Annons:
Etikettros-ris
Läst 3983 ggr
Lena
2/11/12, 1:34 PM

Veckans Kaktus till Huskattavel!

Jag vill ge veckans kaktus till alla oansvariga kattägare som ägnar sig åt huskattavel i dessa tider med 100.000 tals hemlösa katter i landet.

Vilsna kattungar

Ta istället ert ansvar! Tänk om, kastrera era katter och lägg tiden som ni ägnar åt denna tvivelaktiga uppfödning på att ta hand om en hemlös kattfamilj istället.

Sverige behöver inte fler hemlösa katter, men däremot många fler som hjälper hittekatterna.

Gör detta och ni kan byta er kaktus mot en vacker ros!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Lena
2/12/12, 12:06 AM
#1

Putter upp! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
2/12/12, 12:36 PM
#2

Ja..kaktusar härifrån också…för bara några dagar sedan såg jag hur två katter med ägare var i full pariningslek…

Lena
2/12/12, 3:33 PM
#3

#2 Sådana syner blir man inte glad av! :(

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

seve_ina
2/24/12, 12:28 AM
#4

Bra skrivet Eva!
Just det här kan jag reta mig på väldigt mycket. varför föda upp när det finns så många olyckliga kattungar som föds ute? 

Risk för att jag spårar ur nu lite…jag ber om ursäkt i förväg….!
Själv ligger jag ute i buskarna på kvällarna och nätterna och försöker mata och fånga hemlösa katter för att förhindra att de blir fler. 'Städar upp' ute efter andra oansvariga kattägare.
Värst är ändå de kattägare som föder upp kull efter kull med kattungar efter sina honor, tjänar pengar på att sälja kattungar och samtidigt har en eller flera okastrerade hanar som går ute och har sitt roliga. Som ägare till okastrerad hankatt behöver man aldrig se konsekvenserna efter en rolig stund ute. Det man inte ser finns inte och det som inte finns behöver man ju inte ta ansvar för. Förövrigt om ägarna mot all förmodan skulle se en eller flera av alla de flertal hemlösa katter, som konstigt nog verkar bo och röra sig runt huset där de bor (?!?), så verkar de ändå inte förstå sambandet. Tur att det finns dårar som jag själv då som lägger all min tid och hela lönen på att städa upp efter deras okastrerade hanar genom att hjälpa de utefödda katterna! Det minsta man som kattägaren kan göra är väl iaf att ta ansvar och se till att kastrera sina utekatter! Om de nu verkligen är kattvänner så vill de väl ändå inte att kattungar föds ute till ett liv med evigt svältande och lidande?

Mvh Ina, Luffarkatten - För katter som vill in i värmen.

www.luffarkatten.se

[sakring]
2/24/12, 10:43 AM
#5

# 4 Är det raskattuppdödare du avser och vem är Eva?

seve_ina
2/24/12, 1:36 PM
#6

Förlåt menar bra skrivet Lena!

Tja, det kan väl vara både och, rasuppfödare eller inte spelar ingen roll. Vad ajg menade är att man föder inte upp en massa kattungar om och om igen, utger sig för att vara kattvän och sedan tittar bort och inte tar reda på vad ens utehankatt ställer till med ute. Fult gjort, man är knappast kattvän/djurvän då.

Mvh Ina.

Annons:
Alexej
2/24/12, 3:45 PM
#7

#5 Trodde raskatter är också katter?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[sakring]
2/24/12, 3:53 PM
#8

Det är få uppfödare som låter sina hankatter gå fritt ute då det finns risk för många sjukdomar som de kan dra på sig. Ska detta bli en ny diskussion om raskatternas vara eller inte vara så får jag väl se till att få raskattuppfödarna med på den.

Men rubriken säger faskitsk att det gäller huskattsavel så vi ska kanske inte gå för för OT.

Katthemsmatten
2/24/12, 4:24 PM
#9

#Enligt min enkla syn på saken ska alla katter som går ute vara kastrerade. Har man fertil raskatt så måste man vara extremt noga med att de inte kan smita ut.

KASTRERA alla huskatter, oavsett om de är ute- eller innekatter.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Djungelkottens
2/24/12, 5:32 PM
#10

#9 "Har man fertil raskatt så måste man vara extremt noga med att de inte kan smita ut."

Det måste man väl vara oavsett raskatt eller huskatt/blandraskatt/bondkatt i så fall? Spelar "sorten" av katt någon roll i det här sammanhanget?

Katthemsmatten
2/24/12, 6:02 PM
#11

#10, uttryckte mig slarvigt. Det jag menar är att har du huskatt så SKA den vara kastrerad. Jag är medveten om att detta är i den bästa av världar och att idag är det alldeles för många som inte bryr sig om att kastrera sin husis utan hellre släpper ut den när den löpskriker eller strilar.

Okastrerade borde det enbart vara katter som är ämnade för avel (raskatter alltså) som skulle få vara och då under en relativt begränsad period av sitt liv. Begränsad för att man inte ska använda samma gener för många gånger.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
2/24/12, 9:18 PM
#12

#8 Nej men det finns en del raskattuppfödare som säljer okastrerade sällskapskatter. Inte bättre det…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Alexej
2/25/12, 8:54 AM
#14

#13 Det går inte att neka att okastrerade raskatter som säljs som sällskapskatter bidrar till överskottet av hemlösa katter. Många raskatter säljs som sällskapskatter när katten inte kunde säljas som kattunge. Och då är de oftast i könsmogen ålder men blir tyvärr ändå inte kastrerade.

Det finns många oseriösa uppfödare men de finns knappast med på kattsajter.  Men det är lika mycket raskattägare med okastrerade raskatter som inte går till avel som huskattägare med okastrerade huskatter som borde få en kaktus!

ANM: Delar av detta inlägg har redigerats då det bryter mot våra sajtregler. Det är inte tillåtet att gå till personangrepp mot andra medlemmar. // Lena - sajtvärd

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[sakring]
2/25/12, 10:52 AM
#15

Så du menar att 15% av sveriges katter står för överskottet. Det var att ta i.

ANM: delar av detta inlägg har redigerats då det är svar på ett annat inlägg som redigerats pga olämpligt innehåll. // Lena - Sajvärd

Lena
2/25/12, 6:32 PM
#16

Uppmanar deltagarna i denna diskussion att försöka behålla lugnet och tänka på hur ni uttrycker er. Det är som ni vet inte tillåtet att gå till personangrepp mot andra som har en annan åsikt än den man själv har.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Katthemsmatten
2/26/12, 7:52 AM
#19

#17&18 Kan ni inte argumentera med varandra via PM istället eftersom ni båda är så måna om att få sista ordet? Det skulle göra det intressantare för oss andra att följa tråden då. Tack för visad förståelse.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2/26/12, 10:34 AM
#20

#19 Instämmer! Nu återgår vi istället till tråden och huskattavel!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Slampen
2/29/12, 11:59 AM
#21

I somras var jag och hälsade på hos en vännina. Vi var hembjudna till en god vän till henne för att grilla. Det fanns två katter hos honom. En gammelkatta, som var lite tufsig i pälsen, som gamla katter kan vara. Den andra kattan kom in efter ett tag. Jag såg direkt vad som var på gång, så jag undrade när? Han visste inte. Hans goda vän berättade att kattan hade haft kullar för och hon hade grälat på honom om kastrering.

Gammelkattan konstaterade jag behövde ett bad, så det fixades till. Ägaren stod bredvid och gapade. Till slut undrade han hur han kunde återgälda detta. Då gjorde jag min kupp. Jag bad att få ta med den dräktiga honan, låta henne föda och sedan kastreras samt återvända till honom. Han gick med på det! Kattan är tillbaka hos honom, kastrerad och märkt.

Frågan är om jag hade använt mig av metoder som beskrivs här inne och som även finns uttryckt i en annan tråd. Skicka kaktus, skäll ut och säg till på skarpen. Undra vilken syn han då hade fått av katthemsfolk och deras verksamhet?

Betänk att även rosor har taggar, flertalet i alla fall. I en del fall så har de genom förädling tagit bort dem. Kaktusar kan vara vackra!

Alexej
2/29/12, 6:08 PM
#22

#21 Vem betalade kastreringen?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[sakring]
2/29/12, 6:44 PM
#23

# 21 Och var tog kattungarna vägen?

Lena
2/29/12, 11:32 PM
#24

#21 Ja det gäller att få folk att förstå att det är bättre att kastrera än att låta katterna föda ännu flera. Det kan man göra på olika sätt. Vem har sagt att man ska göra det i skällande ton? Men man behöver ju inte heller rosa dem som föder upp huskatter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
3/1/12, 8:06 AM
#25

Jag vet inte. Jag har inget stort tålamod längre för kattägare som inte kastrera sina katter. De sista åren har hänt så mycket och som jag tycker borde alla nu ha hört om hemlösa katter.

Framförallt när man fångar in helt tama, okastrerade och slitna katter som helt klart har haft ett hem nån gång och en ägare som inte brydde sig om katten.

Kattungar är söta, helt klart men vi måste komma bort från att jubla och gratulera när någon har fått kattungar.

När en kattägare inte ta sitt ansvar blir det väldigt dyrt för ett katthem. Sista katten jag fångade in var en hel tamäldre katt. Bensin 2*100 km, bensin till veterinären 60 km, veterinären 900 kronor, katten har 2 Forltänder som måste dras och all foder och mat sedan tills vi kan hitta ett hem för katten. Då gör man allt för att hjälpa en stackars katt och på hemvägen ser man en överkörd katt.

Då känns det som att vi är samhällets sopstädare. Satsar allt för att lata, snåla och ansvarslösa kattägare inte bryr sig.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
3/1/12, 10:02 AM
#26

#25 Visst har vi blivit samhällets soptipp, vi som tar hand om hemlösingar. Därför tror jag det är viktigt att vi i första hand verkligen tar hand om dem som är hemlösa och inte dem som har en ägare som tröttnat. Vi motarbetar oss själva genom att låta folk lämpa över sitt ansvar på oss. Men visst är det svårt att säga nej inför hot om att man i så fall avlivar katten/gör den hemlös.

Dessvärre, Alexej, det finns allt för många som inte har en aning om att det finns hemlösa katter vare sig i Sverige eller i sin omedelbara närhet. Och att tro att de skulle förstå digniteten av problemet - inte en chans! Jag möter dagligen människor som i övrigt är gott pålästa och goda djurägare men som inte känner till det. Det är de redan 'frälsta' som hört det nästintill till leda. Vi får fortsätta att tjata, gnata och informera på alla sätt och alla platser vi kan komma på. Kanske framförallt hos myndigheter och politiker. Innan vi lyckats få deras öra så har vi en mycket lång väg att gå.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Slampen
3/1/12, 11:14 AM
#27

Ägaren betalade. Kattan fick bara en unge. Tyvärr så hade han en missbildning, så han fick somna in.

Det som dock måste finnas är en respekt, det är där en kommunikation börjar. Genom att det nu är förslag på att alla katter som går ute ska vara kastrerade, så kommer vi kanske få det dilemmat, att inspektörer jagar dräktiga honor för fulla muggar. Jag undrar vad för föreläggande som deras ägare kommer att få? Vi har idag att det är grönt att avliva friska djur. Kommer de att tvingas avliva sin katt eller blir den omhändertagen. Kommer ribban för det vi kallar vanvård att sänkas, så att det kan anses att man vanvårdar en honkatt som har blivit dräktig?

Kommer fokus att förflyttas från de fall som myndigheterna verkligen behöver ta i till de ärenden som är enkla och driver lätt in pengar till dem?

Vidare så föreslås i SOU-utredningen att även mindre förseelser skall vara straffbelagda. Mao så kan polis och åklagare få sådana här ärenden på bordet. Är det vad vi vill?

Alexej, jag kan förstå din frustration. Men du hjälper inte till genom att råskälla. Säg istället som det är. Jag orkar inte med att få ännu ett samtal, från en som har kattungar efter sin huskatt och förklara att det finns en problematik att det finns alldeles för många katter, som är hemlösa. Skjut inte ihjäl den enskilde, det hjälper ingen!

Förresten så köpte jag mig en liten kaktus igår.

Annons:
Upp till toppen
Annons: