Hittekatter iFokus

Hittekatter

Läst 4388 ggr
[Anunnaki]
8

Söker kontakt Insamling Katitsi!

Stockholms katthem har valt att inte vilja ha några pengar för operationen av patellaluxation på den katt som jag i god tro lämnde hos katthemmet den 15 juni. I flera trådar har man här på HIttekatter bedrivit en grundlös förtalskampanj mot mig av den enkla anledningen att jag inte velat lämna ifrån mig pengarna förrän jag med säkerhet visste att katten var opererad, ett vanligt förfaringssätt: Man betalar för en tjänst först sedan man fått tjänsten utförd.

Sitevärden borde ha stoppad detta grova förtal men i stället har hon valt att delta i den och bidragit till att den ska eskalera.

Jag kommer inte att hota med att vidta åtgärder mot det förtal som jag blivit utsatt eftersom jag i så fall skulle tvingas driva ett civilmål mot er.

Att kalla sig ideell förening och tigga pengar för sin verksamhet och ändå vägra att ta emot pengar som skulle räcka att behandla en viss katt finner jag och flera med mig besynnerligt.

Lika besynnerlig är oviljan mot öppenhet. Slutenhet i en organisation väcker alltid misstanke om oegentligheter. Med de stora belopp, intäkterna år 2011 var 3,2 miljoner, som Stockholms katthem hanterar årligen borde öppenhet vara en självklarhet. Att hantera så stora belopp förpliktigar på många sätt.

Man kan också undra om Stockholms katthem verkligen är en ideell förening. Under 2011 fick katthemmet ersättningar från polisen m fl för hälften av de omplacerade katterna. Dessa ersättningar finns reglerade i avtal efter offentliga upphandlingar, upphandlingar som har rent affärsmässiga grunder. Näringsmässig verksamhet är nog en bättre benämning på verksamheten.

Jag kommer nu att betala tillbaka de pengar som jag fått in på insamligen som gjorts för just denna katt. Av de insamlade pengarna har dock endast en mindre del kommit från denna site, cirka 15 %.

Två här från siten har redan fått sina pengar men jag har inte lyckats få tag på två personer och två går det inte att identifiera. Av bifogat pdf-dokument framgår vilka som jag inte lyckats få tag på och vilka som jag inte kan identifiera.

Kommentarerna i allmänhet och mot mig i detta ärende visar med all önskvärd tydlighet att en stor varning borde utfärdas för Stockholms katthem och säkerligen flera katthem till.

Mison
29

Placerar man om en katt till ett katthem, så tillhör katten katthemmet. Jobbet på ett katthem, är så kopiöst omfattat, så det finns inte en chans, att återkoppling kan ske med samtliga f.d. ägare till katter som kommit dit. Tiden måste läggas på katterna.

Pengarna samlades in till katten Katitzi. Eventuella överskjutande pengar, skulle enligt dig, tillfalla katthemmet.

Alltså, du har inte rätt att behålla pengarna och komma med krav till katthemmet.

Vidare, så pratar du om förfalskade journaler. Dom skulle jag gärna vilja ta del av, och dessutom få förklaring till hur du vet att de är förfalskade.

Du säger att journal saknas på Katizis diagnos, men hon har ju tydligen vart hos Falu Djursjukhus, eller vad det heter. Då är det ganska enkelt för dig att ringa dit och be om en journalkopia.

Att smutskasta ett så stort katthem, på det sätt du gjort, är rent förkastligt. Katthemmet har inte gjort några som helst fel, enligt mig. Katterna tillhör katthemmet, punkt.

Du har lämnat bort katterna, och har således inget mer med dom att göra. Pengarna skall till den katt som folk har betalt pengar till. Katterna var inte ens vaccinerade, efter flera månader hos dig.

Tänk om, tänk rätt. Du har säkert andra katter som behöver dig istället för att driva denna smutskampanj mot katthemmet.

Vad gäller karantän, som du tidigare pratat om. Självklart ska en ny katt in i karantän. Det är inget konstigt med det. Så antar jag att alla katthem arbetar. Är katten friskförklarad från vet, och dessutom kastrerad och vaccinerad, kan det möjligen få ske undantag, men så är ju inte fallet med Katizi och ungarna.

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Lena
20

Det hade inte behövt bli så här knasigt om du istället hade varit öppen med vilka planer du hade med insamlingen. Jag bad dig i flera inlägg + i ett PM att tala om vad du ämnade göra med de insamlade medlen. Det kom dock aldrig något svar på den frågan i insamlingstråden.

Förtalskampanj? Vad är det du själv har sysslat med? Du bad om hjälp och fick hjälp och började sedan kritisera både katthemmet och mig som Sajtvärd. Det tycker jag faktiskt ingen av oss gjort oss förtjänta av.

Det är bra att du betalar tillbaka pengarna nu när det inte blev som det var tänkt med insamlingen. Det är även fint att du söker kontakt med dem som du inte lyckats identifiera. Låt det nu stanna vid detta, så vi kan sätta punkt i det här insamlingsärendet. Att gräla vidare och kasta mera paj leder inte till något.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
8

Jag är en av de personer du söker kontakt med. PMa mig om vad du saknar för att returnera bidraget.

ANM. Inlägget redigerat från onödigt skarpt ordval. //Lena - sajtvärd

Medarbetare Hittekatter iFokus

Ambrose
1

#3 Keep is civil!
""

Ditt ansvar som medlem på Hittekatter iFokus

==================================================

Enligt skrivreglerna är det inte tillåtet att:
  • Ägna sig åt personangrepp.
  • Skriva inlägg med innehåll av diskriminerande karaktär.
Några utdrag ur våra Trivselregler

"Hittekatterifokus ska vara en sajt där alla känner sig välkomna. Det betyder att alla som skriver och behöver råd eller hjälp ska få det av andra medlemmar på ett artig och hövligt sätt".

"Vi vill att stämningen i forumet ska vara positiv, lärande och hjälpande och det är du som medlem som kan bidra till att denna stämning hålls kvar!""

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Lena
0

Hur har det gått? Har du fått kontakt med de fyra som du sökte för återbetalningen?

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Anunnaki]
0

Nej! Tre återstår.

[Anunnaki]
0

Nu är det en kvar som det inte går att identifiera. Hennes initialer är SB. Känner du igen dig så meddela mig via pm.

En annan kvinna med initialerna MO har jag ringt flera gånger men aldrig fått något svar. Så länge hon inte svarar kan jag inte betala tillbaka några pengar.

Lena
0

#7 Vi får hoppas de läser här och ger sig tillkänna!

Lena
1

Puttar upp med efterlysning av tåv bidragsgivare i insamlingen till Katitsis operation. Initialier är SB & MO.

Tag kontakt med TS så att ni kan få tillbaka era bidrag!

[Anunnaki]
0

Nu återstår två personer som jag inte nått. Den ena MO har jag försökt att nå telefonledes och jag kommer att försöka ringa en gång till sedan får jag väl skicka det som en utbetalning via avi.

Den andra SB vet jag i och för sig namnet på men enbart för och efternamn räcker inte för det finns 126 personer är över 16 år och som heter så.

Katthemsmatten
1

Det kan vara så att, precis som i mitt fall, det nummer du får fram via nätet är till en mobil internetuppkoppling. Har påpekat detta för leverantören som ändå vägrar att ta bort numret som 'telefon'.

Din bank kan inte hjälpa dig att returnera pengarna till den person du vet namnet på? De borde ju kunna se varifrån de har skickats menar jag.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Anunnaki]
0

Det är helt vanligt telefonnummer och inbetalningen är gjord över disk så banken kan förstås inte spåra vem som gjort en inbetalning med kontanter.

[eskils]
0

Det låter bra att du skickar pengarna som utbetalning per avi till MO om du är säker på vem det är.

Undrar vad du kommer att göra med pengarna från SB om du inte får veta vem det är?

bymaruska
1

Det är väl enkelt för Anunnaki att bara sätta in motsvarande summa till Stockholms katthem och märka med Katitsi och med avsändare SB.

Vem gåvan skulle tillfalla är ju rätt självklart. Nu vet jag att SK har avböjt insamlingen men en enskild gåva från SB finns ju ingen anledning att tacka nej till!!

Då tycker iallafall jag att Anunnaki gjort vad som krävs med insamlingen och återbetalningarna. Jag vet att det är lite halvkrångligt att med bankens hjälp att få rätt på kontonummer. Har lite att göra med att de inte är så pigga på att lämna ut den uppgiften, med alla rätt i dessa bedrägeri tider men kort och kontonnummer.

//M-H

Denna kommentar har tagits bort.
Josefa
2

#14 Men planerar du att behålla pengarna själv, om du inte får tag på den omtalade SB? Eller vad ska du göra med dem?

bymaruska
0

Anunnaki herregud jag trodde att det handlade om katten, vården och kostnaden för det osv. Vill inte trampa på någons tår….

Gör som du vill jag tyckte det var en smart idé bara!! du löser säkert det hela på ett annat bra sätt.

M-H

[Anunnaki]
0

Det är ju semestertider så denna tråd kan ju få leva ett tag till i fall att SB har varit bortrest. Efter det får jag väl kolla med plusgirot om de kan hjälpa till.

Går inte det heller så kan jag ju ge pengarna till Billy Hittekatt vilket var sagt från allra första början, långt innan Stockholms katthem kom med i bilden. Insättningen kom redan den 26 april.Det är ju semestertider så denna tråd kan ju få leva ett tag till i fall att SB har varit bortrest. Efter det får jag väl kolla med plusgirot om de kan hjälpa till.

# 17 Du kan ju inte veta vad de personer som jag haft kontakt med sagt om att ge pengar till Stockholms katthem.

Lena
4

Låt nu den här tråden bara vara vad den är ämnad för! Alltså söka efter de som givit pengar till insamlingen.

Diskussionerna om Stockholms katthem finner jag avslutade här på sajten och de som vill fortsätta med detta hänvisas dirket till katthemmet. Det gäller såväl TS som övriga medlemmar.