Annons:
Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 2245 ggr
Lena
2012-05-04 11:42

Omplacera - Vems Ansvar?

Hur ser du på ansvaret när det gäller omplacering av ägda katter? Utveckla gärna ditt svar här nedan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Lena
2012-05-04 11:47
#1

Lägger in en länk till artikeln: "Vem ska omplacera" - som handlar om just den här frågan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2012-05-04 12:00
#2

Annat!

Alla katter har rätt att leva och en katt som har en ägare behöver också hjälp för att överleva.

Men det finns alldeles för få katthem och hemlösa katter måste alltid först in. Men vi försöker hjälpa kattägare med många tipps som vill omplacera sina katter, ibland tar vi också in ägda katter, beroende på situation.

Men lika mycket som jag tycker det är hemskt med alla hemlösa katter tycker jag det är hemskt hur en katt kan vara utlämnad till en idiotägare. Det finns så mycket vanvård och misskötsel överallt. Många katter har ett hem men ett hemskt liv.

Tanken att hur många ägda katter avlivas eller vanvårdas är fruktansvärd. Och många vill ju inte ha en fd skygg katt från katthemmet.

Önskade att alla katter kunde få ett bra kärleksfullt hem.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2012-05-04 12:22
#3

Själva ansvaret måste alltid ligga på ägaren. Att ägaren sedan kan behöva hjälp med råd och tips hur de ska göra är en annan sak. Det är dock aldrig okay att som ägare hota med avlivning eller andra fula knep för att på det sättet lägga över det egna ansvaret i andras knän.

Om vi inte hade haft 100.000 tals hemlösa katter i landet hade katthemmen kunnat ha en annan roll. Men så som situationen ter sig räcker inte katthemmen till på långa vägar. (Vi skulle behöva ha minst 2000 katthem till). Därför blir det helt fel om ägda katter ska fylla de fåtalet katthemsplatser som finns. Grunden till att det finns så enormt många hemlösa katter är just bristen på ansvar hos allt för många kattägare. Ansvartagandet behöver förbättras och det rejält. Det kommer inte att hända om katthemmen och andra eldsjälar tar över den enskildes ansvar.

Sedan kommer det alltid att finnas situationer som är särskilts svåra och som berättigar till undantag. Vanvårdsärenden, kattsamlare, dödsbokatter, kattägare som blir svårt sjuka och därför inte finns där för sina katter längre.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2012-05-04 14:20
#4

Jag anser att ansvaret ligger på ägaren. En ägd katt har någonting som en hemlös inte har, nämligen någon som kan tala för den. Sedan är det ju precis som # 2 och 3 skriver en annan sak när det handlar om vanvårdsärenden, kattsamlare och svårt sjuka som inte har anhöriga som kan hjälpa till. Även när det handlar om dödsbokatter anser jag att i första hand är det dödsbodelägarnas sak att försöka hitta ett hem till katten/katterna men att dessa katter ska ha möjlighet att stå på kö för att få plats på ett katthem. Även katthemmen behöver en mix av katter för att få omsättning. Har vi bara skyggisar är det få som vågar besöka oss, men har vi även mer tama individer kan det sluta med att man köper 2 katter, en skygg och en trygg, vilket leder till att vi kan ta in ytterligare en skyggis.

Att ägaren hotar med avlivning och sedan skrika att vi minsann inte är intresserade av kattens bästa är däremot något man måste försöka stå emot. Även om det känns i hjärtat när man säger nej.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
2012-05-04 22:34
#5

#4 Det här var bra: Även katthemmen behöver en mix av katter för att få omsättning.

Vi har nästan bara skygga kvar nu som tar platser, är ibland olämpliga i tex småbarnsfamiljer osv. Blir väldigt fel när man inte ens kan erbjuda en tam lugn katt som behöver ett nytt hem till någon som vill hjälpa en katthemskatt. Tyvärr är de flesta hemlösa också skygga.

Men som du skriver: En ägd katt har någonting som en hemlös inte har, nämligen någon som kan tala för den.

Hemlösa katter blir ofta matade och har på nått sätt ändå en chans att hitta rätt och att överleva. En ägd katt däremot är alltid helt utlämnad till sin ägare och många katter har det inte bra och därför vill en ägare blir av med de. Bra kattägare skulle alltid försöka själva och alltid ser till att katten fär det bra. Men de som ringer och tjatar där vet man att där finns en katt som mår dåligt.

Så fast man inte har plats ska man aldrig glömma att man också kan hjälpa ägda katter i nöd.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Gullimat
2012-05-04 23:42
#6

Alexej, du skriver så klokt och jag beundrar verkligen ditt sätt att tänka.

Annons:
Alexej
2012-05-05 05:45
#7

#6 WOW, tack. Skäms

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2012-05-05 07:41
#8

Det jag skulle önska vore en lag som förbjöd avlivning av sällskapsdjur så som de har i Nederländerna och Tyskland. Det fungerar bra där. Då skulle förhoppningsvis folk tänka efter ordentligt innan de skaffade sig en katt (eller annat husdjur).

För ett tag sedan när jag var och vaccinerade ett gäng av våra katter träffade jag en Norsk veterinär. Vi pratade lite allmänt om hemlösa katter och de problem som finns. Hon berättade bl.a. att hon vägrade att avliva friska djur. Det skulle behövas flera veterinärer som hade den attityden.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

lillmymlan
2012-05-05 09:12
#9

Nu jobbar ju inte jag med omplaceringar i den bemärkelsen, men man kan ju aäga att jag har gjort detsamma, tagit ansvar för den som skapat kolonierna osv.

För den som matar äger väl katterna?!

Det var samma i Linköping och i Arkösund. Jag menar, de är inga idioter de som börjar mata, utan de gör det för att de tycker "synd" om katterna och istället så blir det en ond cirkel, katterna förökar sig och det blir kolonier.

Man säger… när det smakar så kostar det! Våra matare borde också vara så jävla tillmötesgående och så jävla tacksamma för att vi tar hand om det som de ställt till med, men är de alltid det?

Istället för att vara ödmjuka så är det bråttom och man ska lösa det på fem röda, men verkligheten är en annan… det ska man inte bortse ifrån.

Ägare eller matare, det är nästan samma sak. Att 2 katter av olika kön blir fler, biologilektion för folket tack!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Katthemsmatten
2012-05-05 23:29
#10

#9 Jag har förstått hur hårt du och dina kompisar jobbar och förstår din frustration över att kattmatarna inte kan göra en nytta/risk bedömning när de bara matar. Det är här vi kommer in. Vi måste bli bättre på att informera för att i någon mån få allmänheten att förstå hur och att TNR verkligen fungerar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
2012-05-06 00:16
#11

#9 För den som matar äger väl katterna?!

Nej, det var myndigheterna som ville få det så men det håller inte rättsligt. Kolla här: http://hittekatter.ifokus.se/discussions/4d713941b9cb462244050ad9-mata-katt-bli-agare

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

lillmymlan
2012-05-06 08:34
#12

#10. Informationen går inte alltid in, även att jag är noga med att informera och tala om och skicka länkar så att de kan läsa om TNR själva.

Det tråkiga är att nu är det ett himla gnäll över en massa miljoner råttor istället, man kan inte både äta och ha kvar kakan, så är det ju! Varför finns det så många råttor? För att inte katterna är kvar där och äter upp alla. Nu kan båtfolket gnälla och råttfällor är utställda överallt i företagsparkerna. Om de hade lyssnat på mig så hade det varit ett gäng katter där och absolut mindre råttor Flört

#11. Tack, då vet jag det! Glad

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Mona22
2012-05-06 10:48
#13

Det är ägarens ansvar att katten får ett nytt hem. Man tog på sig ansvaret när man köpte katten.

Däremot tycker jag inte det är fel att fråga katthem om hälp då de oftast har lite kontakter och kan ge lite råd hur man ska göra för att få katten omplacerad.

Katthemmen är först och främst till för hemlösa katter och vanvårdade och sedan efter det kommer ägda enligt min åsikt.

Annons:
Lena
2012-05-06 11:04
#14

#12 Om de gnäller över råttor så hade det ju som sagt varit kanon med TNR projekt. Då finns ju katterna kvar i kontrollerad form samtidigt som de håller efter råttorna på platsen. Alla blir nöjda och glada om de bara inser och förstår sambandet. Det är just det som brukar vara så svårt att få folk att göra.

#13 Att fråga om hjälp är aldrig fel. Inte så länge man själv tar ansvaret.

#9 Kattmatare verkar ibland ha ganska knepiga behov som styr deras "välgärningar". Ibland handlar det om okunskap och då kan man ofta omvända dem när de väl förstått orsakssambanden. De kan då bli utmärkta volontärer i ett TNR projekt. I andra fall (inte allt för ovanligt) är det inte alls katternas väl och ve som står i fokus. Och då blir det knepigare. Kattmataren kan i värsta fall motarbete att katterna räddas. Det har till och med hänt att de blivit hotfulla eller sett till att katterna de matat i flera år blivit dödade.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

lillmymlan
2012-05-06 11:21
#15

#14. Mannen i Linköping matar allt som går att mata, det verkar vara nåt som alltid varit pågående… men nu matar han mest småfåglarna, vi har ju fixat till ett stort fågelbord där så han matar fåglar på ena sidan om huset och katterna på den andra :).

Ja, med ett gäng missar där i TNR så hade det varit perfekt, men sent ska syndare vakna, eller vad det nu heter :) ops!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Lena
2012-05-06 11:36
#16

#16 "Man saknar inte kon förrän båset är tomt" är ett annat uttryck på samma tema.

Eller "Det är när råttorna tagit över man inser värdet på den katt man tidigare hade".

Påminner mig om medeltiden när katolska kyrkan fick för sig att katter var djävulens följeslagare och skulle utrotas. Man när katterna blev färre tog råttorna över och pesten spreds. Människorna dog som flugor. Till slut insåg man sitt misstag och insåg kattens värde. På vissa platser fick katten istället helig status. (T.ex. Venedig och Amsterdam där pesten härjat som värst)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2012-05-06 17:08
#17

Puttar upp så flera kan säga sitt!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[sarasvati]
2012-05-07 00:17
#18

Blir väldigt berörd av artikeln "Vem ska omplacera" - först då den kom (för länge sedan - känner igen, och läst den upprepade ggr); - och allt framgent. Den är så hjärtslitande sann! Tar faktiskt språngbräda där, då jag känner att måste/behöver/borde stå fast …. och vara tuff, men ger mig alltid, för kattens skull. Och tror uppriktigt att "omplacerare" skulle ta intryck av den om de fick läsa. Helst "anonymt" förstås, så att de inte känner sig personligen påhoppade. Obestämd

Så valde här (1) ansvaret ligger helt på kattens ägare. Så är det. Men det är principen. Sedan har så mkt klokt och nyanserat sagts här. Råd och tips, ja! Och särskilt svåra situationer, ja! Undantag, ja! Håller helt med. Men principen står fast. Så är det med det mesta… Se'n är det så klart att vi hjälper katten där vi kan, i slutänden. Självklart. Det är ju inte kattens fel. Men varje omplacerande "ägare" skulle tvingas läsa artikeln först. Och få tänka efter.

Nu har diskussionen kanske mer övergått till problem med oansvariga "matare". Det var inte det första jag tänkte på då svarade på frågan om ansvar vad gällde omplacering av "ägda" katter. Tror det behöver en egen fråge- och omröstningslåda egentligen. Låt oss inte bladdra bort frågan om omplacerande "ägare". De är inte fåtaliga. Igen, tror artikeln kan få en och annan att åtminstone skämmas.

Rafflan
2012-05-07 20:14
#19

I undantagsfall bör katthem hjälpa till.

Om ägaren blir sjuk, dör, allergisk eller av annan allvarligt orsak behöver hjälp tycker jag katthemmen ska försöka hjälpa om dem kan.

Dock stör jag mig även på dem ägare som totalt skiter i sin katt och om ingen tar den avlivas dem, där bör man också försöka hjälpa katten därifrån så den slipper avlivas pga en korkad ägare…
Det är fler som verkligen avlivar än dem som enbart hotar, vissa hotar inte ens, dem bara avlivar såfort katten inte passar dem…

Alla katter förtjänar att leva ett bra liv, dem ska inte behöva straffas pga korkade ägare…

Rafflan
2012-05-07 20:18
#20

#9 menar du att det är fel att ge mat till övergivna katter som håller på att svälta ihjäl?

Annons:
Katthemsmatten
2012-05-07 22:28
#21

Jag tror inte att någon menar att det är fel att mata svältande katter, men det är fel att bara mata utan att ha en mer långsiktig plan med hur man ska hantera en koloni. Alla kan åtminstone kontakta katthem, LST eller polisen beroende på vilken instans som är bäst i sitt län. Men om man bara matar utan att tänka på konsekvenserna tycker jag att det är mindre bra. Man bidrar ju då till att öka antalet hemlösa katter.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2012-05-07 22:43
#22

#21 Ja det är då det blir galet om man bara matar på under lång tid utan att ha några tankar på att hjälpa katterna på annat sätt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[sarasvati]
2012-05-07 23:12
#23

#21 + 22. Helt rätt. Att mata utan att ha en långsiktig plan är lika illa som att äga och sedan tröttna, så att någon annan ska ta över ansvaret. Instämmer därmed till fullo med #9, dvs "matare" borde vara tillmötesgående och j**la tacksamma. Åtminstone det.

Vad jag menade med slutet av mitt inlägg i #18 är mer att problemet med "matare" inte är helt detsamma som frågeställningen gäller här - nämligen "ägda" katter. Besläktat ok. Ser det nu. Men kanske inte hjälper att bunta ihop?

#19 "I undantagsfall bör katthem hjälpa till" säger du. Och varför ständigt detta om "katthem"? Som om katthem kunde trolla med knäna. Jag menar att MÄNNISKOR har ansvar och ska hjälpa till, och i första hand ÄGARNA. Är själv inte ansluten till ngt katthem men som känd kattvän får jag liknande förslag och vädjanden: "kan inte du som …" (typ).

Tror det är viktigt att läsa artikeln som länkas till i #1 för att kunna ta ställning till frågan. Den förtvivlan som andas där är reell.

Sen har du (#19) ju faktiskt alldeles rätt i att flertalet kanske inte ens hotar. Utan bara avlivar. Ja vad säger man? Och gör man?

Bara frågetecken här till slut.

Katthemsmatten
2012-05-07 23:24
#24

Katthemmen gör vad de kan, men hotar du är de flesta så luttrade att det får motsatt effekt. Många veterinärkliniker försöker få ägare att tänka om när det gäller ffa avlivning av yngre friska djur. T ex hjälper till att omplacera den strilande okastrerade hanen mot att ägaren bekostar kastration, vacc och id. På en hane är ju kostnaden ungefär densamma som en avlivning.

Medarbetare Hittekatter iFokus

lillmymlan
2012-05-08 09:49
#25

Ber om ursäkt om jag har stört i frågeställningen… det var dumt!

Jag tycker att ägarna själva ska ta sitt ansvar, alltså nr 1 men samtidigt så finns det alltid undantag som 4.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Sehvrin
2012-05-08 18:06
#26

Jag tycker att ansvaret ligger på kattensägare, men att det ibland finns omständigheter som gör att det bästa är att lämna katten till katthem (allvarliga allergier m.m.). Det kan jag tycka är okej, förutsatt att kattensägare betalar mer än vad kattens uppehälle kostar så att det kommer andra (ägarlösa) katter till godo. Risken om man gör så som katthem är ju att man får mindre platser till att ta in ägarlösa katter, så man får göra en noga avvägning.

Men oavsett var katten finns så är det ägaren som har det yttersta ansvaret att se till att katten får ett nytt, permanent hem.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Katthemsmatten
2012-05-09 11:29
#27

Oftast kommer inte en allergi så hastigt eller så allvarligt med en gång att man inte själv kan anstränga sig att omplacera katten. Och om det är allvarligt, kan man då inte börja med att kolla sitt eget nätverk för att se om katten kan få bo där under tiden man ordnar med ett permanent boende? Jag har en känsla av att många bara vill bli av med ett problem (som de själva skaffat) genom att låta någon annan fixa det.

Om jag får punktering på cykeln, ska då cykelhandlaren fixa det utan att jag behöver betala (OK, litet långsökt liknelse men jag tror ni förstår hur jag menar.)

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Lena
2012-05-12 11:49
#28

#27 Tyvärr känner man sig lite misstänksam för alla dessa så hastigt och alltid så enormt akuta allergier som kattägare drabbas av. Allergier som fråntar dem från allt ansvar för katten/katterna de skaffat sig. Verkar inte vara lika akuta allergier när det kommer till raskatter eller hundar. Oftast finns ansvaret där när det samtidigt handlar om djur som betingar ett ekonomiskt värde.

Sedan finns det naturligts vis äkta allergier också. Men som dom säger bör man ju ändå kunna ta ansvar trots detta.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2012-05-12 21:20
#29

Ju längre tid jag arbetat som volontär, ju fler fall av 'PVAS' har jag upptäckt (utläses Pre-Vacation Allergy Syndrome). Hade det här rört sig om biverkningar av en receptbelagd medicin hade läkemedelsverket hört av sig för länge sedan och sannolikt krävt indragning av produkten. Flört Vilket väl kostnadsmässigt kanske skulle kunna jämföras med att kattägaren skulle få betala mångdubbelt för att få hjälp med 'problemet' att skaffa kattvakt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
2012-05-12 22:33
#30

Fast jag måste säga att vi knappt får några allergisamtal längre. Och om vi får då är det riktiga allergier med ledsna ägare.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2012-05-13 00:29
#31

#30 Skönt att ni slipper den typen av falska allergisyndrome. :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2012-05-19 18:56
#32

Puttar upp för flera synpunkter!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Nosen
2012-05-25 00:37
#33

Alla som vill skaffa djur borde INNAN de skaffar djuret planera upp ett reservhem. Utifall det händer något så finns det någon som kan ta över. Så att de inte bara står där och bokar in avlivning samma dag för att katten inte har någonstans att vara. Eller desperat ringer katthem som redan har fullt.

Upp till toppen
Annons: