Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 11812 ggr
Alexej
2012-02-08 09:47

Hjälp till att stoppa DV Göteborg!

Hjälp oss att stoppa en genomrutten och kriminell förening! deras miljoner ska gå till utsatta djur och inte i styrelsens fickor…

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5837

Skriv under!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
gulliver
2012-02-08 14:34
#1

Påskrivet!

Herle
2012-07-20 20:41
#2

Tyvärr har jag inte uppmärksammat denna tråd förrän helt nyligen. Här är en kortfattad lägesrapport:

Årsmöte hölls den 28 april. Det var det sämsta årsmöte jag bevistat, och jag har över 70 års erfarenhet. Rörigt och klantigt.Två inhyrda vakter hindrade på styrelsens order en del röstberättigade medlemmar att komma in i lokalen. Efter debatt och beslut släppdes deom dock in. Då hade en del andra beslut redan tagits. Efter ung. halva  mötet gick en av justerarna från mötet i protest Ingen ersättare valdes. därmed är mötet ogiltigt från § 10. En motion från mig angående stadgeändring, angavs som godtagen utan debatt. I verkligheten togs den inte upp för beslut. Ljudinspelning finns som bevis.  Mötesprotokollet innehåller flera felaktigheter. Under förespegling att protokollet var underskrivet och klart, sändes det ut till alla medlemmar. En ledamot erkände felen med sade att rättelse inte kommer att sändas ut.

Felaktigheter och rena lögner staplas på varandra. Frågar man efter fakta svarar man på något ovidkommande. Personligen har jag fått hatbrev i brevlådan, förutom alla kränkande inlägg i Riksorganisationens Gästbok.

Herle

Lena
2012-07-20 20:49
#3

#2 Isses! Att det kan få fortsätta på det här viset!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2012-07-20 21:26
#4

Genomrutten

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Herle
2012-07-21 09:57
#5

Medlemsmatrikeln i DV Göteborg 'r sekretessbelagd. Medlemmarna skall förhindras ta kontakt med varandra, de kan ju tänkas påverka varandra. Jag vill hävda att tankeutbyte kan föra föreningen framåt.

När jag bad att få adressen till en av justerarna för att av honom få rätt version av protokollet, vägrades jag detta med motiveringen att han kunde bli utsatt för riktad reklam!

Men justeraren tog kontalt med mig efter att Expeditionsstyrelsen lämnat ut min E-postadress till honom.

Herle

indra-bus
2012-07-21 12:07
#6

Jag skriver mer än gärna på. Men jag kan inte öppna någon länk vill veta vad de gjort fattar inte riktigt.

Har inte facebook.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
Alexej
2012-07-21 14:17
#7

Här finns mycket att läsa. Den före detta ledamoten som avslöjade Djurens Vänner i Göteborg har katthemmet Stampakullen utanför Göteborg och har allt på hennes hemsidan.

http://www.stampakullen.stampakullen.se/#home

ANM: Inlägget redigerat då det innehöll en namnuppgift. //Lena - sajtvärd

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Herle
2012-07-21 14:34
#8

Svårt att beskriva kort. Från omkring 1980 och till 2010 fanns stora oegentligheter. Dåvarande ordf. medgav att ett mycket stort antal inlämnade katter avlivades genom gasning, helt oladligt. Han fick också nyköp av bil, samt liksom övriga ledamöter, bensin och andra bilkostnader betalsa av föreningen.

Efter hans död 2011 valdes ny ledamot in. Hon upptäcke eländet och slog larm. Styrelsen avsatte henne (mot stadgarna!) Då hade hon som kassör verkställt ett årsmötesbeslut om köp av en gård utom Göteborg och flyttat katter och kontor dit, också detta enligt årsmötesbeslut. detta behagade inte styrelsen som fortfarande håller kvar lokalen i Göteborg till en hyreskostnad på över 100 000 per år och med en väldigt liten djurverksamhet. Endast 10 katter får hysas där, i verkligheten är det omkring 5. På gården bor den avsatta kassören och sköter närmare 20 av föreningens katter, ensam och med stor entusiasm.

Hon motarbetas på alla sätt med grova kränkningar och ryktesspridning om hennes privatliv med mera. Inför 1 maj delades inbjudningar ut i en mängd brevlådor till stor invigning av gården med attraktioner för barn och annat. Helt ovetande om detta fick hon ta emot en mängd människor och förväntasnsfulla barn. Besvikelsen var stor, särskilt hos en grupp handikappade barn.

Bråket fortsätter. Mitt deltagande består i att söka sanningar och påpeka felaktigheter på båda sidor. Brott mot stadgar och regler är vanliga, likaså öppet medlemsförakt. Medlemmar är med endast för att döva dåliga samveten enligt en ledamot! Se gärna Djurens Vänner Göteborgs hemsida och jämför med Stampakullen.se (Det är gårdens namn) Se även Alexes tråd om avlivning med Kloroform.

Jag har inte heller blivit lottlös. Fick ett brev från några i styrelsen där den nya ledamoten jämfördes med Hitler och där jag anklagas för att blunda och ha tunnelseende. Man försvarar sitt eget handlande och skriver ofördelaktigt om den nya ledamoten.

ANM: Inlägget redigerat du det innehöll kopia av ett privat brev, vilket inte är lämpligt enligt iFokus regler. (Tillstånd måste då finnas från avsändaren) Brevet innehöll även namnuppgifter vilket inte är tillåtet enligt PUL. // Lena - Sajtvärd.

Herle

Alexej
2012-07-21 15:25
#9

Fruktansvärd tråkigt läsning med en massa skitryktespridning. Fattar inte varför den gamla och tyvärr fortfarande styrelsen håller på fast det är klart. De alla har ju levt bra på katternas pengar och det vill de inte förlorar. Och det värsta är ju att de fortfarande tror att de är djurvänner och har gjort rätt genom att avliva alla stackars katter och kallar det för sund och realistisk djurskydd….

Jag kallar de för en sekt med den nu som tur avliven ordförande och sina hajdukar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

indra-bus
2012-07-21 16:26
#10

Nu har jag skrivit under.. Tack snälla ni för info. Gösses Vilka "djur vänner"

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Selma99
2012-07-21 17:09
#11

# 8 Undrar om det ligger någon sanning i detta som du hade fått i din brevlåda?

ANM: Inlägget är redigerat då det innehåller ett citat av det brev som enligt skrivreglerna är borttaget i #8. // Lena - sajtvärd

Herle
2012-07-21 19:45
#12

Jag har hört andra påståenden från hennes antagonister som bevisligen varit osanna. Det har påståtts att polisen har ärende till gården varje vecka och vid ett tillfälle angavs både dag och klockslag. Det var bara det att vid den tiden var jag där, den f.d ledamoten var inte hemma och inga poliser syntes till, inte heller några hjulspår.

Jag bor 7 km från gården Stampakullen och har åkt dit flera gånger, mest oanmält, och har aldrig märkt något som kan kritiseras. Allt är välskött och katterna har utevistelse i stor rastgård varje dag. Hon har låtit bygga ett stort kattstall som är helt underbart. Det kan inte jämföras med en lokal inne i centrala göteborg. I Göteborgslokalen har föreningen hyst katter i många många år men har inte haft tillstånd till detta förrän i dec 2011.

Tillvägagångsättet vid köpet av gården har jag kritiska synpunkter på. Inget tyder dock på att ledamoten handlat för egen vinning. Ändå har hon blivit beskyld för stöld av 3 miljoner ur kassan! Turerna kring köpet tror jag tar för lång tid att berätta om här.

ANM: Inlägget redigerat då det innehåller namnuppgifter samt refererar till detaljer i det borttagna innehållet (det privata brevet) i #8. //Lena - Sajtvärd.

Herle

Alexej
2012-07-21 22:06
#13

Vem här är utan någon skit?

Den f.d ledamoten är en underbar människa och alla katter har det hur bra som helst på¨katthemmet. Jag har också en del skit bakom mig, gör det mig till en sämre kattmänniska??

ANM: Inlägget redigerat då det innehåller namnuppgifter samt refererar till detaljer i det borttagna innehållet (det privata brevet) i #8. //Lena - Sajtvärd.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Selma99
2012-07-21 23:46
#14

# 13 Jag ställde en fråga och fick ett rakt svar.

Jag har ingen som helst synpunkt på denna f.d ledamot. Jag känner henne inte och tror säkert att hon är en bra kattmänniska.

Även om man är en "underbar" människa så måste man väl ha samma krav på sig som någon annan.

ANM: Inlägget redigerat då det innehåller namnuppgifter samt refererar till detaljer i det borttagna innehållet (det privata brevet) i #8. //Lena - Sajtvärd.

Alexej
2012-07-22 10:08
#15

Att dra upp en sån sak ur f.d ledamotens privatliv tycker jag är under all nivå och har knappast något med hennes katthemsarbete att göra och det har inte vi heller med att göra.

ANM: Inlägget redigerat då det innehåller namnuppgifter samt refererar till detaljer i det borttagna innehållet (det privata brevet) i #8. //Lena - Sajtvärd.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2012-07-22 11:23
#16

Jag har varit tvungen att redigera den här tråden på flera ställen. Detta då det innehöll kopia på ett privat brev samt namnuppgifter. Det privata brevet citerades sedan i flera inlägg. Dessa citat/kommentarer till innehållet i brevet har också redigerats.

Lägger in utrdrag från våra sajtregler:

PUL:

Det är oerhört viktigt att vi inte röjjer någon annans identitet. Du får inte publicera någon annans namn, adress, telefonnummer, personnummer eller andra personliga uppgifter.

Upphovsrätten:

Det är inte heller lämpligt att kopiera innehåll från privata brev, email eller PM utan avsändarens tillstånd. Detsamma gäller diskussioner från andra forum. (Du kan istället länka till andra diskussionsforum).

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Delfinen
2012-07-22 11:53
#17

Har skrivit på.

Kan upplysa om namninsamlingen till medlemmar på andra forum också där jag är medlem om det är okay. Delar i så fall med mig av adressen till sidan där namninsamlingen är.

Selma99
2012-07-22 15:28
#18

Jag är intresserad av att veta vem/vilka som startat denna namninsamling?

Selma99
2012-07-23 12:58
#19

Puttar till denna fråga igen. Kan någon svara? TS som lade ut länken kanske? Jag skriver aldrig på några listor om jag inte vet vem som står bakom, hur listan ska användas osv.

Alexej
2012-07-23 14:28
#20

Jag kommer inte mer ihåg, står ju Katthjälpen som avsändare. Men namninsamlingen är också lite äldre.

Men det är inte namninsamlingen som är det viktiga utan att sprida kunskaper om DV Göteborg och alla tiotusentals katter som blev mördade genom dessa "djurvänner" och att det sitter samma folk i styrelsen idag som då.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Herle
2012-07-23 17:36
#21

Det brev jag citerade var en kommentar till en kommentar jag skrev till ett politisk inlägg i Aftonbladet. Där finns dock inget samband i innehållet Det var en kopia jag fick i ett brev. Då det inte har någon angiven avsändare antog jag att ingen uppyhovsrätt kan åberopas. Personnamnen borde jag blockerat, helt klart.

Om jag överträtt reglerna, om än oavsiktligt, ber jag om ursäkt.

Herle

Selma99
2012-07-23 21:14
#22

# 20 Namninsamlingar bör vara tydliga med information om vem som står bakom och hur namninsamlingen ska användas. Tyvärr så tappar namninsamlingar sitt värde om människor som skriver under inte vet vad de egentligen skriver på.

Ska man göra en förändring och få folk med sig så bör de vara tillräcklingt insatta för att vilja påverka. Vad som än sägs om DV i Göteborg så hoppas jag att allt detta löser sig för det verkar vara en riktigt infiekterad stämning mellan olika personer. Jag har själv ingen som helst insyn eller uppfattning om vad som är vad i konflikten men för katternas skull så får man sannerligen hoppas att det är till dem som hjälpen kommer till godo när pengar skänks osv.

Debattia
2012-07-24 23:27
#23

Har skrivit under men vet inte om jag lyckades sätta in det på min sida på facebook.

Har under åren hört mer än tillräckligt om denna förening.

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Alexej
2012-07-25 07:48
#24

Jag visste ingenting om DV Göteborg fast jag själv jobbade inom DV Skara. Jag hade och kunde inte datorer och visste inget om internet: Glömmer aldrig hur jag var ute och handlade och såg löpsedlarna: DV Göteborg gasar ihjäl katter. Det var januari 2007.

Det var då jag började surfa på min sons dator och hamnade bl a här på sajten.

Men det finns nog fortfarande många-också i Göteborg som har inte fattat vad de håller på med och lämna katter dit. Fast vem vet, kanske också såna som själva vill spara på avlivningskostnader?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Herle
2012-08-25 17:28
#25

En medlem skrev kritiskt (förmodligen, inlägget togs inte in. ) på Gjurens Vänners Riksorganisations Gästbok. Han/hon uppmanades då av ordföranden att i stället skriva på Djurens Vänner Göteborgs  hemsida. det finns ingen gästbok där eller annan plats där man kan skriva. Jag bad ROs ordf. om hjälp att finna skrivplats. Hon lovade undersöka saken. efter några dagar meddelade hon att hon inte kan hjälpa mig och uppmanade mig att vända mig till lokalavdelningen i Göteborg. Det är bara det att hon sitter med i ledningen för Göteborg! Det är alltså henne jag kan få upplysningar av där!

Goddag yxskaft!

Herle

Herle
2012-08-26 09:59
#26

I brev dem 31 juli 2012 begärde jag expeditionsstyrelsens Djurens Vänner Göteborg synpunkter på det faktum att det utsända protokollet inte stämmer med ljudinspelningen från årsmötet och att inte justeringen är fullständig. Expesitionsstyrelsen har inte svarat men jag har fått brev från en advokat som påstår att han fått i uppdrag att svara. advokatens uppgifter skiljer sig på flera punkter från årsmötet.

Föreningens pengar har alltså gått till advokatarvode för synpunkter som jag inte bett om. Expeditionsstyrelsen har tydligen inga egna åsikter om sina egna  begångna fel.

Bland alla  beskyllningar jag fått från föreningen finns också uppmaningen att ta reda på fakta innan jag nedvärderar. Jag har sökt och funnit en mängd bevisbara fakta, dock får jag sällan några från föreningen, de undanhåller viktiga fakta för mig som för övriga medlemmar.

Herle

Alexej
2012-08-26 11:03
#27

DV Göteborg är en sorglig röra precis som de flesta andra DV-föreningar också. Bara att ordförande har gasad ihjäl tusentals katter är ofattbart.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Delfinen
2012-08-26 12:21
#28

För mig veteligen är det förbjudet i vårat land att gasa ihjäl katter. Har jag rätt eller fel?

Om det är förbjudet, om det finns bevis på olagligheter så måste det ju gå att anmäla. All kriminell handling är straffbart.

Herle
2012-08-26 15:46
#29

#28 Du har rätt, det är förbjudet i den form det förekommit här. Ordföranden har själv sagt att han gasat ihjäl en mängd katter, men han dog i början av 2011. Övriga styrelsen säger sig inget vetat och har därför inget ansvar. Varken de eller revisorerna har reagerat på ilöpet av 25 liter kloroform för 11 800 kr. Underligt är att Riksorganisationen har enligt egen utsaga arbetat hårt i flera år för att få bort ordföranden.

Som Alex säger, en otrolig röra. Vad som behövs, anser jag, är att medlemmarna blir medvetna om vad som pågår, och slutar skänka pengar tills dess att föreningen får en ledning med ärligt folk.

Herle

Alexej
2012-08-26 16:39
#30

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Herle
2012-08-30 20:14
#31

På Djurens Vänner Göteborgs hemsida:

Dementi!

Dementi angående "Stampakullen"

Djurens Vänner i Göteborg har inte på något sätt samröre med verksamheten på "Stampakullen" eller med "Stampakullens ekonomiska föreningen".

På Facebook, Riksorganisationen:

Landet runt i våra föreningar….Göteborg!

DEMENTI ANGÅENDE ”STAMPAKULLEN”
Härmed dementeras att Djurens Vänner i Göteborg på inte något sätt har samröre med verksamheten på ”Stampakullen” eller med ”Stampakullens ekonomiska föreningen”

Alltså, Göteborgs lokalavdelning dementerar att de inte har samröre med  Stampakullen och de dementerar att de har samröre med Stampakullen Tydligare än så kan det visst inte bli!

Herle

Alexej
2012-08-31 08:45
#32

#31 Vad bra! Då kan de äntligen lämna Pernilla på Stampakullen ifred. Hon gör ett otroligt bra arbete med alla katter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

kattassen
2012-09-01 08:42
#33

#32 Nja här var visst dubbla budskap. Frågan är vad de vill säga egentligen.

Verkade först som de ville säga att de INTE har samröre med Stampakullen men sedan dementerade de uttalandet…Rynkar på näsan

Tolkningen blir att JA de har samröre med Stampakullen - eller?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Herle
2012-09-05 22:00
#34

Hej

Jag ber om hjälp att hitta ett inlägg ang. stadgar i Riksorganisationen Djurens Vänner. De gör stor sak av att tre medlemmar i Göteborg DJ blivit uteslutna ur lokalavdelningen enligt beslut på RO:s årsmöte 2012.

Jag vill hävda att de inte har den befogenheten. De menar att genom stadgeändring 2009 kan de göra så. För ett tag sedan fick jag se ett inlägg på detta forum som sade sig varit med på mötet 2009, men enligt honom skulle stadgeändringen ge RO möjlighet att ge order till lokalavdelning att de skulle besluta om uteslutning. En betydande skillnad alltså.

tyvärr sparade jag inte inlägget och vet inte signaturen. fick uppfattningen att han bodde norrut, Umeå kanske? Jag är intresserad då jag drivit stadgefrågor ganska hårt. En tillfrågad konsult kunde inte avgöra om stadgarna för RO ger dem rätt att utesluta medlemmar.

Rent logiskt tycker jag det är underligt om en riksorganisation skulle kunna gå in i en lokalavdelning och utesluta enskild medlem utan att redovisa skäl.

Herle

Annons:
Alexej
2012-09-06 09:15
#35

Du menar David

Han var aktiv mot DV i Borås och flyttade sedan till Umeå och jobbar nu för SVERAK. Klicka på hans namn då kommer du till hans sida och kan skicka ett meddelande.

Jag är också utesluten av DV Skara (genom styrelsen) och DV Göteborg (genom riks) för att jag motarbetade föreningar.

DV är ett sjunkande skepp, finns några aktiva föreningar kvar men de flesta är panka och utdöende. Unga drar sig för att vara med i en DV-förening och de gamla dör ut. Men riks sitter fortfarande på en massa pengar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Herle
2012-09-06 20:55
#36

#35 Tack för hjälpen Alexej. Jag kommer att kontakta David. Idag har DV Göteborg skrivit på hemsidan de "korrekta" uppgifterna om läget i bråket med Perbilla. Det är bara det att det inte är korrekta uppgifter. Direkta fel och vildeledande på flera punkter. Och man har som medlem inga möjligheter att bemöta och begära rättelse så att medlemmar kan se bemötandet, och vad man säger, skriver eller mailar till expeditionsstyrelsen lämnas utan avseende. Därför skriver jag detta här men skulle önska flera ställen så att medlemmar blev varse vad som pågår.

Herle

Herle
2012-09-11 10:25
#37

På Facebook finns en nyöppnad sida -stampakullen Hyssna- enbart i avssikt att trakassera. Observara att namnet ligger mycket nära -stampakullen i Hyssna- Ett antal perssoner besöker gården i Hyssna, rycker i allla dörrar, tittar i fönstren till kattstallet, rotar i soporna, tittar in i ett gammalt utedass o. s. v. Allt med kränkande kommentarer. Dessa människor står ledningen mycket nära. Själv är jag blockad och kan inte öppna sidan, men andra kan och jag har fått samtal från upprörda personer som anser att beteendet är avskyvärt och skadar allvarligt föreningen.

Herle

kattassen
2012-09-11 11:00
#38

http://www.facebook.com/stampakullen.hyssna

Usch verkar obehagligt när de gör såRynkar på näsan

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

martdat
2012-09-11 12:07
#39

är bilderna på denna faccebookgrupp från pernillas gård elr en annan???

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Herle
2012-09-11 14:46
#40

Jag kan inte öppna länken och kolla, men ar det sidan med en clown som prfilbild är det Pernillas gård. Alltså den gård styrelsen gav henne i uppdrag att köpa.

Föreningen äger en annan gård i Marks kommun. den heter enligt styrelsens uppgift Aplared 1:3. När vi på kommunkontoret söker uppgifter får vi svaret att någon fastighet med den beteckningen finns inte i Mark! Vid köpet 2000 fick en dåvarande styrelseseledamot lagfarten och har den förmodligen ännu. Vid köpet för 12 år sedan betalade DV Göteborg 425 000 nu är priset 450 000. Vilken mäklare som anlitas får vi inte veta. Jag tror att här ligger en katt begraven.

Herle

Alexej
2012-09-11 18:50
#41

Vilka idioter! Hoppas många anmäler skitsajten nu. Anmäla gör man genom att klicka på hjulet bredvid meddelande. Medlemmarna består av DV´s styrelse.

Djurens Vänners nivå har nu nått botten igen, får bara kräkkänslor av de. Behöver bara tänka på hur många katter de vanvårdade och dödade. Vilka idioter!! Skrikandes

Ja, bilderna är från Pernillas gård. Ett paradies för människor och djur. Och DV krypande i buskarna….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Herle
2012-09-17 14:06
#42

Drevet mot Pernilla är inte så konstigt, faktiskt. Vi, tusentals medlemmar, lät oss bli skinnade av kloroformgänget i 20 - 30 år. Bernt såg förmodligen till så att alla i gänget blev medskyldiga. Utan årsmöten var det inte så lätt att upptäcka bedrägerierna. Så kom Pernilla som dom trodde gick att manipulera. Det gick som vi vet inte, och då kom viljan att hämnas. Men bortsett från detta, hur kan ledningen och dess svans tro att det skall gå även i framtiden att vilseföra tusen medlemmar genom att mörka fakta och ideligen upprepa osanningar? Och med känd bristande respekt för medlemmarnas satsade pengar anlita advokat för att besvara enkla frågor. Är det vi fått veta, toppen på ett isberg?

Herle

Alexej
2012-09-17 16:55
#43

Alla i den "nya" styrelsen var redan med på den gamla tiden. Alla visste och alla hjälpte till att ta katterna till stället där de gasades ihjäl. Och i gengäld fick de privata gåvor som bilar, nya fönster och andra renoveringar i medlemmets hemmet osv. Dessutom fick de alla pengar genom ordförandes testament.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Herle
2012-09-24 07:09
#44

Pernillas Fb sida heter Stampakullen i Hyssna. Sen en tid tillbaka finns en sida, anonym, som heter Stampakullen Hyssna. Jag blev nästan omedelbart blockerad och kan inte öppna sidan, men vet från bekanta att det är en ren hatsida mot Pernilla, med spridning av lögner. Föreningen Ddjurens Vänner Göteborg är en skamfläck på svenskt föreningsliv!

Herle

kattassen
2012-09-24 19:47
#45

#44 Den sidan är riktigt obehaglig att läsa på skall du veta. Där drar man sig inte för att skriva vad som helst, lägga ut bilder mm. Ruggigt!Förvånad

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Sabbekatt
2012-09-25 09:23
#46

#45 Jag blev nyfiken och gick in på den fb-sidan och tittade, jag också.

Tycker att det är konstigt att en organisation som DV tillåter en lokakavdelning att driva en sådan fb-sida! Det ger en väldigt oseriös bild av DV överlag, och det tror jag inte att deras riksförbund (eller vad de heter) vill.

Katthemsmatten
2012-09-25 10:05
#47

Sabbe, det verkar som om det inte bekommer riksorganisationen ett dyft. De verkar ju snarare hjälpa till att förstöra för Pernilla som det verkar när jag följt den här tråden. Helt ofattbart att man kan vara så oseriös, men det blir väl så när det främsta syftet för dem som sitter i styrelsen verkar vara personlig makt och att berika sig själv, inte vad som gör nytta för djuren. Skulle önska en rejäl genomgång av deras affärer av t ex riksrevisor eller åklagare, men vet inte riktigt hur man ska formulera det hela för att få igång något sådant. Det luktar 'gravad hund' om hela historien.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
2012-09-25 19:39
#48

#46 Ordförande för Riks-DV Rose-Marie Andersson som samtidigt är ordförande för DV Växjö är med i Göteborgs "expeditionsstyrelse".

Annica Sjöberg är sekreterare i Riksföreningen samtidigt som hon är ordförande i DV Nässjö och väldigt aktiv inom DV Göteborg.

De två kvinnor gör allt för att få bort kritiska medlemmar, trakassera Pernilla och stöda DV Göteborg.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Herle
2012-09-25 19:52
#49

Riksorganosationen, liksom hela göteborgsstyrelsen, revisorer och andra inom maktcirkeln visste att det förekom nassavlivning av katter samt ekonomiska oegentligheter. Pernilla upptäckte detta och slog larm. Därför hatas hon och skall bort med vad medel som helst. På den nämnda sidan föreslås Anticimex för att röka ut henne. Antagligen menat som skämt, men så skriver inte vettiga människor.

Jag anser att hela detta gäng allvarligt skadar föreeningen och föreslog RO att utesluta dem. Fick svaret att jag inte angett giltigt skäl och nämnde några av dem. Det är bara det att jag inte åberopat ett enda av dem. De skäl jag grundade mitt förslag om uteslutning på är överhuvudtaget inte kommenterade i svaret. Att undvika frågan och svara på något helt annat är en vanlig strategi hos RO.

Oavsett hur det går för Pernilla så har inte Göteborgsavdelningen  någon framtid om någon av Kloroformgänget får vara kvar i ledningen.

Herle

Herle
2012-09-27 15:58
#50

Ett exempel på hur Pernillas fiender arbetar. I praktiskt taget alla inlägg där Pernilla nämns sägs också att hon inte fick ansvarsfrihet på årsmötet. Inte en enda gång har någon annan styrelsemedlem nämnts trots att beslutet icke ansvarsfrihet med rösterna 13/27 gällde hela styrelsen. Ansvarsfrågan för Pernilla var inte föremål för debatt eller röstning.

Herle

Katthemsmatten
2012-09-27 17:07
#51

Typiskt enkelt sätt att flytta fokus från kärnfrågan. Väldigt effektivt, dessvärre. De som inte var med kommer att tro på det.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Thaeri
2012-09-27 17:20
#52

#50, ja det kan ju lika gärna tolkas som att hon updagade de oegentlgheter som ledde till att styrelsen inte fick ansvarsfrihet. Vilket jag har en känsla av ligger närmare sanningen…

Herle
2012-10-03 20:11
#53

För mindre än fem år sedan var det såhär i Göteborg:

Vid ett besök i
november 2007 kunde miljöförvaltningen dock konstatera att det förvarades 10
katter i Djurens vänners lokaler, flera av dem i bedrövligt skick. Bland annat
var en katt fastklamrad på väggen, till synes i chocktillstånd och mer urinen
rinnande nedför båda bakbenen och väggen. Inspektörerna anser att det är
djurskyddsmässigt oförsvarbart.

I stort sett är det saamma människor idag som har ansvaret.

Herle

Lena
2012-10-03 23:23
#54

#53 Det är förvånansvärt att myndigheten inte gjorde något åt saken. DV Göteborg borde fått djurförbud samt kännbara straff!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Thaeri
2012-10-04 01:18
#55

Det är också sjukt att Länsstyrelsen jagar Göteborgs Katthjälp, men struntar i DV Obestämd

Annons:
Alexej
2012-10-04 07:02
#56

#55 Precis, det är ofattbart. Styrelsen då är detsamma som nu och visade att de inte har minsta ömdöme eller känsla för utsatta katter. De är fruktansvärd empatilösa mot katter och borde aldrig få hålla på med katthemsverksamhet längre.

Att ge de tillstånd för nya katter är detsamma som att låta en läkare som jobbade med människorexperimenter på ett koncentrationsläger tillstånd att fortsätta efteråt med sin verksamhet.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

kattassen
2012-10-04 07:19
#57

#55 Inte så konstigt LST och DV har ju lite samma inställning. De katter som inte passar in måste dö…

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Herle
2012-10-04 09:16
#58

Jag har besökt lokalen i Göteborg två gånger. Först ett sk. torsdagsmöte där vi förutom ett par obehäsrkade utbrott också fick en del lögner till livs. Men också ett klart medgivande från styrelsen att alla medlemmar i utskick fått felaktigtig information och felaktigt protokoll samt att rättelse inte kommer att ske.

Det är alla dessa felaktigheter,lögner och mörkläggning av fakta jag reagerar så starkt emot. Andra gången var på jubileumsdagens Öppet hus. Katterna som finns i lokalen i Göteborg idag har det bra såvitt jag kan bedömma, dock är miljön inte att jämföra med Stampakullen som förmodligen är bäst i landet.

Den hatsida som finns på Fb är tillräckligt för att förstå att föreningen inte har någon framtid i sin nuvarande form med klart uttalat medlemsförakt och avsteg från vedertagen föreningssed och gott omdöme.

Herle

Herle
2012-10-14 20:29
#59

Nu har jag skapat en Fb-sida där jag ämnar lägga fram Fakta och påpeka fel. Jag gör det för att Riksorganisationen Djurens Vänner samt Ddjurens Vänner Göteborg har spärrat mina möjligheter att på deras hemsidor framföra Fakta.

Namnet på sidan är:  Fakta och fel

Välkomna dit !

Herle

Katthemsmatten
2012-10-15 09:37
#60

Vi har ju yttrandefrihet i Sverige, så det är bra att du berättar om din syn på saken utan att riskera att bli stoppad.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Kattens57
2012-10-15 11:13
#61

På fb sidan "Stampakullen Hyssna" som startats upp av medlemmar av Dv har de verkligen yttrande frihet,fruktansvärd sida,läs deras inlägg och kommentarer,och deras foton som de lägger upp,är inte all denna skit person angrepp,så vet jag inte vad det är,,VAR kommer deras omtanke om djuren in?

Katthemsmatten
2012-10-15 11:17
#62

#61 Din sista fråga är det som gjort att Alexej startade den här tråden. Omtanke om djuren verkar vara det minst intressanta för DV Göteborg. Hade väl trott att vid den tidigare ordförandens död skulle en ny kultur starta, men tydligen har gubb- och berika mig själv kulturen infiltrerat både nya och gamla medlemmar i styrelsen. Det riktig hemska är att de hålls om ryggen av den centrala organisationen som därmed drar smuts över samtliga föreningar som är knutna till Djurens Vänner.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Kattens57
2012-10-15 12:08
#63

Ja,jag fattar då rakt inte varför de är emot att ogentligheter kommer fram? Iställer för de en häxjakt mot den som grävde fram skiten,jag skulle som betalande medlem istället vara tacksam att sånt kommer fram,för det är väl djurens väl och ve som ska vara prio ett.Har anmält sidan,men det händer ingenting,,Rynkar på näsan

Katthemsmatten
2012-10-15 12:12
#64

Utan att veta, men kan det vara så att det här har djupare rötter än vad de vill att det ska komma fram? Kanske sitter ett antal personer i huvudstyrelsen som är rädda för att deras egen inblandning eller brist på agerande ska komma fram? Jag vet inte, tycker bara att deras agerande i längden måste vara kontraproduktivt för föreningen.

Trist att ingenting händer med din anmälan.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
2012-10-20 07:52
#65
Djurens Vänner i Göteborg med Berndt Ekelund i spetsen har gasat ihjäl katter i mer än 30 år. Det finns tidningsartiklar från 70-talet som handlar om massavlivning av katter. I tidningsartiklar från 1983 berättar Ekelund att han gasat katter i mer än 20 år. Att gasa katter är brottsligt i Sverige. Avlivning bör ske av en veterinär, genom injicering med narkosmedel.

Britt Lindström som är riksordförande för Djurens Vänner, har i alla år uttryckt sitt stöd för ordföranden i Djurens Vänner i Göteborg, Berndt Ekelund. Hon har t.o.m sagt (inspelat på band) att hon sätter sin själs salighet på att Berndt Ekelund inte gjort några katter illa. Även för 12 år sedan kommenterade Britt Lindström, i Sydsvenskan, att Berndt Ekelund aldrig gjort något djur illa. Detta trots att han då medgivit att han dödade 500 av de 600 katter som föreningen ”tog hand om”.

Bernd Ekelund har dock i flera decennier, av många människor utpekats som skyldig till brott mot djurskyddslagen och djurplågeri. Bl.a. finns trovärdiga uppgifter om att han inte gett djuren veterinärvård och att de behandlats illa. Berndt Ekelund har inte gjort någon hemlighet av att han har gasar ihjäl katter. Han har berättat detta för olika människor och även blivit inspelad på band när han säger det. Miljönämnden i Göteborg anmälde för 6 år sen Bernd Ekelund för djurplågeri. Utredningen lades ner på grund av att det inte fanns några ögonvittnen till själva ihjälgasningen av katterna.

Djurens Vänner i Göteborgs bedriver ingen omplaceringsverksamhet. Katterna som blir omhändertagna och som inte snabbt hämtas av sin ägare blir avlivade. Tidigare anställda, personer inom Djurens Vänner, samt människor som velat ta hand om en katt eller som letat efter sin bortsprungna katt (som då dödats av Ekelund) har vittnat om detta. Det finns inget register eller någon annan dokumentation som visar var katterna som lämnats in har tagit vägen.

Verksamheten hos Djurens Vänner i Göteborg sköts inte enligt djurskyddslagens regler. Göteborgs Miljöförvaltning har många anmälningar från allmänheten, t.ex. om katter med benbrott som inte fått veterinärvård. Rapporter från veterinärinspektioner som gjorts vid flera tillfällen talar om katter som är i dåligt skick och som är i behov av veterinärvård. Något de, enligt uppgift från närvarande volontärer, inte får. Enligt Berndt Ekelund finns det överhuvudtaget ingen veterinär knuten till verksamheten.

Sedan januari 2005 krävs tillstånd enligt §16 djurskyddslagen om man bedriver verksamhet med djur. Djurens Vänner Göteborg har vägrat att söka sådant tillstånd.

När Ekelund konfronterats med anklagelser om att han dödar katter skyller han ifrån sig. Katterna hos föreningen har ofta blivit sjuka (kattpest) och dött eftersom de sjuka och de friska katterna placeras ihop. Ekelund jämför sig då med Rädda Barnen och andra hjälporganisationer och säger att precis som dessa organisationer inte kan hjälpa att människor dör av svält så kan inte Djurens Vänner ställas till svars för att katterna i deras vård blir sjuka (hos dem), lider och dör (utan veterinärvård).

Hur mycket pengar skänks årligen till Djurens Vänner Göteborg och vad används då pengarna till? Redan 1982 fick man in 560 000 kronor under ett och samma år. Hemlösa katter var även då den största delen av föreningens verksamhet. Nästan alla av de mellan 500-1000 katter som ”togs om hand” dödades.

Ekelund har vid två tillfällen bla. åtalats för djurplågeri. I båda fallen har åtalen lagts ner p.g.a. bristande bevis. Ekelund har själv berättat för folk att han gasar katterna och det är allmänt känt, men ingen har sett honom göra det. Offren är stumma. Det största ansvaret för att Berndt Ekelund kan fortsätta döda tusentals katter har dock riksorganisationen Djurens Vänner. Om man hade uteslutit honom och göteborgsföreningen för 20 år sedan hade tiotusentals katter sluppit dö i hans händer…

Om du inte är övertygad om att det vi skriver här är sanning så kan vi rekommendera dig att begära handlingar rörande Djurens vänner och Bernt Ekelund från kommunen. Garanterad intressant och chockerande läsnig!

Nedan finns en rad länkar till artiklar från bland annat GT/Expressen om Djurens Vänner i Göteborg. Läs t ex. om Smulan, vars matte är säker på att Bernt Ekelund gasade ihjäl hennes katt.

Hittekatter gasas ihjäl av Djurens Vänner
2007-01-22
http://www.gt.se/1.528327

Har anmälts flera gånger
2007-01-22
http://www.gt.se/1.528344
Jag tror min katt gasades
2007-01-23
http://www.gt.se/1.529530

Djurens vänners vd: "Han gör inte illa djuren”
Ett avrättningsställe med små kala rum utan ljus och värme för katterna.
Så beskriver Louise Lindell föreningen efter att ha sökt jobb där.
20079-01-23
http://www.gt.se/1.529535

Jag gasar inte ihjäl katterna
2007-01-24
http://www.gt.se/1.531074

Kritik mot Djurens Vänner
2007-12-12
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.105216-kritik-mot-djurens-vanner

Utdrag ur miljönämndens bilagor
2007-12-12
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.103641-utdrag-ur-miljonamndens-bilagor
Djurens Vänner hade katter otillåtet och i dåligt skick
2008-02-16
http://www.sr.se/goteborg/nyheter/artikel.asp?artikel=1897496
Djurens vänner i blåsväder
2008-11-07
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.96103-djurens-vanner-i-blasvader

Kopierad från en FB-sida

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
2012-10-20 10:34
#66

britt lindström? var det inte rosemarie andersson som e ordförande i rix???

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lena
2012-10-20 11:15
#67

#66 Britt gick ut tiden 2011 och var ordf tom 2010.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

martdat
2012-10-20 11:30
#68

#67 tack, då e jag med :)

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Herle
2012-10-21 16:16
#69

Om en medlem i en förening trackaserar, förhånar, beljuger eller ärekränker en annan medlem behöver det inte betyda att det skadar föreningen. det är en sak mellan parterna att reda upp. Om däremot en eller flera av de förtroendavalda gör samma sak mot en enskild medlem kan det allvarligt skada föreningen. Det är det som hänt5 och händer inom Djurens Vänner Göteborg. Först och främst sker det på deras sida Stampakullen Hyssna, men även på min sida Fakta och fel. Riksor4ganisationens styrelse hävdar att de kan med hjälp av paragraf 15 utesluta enskild medlem i lokalavdelning "som genom olämpligt uppförande har skadat föreningens anseenda". Det är styrelsen som avgör vad som är plämpligt uppförande!

Detta gav mig anledning att i brev till RO föreslå att ett antal namngivna personer samt de som agerar anonymt med hatinlägg  på sin Fb-sida omedelbart utesluts. Att dessa personer med sitt olämpliga uppförande skadar föreningen är så uppenbart att det inte kan bortförklaras.

Trodde jag.

Efter ett par veckor fick jag svar från Rose-Marie Andersson, ordf. i RO, där hon förklarade: "att   öppna en Fb-sida är ingen anledning till uteslutning"

Herle

Annons:
[peter54]
2012-10-21 16:45
#70

Detta är den, utan jämförelse, mest förvirrande tråd jag läst på iFokus, men jag förstår initialförfrågan och jag har försökt att skriva under, dock utan att lyckas.

Antingen accepterar inte systemet mitt sätt att fylla i rutorna, eller så misstolkar jag verifieringskoderna, jag har provat 10 gånger utan att lyckas.

majvi
2012-10-21 16:56
#71

Jag har hämtat detta från djurens vänner Uppsalas hemsida, det är sådant som djurens vänner ska syssla med, dvd hjälpa djur

  • Vi har kontakter med myndigheter, veterinärer och andra djurskyddsorganisationer m fl i frågor som rör djurskydd.
  • Vi försöker påverka myndigheter i beslut som rör djurskydd, framför allt problemet med övergivna/hemlösa katter
  • Vi arbetar för ett realistiskt djurskydd, där man som yttersta åtgärd också tvingas avliva djur.
  • Vi propagerar för kastration och identitetsmärkning av katter, samt att de försäkras.
  • Vi för ett  register över upphittade djur, för att om möjligt kunna återföra dem till dess rätte ägare.
  • Vi agerar direkt vid kännedom om vanvård och djurplågeri.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Alexej
2012-10-21 20:14
#72

DV Uppsala har inget katthem men hjälper till ändå. En av de få DV-färeningar med bättre rykte.

De värsta djurhem är de som skriver att de jobbar för en "realistisk djurskydd" som är detsamma som avlivning av alla oönskade katter.

Många katthem inom Sveriges Djurskydd har det i sina stadgar, sanktionerade och godkända av deras riksförening. Kattmördare!

#70 Namninsamling är nog inte aktuell längre men DV Göteborg finns ännu kvar med en ny styrelse av de gamla styrelsemedlemmar som har berikad sig på katternas pengar och avlivad tusentals katter!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[eskils]
2012-10-21 20:34
#73

#72 Men i #71 står det att DV i Uppsala "arbetar för ett realistiskt djurskydd". Bra att de har gott rykte ändå.

Undrar hur det är med Djurens Vänner i Stockholm, någon som vet vad de har för rykte? På deras hemsida står det att de

"har till ändamål att verka för ett allsidigt, effektivt djurskydd, en human vård av alla djur samt hjälp till de vilda djur som lider svårt av vårt vinterklimat."

majvi
2012-10-21 21:05
#74

Det fanns ett katthem som drevs av DV Uppsala en gång, jag har sett siffror där antalet intagna katter var fler än de som fick hem och det kan man ju tolka som man vill.

Det var på förslag en gång att Djurens vänner och Samvetet skulle driva ett katthem ihop,det kan ha varit i kattrådet det togs upp,Det var en omöjlighet i alla fall.

Jag förmodar att realistiskt djurskydd gäller för alla DV-föreningar så jag ser hellre att de håller på med kastreringskampanjer än katthem.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Kattens57
2012-10-21 21:25
#75

Det går att skriva på namn insamlingen,en del av mina vänner på fb har skrivit påSkrattande

Kattens57
2012-10-21 21:31
#76

,,,Fast vad händer med den,är det på g att gå vidare med den,vem håller i den?Att bara skriva på hjälper ju föga,någon som vet?

Annons:
Alexej
2012-10-22 09:37
#77

Jag kommer inte mer ihåg, står Katthjälp som avsändare. Men det är nog Stampakullen som ligger bakom, avhoppare från DV Göteborg.

#73 Kanske har Uppsala ett lite bättre rykte just för att de inte har ett katthem utan hjälper till i form av kastreringskampanjer, matar fåglar osv.

DV Stockholm hade avtal med en veterinärklinik i Stockholm där ägare fick avliva sina katter gratis som jag kommer ihåg. Också ett sätt att förhindra utkastade katter. Nu hyr de nog några burar på Kattstallet.

Vi får inte bort DV Göteborg men vi kan sprida sanningen så att ingen sedan kan säga: Jag visste inte…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

MSH
2012-10-22 09:37
#78

Men ursäkta en mkt oinvigd i kattvärlden…! -det låter för hemskt, vad kan vi göra mer än skriva under listor? Hur ser det ut i Sthlm, någon som vet? Nära oss där vi bor har de en lokal och i ett av fönstren sitter två hemlösa katter som de vill hitta hem till…. De har i alla fall inte avlivats…….

Herle
2012-11-06 23:03
#79

Jag kan meddela att en person som varit medlem i väldigt många år nu har blivit utesluten. Medlemmen har inte tagit ställning i bråket eller överhuvudtaget yttrat sig över föreningen eller dess förtroendevalda. Ändå motiveras  uteslutningen med "Illojalt uppträdande mot föreningen"

Jag kan också berätta att en person som ansökt om medlemskap blivit vägrad detta utan motivering.

Herle

[peter54]
2012-11-06 23:20
#80

Vän av ordning funderar genast på om inte lokalföreningarna är anslutna till en riksförening eller ett riksförbund med övergripande ansvar för alla medlemmar i lokalföreningarna runt om i landet?

Om inte - varför? Om det finns en sån är det dags att ingripa tycker jag. Ingen styrelse i Sverige ska gå utanför gängse parlamentarisk ordning, det får man inte ens göra i juridisk mening.

Finns det många medlemmar i föreningen kan dessa avsätta hela styrelsen när det är dags för omval vid årsmöte. Medlemmarna kan också vägra styrelsen ansvarsfrihet.

Alexej
2012-11-07 09:57
#81

#80 Djurens Vänner är ansluten till riksföreningen i Malmö och riksföreningens ordförande sitter med i styrelsen i Göteborg. Hon är också ordförande av DV Växjö.

Sekreteraren i riksföreningen sitter också med i Göteborgs styrelse och är också ordförande av DV Nässjö.

Så det är mycket inavel där. De är rädda om sina miljoner, pengar driver folk till att göra vad som helst-mord inklusive.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
2012-11-07 11:03
#82

Fick ett mail med pdf-filen där styrelsen har börjat utesluta alla som har skrivit under ett begäran om ett nytt årsmöte.

Föreningarna Djurens Vänners Riksorganisation har på ett ordinarie styrelsemöte i Nässiö den l4/l0/2012 enhälligt beslutat att med omedelbar verkan utesluta , ur Föreningen Diurens Vänner Göteborg, på grund av illoialt uppträdande mot föreningen. Uteslutningen innebär även att Ni inte äger rätten att söka inträde i någon annan lokalförening som bär namnet Diurens Vänner. som gäller vid uteslutning hänvisas till §15c i Riksorganisationens stadgar.

Bifogat

medsändes utdrag ur stadgarna.

Er, xxxx

Beträffande vad

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[peter54]
2012-11-07 22:12
#83

#82 Det låter ju som rena maffian. Hur har det kunnat bli så här, medlemmar måste väl ha reagerat på toppstyrningen tidigare?

Går det inte att komma åt dem genom myndigheterna då? Eller Riksrevisionen, föreningar ska inte sitta på en massa pengar, de medel som en förening förfogar över ska användas i verksamheten.

Jag funderar också på om alla medlemmar i DV runtom i Sverige känner till detta? I så fall borde en massflykt ske och uppstartning av en parallellorganisation som kan samla medlemmarna för att driva verksamheten som det var tänkt från början.

Annons:
Linnea
2012-11-08 11:17
#84

#82 Detta måste väl kunna polisanmälas eller nåt? Det går väl emot lagarna om hur en föreningstyrelse ska skötas? Begär medlemmarna extra möte ska det bli ett sånt också och detta att dom inte haft årsmöte på flera år! Så får det inte gå till!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[peter54]
2012-11-08 14:32
#85

I citatet i inlägget #82 hänvisar styrelsen till brott mot föreningsstadgarna, men som Linnea säger så kan inga föreningsstadgar medge att man inte har ett antal styrelsemöten oftast 3 eller 4, och ett ordinarie Årsmöte varje år.

Årsmötet är en förenings högsta beslutande organ och de beslut som tas där måste följas. Styrelsen ska vara vald av Årsmötet och i stadgarna stipuleras också hur lång tid varje styrelsepost omfattar.

Det är Årsmötet som beslutar vad styrelsen får göra, inte tvärtom.

Visst skulle man kunna polisnmäla, men då måste man veta vad eller vem man ska polisanmäla och för vad. Jag tror mer på att föreningens medlemmar går samman för att driva igenom kravet på ett Årsmöte där medlemmarna har makten, inte styrelsen.

Herle
2012-11-08 21:47
#86

Det är inte lokalavdelningens styrelse ( i Göteborg expeditionsstyrelse ) som beslutat om uteslutning, det är riksorganisatinens styrelse som utesluter enskild medlem i lokalavdelning. I praaktiken innebär det att tre personer av styrelsens fem kan utesluta enskild medlem i vilken som helst aavdelning i landet.

Min fru har aldrig tagit ställning för eller emot i bråket och inte heller yttrat sig på något sätt under tjugo års medlemskap. Men hon skrev på begäran om extramöte. Detta har tydligen bedömts som ijllojalt uppförande och hon uteslöts utan motivering. Obs. beslutet var RO-styrelsens men brevet med uteslutningen kom Från Göteborgsstyrelsen.

Herle

Herle
2012-11-08 21:54
#87

Kan tillägga att de fyra tidigare uteslutna medlemmarna enligt uppgift är uteslutna på livstid !

Herle

[peter54]
2012-11-08 22:11
#88

#86 Jaha, obehagligt detta tycker jag. Det återstår väl att försöka få till en ny förening och locka över alla medlemmarna dit, så kan DVs styrelse sitta där med sin maktfullkomlighet och inbördes beundran.

Jag är lite nyfiken på hur såna styrelseledamöter har lyckats bli valda från början. En styrelseledamot som gör uppenbara avsteg från föreningens mål och syfte och dessutom bryter mot gängse parlamentarisk ordning, brukar inte få sitta kvar nästa mandatperiod.

Det har i alla fall inte skett i någon enda av alla föreningar jag har varit med i under den senaste 40-årsperioden.

[eskils]
2012-11-08 22:58
#89

Men vad är det här, rena Gestapo! Utesluta människor ur en ideell förening på livstid!? Hur attraktiv blir man då som förening för nya och befintliga medlemmar?

Det vore ju en annan sak om de uteslutna personerna ägnat sig åt grov kriminell verksamhet och blivit dömda för det, t ex djurplågeri - men att bli utesluten för att man begärt ett extra möte… Horribelt! Det verkar som om styrelsen tror att de äger föreningen, som sitt privata företag.

Det här måste ju komma ut i media!

[peter54]
2012-11-08 23:11
#90

Ja, bra idé, sätt Uppdrag Granskning på dem!

Annons:
Alexej
2012-11-09 09:31
#91

DV Göteborg har haft årsmöte i alla år utan medlemmar. De hade en lapp med inbjudan på sitt kontor och tyckte det räcker. Därmed har de vald sig själva år efter år med stora mutor som bilar och husrenoveringar.

Medlemmar brukade vara äldre personer som inte ville vara aktiv. De bara gav pengar och arv så som de gör till Rädda Barnen eller Röda Korset. Röda Korset-chefen kunde också förskingra 7,7 miljoner med hjälp av falska fakturer.
Djurens Vänner är den äldsta djurskyddsföreningen och har därmed många äldre medlemmar och tidigare ett bra rykte. De hjälper många olika djurarter men det är hemlösa katter som blev deras problem. Tror de startade Sveriges första djurhem i Malmö med fd ordförande i riksförening som chef som stolt berättade att de hade 3-veckorsregeln, dvs att de avlivade katter efter 3 veckor för att få plats till nya katter.

FD ordförande i DV Borås slog ihjäl katter med en hammare efter att de levde i värsta missär. Han tog emot katter mot betalning och att folk blev medlem i föreningen, så Borås var en av de medlemsrikaste föreningar av alla DV-föreningar. På inbetalningskorten fanns hans eget privata kontonummer. Han påstodd att han jobbade med olika jourhem som han ville ha anonym så de inte blev störda. Men sanningen är att de hamnade på ordförandes egen gård där de blev slaktade. Alla anmälningar blev nerlagda och mannen försöker fortfarande att få in katter.

http://hittekatter.ifokus.se/discussions/4d7143ecb9cb4622330596c8-kalla-fakta-om-dv-boras

Bilder på hur katterna i Borås hade det:

http://migrated.ifokus.se/uploads/f4d/f4d2ee2ce75a35ec6e79854120807552/boxhult-090920-alt.pdf

DV Göteborg satt och skickade en massa räkningar och tackbrev till sina medlemmar, då var medlemmarna nöjda. Ingen visste att DV Göteborg gasade ihjäl alla katter.

De har blivit anmälda till polisen många gånger och av många olika personer sedan deras bedrägeri blev känd, tror det var januari 2007 med hjälp av Katthjälpen Göteborg.

Länsstyrelsen har varit många gånger på de att söka tillstånd utan framgång. Ja, nu har de tydligen tiullstånd men under alla år vägrade fd ordförande att söka tillstånd.

Kritik mot en förening inom DV ses som illojalitet och ger därmed föreningen rätt att utesluter en person.

Det vi kan göra är att varna folk för DV för det finns fortfarande många som inte vet.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Herle
2012-11-09 15:14
#92

#88

1980 besslöt styrelsen för DV Göteborg att årsmöten hädanefter skall hållas hemliga. Därför utgick inga kallelser. Under 20 år har jag inte fått kallelse. deras advokat förklarade att då det inget står i stadgarna behöver det inte kallas. En post It lapp på väggen i Göteborg räcker gott.

Ett extramöte ordnades 14 jan. 2012  Det tvingades fram ett årsmöte 28 april meed inhyrda vakter som motade ut en del röstberättigade medlemmar. Mötet var kaos.

Jag förstår att Du är intresserad föreningsmänniska. Om Du vill, ta kontakt så ordnar jag kopia på inspelat möte. Jag lovar, Du häpnar!

herle.l@live.se

Herle

Herle
2012-11-09 17:39
#93

Stadgarna för DV Gbg säger att styrelsen skall bestå av sex ledamöter. Trots det föreslog valberedningen, tillsatt av styrelsen, att en expedirionsstyrelse på tre personer skulle väljas, en från Borås, två från Småland. Enligt stadgarna skall årsmötet välja Ordf. sekr. och kassör. Så har inte skett. Det finns nu ingen ordf. vald.

Jurgen Urbas,  han från Borås, förklarar varför ett grovt felaktigt,ojusterat protokoll sändes ut till över 1000 medlemmar: Då det var väldigt mycket " tjat" om att få ta del av årsnötesprotokollet från visst håll och vi ville att alla medlemmar skulle få det samtidigt.

Herle

Herle
2012-11-09 18:57
#94

Texten på bilden ovan blev suddig. Jag ber3, ta bort den.

Såhär står det

Kalle Kalle:

Herbert
Besserwisser, profeten,  mullvaden, hur skall Du hantera att Du
blivit utesluten för illojal verksamhet?
Har Du överhuvudtaget varit aktiv i Djurens Vänners verksamhet
på mer sätt  än att barrikadera Dig bakom en datorskärm. Tycker
synd om den förening eller organisation som Du nu måste
ägna Dig åt. Mannwn som skrev en motion till årsmötet men ej
ville ställa upp och hjälpa till. Skönt att slippa sådana som Du.

Susa Badäng:

Värsta peragrafryttaren.

Marianne Löfberg:

Lätt att bli lurad av det godmodiga
tomteansiktet och tro att det är en aktningsvärd gammal man.
Men han ärlika inpiskat skruvad som Pernolla, Maggan Asplund m.fl.

Kalle Kalle:

Han går väl på hörsägen. Lätt att lura då han hör dåligt.Dessutom så
älskar han att spela in allt i smyg. Lurig man.

Kalle Kalle:

Herbert vet allt givetvis bättre än Tingsrätten som gav följande utslag
i målet där Pernilla stämt Djurens Vänner om årsmötet.
Domen blev
Resultatet blev
Käromålet avvu

Herle

[peter54]
2012-11-10 00:40
#95

#91, #92 Ärligt talat har jag aldrig hört någonting liknande inom föreningslivet, det är ju helt horribelt. Hur kan det ha fått fortgå så länge utan myndighetsinblandning?

Jag vidhåller vad jag redan sagt, ni som har insyn och erfarenhet av den här föreningen och dess korrupta ledamöter - ta kontakt med Uppdrag Granskning.

Alexej
2012-11-10 07:55
#96

Det finns redan förfrågningar till Uppdrag Granskning- både officiellt och genom kontakter men som jag vet har TV´n inte nappat på det.

Ett problem är också att ideella föreningar inte faller under något regelverk, det finns inga lagar hur en förening ska sköta sina stadgar, årsmöten osv. Här har det förekommit bedrägeri, mutor och föreningen har brutit mot djurskyddslagen men tydligen räckte inte ens det för åklagaren.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

polgara
2012-11-10 08:06
#97

Kalla fakta var det ju som granskade djurens vänner i Borås för några år sedan, de kanske kan vara intresserade. Skadar ju inte att kolla upp det iaf

Annons:
Alexej
2012-11-10 08:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

Kanske det var Kalla Fakta som föreningen blev anmält till. Inte så insatt.

Men fick ett mail nu att medlemmarna inte bara fick en uteslutning av riksföreningen, nu har DV Göteborg också skickat uteslutningar till ca 50 medlemmar som skrev under ett begäran om ett nytt årsmöte. Underskriven av Jürgen Urbas, en man med alkoholproblem (han berättade själv i tidningar) som blev ordförande efter Röjland (som slog ihjäl katter med en hammare) i DV Borås. När det bara blev bråk i Borås blev urbas styrelsemedlem i DV Göteborg istället.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[peter54]
2012-11-10 22:13
#99

Visst finns det lagar man kan använda mot föreningar som inte sköter sig som de ska, särskilt när det gäller det juridiska avsvaret runt den ekonomiska biten.

Jag föreställer mig att både Riksrevisionen och Skatteverket har mycket stort intresse av de ekonomiska oegentligheter som nämnts i den här tråden.

Kattens57
2012-11-11 21:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Ä r det inte Dv-s stadgar som gäller,och inte Ro-s? Är dessa uteslutningar verkligen giltiga? Någon kunnig här som kan svara?Obestämd

[eskils]
2012-11-13 19:01
#101

Tittade på DV Göteborgs hemsida http://www.djurensvannergoteborg.se/ och blev nästan mörkrädd. Så mycket hat, så mycket fanatiskt krigande mot en enskild person som vill hjälpa katter. Väldigt obehagligt och osympatiskt.

Den föreningen skulle jag aldrig gå med i om jag bodde i Göteborg.

[eskils]
2012-11-13 19:06
#102

För ett tag sedan kontaktade jag DV Göteborg via deras hemsida och frågade hur det kommer sig att de har så dåligt rykte, det sägs att de behandlar katter illa. Frågade om de har något att dölja eftersom stadgarna inte finns att läsa på hemsidan. Fick detta svar:

Hej
Djurens Vänner är en seriös djurskyddsförening, vi tar emot många herrelösa djur,
vi annonsera efter ägare, gör veterinärbesök och letar sedan nya hem om vi inte hittar
ägaren.

Kom gärna till vår exp på Dr Bex gata 4 i Guldheden, så ska vi visa och berätta mer om hur vi
arbetar. Spårvagn 11 har sin ändhållplats ( Dr Sydows gata 4) utanför. Du är välkommen t ex
söndag 11 nov efter kl 18 om det passar dig.

Om du vill kan jag skicka stadgarna till dig. Vi håller på att göra om dem för de är gamla och
behöver förbättras.

Titta gärna på vår hemsida: www.djurensvannergoteborg.se

Solveig, Djurens Vänner, Göteborg

[peter54]
2012-11-13 20:55
#103

#101 Jag tror att man måsta ha mer kunskap om alla personer och olika turer hit och dit för att förstå något. Jag fattar inte mycket, vare sig av det du säger eller av det jag läste på hemidan i din länk.

#100 Jag tror nog att riksorganisationen/paraplyorganisationens stadgar är de som gäller, men det kan säkert vara olika i olika organisationer.

[eskils]
2012-11-13 21:21
#104

#103 Jag har inte heller mer kunskap om ärendet än vad som stått att läsa här på sajten. Vad jag menar är att DV:s konflikt med Pernilla tar oproportionerligt stor plats på deras hemsida. In i minsta detalj beskriver de t ex hur de ska kräva henne på pengar, vilket ser underligt ut med tanke på att de själva är en stor förening med miljoner på banken. T ex vill de ha betalt för sopkvastar för 151 kronor. Man får intrycket att det viktigaste för denna förening är att vinna över Pernilla. Deras arbete med katterna hamnar liksom i marginalen (högermarginalen). 

Om de vore en seriös förening skulle de väl kunna sträcka ut handen till henne och samarbeta för katternas bästa? Eller göra upp i godo? Eller åtminstone låta arbetet med djuren dominera hemsidan…

Annons:
[peter54]
2012-11-13 23:31
#105

#103 Jag förstår. Är det det där med att hon blev avsatt av styrelsen mot stadgarna som Herle skriver längre upp? Hur kommer det sig att det inte går att polisanmäla bara en sån sak?

Gå emot stadgar får man inte göra och det där med att styrelsen slösar stora pengar på kapitalvaror till varandra måste också gå att polisanmäla. Alla ideella föreningar ska använda sina medel till att föra verksamheten framåt.

Jag förstår heller inte hur det är möjligt för en förening att inte ha den viktigaste punkten av alla i sina stadgar - "fråga om ansvarsfrihet för den avgående styrelsen", brukar den skrivas.

Årsmöte för alla betalande medlemmar i föreningen ska hållas varje år efter avslutat räkenskapsår och revision. Årsmötet är som sagt en förenings högsta beslutande organ. Det är inte tillåtet att utestänga betalande och/eller röstberättigade medlemmar.

En förening kan bestå av så få som 3 medlemmar och då behöver man förstås inte bry sig så mycket, men här finns ju uppenbarligen ganska många medlemmar.

Finns här någon med såpass bra insyn i styrelsen att h*n vet hur de resonerar på de här punkterna och varför?

Alexej
2012-11-14 09:14
#106

DV Göteborg ignorerar allt vad lagar, regler och stadgar heter. De hade det så bra innan pernilla förstörde allting. Mycket pengar gick i deras egna fickor. Tex en kvinna var jourhem (hade några katter i källaren) men fick alla fönster utbytt i huset så att katterna skulle få det bra…Bilar, bensin, reperationer, husköp. De har en annan gård också där katter ska gasas ihjäl och som står på en styrelsemedlems namn.

Pernilla kom in genom att hon var volontär och genom att hon är ekonom fick förtroende att få inblick i deras bokföring. Gården där Pernilla bor nu och driver ett katthem köptes av DV för att driva där. Men de fyfflade med köpet så som med allt annat och gården köptes i Pernillas namn. Det var bara hon som var beredd att flytta dit och tar hand om katterna.

Hon hade mer och mer upptäckt vad föreningen håll på med och tog alla katter, all bokföring och flyttade dit. Flera hundra tusend har hon själv betalad för katthemmet var bara halv färdigt när hon bröt med föreningen. Sedan dess har det haglad polisanmälningar från båda sidor.

Jag har träffad Pernilla, en väldigt trevlig kvinna som verkligen vill det bästa för alla katter och katterna har det väldigt bra där.

DV´s styrelse försöker nu (med stöd av riksföreningen) sabotera allt som Pernilla gör, allt från bajspåsar i brevlådan till värsta smutskastning. Styrelsens IQ är inte så väldigt högt, det är enkla obildade personer som under alla år försöjde sig genom DV´s konto och som inte kan skilja mellan rätt och fel. Att deras fd ordförande gasade ihjäl nästan alla inlämnade katter störde de inte. Inte heller att katterna under deras korta tid där levde i smuts och elände. De är inga djurvänner utan pengarvänner. Deras empatilöshet är skrämmande fast de skyller nu allt på fd ordföranden. Situationen kan jämföras med KZ-vakter som efteråt skyllde allt på systemet och order. Ett personligt ansvar för sina gärningar finns inte med i deras värld.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[peter54]
2012-11-14 18:48
#107

Varför utreder inte polisen? Åtminstone de ekonomiska felaktigheterna måste var intressanta att utreda.

Herle
2012-11-14 20:35
#108

På Fb-sidan Stampakullen Hyssna, och även på andra håll, får jag kontinuerligt beskyllningar för att jag ljuger i mina inlägg på Fakta och fel. Nu senast med hot om polisanmälan. Jag har uppmanat att de skall ange vad som är lögn i det jag skriver. Ingen har hört av sig. Jag försöker vara noga med att alla fakta jag lägger fram skall ha underlag, alla påståenden skall vara bevisbara. Bevis existerar inte för dem. Det är något av "Om kartan inte stämmer överens med verkligheten är det kartan som gäller"

Herle

[peter54]
2012-11-15 00:33
#109

Nu har jag varit in på Facebook och läst lite. Det finns tre olika FB-sidor som heter Stampakullen och med ledning av vad som står i den här tråden, kan jag identifiera två av dem. Den tredje är kryptisk och går inte att få grepp om.

Dock kan jag som helt utomstående, inte avgöra vad som egentligen är rätt och vad som är snett och en vild gissning från min sida är att det just är detta "ord-mot-ordspel" som gör att polisen/myndigheterna inte kommer någonstans med den här frågan.

Hur stor andel av de enligt uppgift dryga 1000 medlemmarna är för respektive emot styrelsen? Varför kan inte kritiska medlemmar bara lämna DV och gå in i DVV istället?

På sidan Stampakulle Hyssna får man intrycket av att Årsmötet hållits i stadga ordning med röstberättigade medlemmar på plats, är det lögn? Fanns det röstberättigade medlemmar på Årsmötet eller inte?

Hur många röstberättigade medlemmar var i så fall med på mötet och hur många var det som vägrades inträde trots behörighet? Hur motiverades inträdesvägran?

Jag får också intrycket av att de riktigt stora ekonomiska oegentligheterna är av ganska gammalt datum, stämmer det, eller finns färska oegentligheter att använda emot styrelsen i exempelvis en rättsprocess?

Finns det oantastliga bevisdokument, eller är det odokumenterade personliga insikter som utgör bevisen, dvs just ord mot ord?

Den här tråden heter "Hjälp till att stoppa DV i Göteborg" och verkar enbart avse en namninsamling. Vad hände med den och hur ser idéerna ut nu för att stoppa det hela?

Herle
2012-11-16 17:33
#110

#109

Jag vill försöka skriva en sammanfattning, men det tar lite tid. Återkommer.

Herle

Alexej
2012-11-16 20:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#111

Idioterna skyr inga medel. Annons i marks tidning där Pernilla har sitt katthem.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
kattassen
2012-11-16 20:48
#112

#111 Vad står det i annonsen?  Bilden är för liten för att seObestämd

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Alexej
2012-11-16 21:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#113

Nästa försök:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

polgara
2012-11-16 21:55
#114

Får känslan av att DV´s styrelse bara vill utesluta alla medlemmar som har en annan åsikt än de själva, ha föreninge för sig själva o styra den på "sitt" sätt

Linnea
2012-11-17 08:48
#115

De köpte väl gården i hennes namn? Då kan dom ju inte påstå att gården är deras. Undrar om det verkligen är lämnat till tingsrätten?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Herle
2012-11-17 09:32
#118

Djurens
Vänner Göteborg, Här kallat DV

Riksorganisationen
Djurens Vänner, här kallat RO

Start                   DV1952; RO 1957

Stadgar              DV har stadgar som är mycket
bristfälliga. Där finns inget nämnt vad
gäller kallelse till årsmöte. de första åren kallades alla medlemmar som
brukligt är i föreningar. C:a 1980 fattades beslut att årsmöte skulle hållas
hemliga. därefter kallades inte medlemmarnapå annat sätt än att en lapp med
dato för mötet fästes på en vägg på expeditionen i i Guldheden Göteborg,
Följden blev att endast ett litet antal "handplockade" personer kom
så att styrelsen kunde få ansvarsfrihet. Uppgiften härom har lämnats av en före
detta styrelseledamot. På extramöte 14 jan 12 hävdade styrelsens juridiska
ombud att då det inget nämns i stadgarna kan styrelsen kalla hur de vill.

Stadgeändring skall ske enligt § som säger att beslut skall  tas
på två möten varav ett  skall vara
ordinarie årsmöte, samt att 2/3 av föreningens medlemmar därom är ense.

I praktiken
betyder det i nin tolkning att med nuvarande medlemsstock
måste minst 600 röstber3ättigade medlemmar vara 
närvarande på två möten, en omöjlighet med medlemmarna spridda över hela landet.

Medlem kan
uteslutas genom årsmötesbeslut, på förslag av styrelsen. Den uteslutne har rätt att överklaga och nästa årsmöte avgör slutgiltigt. Enligt min mening är detta en bra paragraf. RO´s stadgar § 15 om uteslutning har annan utformning. Första delen, a) och b) gäller uteslutning av lokalavdelning, det går jag förbi här.
Sedan står det:

Utesluning i övriga fall.

Uteslutning kan ske ytöver vad som sägs i moment a) och b) ske då enskild medlem i lokalföreningen:

c)_genom olämpligt uppträdande ha skadat Djurens Vänners anseende och verksamhet.

d) uppsåtligen Brutit mot Djurens Vänners stadgar eller vägrar respektera föreskrifter som hastöd i stadgarna eller Riksorganisationens årsmötesbeslut.

Uteslutning
enligt ovan beslutas av Riksorganisationens    sstyrelse.

Denna paragraf
ändrades 2009, enligt Rose-Marie Andersson, ordf. i RO, för att göra det
möjligt att utesluta DV´s ordf. Bernt Ekelund, då han misstänktes för
oegentligheter Han anklagades för att ha gasat ihjäl tusentals katter med
kloroform, viket han har erkänt, men polisen ansåg ändå att det inte var
bevisat och lade ned ärendet. Han har själv bedömt att han dödat 95 % av de katter som omhändertagits för omplacering Bernt dog strax efter nyår 2011, och
då hade ännu ingen uteslutning verkställts, tvärtom hade RO-ordf. Britt
Lindström vid intervju "satt sin själs salighet i pant på att Bernt
E.aldrig skadat någon katt. I polisförhör sade Solveig Gavik, djuransvarig, på
frågan om hon visste något om gasning av katter: "Jag ville inte veta,
därfö frågade jag inte". Gasning av katter lär ha pågått i mång  år. En faktura från 2006 har hittats  som gäller inköp av 25 liter kloroform för
11800 kronor. Rester och tomflaskor fanns kvar 2011

Herle

Annons:
[peter54]
2012-11-17 10:41
#119

#118 Tack för den informationen. Allt detta låter helt horribelt och jag har mycket svårt att förstå hur det är möjligt att sånt här kan fortgå under så många år utan att myndigheter reagerat.

En tanke; skulle inte någon av er med kunskap om verksamheten i Gbg vilja bemöta den där blänkaren i #113 om lägga till ett utdrag av detta som står i  #118?

För att en sådan bemötande text ska bli intressant för läsarna, tror jag dock att texten måste hållas så aktuell som möjligt, alltså att man inte hänger upp texten så mycket vid sånt som hände för mycket länge sedan.

Jag tycker att två av de gamla uppgifterna är av stor vikt, dels det där beslutet om hemliga Årsmöten och dels uppgiften om alla ihjälgasade katter. Det är sånt som folk kommer att studsa till av och reagera. Utöver dessa två "historiska" punkter tror jag att bemötandet ska innehålla vad som sker nu av oegentligheter.

Herle
2012-11-17 12:47
#120

Mera om DV

För att förstå nutid kan man ha hjälp av att tita backspegeln

Lite intressant om gården i Horred.

DV besslöt köpa en gård för att där ha en del av
verksamheten. Det är endast ett fåtal protokoll jag kan läsa, de flesta är
sekretessbelagda, därför har jag inte heller kunnat läsa om detta beslut. Jag
får hålla mig till vad som skrivits i ärendet.

Det sägs att gården Aplared 1:3, ( I verkligheten heter den
Aplagården 1:3 ) köptes för föreningens pengar. Det stämmer inte. Gården köptes
privat för 425,000 kronor av en styrelseledamot, Ingemar Abrahaamsson. Kanske
var det en annan post, ev.revisor. För pengar han lånat av DV. Detta bekräftas
av bokföringen. Där framgår också att lånet under alla år varit räntefritt. Ett
skuldebrev lär finnas men vad jag  vet
ingen säkerhet I vad mån DV har haft verksamhet på gården är oviss men envisa
rykten säger  gasning av katter skedde
där. Resterna av kloroform fanns där. Att DV haft någon fördel av fastigheten
är troligt då föreningen bekostat elinstallation och reparationer till ganska
stora summor trots att lagfarten stod på Ingemar A.

Gården Aplagården i Horred är nu till salu. Mäklare är
Länsförsäkringars Fastighetsförmedling som fått i uppdrag av Djurens Vänner
Göteborg att sälja Ingemar Abrahaamssons fastighet ! Jag ringde mäklaren för
att få tiden för den utlysta  öppna
visningen. Det fick jag, men efter en stund ringde de och meddelade att
visningen var inställd. Jag fick misstanken att jag var ovälkommen och åkte ditändå. Där var visning på gång med 12 – 15 bilar på plats.

Den 19 sept. 2011 beslöt styrelsen att Ingemar Abrahamsson
skulle ombesörja att lagfarten  överförs
på DV snarast. Alltså för mer än ett år sedan. Beslutet har inte verkställts.

Två hyresgäster bor hyresfritt på gården. DV har beslutat
att de skall få bo hyresfritt på Ingemar Abrahaamssons gård mot att de betalarsin egen elräkning.

Inte lätt att hänga med i svängarna här!

Herle

kattassen
2012-11-17 18:15
#121

#119 Tja det där med gasning av katter har ju varit känt länge för oss Göteborgare. Den här artikeln i Expressen/GT vart publicerad redan 2007. Dock bör man notera inlägget av DV Borås… Den gubben var ju inte bättre om man säger så…

http://www.expressen.se/gt/hittekatter-gasas-ihjal-av-djurens-vanner/

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Herle
2012-11-19 20:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

Tillmälen jag fått från personer som står DV Göteborgs ledning nära.

Hoppas  texten går att läsa.

Herle

Herle
2012-11-19 20:53
#123

Här är en del tillmälen jag fått på Stampakullen Hyssna. Det är personer som står ledningen nära, någon t.o.m. förtroendevald, som skriver så kränkande till mig som varit medlem i tjugo år !

Avskrift:

Sign. Kalle Kalle:

Herbert

Besserwissern, profeten, mullvaden, hur skall Du hantera att Du blivit utesluten för illojal verksamhet? Har Du överhuvudtaget varit aktiv i Djurens Vänners verksamhet på mer sätt än att barrikadera  Dig bakom en dataskärm. Tycker synd om den föreningen eller organisationen som Du nu måste ägna Dig åt. Mannen som skrev en motion till årsmötet men ej ville ställa upp och hjälpa till. Skönt att slippa sådana som Du.

Kommentar, sign. Susa Badäng:

Värsta paragrafryttaren-

sign. Marianne Löfberg:

Lätt att bli lurad av det godmodiga tomteutseendet och tro att det är en aktningsvärd gammal man. Men han är lika skruvad som Pernolla, Maggan m.fl.

Sign. Kalle Kalle:

Herbert vet allt givetvis bättre än Tingsrätten  som gav följande utslag i målet där Pernilla stämt Djurens Vänner om årsmötet. Domen blev: Käromålet avvisas. Säger bara en sak Herbert, Herbert skärp Dig och sluta sprida lögner.

Sign. Kalle Kalle:

Eftersom Profeten ofta talar i nattmössan, får han en här. (Bild på en nattmössa)

Sign. Kalle Kalle:

"Profeten Herbert igen" Du skriver och skriver och skriver osanningar. Borde kanske be olika att ta en "skärmdump" på dina olika inlägg och göra polisanmälningar. Till Fakta; Du skrev en motion om stadgeändringr till årsmötet. Förnäkas ju inte av Dig. Står i protokollet som finns tillgängligt. det beviljades och till nästa årsmöte skall det läggas fram ett förslag. Konsekvensen av en bifallen motion , läs föreningsteknik.Fick höra att Du vägrade ställa upp och vara med och skriva nya stadgar för föreningen.

Jag har flera gånger bett att vederbörande talar om vad jag sagt som är osant. Ännu har ingen nappat på det. Motionen jag skrev om stadgeändring ttogs inte upp till beslut. Ljudinspelning bekräftar detta.

Herbert Leandersson

PS: Vill någon ta bort tidigare suddiga inlägget, tack

Herle

polgara
2012-12-09 08:27
#124

I gårdagens Boråstidning fanns det att läsa om DV Gbg o striderna med Pernilla o stampakullen, nu är det iaf utredning på gång

[peter54]
2012-12-09 12:28
#125

#124 Så bra, hoppas det dyker upp någon kommentarsmöjlighet någonstans i sammanhanget så att alla som vill kan vara med och säga sitt.

Annons:
Alexej
2012-12-09 14:05
#126

Revisorn kritiserade styrelsen att de hade tagit ut 82 000 kronor för privatbruk. Samma styrelse sitter kvar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Herle
2013-03-07 10:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#127

Kopierat från Stampakullen Hyssna. En sida som står DV Göteborg och RO  nära.

Herle

kattassen
2013-03-07 10:38
#128

#127 Hur gamla är dessa tramsebyxor? 3 år??

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[peter54]
2013-03-07 10:42
#129

Jag tycker fortfarande att detta är oerhört förvirrande. Jag kan inte avgöra genom det som postas här och det som länkas vilka som är "the bad guys" och vilka som är "the good guys".

Jag kan inte hålla isär alla namn/alias som nämns och jag förstår inte vad och vilka sarkasmerna handlar om.

Jag begriper heller inte varför det inte leder någonstans juridiskt om det finns så mycket oegentligheter, hur är det möjligt?

Katthemsmatten
2013-03-07 11:46
#130

#129 Vi som hänger mycket här på Hittekatter förstår vem som avses i det fullständigt urlöjliga inlägget som citeras i #127.

Det finns gott om information om vad som försegått inom DV Göteborg. Den tidigare ordföranden har t o m stolt intervjuats i press, men eftersom det är så många som skulle bli åtalade för en hel mängd brott så håller de varandra hårt om ryggen. Djurärenden står inte högt i kurs hos rättsväsendet så den energi som skulle önskas och behövas för att klara ut ärendet läggs inte ned för att göra jobbet. Dessutom gör riksorganisationen vad den kan för att hjälpa till att dölja den smutsiga byken eftersom det skulle spilla över på dem och alla övriga DV föreningar om den här bomben briserade.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
2013-03-07 15:04
#131

Kloroformgänget kallas den dåvarande styrelsen för att deras ordförande har avlivad tusentals katter med kloroform i en hemmabyggd gasbur. Styrelsen levde bra på föreningens pengar så som att ett medlem fick nya fönster betalt för hela huset när hon skulle ha några jourkatter i källaren.

Samma styrelsen finns kvar idag.

Herbert är en äldre man som har varit medlem i DV Göteborg i många år utan att fatta vad styrelsen håller på med. Nu är han aktiv och vill sprida deras bedrägerier. Styrelsen (som borde vara vuxna människor) svarar honom som i inlägget #127.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Herle
2013-03-10 11:30
#132

Inlägget där jag liknas vid en apa är från 2012. Tyvärr har jag inte antecknat dato. Jag startade en Fb -sida, "Fakta och fel" där jag lägger ut de fakta och de felaaktigheter jag kan leda i bevis. För det blir jag beskylld för att ljuga. Jag har bett om bevis på det jag skrivit som inte är sant. Inte en enda gång har lögn kunnat påvisas, ändå fortsätter beskyllningarna.

Motpartens Fb-sida "Stampakullen Hyssna" är en sida som dagligen har inlägg och kommentarer som är bevisbart lögner och, mycket vanligt, grovt kränkande. De flesta inläggen där är under alias, men kommentarer är ibland från nuvarande eller tidigare förtroendevalda inom DV. Så har till exempel Ingemar Abrahamsson, bulvan vid ett gårdsköp, och ledamot på olika platser under en lång följd av år, uppmanat till forskning i mitt och mina anhörigas liv, om där finns domar för förseelser, kanske har jag sänt djur till slakt någon gång eller annat klandervärt. Ett annaat tillmäle jag fick från den ledamot som är ansvarig för djuren var att jag är en gubbdjävul med tomteutseende!

Detta är människor som tror de skall få fortsatt förtroende att leda föreningen som tidigare. Blir det så är det en katastrof för Djurens Vänner föreningarna i allmänhet och Göteborgsföreningen i synnerhet.

Herbert Leandersson, medlem sedan tjugo år, nu utesluten vilket dock är ogiltigt (Enligt advokat)

Herle

Annons:
Katthemsmatten
2013-03-10 16:17
#133

#132 Fantastiskt att det finns någon som orkar och vågar slåss mot lögnhalsarna i den föreningen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[peter54]
2013-03-10 21:09
#134

#133 Ja det håller jag med om. Synd bara att det inte verkar finnas en framkomlig väg att få stopp på eländet.

Kan man inte lämna den här tråden till åklagare?

Alexej
2013-03-10 21:29
#135

Finns hur många anmälningar som helst från båda sidorna. Inte mycket som hände.

DV Göteborg försöker att fixa upp sitt ryckte iaf utåt. Öppet hus, bilder på förmedlade katter osv. Men det är ändå samma folk som utan problem skicka fd ordförande oftast tillsammans med I. A. för att avliva katter. Hörde att det hände mest på fredagkvällar för att tömma lokalen. De åkte till deras fastighet utanför Göteborg där fd ordförande avlivade katterna i en hembyggt bur och med hjälp av kloroform. Han själv berättade stolt till tidningan att han har avlivad tusentals katter. Styrelsen var mest upptagen med att skicka tackbrev till rika medlammar tillsammans med nya inbetalningskort. Läste nångång hur mycket de hade fått genom testamenter. Med det hade de kunnat kastrera alla Göteborgs hemlösa katter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[peter54]
2013-03-10 22:49
#136

Kanske skicka in en "agent" med dold kamera?

Alexej
2013-03-11 09:51
#137

Det var ju så Pernilla gjorde. Började som volontär, kom in i styrelsen och gjorde en kupp och tog bl a alla deras skriftväxel och dokumenter. Mycket av det blev underlag för polisanmälningar men nu skyller alla på fd ordförande och han är död. Han dog i cancer som kan har blivit utlöst genomm att själv har andas in för mycket kloroform…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Herle
2013-05-06 09:47
#138

DV Göteborg hade årsmöte 28 april. Alla medlemmar hade inte fått kallelse till mötet. De "uteslutna" avkrävdes dubbel årsavgift för att få närvara. Enligt verksamhetsberättelsen hade medlemsantalet ökat från 955 till 1113, alltså 17 %. Medlemsavgifterna hade minskat med 3 535 kronor! Expeditionsstyrelsen hade under året skänkt bort fordon för, enligt min bedömning, ca 20 000 kronor. De beviljades ansvarsfrihet. Barn under tio är deltog i röstningarna.

Herle

Katthemsmatten
2013-05-06 16:16
#139

#138 Låter som en riktigt seriös förening - NOT!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
[eskils]
2013-05-06 18:26
#140

#138 Hårresande! Kan du inte skicka de här upplysningarna till någon lokal tidning? Det måste ju komma till allmänhetens kännedom, så presumptiva bidragsgivare och medlemmar kan hitta en seriös förening att stödja istället.

Lena
2013-05-06 19:36
#141

Den där förningen har förekommit mycket i massmedia genom åren. I mindre smickrande ordalag om man så säger…. Det borde med andra ord inte vara någon hemlighet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Herle
2013-05-06 20:01
#142

Det jag skrev i inlägget # 138 är bara förnamnet. Tidningarna vill inte röra i det, folk i allmänhet tror inte att det är sså illa som det faktiskt är. Jag tar ett exempel till, bland många. År 2001 lånade en ledamot 420 000 kr för som det sades, köpa en gård till djurens Vänner. Lånet löpte amorteringsfritt i 30 år. Ränta skulle betalas med 4,7 %= 19 975 / år. Räntan har såvitt jag vet aldrig betalats. Ingen revisor har anmärkt på detta. En volontär bad om ett lån på 10 000 då hennes bil gått sönder, hon fick 10 000 i gåva.

För bara en stund sen öppnades en namninsamling för stöd till Pernilla, hon som uppdagade det hela. Jag har skrivit på, självklart!

http://www.skrivunder.com/stod

Herle

Katthemsmatten
2013-05-07 14:30
#143

Nu har jag också skrivit under.

Medarbetare Hittekatter iFokus

herrynel
2013-05-07 14:44
#144

Jag också (fast det inte syns på internet).

Mystroll
2013-05-08 16:10
#145

Klickade mig in på fb-sidan som länkades här. Alltså det är ju hemskt sakerna dom skriver där. Fick verkligen sektkänsla =(

zorro2
2013-05-09 10:33
#146

varför går inte alla medlemmar ur…alltså från DV i göteborg. För det verkar inte hjälpe med annat.

Annons:
Alexej
2013-05-09 10:56
#147

#146 För att så många är nöjda med DV. Många vill inte ha bråk, många vill blunda för sanningen. Sedan finns det ju också en del som tycker likadant att hemlösa katter ska avlivas för att monska antalet hemlösa katter. En död katt lider inte…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Skyggisen]
2013-05-09 11:54
#148

Läste att barn var med på Årsmötet,de hade t om röstkort och röstade?Frågan är hur mycket de är insatta och hur de tänkte när de röstade?Tror givetvis att de var påverkade av den "sidan"som på något konstigt vis alltid vinner och får  sitta kvar,men är detta giltigt? Att barn kan vara medlemmar är ju en sak,men att få rösta?

[eskils]
2013-05-09 12:05
#149

#138, 141 m fl Tycker ändå att någon borde tipsa massmedia om dessa saker! Det finns säkert många människor som då skulle fatta vad det är för förening, som skulle sluta blunda för sanningen, och sluta stödja Djurens s.k. Vänner i Göteborg. 

Inte ska man väl ge upp när man sitter med trumfkort på hand??

[Skyggisen]
2013-05-09 14:16
#150

Finns en Fb sida som heter Vi som INTE litar på Djurens vänner Göteborg,såg att tv Gbg lagt in ett inlägg där,de ville ha kontakt,kanske kan bli något :P

Herle
2013-05-11 14:41
#151

Djurverksamhet vad det gäller hälsovård och placering i nya hem har av allt att döma varit ytterst begränsad hos DV Gbg. När jag läser dokument från tidigare år handlar det bara i undantagsfall om djur. Ett styrelsebeslut på att pröva  ett nytt torrfoder. En rapport att Miljönämnden begränsar föreningens omplacering av katter till tre ( 3 ) stycken per år. En diskussion om avlivning med narkosmedel. På det mötet deltog Solveig  Gavik! Det är allt jag sett om katter i styrelse- och årsmötesprotokoll. Annars handlar det nästan uteslutande om pengar, aktier, fonder och fastigheter på styrelsemötena, på årsmöten nämns inte större kapitalärenden överhuvudtaget.  Inte ett enda årsmötesprotokoll  har närvarolista, inte ens en antydan om hur många medlemmar som deltog. Undantaget var mötet jag skrivit om tidigare där det fanns två medlemmar utom styrelsen närvarande. Det anmärkningsvärda är att en förening som har som mål att ta hand om djur, samlar flera miljoner på hög och samtidigt drar ned på  omplaceringen av djur och vägrar söka tillstånd samt nekar medlemmarna all insyn. Naturligtvis finns en bakomliggande orsak. Pernilla har upptäckt den.

Herle

Herle
2013-08-22 09:43
#152

Lägesrapport Djurens Vänner Göteborg. Pernilla Nilsson har tvingats bort från föreningens gård i Hyssna, där hon tog väl hand om ca 20 katter i det nybyggda, mycket fina kattstallet. Sedan 1 mars står stallet helt tomt. Ingen sköter om gården, förfallet börjar synas. Gården skall säljas och likviden överlämnas till Riksorganisationen som skall ha sista ordet vad pengarna skall användas till. Medlemmarnas inflytande har minskat drastiskt.

Herle

Katthemsmatten
2013-08-22 10:01
#153

#152 Fy för den lede! Har du någon information om vad som hände med de katter som bodde där, eller hann Pernilla adoptera ut dem innan mördargänget kom in?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Lena
2013-08-22 23:00
#154

#152 Låter ju inget vidare värst om man så säger. Ledsam historia! Och som #153 undrar även jag hur det gick för de 20 katterna?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

carlas
2013-08-22 23:46
#155

[Skrev just ett inlägg men det försvann - försöker igen.]

#152 Så fasansfullt. Sker allt detta i tysthet 😮

Alexej
2013-08-23 07:03
#156

Alla katter blev räddade och förmedlade. Nu är det storbråk om pengar som Pernilla har lagt ut under tiden när hon skötte katthemmet själv. Stora pengar också som pernilla betalade olika firmor som byggde om gården och katthemmet när DV stoppade pengarna. Advokaterna blir rika…Vad som är skandal är att Rosmarie som är ordförande i riksföreningen och ordförande för DV Växjö är med i styrelsen i DV Göteborg och att de bestämde att ev försäjlningspengar ska gå till riksorganisationen. Pengar som medlemmar i Göteborg har gett för att starta ett katthem i Göteborg.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

carlas
2013-08-24 02:13
#157

#156 Igen. Är allt i tysthet hemlighet? Skandal ja. Men finns uppgifter om detta endast här, inga media, inget officiellt. Det låter helt sjukt.

Alexej
2013-08-24 08:47
carlas
2013-08-25 00:38
#159

#158 Tack för infon!

Herle
2013-08-25 09:38
#160

På årsmötet redovisades en kostnad av revisionen för år 2011 + översiktlig rapport av tio år dessförinnan. Kronor 421 000. För ett par dagar sedan talade jag med en person, väl insatt i revisionsarbete. Han sade att normal kostnad borde varit ca 20 000 kr. Expeditionsstyrelsen hade tidigare sagt att revisionen kostat 500 000 kr. Och på Fb-sidan Stampakullen Hyssna flödar lögner och kränkningar fritt som vanligt.

Herle

Annons:
[Skyggisen]
2013-08-27 20:08
#161

Här en Fb sida till,där kan man även läsa hur RO svarar (eller svarar och svarar ?) https://www.facebook.com/FaktaOchFel?hc_location=timeline

Herle
2013-10-05 18:43
#162

Ingemar Abrahamsson är en man som varit förtroendevald på olika poster under många många år inom Djurens Vänner Göteborg. I tolv år var han lagfaren ägare till en jordbruksfasighet i Horred där föreningen bekostade reparationer och underhåll för stora belopp. Han köpte gården medhjälp av ett lån från Djurens vänner på hela köpesumman, 425 000. I beslutet står att lånet skall löpa med 4,7 % ränta. Såvitt jag kan se har ränta aldrig erlagts. Han är flitig skribent på Fb där han hånar och kränker medlemmar. Jag har skrivit en hel del fakta om Djurens Vänner och därmed ådragit mig hans vrede. Ett exempel på hans seriösa inlägg:

2013 08 21

"Herbert? Kan ingen hjälpa gubben och stänga kistlocket en gång för alltid!"

Herle

Alexej
2013-10-06 08:44
#163

Djurens Vänner i Göteborg är en enda stor skam för Sverige och för andra Djurens Vänner-föreningar. Tyvärr sitter några nötter i deras riksförening som tycker att DV Göteborg är seriös och inlägg som under #162 helt normala. DV Göteborg sitter på flera miljoner och kan därmed fortsätta med sin kriminella verksamhet där förskingring av gåvor är på dagsordningen. Pengar som skulle gå till utsatta djur hamnar i styrelsens egna fickor. Det är en grupp som på väldigt låg nivå sprider sina elakheter framförallt på flera Facebookgrupper.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2013-10-06 11:12
#164

Säga vad man vill men DV Göteborg har mycket att jobba med för att få till en bättre bild av sin förening. Det ni skriver här får mig att tänka på en artikel som jag skrivit för ett tag sedan. 

Läs artikeln här

Citerar från artikeln: "Eländet för de hemlösa katterna i Sverige är så stort, så stort. Det kan liknas vid en bottenlös avgrund. För att komma tillrätta med problemen behöver alla goda krafter hjälpas åt över alla gränser. Dessvärre förekommer det en hel del strider bland många som är aktiva inom hittekattsvärlden. Mycket energi går till spillo i meningslösa konflikter och ändlöst gnabb. De stora förlorarna är alltid katterna som går kvar där ute…."

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Backarödbo
2013-10-06 19:36
#165

Jag tycker inte att konflikten är meningslös då DV i Gbg verkligen inte har något existensberättigande. Det har inte blivit ett dugg bättre. I skrivande stund så kämpar Göteborgs Katthjälp med en mindre koloni med katter i ett område där DV enbart hämtar kattungarna som föds hemlösa men skiter i de vuxna katterna. Så sent som för några veckor sen har de hämtat en kul ungar därifrån …

Alexej
2013-10-06 20:13
#166

Djurens vänner visar om och om igen att de inte är kattvänner utan katt-o-vänner. Att folk inte fattar och bojkoterar denna hemska förening som bara är ute efter pengar som de kan stoppa i sina egna plånböcker. Genomkriminella!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Skyggisen]
2013-10-06 21:01
#167

#165 Vad finns för bevis att DVGbg är de som plockar endast kattungar?Kan man verkligen inte sätta dit dom för detta?Dom har kommit undan alldeles för länge med sina "djurräddar insatser",jag menar att medvetet skilja på kattungar från mamman,och dessutom lämna dom åt sitt öde,måste väl ändå vara olagligt?Här måste man väl kunna anmäla dom,,eller??

Annons:
Lena
2013-10-06 23:22
#168

#167 Om så sker ägnar sig föreningen åt olaglig verksamhet.

#165 Tänker närmast på de bråk som iscensätts av nämnda förening. Den bild man som utomstående får är ett det läggs betydligt mera tid på intriger och skitprat än reellt arbete för katters bästa. Förstår liksom inte vitsen? Det jag hade önskat mig vore att alla föreningar kunde förena sig i en gemensam målsättning med katternas behov för handen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2013-10-07 08:18
#169

#168 Här är det tyvärr en förening som bara är med för pengarnas skull. Som inte drar sig att avliva helt tama inlämnade katter. De har levt bra på föreningens pengar redan under Ekelunds tid som tillsammans och med styrelsens godkännande avlivade tusentals katter. Samma personer finns kvar idag i styrelsen. Som dessutom har upptäckt internet och sprider sina IQ-befriade inlägg på Facebook.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Skyggisen]
2013-10-07 19:37
#170

Namn listan ovan,är den inlämnad till någon myndighet,eller vad har hänt/händer med den?

Alexej
2013-10-08 08:28
#171

Jag vet inte.

Namninsamlingen startade i samband med att DV Göteborg skulle ha årsmöte och många ville stöda Pernilla som skulle kastas ut från Stampakullen. Ett årsmöte där kritiska medlemmar blev uteslutna och inte fick vara med.

Men det viktigaste är att sanningen om DV Göteborg inte ska tystas mer och att så många som möjligt ska varnas för den här föreningen. Tyvärr har det visad sig att vi inte kunde stoppa föreningen-det finns för mycket pengar bakom och folk från DV´s riksförening som hellre blunda än att stoppa en av deras anslutna föreningar.

För vi ska inte glömma att det var Britt  (fd ordförande i riksförening) och ordförande i DV Malmö som avlivade katter efter 3 veckor!! för att göra plats till nya katter. Och det  var fd ordförande från DV Göteborg om avlivade tusentals katter med hemmabyggda gasburar som också satt i riksföreningen. Och det var inte riksföreningen som stoppade DV Borås där ordföranden slog ihjäl katter med en hammare.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Skyggisen]
2013-10-08 17:43
#172

Men herre jävlar,,om man nu med vittnes uppgifter kan styrka att Dv Gbg enbart plockar in kattungar,och lämnar mammorna kvar,går detta verkligen inte att anmäla till Lst då?För vad man hört så har ju Dv Gbg misskött katter på Guldheden,så Lst varit där ett antal ggr? De borde kanske få veta vad de sysslar med?Och de har väl ganska nyligen fått djurtillstånd,kanske dags att dra tillbaka det? Går det inte anmäla dom,eller varför tvekar man? De har ju kommit undan längen nog kan man tycka,,,

Upp till toppen
Annons: