Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 4082 ggr
Vinterdag
2012-03-17 08:27

Kattvänner kan ha begått brott

Annons:
NinjaKakan
2012-03-17 08:41
#1

Jag tror polisen begick ett brott sköt 4 katterna med 10-25 kulor.

Är det inte bara positivt att dom försöker rädda katterna från deras misär istället för att dom ska sätta livet till ?

Nej, det måste jag säga. Djupt besviken på Djurpolisen . USH

ANM. Inlägget redigerat från en namnuppgift (ej tillåtet enligt PUL) //Lena - Sajtvärd


[silkesnosen]
2012-03-17 08:42
#2

Alla tycks vara fångar i byråkratin….polisen tycker säkert att det var toppen på vissa sätt, men allt kunde ha skötts bättre av samtliga inblndade!

NinjaKakan
2012-03-17 08:55
#3

Visst kunde dom skött det snyggare allihopa.

Det jag inte kan förstå är varför det inte blev gladerliget blev mottaget när dom erbjöd sig att fånga in katterna och ge dom nya hem. Det är bara positivt enligt mig att individerna får en andra chans i ett kärleksfullt hem.


Vinterdag
2012-03-17 08:59
#4

Länstyrelsen beslutade att katterna var förvildade…..

Är det på detta sätt djurpolisen arbetar????

Har polisen inget annat att göra?

kattassen
2012-03-17 09:13
#5

Ett solklart exempel på hur Sverige ser ut …Rynkar på näsan

Jag blev inte alls förvånad tyvärr, har sett flera sådana här ärenden senaste tiden. Maktmissbruk är ett ord för detta.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

bymaruska
2012-03-17 10:21
#6

Jag skulle vilja ta upp en annan reflektion.

Jag har säkert som många andra följt aktionen för att rädda Orreforskatterna. Men all respekt och beundran för de männsikor som gjort allt och lite till för att rädda katterna. Det är fruktansvärt med avskjutningen av de fyra katterna och under vilka former det skedde.

Jag stödjer inte på något sätt länsstyrelens, polisens handlande.

Men: jag är väldigt tveksam till om att det är rätt väg att förhindra länsstyrelsens beslut eller polisens arbete oavsett det är korrekt eller inte. Med att bedriva en ganska härsk och personutpekande uppdatering på ett öppen forum för alla. Alla förstår säkert att berörda personer som namnges även själva tar del av uppdateringarna.

Jag kan faktiskt tro att myndighetsbeslut i sådana här fall för framtiden kommer att ske under helt andra former för att undvika en likande situation, vilket betyder snabba insatser som då kommer vara helt utom kontroll för utomstående. Ingen ska tro att det inte sker en uppföljningen och utvärdering av det som hänt i Orrefors av myndigheten.

Nu vet jag naturligtvis inte alla sidor av aktionen i Orrefors, bakgrunden och till polisens agerade. När man läser artikeln så får man uppfattningen att det ligger ett brott bakom beslutet. Självklart kan det vara så eller så blev det en brottsplats i efterhand för att snygga till beslutet. Vilket vi aldrig kommer att få veta.

Jag undrar även om någon tog kontakt med myndigheten innan hjälpinsatsen startade på facebook. Jag funderar även på om ansvariga för Kattjouren "de ligger bakom hjälpinsatsen" om de kontaktade de etablerade katthem/föreningar i området så de kunde föra en dialog med länsstyrelsen/polis innan ropet på facebook kom till allmänhetens kännedom.

Hade det då inte funnits något gehör från myndigheterna kanske det skulle varit lämpligare att uppmana till samlig vid platsen tillsammans med press osv. Aldrig att det påbörjades något avskjutning för öppen redå.

Jag tror faktiskt inte att det som skett i Orrefors kommer att gynna katter i samma situation vid ett annat tillfälle snarare tvärtom.

M-H

Annons:
Lena
2012-03-17 11:07
#7

Alltid lika tråkigt att läsa om den här typen av händelser. Fenomenet hade inte behövt uppstå om det istället funnits ett bra samarbetsklimat mellan myndheterna och de frivilliga organisationerna. Dessvärre lyser detta samarbete oftast helt med sin frånvaro. De frivilliga känner sig i regel motarbetade av myndigheten. Enda möjligheten att rädda katterna blir då att handla i egen sak.

Jag tar upp det här problemet i den artikeln Myndigheten vs Ideella sektorn.

En annan faktor i sammanhanget är att de ideella många gånger besitter betydligt mer kunskaper och erfarenheter om hemlösa katter än vad myndigheterna gör. Särskilt när det kommer till målgruppen skygga/förvildade katter. Något som slår särskilt illa när myndigheten vill visa sin makt. Något som leder till att allt för många katter dör helt i onödan. Katter liv offras i behovet att hävda sin makt och sin position.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2012-03-17 11:20
#8

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

bymaruska
2012-03-17 11:21
#9

#7

Jag ifrågasätter inte handlandet i det här fallet det känns ju som det från början saknar förståelse från myndighetens sida.

Men att lämna ut så öppet myndigheten kommer aldrig att gynna katter i samma situation. Myndigheten kommer säkert utvärdera detta och internt diskutera hur de ska undvika en sådan här situation en annan gång.

Att det sker en god dialog är jätte viktigt mellan myndigheten och de idéela krafterna och borde vara en självklarhet. I vissa län fungerar det klockrent och i andra är det en katastrof det vet vi. Tyvärr tror jag att visa dörrar kommer att stängas pga Orrefors.

Jag vet att diskustionerna igår nått flera andra polis distrikt som reagerat starkt.

M-H

NinjaKakan
2012-03-17 11:26
#10

Ber om ursäkt Lena för att du fick ändra mitt inlägg. Tänkte inte riktigt efter. Tack för ändringen iallafall :)


Lena
2012-03-17 12:01
#11

#9 menar du att vi lämnat ut Lst i den här tråden?

Som myndighet måste man vara beredd på att ständigt granskas i olika typer av media. Det ingår i demokratins spelregler helt enkelt. Därför håller jag inte med dig. Tvärtom är det just det som gör att mydigheterna måste ändra sitt sätt att arbeta. Skriver utifrån att jag själva arbetar inom kommunen där vi ständigt står under luppen, med all rätt. Kritiken gör att vi (tvingas) utveckla vårt arbete och att saker blir bättre för våra "kunder". Efter diskussioner i media (Piteå) om nattbemanning på demensboenden tvingas nu kommunerna att höja bemaningen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2012-03-17 12:03
#12

Nu kan ni även rösta i frågan om det är rätt att ta saken i egna händer emot Lst beslut. Till omröstningstråden.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

bymaruska
2012-03-17 12:53
#13

Nej jag ifrågasätter inte att man nämner LST eller Polismyndigheten men jag tror inte att det ses med blida ögon att man skriver ut namn, telefonnummer och e-postadresser och uppmanar till mail och telefon bomb.

Sådant vill myndigheten undvika till varje pris, alla vill ju inte sammarbeta och då kanske de plockar fram andra metoder för att verkställa sina beslut, som då är utom kontroll. Nu ska man naturligtvis inte spela efter myndighets regler i alla lägen men kan tänka mig att det fungerar bättre att klappa medhårs……..

Myndigheternas arbete ska självklart granskas och gärna med lupp.

Annons:
Gullimat
2012-03-17 13:16
#14

Det var kanske för sent att klappa medhårs, när de redan skjutit 4 katter inför öppen ridå, och då var de inte skygga ens, i våra ögon sett.

vilda-hilda
2012-03-17 13:47
#15

Ja det var för sent.

Mataren hade 16:on timmar på sig att rädda katterna då han fått besked på att de skulle skjutas kl 9  i går Morse. 2 Fällor på plats kl 20 ytterligare en kl 02.

Att fånga in ? antal katter på den tiden vet alla som sysslat med infångning tidigare är en omöjlighet. Ansvarig på Kattjouren hade bett om hjälp att få tag i den som kontaktat mataren om att avskjutning eftersom hon inte själv nått henne under dagen.

Att sedan hur många???? ringt mejlat och anmält till Jo detta ärende var det väl inte någon som i sin vildaste fantasi kunde drömma om.

Mannen som ägde dessa katter var väldigt fäst vid dom och vänder sig säkert i sin grav över detta som hänt med hans älskade katter. När de 4 katterna sköts i buren var dessutom hans syster i livet. Vilket borde betyda att det var hennes katter vid tillfället INTE polisens.

Nalle

Lena
2012-03-17 14:29
#16

#13 Jag vill gärna veta om du anser att vi på HiF har hängt ut Lst på ett olämpligt sätt?

Personuppgifter till privatpersoner ska inte publiceras på öppna internetforum, det är emot PUL. Arbetar man däremot som tjänsteman och företräder en myndighet är det däremot annorlunda. Tfn nummer och namn till tjänstemän/myndigheter går inte under PUL. Däremot om man publicerar privata uppgifter om en tjänsteman. Typ hemadress, privata telefon nummer etc.

Det finns även en benämning som kallas olaga hot mot tjänsteman. Därför är det viktigt att uttrycka sig vårdat och sakligt i diskussionerna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

bymaruska
2012-03-17 14:31
#17

Nu vet jag att tiden var knapp och många gjorde stordåd på platsen vilket jag är väldigt impad av.

Vad jag tänker på är att kanske nästa gång ett likande ärende ska verkställas i Kalmar läns så kanske polisen agerar direkt för att undvika att bli uthängda med namn, telefon osv på ett öppet nätverk. Plus att statusen för kattfolket är nog lika med noll hos polisen i Kalmar just nu. En myndighet är en myndighet och väldigt enkelspårig!! Typ skygglappar på.

Jag stödjer inte på något sätt LST och polisens agerande i det här fallet det är och var en katastrof från början men jag tycket även att kattjourens sätt att arbeta i det här fallet var på gränsen där skulle man kanske valt ett smalare nätverk för själva räddnings insatsen. Jag skiter väl i dom här människorna bakom namn och telefon nummer på LST och polisen jag tycker också dom verkar smått galna och oresonliga.

Men jag tror att Orrefors kommer att diskuteras i många led!!

Lena
2012-03-17 14:49
#18

#13 Tyvärr vill oftast inte Lst samarbeta. De försöker inte ens. Och i det här läget var det som vi förstår av dem som är mer insatta i ärendet redan försent eftersom skotten redan skördat fyra katters liv.

Att tiga ihjäl händelser som denna leder defintivt inte till ett bättre samarbetsklimat när det inte finns tillstymelsen till något sådant att utgå ifrån. Det är bristen på samarbete som är det stora problemet.

Vet inte varför Lst väljer att vända de ideella krafterna ryggen?

  • Är det av rädsla?
  • Är det av bekvämlighet?
  • Är det av behov att utöva makt?

Svårt att veta eftersom det inte verkar finnas intresse av att ens diskutera saken. Ställde frågan för ett tag sedan i samband med avskjutning av katter i Backa. Fick aldrig något svar. Igår kom ett meddelande om att mitt mail var borttaget utan att ens ha blivit läst. Underbart!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vilda-hilda
2012-03-17 14:51
#19

#17

Ja vi kan ju hoppas på att det leder till något bättre och inte sämre i alla fall.

Dom måste inser att det faktiskt finns folk som kan ta sig an katter istället för att skjuta friska fina katter som inte gjort annat än att deras husse dog i deras gemensamma hem.

Man kan inte säga annat än att det engagerat folk i alla fall.

Från Torsdag kl 16.35 då Kattjouren lägger in sitt första nödrop. Till Fredag kl 12.25 Totalt 6 Inlägg har det delats 525 ggr kommenterats 578 och fått 403 gillamarkeringar på Fb.

Då finns dessutom flera inlägg om Orreforskatterna som inte är inräknade här.

Nalle

bymaruska
2012-03-17 15:38
#20

# 18

Det är helt galet jag vet att de flesta myndigheter lyssnar inte ens! Men varför lyssnar dom inte och varför besvara dom inte ens sina brev. Dom vet säkert bäst tror dom eller så är dom brända. I en del län fungerar allt sådant här sammarbete perfekt en dialog och bästa lösningen för djuren i slutändan.

Tyvärr så tror jag att det många gånger handlar om att myndigheterna är brända och att vi hittekatts folk har väldigt låg status tyvärr "gammalt tänk".

Som tur är så håller vi tillsammans på att vända den trenden och många kunskap och goda sett att hantera de hemlösa katterna börjar ge utdelning. Vi får hoppas att det går fort för myndigheterna att inse det över lag.

Jag tror tyvärr att all kommunikation med Kalmar är körd. Vilket man redan förstått då de stoppat av skjutningen men ska hantera de kvargående katterna själva tillsammans med veterinär. Vi får väl hoppas på att det inte finns några kvar.

# 19

Det var just det jag tänkte på att spridningen är så stor, i alla lägen kanske det inte är så bra. Vid en del tillfällen kanske det är lämpligare med ett smalare nätverk. När själva räddningen av katterna är avslutad är det väl ingenting som hindrar att man drar på och ropar efter bra hem för katterna.

Annons:
Lena
2012-03-17 16:50
#21

#19 Ja det är väldigt bra att engagemanget är så stort och att så många är emot Lst agerade. Sådant brukar kunna leda till förändring så småningom. Dock är Lst en trögare myndighet än många andra när det gäller att tänka nytt.

#20 Brända vet jag inte. Däremot tror jag att de känner sig rädda då de innerst inne märker att eldsjälar i hittekattsbranschen besitter mer kunskaper än dem själva när det gäller ämnet skygga/hemlösa katter. Då är det tyvärr risk att man som myndighet går i försvar genom att gömma sig bakom lagparagraferna. Ett annan försvarsbeteende är att avfärda motparten som "dum i huvudet". Ett mognare beteendemönster hade istället varit att de såg det som något positivt att andra vet mera, - som en möjlighet och inlett ett samarbete som kunde leda till bättre lösningar.

Det som händer i Kalmar/Orrefors är tyvärr inte unikt. Samma agerande som Lst nu uppvisat har tidigare skett på många andra håll i landet. Har inte så mycket med eldsjälars agerande eller icke agerande att göra. Det är helt enkelt så här som djurskyddet fungerar i praktiken - i alla fall när det kommer till katter utan stamtavla. Hade eldsjälarnas agerande uteblivit hade alla katterna varit döda nu. Det var ju inte så att Lst såg till att katter dödades "bara" för att eldsjälarna engagerade sig och de fick opinion emot sig. Nu fick de istället backa lite.

Nej kört kan jag inte se det som. Det var det i så fall redan innan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

bymaruska
2012-03-17 17:25
#22

# 21

Det är klart att man önskade ett mognare bemötade av myndigheter även om det bara "rör katter". Men någonstans när de bara inte förstår eller inte vill så måste man kanske spela på deras planhalva, och det är inte och uppmana till att telefon och mail bomba. Jag tror det sänker oss och vår status som blir lika låg som kattens.

Det är fantastiskt att eldsjälarna fanns i Orrefors så att många av katterna är bortom myndighetens kontroll nu. Hade jag varit närmare så hade jag stått först i ledet att rädda katterna.

Det är inte det jag vänder mig emot utan förlängningen med att öppet kritisera myndigheten på ett öppet forum och vad den kan leda till.

Jag hävdar fortfarande att det skulle används ett smalare nätverk för just räddningsaktionen.

Jag läste nyss att Kattjouren uttalat sig i en tidning att för de resterade katterna så är avskjutnings hotet avblåst men att det saknas katthem i området och därför kommer de att gå samma öde tillmötes som de fyra första efter veterinär besiktningen.

Jag hoppas nu att de lokala katthemmen ställer upp och får till en bra dialog med myndigheterna så det kan undvikas till varje pris.

[eskils]
2012-03-17 19:33
#23

Jag tycker det är fullständigt sanslöst att Lst kan beskriva ägda friska tamkatter som bara smitit ut genom dörren några timmar tidigare som "förvildade" katter som måste skjutas!! Vad är det för djurskydd?? Skrikandes

Dessutom som sagt hade katternas avlidna husse en syster som rimligen nu var deras ägare. Polisen har inte rätt att skjuta ägda katter!

Tack och lov att det fanns kattvänner som ingrep och lyckades rädda några katters liv!

Myndigheterna får helt enkelt finna sig i att folk blir upprörda när de kallblodigt dödar försvarslösa katter på det sättet. Så fortsätt protestera!!!

Camillhe
2012-03-17 20:09
#24

Jag tycker det är otroligt bra att folk reagerar genom att kontakta berörda myndigheter. Självklart ska de inte bli kontaktade med hot, men det är genom att reagera och agera som det blir förändringar. Jag tror att de inblandade myndighetspersonerna ogärna vill uppleva denna anstormning av mail och telefonsamtal och kanske tänker till nästa gång.

Katthemsmatten
2012-03-17 20:17
#25

Vill bara poängtera att LST och polis är två myndigheter där det i polisens uppgift ingår att vid behov bistå andra myndigheter för verkställande av beslut (kommentar till #4). Polisen äger därvid inte rätt att förete egen utredning. Polisen besitter inte kunskap som gör det möjligt att bedömma en katts sociala status. Dessvärre är det uppenbart att inte heller den beslutsfattande myndigheten klarar detta. Vilket milt uttryckt är upprörande. Inte blir det mindre upprörande att man inte köper in den kompetensen vid behov. Uppenbart är man rädd att medge att det finns högre kompetens utanför myndigheten. Betr. de arvsberättigade lyckas inte jag hitta någon uppgift om att de bekymrat sig om katternas välbefinnande. Kanske tycker de att LST gör dem en tjänst. I så fall inte första gången i historien det inträffar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

brutt
2012-03-17 20:32
#26

Hur skulle man må om man i god tro kontaktat LST för att man ser några katter som far illa eller riskerar att fara illa och de agerar på det här sättet. Personligen kan jag lugnt skriva att jag aldrig mer skulle vända mej dit eller någonsin mer lita på dem. Nu finns det ju redan sätt för dem att slippa ansvar och kritik genom att agera utan allmännhetens vetskap. Så det är  det minsta man behöver oroa sej för.Rynkar på näsan

Katthemsmatten
2012-03-17 20:45
#27

Det finns gånger jag helhjärtat stödjer utomparlamentarisk verksamhet !

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Selma99
2012-03-17 21:56
#28

Helt rätt att mailbomba och ringa ner LST i sådana här ärenden. Det är ett mycket effektivt sätt att skapa den uppmärksamhet som behövs. Man måste sätta ner foten och säga ifrån, ju fler som gör det desto bättre. Att man retar upp en och annan tjänseman på köpet betyder inte att man har förlorat sin röst hos dessa myndigheter. Opinion leder till att makthavare måste lyssna annars förlorar de trovärdighet i längden.

brutt
2012-03-17 22:07
#29

27.Tycker jag var en bra slutsats! Motstånd är ett socialt fenomen som innebär att makt undermineras.Framförs inga  åsikter och inget motstånd ges till något oacceptabelt blir makfullkomligheten ett faktum vare sej man vill eller inte.

Förfärligt hemskt det som man gjorde mot katterna i transportburen oacceptabelt Tanken  från början hade varit att resterande katterna där också skulle  avlivas enligt tidningen. Inget får mej att fundera över varför kattjouren snabbt tog katter därifrån.Oskyldig

Alexej
2012-03-17 22:15
#30

#28 Helt rätt och de andra som skriver likadant.

Det blir aldrig en förändring om folk inte reagerar och protesterar. Sverige är otroligt mesigt angående myndigheterna, det är dags att det händer nåt.

Gärna en protestlista just mot den kvinnliga djurpolisen som helt klart har gjort tjänstefel genom avskjutning av ägda katter.

Makaber situation, jag bor själv med mina djur. Skulle det också komma hit en djurpolis för att skjuta av mina djur när jag avlivar utan att ens kolla med mina anhöriga? Tom mina tamaste katter skulle bedömmas som skygga när det skulle komma en massa folk hit.

Och vilken idiotjournalist som trodde att han skrev dagens scoop, han var nog inte alls insatt i vilken makt kattvänner har.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

bymaruska
2012-03-17 22:40
#33

Och vad händer NU??

Är det några katter kvar?

Totalt rörde det sig om ca 15 katter, 4 st är avlivade och 5 är infångade enligt media.

Lena
2012-03-17 23:36
#34

Ja det verkar av artiklarna att döma som om maktkampen fortsätter. Även om myndigheten backat för stunden verkar de inte ha gett upp hoppet att få en anledning att avliva katterna. = att visa sina muskler.

"Polisen menar att katterna tillhör dödsboet, att ta katterna är ett lagbrott, och länsstyrelsen beslut gäller".

Isses! Så allvarligt brukar minsann inte polisen se på katter i vanliga fall. Minns något fall när någon stulit en katt för någon annan. Då lade man från Polisens sida inte två strån i kors för att agera i ärendet. Det var inte alls prioriterat om man så säger.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
vilda-hilda
2012-03-18 01:24
#35

M-H

9 Katter och Civil Olydnad.

Nalle

bymaruska
2012-03-18 09:31
#36

# 35

Så bra!!

M-H

lillmymlan
2012-03-18 09:44
#37

Den civila olydnaden grundar sig på demokrati och ickevåld.

Att rädda livet på en katt borde vara värt civil olydnad att rädda fler undan döden borde vara värt många stjärnor i himlen!

Tack alla dem som jobbade hårt för missarna på plats!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Lena
2012-03-18 11:07
#38

#37 Bra uttryckt! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[eskils]
2012-03-18 11:58
#39

Här kan man höra av sig till Länsstyrelsen i Kalmar län, och säga vad man tycker om deras avlivningsplaner:

http://www.lansstyrelsen.se/kalmar/sv/nyheter/2012/Pages/beslut-om-avlivning-av-katter-i-nybro-andras.aspx

Ju fler som hör av sig desto större chanser har katterna att få leva.

Lena
2012-03-18 12:13
#40

Kommentaren var tydligen bara tänkt för den som vill rapportera tekniska fel eller liknande.

Skrev ändå följande:

Mina synpunkter handlar inte om några tekniska fel på sidan eller något liknande. Däremot på handläggande av ärendet. Det är synd att det inte finns några traditioner inom svenskt djurskydd att samarbeta med ideella krafter. I Sverige finns en stor grupp frivilliga som viger sin fritid åt hemlösa och/eller vanvårdade katter. Det finns enormt mycket kunskaper och erfarenheter inom den ideella sektorn som skulle utveckla det svenska djurskyddet när det kom till det stora problemet med hemlösa katter. Idag känner sig dock många motarbetade av myndigheterna som hellre dödar än samarbetar. Hoppas på en ändring på den punkten. I t.ex. Nederländerna har man kommit långt vilket gagnar alla, framför allt djuren. // Lena - Sajtvärd Hittekatter iFokus

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

lillmymlan
2012-03-18 12:20
#41

#39. Vid högra sidan står det kontakta oss… det borde funka om inte annat :)

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Annons:
Lena
2012-03-18 12:24
#42

#41 Såg inte det först. (Ibland blir man som blind). Nu har jag skickat min synpunkt även dit. Tack för hjälpen!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[eskils]
2012-03-18 12:31
#43

#40 Det står bara Kontakta oss, inte att man bara får skriva om tekniska saker. Det är klart att allmänheten måste få höra av sig med tips och synpunkter, det är ju en skattefinansierad verksamhet!

Jag har skrivit ungefär att Länsstyrelse/polis borde låta bli att skjuta ihjäl katterna, och att de som ägnar sig åt riktigt djurskydd i Orrefors är kattvännerna, som hjälper katterna att få leva.

Niiinah92
2012-03-18 12:35
#44

Nu känner jag inte till mer än vad som står i tidningarna men det som står där gör mig nästan mörkrädd. Är det vad som väntar våra älskade katter om vi skulle gå bort? Avlivning utan minsta chans till ett fortsatt och bra liv.

Har de inget eget värde? Har de inte rätt att leva även om deras ägare gått bort? Och att dessutom skjuta katterna i en transbortbur är ju grymt! Om de då anser att katterna inte har rätt att leva kunde de väl åtminstone få somna in fridfullt. Om inte annat förtjänade de så mycket i alla fall!

Nej detta kunde ha hanterats mycket bättre och gör mig skarpt kritiska till Länstyrelsens syn på djur och djurens rättigheter.

Jag bor i Kalmar och tanken på vad som skulle kunna hända mina pälsbollar om jag skulle avlida gör mig illamående.

Lena
2012-03-18 12:39
#45

#43 Det finns två olika länkar. En "kommentera sidan". En "kontakta oss". Jag såg först bara den förstnämnda som handlar om felanmälan på själva sidan. Men nu har jag även skrivit i Kontakta oss.

Lägger även in den här:

Kontakta oss

Leif Dahlgren Förvaltningsavdelningen Leif.Dahlgren@lansstyrelsen.se 0480-82229 070-2775405 Linda Corneliusson.Linde Ledningskansli Linda.Corneliusson.Linde @lansstyrelsen.se 0480-82190 070-8789592

Tack för ditt meddelande!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[sakring]
2012-03-18 12:54
#46

# 18 Det där är att klassa som tjänstefel. Om det är en skrivelse så ska den diarieföras.

Lena
2012-03-18 14:19
#47

#46 Fick först ett allmänt skrivet svar som de gett alla som reagerat mot avskjutningen. När jag sedan ställde följdfrågor där jag ifrågasatte deras svar och hållning blev det tyst. Skickade tom en påminnelse. Men ingen reaktion då heller. Tolkade det som att man inte kunde/ville bemöta min kritik/mina frågor. De standarssvar de givit tidigare var nämligen tämligen vaga och underliga. Men om de inte ens läser det man skriver ja då kan det ju inte bli några svar heller…..

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Camillhe
2012-03-18 15:17
#48

Kan du inte lägga ut standardsvaret?

Annons:
Lena
2012-03-18 15:25
#49

#48 Det ligger redan i en tråd om Backakatterna. Det var i höstas.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2012-03-18 15:28
#50

Nu hittade jag den aktuella tråden: Här! Mitt svar finns i inlägg #81.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vilda-hilda
2012-03-18 18:49
#51

På Östrans Facebookssida kan man nu gå in och kommentera det aktuella fallet i Orrefors.

Nalle

Lena
2012-03-31 11:36
#52

#51 Har du någon länk till FB-sidan? Hittar den inte nämligen.

__

Är det någon som vet något mera om hur det gått i detta ärende?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: