gärna springa iväg, för han hann bli könsmogen på riktigt innan ingreppet gjordes. Jag AVRÅDER rent av från att vänta så länge. Finns inga fördelar alls. Smiter katten hemifrån nån gång så riskerar man hemlösa kattungar som följd.

Gäller det en honkatt så vet jag inte, då det är ett större ingrepp anser jag att man kan vänta till nuvarande rekommendationer.

MonicaLagerquist
8/7/12, 3:05 PM
#16

#15 Men om katten kastreras innan flytt så kan den ju bo in sig i nya hemmet efter det.

Stolt ägare till fem La permer

[Highonbluetomorrows]
8/7/12, 3:47 PM
#17

#16. Givetvis.

Alexej
8/7/12, 3:52 PM
#18

Skulle jag vara tvungen att välja mellan 3 eller 6 månader, då iaf 3 månader. Men jag tror att det är bättre att flytta kastreringsåldern sakta bakåt så att alla veterinärer hänger med. Inte länge sedan att 1 år rekommenderades som bästa kastreringsålder. Vår veterinär var absolut mot tidiga kastreringar men kastrerar nu mellan 4-6 månader.

6 månader är alldeles för sent- vi har haft dräktiga 4-månaders katter men de flesta blir nog könsmogen med 4-6 månader nuförtiden.

Jag själv tycker att 4-5 månder känns bäst men problemet är att kattungar förmedlas med 3 månader och det hade varit perfekt om alla skulle bli kastrerade innan.

Så helst flytta fram omplaceringsåldern till 4 månader och då kastrerar innan.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
8/7/12, 3:54 PM
#19

Kanske fungerar det för privatpersoner och uppfödare att behålla katterna till dess de är tillräckligt gamla/väger tillräckligt mycket för att kastreras, men för katthemmen blir det nästan ogörligt. Det är en ständig ström av katter som väntar på plats, både vuxna och ungar. Behåller man då katter längre än nödvändigt efter adoption kommer ju dessa katter inte in.

Till skillnad från privatpersoner, som kan tycka att katter i några veckor kan bo på en trång toalett för att man har fullt, kan katthemmen inte överbefolka sina anläggningar. Tillståndet för att bedriva katthem bygger på ett maxantal katter. Allt därutöver riskerar verksamheten vilket kan göra att många hundra katter årligen inte får någon hjälp.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Silvestris
8/7/12, 5:01 PM
#20

#19

Om tidig kastrering skulle praktiseras skulle ni kunna kastrera vid 12 veckors ålder och placera ut vid 13. Då handlar det om att hålla kattungarna en vecka extra (om ni inte hittar en veterinär som kastrerar från 11 veckors ålder).

Annons:
Silvestris
8/7/12, 5:07 PM
#21

En sammanställning jag gjorde för en tid sedan. Det är inte en komplett referenslista, det finns fler studier men just då mäktade jag inte med mer och i ärlighetens namn visar studierna mer eller mindre samma sak.

Positiva effekter av tidig kastrering:

  • Katterna blir mindre aggressiva och mer sällskapliga
  • Färre ägare rapporterar hälso- och beteendeproblem med tidigt (<24 veckor) kastrerade katter från katthem
  • Tidigt kastrerade katter (<24 veckor) har lägre frekvens av urinvägsproblem
  • Hankatter som kastrerats före 3,5 månaders ålder är mer sällan hyperaktiva än katter kastrerade efter 5,5 månaders ålder
  • Katter kastrerade före 3,5 månaders ålder löper lägre risk att utveckla gingivit
  • Katter kastrerade före 3,5 månaders ålder löper lägre risk att utveckla astma
  • Hankatter kastrerade före 3,5 månaders ålder uppvisar mer sällan oönskade sexuella beteenden som tex. urinmarkering
  • Kattungar blöder mindre under ingreppet
  • De inre organen syns bättre pga. lite underhudsfett
  • En följd av ovan nämnda faktor är att ingreppet görs snabbare
  • Kattungarna återhämtar sig snabbare
  • Tidigt kastrerade honkatter löper lägre risk att utveckla juvertumörer
  • Kattungar kastrerade före 12 veckors ålder drabbas mer sällan av post-operativa komplikationer än katter kastrerade efter 24 veckors ålder

Sedan finns det några studier som visar på en "neutral" effekt dvs. inga skillnader:

  • Ingen skillnad i fysisk eller psykisk utveckling mellan katter kastrerade vid 7 veckors respektive 7 månaders ålder
  • Ingen skillnad i förekomst av luftvägsinfektioner
  • Ingen skillnad i förekomst av sjukdomar i integumentära, gastrointestinala, muskoloskeletala eller i det kardiopulmonella systemet
  • Ingen skillnad i förekomst av fetma
  • Ingen skillnad i förekomst av oönskat klösande
  • Ingen skillnad i förekomst av urinvägsproblem
  • Ingen skillnad i dödlighet
  • Ingen skillnad i förekomst av epifysfrakturer
  • Ingen skillnad i förekomst av allvarliga beteendeproblem
  • Ingen skillnad i förekomst av morbiditet eller mortalitet i samband med ingreppet
  • Ingen skillnad i förekomst av kastreringskomplikationer

Sedan finns det några dokumenterade negativa effekter:

  • Hankattungar kastrerade före 3,5 månaders ålder blir i högre omfattning blygare gentemot främlingar
  • Hankattungar kastrerade före 3,5 månaders ålder gömmer sig i högre omfattning än hankatter kastrerade efter 5,5 månaders ålder (ingen skillnad om man jämförde allvarliga beteendeproblem eftersom ägarna ej ansåg att det handlade om ett allvarligt problem)
  • Kastrerade honkattungar som har fri tillgång till mat blir tjockare än sina syskon

Referenser

Alexander, L. G., C. Salt, G. Thomas & R. Butterwick (2011). Effects of Neutering on Food Intake, Body Weight and Body Composition in growing Female Kittens. British Journal of Nutrition 106: 19-23

Kustritz, M. V. (2007). Determining the Optimal Age For Gonadectomy of Dogs and Cats. Journal of American Veterinary Medical Association 231(11): 1665-1675

Little, S. (2008). Early Age Altering of Kittens. CVC in Kansas City Proceedings

Howe, L. M. (1997). Short-Term Results and Complications of Prepubertal Gonadectomy in Cats and Dogs. Journal of American Veterinary Medical Association 211(1): 57-63

Howe, L. M., M. R. Slater, H. W. Boothe, H. P. Hobson, T. W. Fossum, A. C. Spann & W. S. Wilkie (2000). Long-Term Outcome of Gonadectomy Performed at an Early Age or Traditional Age in Cats. Journal of American Veterinary Medical Association 217(11): 1661-1665

Reichler, I. M. (2009). Gonadectomy in Cats and Dogs: A Review of Risks and Benefits. Reproduction in Domestic Animals 44: 29-35

Spain, C. V., J. M. Scarlett & K. A. Houpt (2004). Long-Term Risks and Benefits of Early-Age Gonadectomy in Cats. Journal of American Veterinary Medical Association 224(3): 372-379

Stubbs, W. P. & M. S. Bloomberg (1995). Implications of Early Neutering in the Dog and Cat. Seminars in Veterinary Medicine & Surgery (Small Animal) 10(1): 8-12

Stubbs, W. P., M. S. Bloomberg, S. L. Scruggs, V. M. Shille & T. J. Lane (1996). Effects of Prepubertal Gonadectomy on Physical and Behavioral Development in Cats. Journal of American Veterinary Medical Association 209(11): 1864-1871

Sedan har ju leg. vet. Måns Röken gjort ett strålande arbete för några år sedan genom att skriva en mycket bra review: Prepubertal kastration av katt - möjlighet eller risk?

Lena
8/7/12, 5:54 PM
#22

#21 Tusen tack för denna lista!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
8/7/12, 8:15 PM
#23

# 21 Tack för referenslistan. Ska skaffa artiklarna och bilda mig en egen uppfattning om studierna.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: