Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 4291 ggr
Gunlog
11/8/11, 4:17 PM

VARNING FÖR POLISEN!!!

När jag ringde angående "min" upphittade katt, och åter igen skulle kolla om hon var saknad, fick jag ett kort nej till svar. Denna kvinna i luren skrev en anmälan om upphittad katt UTAN att först ta reda på vad som har hänt osv. Hon skrev en anmälan, frågade mig var katten fanns, vilket jag då uppgav eftersom kanske ev. ägare ringer till polisen och polisen i sin tur ringer till den som nu tar hand om katten. DÄREFTER meddelade hon att djurambulansen skulle komma och hämta katten under dagen. Jag blev såååååå ställd och chockad så jag satt som ett litet barn i en hörna. Jag hade ingen försvarsreflex alls mer än att jag sa att jag tyckte det verkade konstigt med djurambulansen eftersom jag tillhörde "hittekatts"-världen. Jag sa också att varken jag eller mina väninnor som är involverade i detta visste något om det. Då får jag till svar att om vi nu är såååå involverade så borde vi veta mer om detta. Hon "ville vara snäll" och sa till mig att hon inte skulle involvera djurambulansen ännu, men att vi skulle se om katten var chipmärkt plus att vi skulle försöka hitta ägaren till katten inom denna veckan, och därefter skulle hon kontakta mig igen och i så fall skulle djurambulansen hämta katten.

Jag skakade av ilska. Jag var i chock. När jag tänkte på det så blev jag mer och mer förbannad och ringde upp polisen igen. Då hamnade jag hos en mycket trevlig tjej. Jag ville ha en utskrift hemskickad till mig på anmälan. Då sa hon att det inte fanns någon anmälan gjord i mitt namn! Kärringen som jag pratade med först har alltså satt akuthemmet som både upphittare och anmälare! Jag blev ännu mer förbannad och började skrika i telefonen mot henne. Då förstod hon hur illa behandlad jag hade blivit vid första telefonsamtalet. Hon förklarade då så här:

När man hittar en katt och anmäler den som hittad till polisen, är polisen skyldiga till att skicka ut djurambulansen för att hämta katten. Sedan får man kontakta det stället där katten "bevaras" och de kontaktar då polisen som i sin tur kontaktar mig om jag vill ta hand om den. Då kommer en utredning att göras och katten kommer i min ägo.

Detta har jag INTE vetat någonting om och jag tycker, som jag ser det nu, i alla fall, att detta är horribelt!

Summa sumarum: hittar ni en katt och vill kolla med polisen om den är anmäld försvunnen: Säg för hundan inte att ni har katten, säg att ni såg den springa förbi på gatan!!!

Sprid detta num, snälla rara vänner!

Om det är bra eller dåligt i längden vill jag inte uttala mig om, men jag är mycket upprörd över detta!

Jag står som ägare av katten och kommer att ta emot den om inget annat val finnes!!!

Verkar texten kladdig ber jag om ursäkt för detta, men jag är sååå upprörd över hur jag har blivit behandlad!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
[Sweety92]
11/8/11, 4:20 PM
#1

polisen är inte så överförtjusta i hittekatter har jag märkt…killen på djurambulansen är dock väldigt schysst :))

vilda-hilda
11/8/11, 4:40 PM
#2

Men vad är detta för sjukt.

Dom borde väl vara glada om någon tar hand om katten och ringer så den stacare som ev saknar sin katt kan ha möjligheter att ringa dit och höra.

Är det för mycket jobb att skriva ner det.

När vi hittade Snurrebuss ringde tom. Polisen upp och frågade om vi hittat någon ägare till katten när 3 månader hade gått..

Hoppas bara att det var en tillfällighet och att det var en PMS-tant. Ogillar starkt ändå att man skall behöva bli bemött på ett sådant sätt från de mydigheter som skall hjälpa oss. 

Vet du var förvaringen är ???

Tycker också att det verkar helt sjukt när någon tar hem katten. Men är väl kanske Ok om ingen akut kan ta sig an den. Frågan är bara vad som händer med katten sen.

Nalle

Gunlog
11/8/11, 4:53 PM
#3

Jag vill förtydliga att detta är bekräftat av ett par stycken som också ringt och förhört sig om detta. Det är ny lag på att djurambulansen, i alla lägen, hämtar djuret, inte bara när det gäller katt. Som sagt, detta är bekräftat från flera personer.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Alexej
11/8/11, 5:32 PM
#4

Men vad gör de sedan med katten? Här finns ingen djurambulans eller ju, en kille som inte ens har en id-kollare.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Josefa
11/8/11, 5:57 PM
#5

Jaha, och ska detta vara resursbesparand?

Tror att M på djurambulansen sa att katterna avlivas efter 5 dagar om inte ägaren eller nytt hem hittas, när de var och lämnade lille Fridolf här.

Men jag tror inte att det är några problem att få ut en katt därifrån, om man lämnar in den som upphittad. Fridolf blev hitkörd några timmar efter att jag pratat med dem.

Djurambulansen i Skåne finns i Höganäs.

monsi
11/8/11, 6:10 PM
#6

Tyvärr stämmer det Gunlog skriver.

Detta är nya bestämmelser.

Men man kan om man kontaktar personerna som ska hämta katten kan man om man har tur slippa att katten vandrar runt utan får stanna på platts.

Ingen som jag pratade med ville säga vad som hände katterna efter en vecka.

De sa inget heller om chipp koll mm.

Rekomenderar att prata med polisen innan ni plockar in en kise.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Annons:
Mari
11/8/11, 6:34 PM
#7

Sist jag ringde och gjorde anmälan om upphittad katt så var det nästan likadant, dock har vi ingen djurambulans här men de hade inte gjort någon anmälan utan jag hade sagt uppgifter mm ut i tomma luften…
Känns inte direkt betryggande att göra anmälan om upphittade katter när det inte ens skrivs in? De visste heller inte hur länge jag skulle ha den innan den blev "min" och jag kunde inte lämna den på polisstationen då de ej hade någonstans att förvara den.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[neveragain]
11/8/11, 7:15 PM
#8

Jag skulle HEMSKT GÄRNA vilja se en länk eller kopia till dessa s.k. "nya bestämmelser". Vad menas med det, föreskrifter som har utfärdats med stöd av hittegodslagen eller djurskyddslagen eller vad?

Är det samma djurambulans som "förvarade" en omhändertagen tik som sedan "råkade" bli dräktigt och som födde 13 valpar varefter tiken dog och där djurambulansen tjänade pengar på både uppstallning av tiken och försäljning av valparna så blir jag ännu mer misstänksam…

Lena
11/8/11, 7:19 PM
#9

Vad knepigt! Fattar inte vitsen? Djurambulans är naturligtvis bra i sig, men enligt vad jag läst får upphittade katter bara stanna 5 dagar hos djurambulansen sedan blir de tydligen avlivade. Och då känns det ju inte alls lika bra längre…

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

monsi
11/8/11, 7:58 PM
#10

neveragain ring polisen det gjorde jag för att få svar.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Gunlog
11/8/11, 8:12 PM
#11

Precis. Vad händer hos djurpolisen? Just i mitt fall så har jag gjort allt jag kan för att ordna det för katten. Jag har lyckats att övertala att hon inte ska bli hämtad. I mitt fall hamnar katten i min ägo efter 5 dagar om inte ägaren hittas. Då kommer utredningsavdelningen att kontakta mig och meddela att katten är min. Jag känner att det är akut att gå ut med denna informationen direkt. Jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig att ta fram paragrafer och/eller liknande så att vi kan gå ut med detta med absolut rätt information. Detta är sååå viktigt att sprida. Jag vill också påpeka att jag faktiskt gjort en anmälan till polisen gällande en försvunnen katt en gång, men när anmälan skulle kollas upp så fanns inte anmälan registrerad. Gällande detta fallet så fick jag inte denna informationen när jag ringde i söndags och anmälde. Idag visade det sig att anmälan inte var registrerad. Det kan man ju förstå eftersom jag antagligen hade fått informationen redan då. Det är nu 2 fall av anmälningar från mig, gällande katter, som inte blivit registrerade. När jag ringde idag så skrevs inte jag in som upphittare. Den personen som har henne tillfälligt blev upphittare och anmälare, samt ägarintressent. Jag fick alltså stoppat detta i det 3:e samtalet jag hade med polisen. Ikväll har jag pratat med världens goaste tjej på polisen, som verkligen har hjälpt mig med detta. OM ni måste anmäla så se till att ni pratar med djurgruppen. Det var inte djurgruppen jag pratade med i första samtalet. Kräv också att få hemskickat en utskrift på anmälan. Denna snälla tjej på polisen berättade om när hon hittade en katt som varit försvunnen i 5 år. Den hade försvunnit i Lund och hittades också i Lund 5 år senare. Hon fick äran att ringa ägaren som fick en chock när hon hörde den goda nyheten. Denna katt var iofs öronmärkt, men ändå. Jag vet inte, men vi får på något sätt se till att en ändring görs av detta. Kanske att om man inte kan erbjuda djuret ett hem, så ska möjligheten finnas att djuret hämtas. Om man erbjuder hem så ska veterinär kontaktas av polis som gör hembesök. Allt för att säkra hälsan hos djuret. Jag hade inte haft något emot det, i alla fall. De är välkomna hit. Fy, vad jag pladdrar. Jag är fortfarande arg.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[neveragain]
11/8/11, 9:59 PM
#12

en polisman kan säga vad som helst. Ring de igen och be de att skicka er föreskrifter eller annan dokumentation som de åberoper sig på.

monsi
11/9/11, 7:40 AM
#13

Neveragain vi är flera personer som har ringt o frågat polisen o de har sagt samma sak till oss alla.

Ring dem gärna o be om dokumenten mm lägg sen gärna in dem här om det går.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Annons:
[neveragain]
11/9/11, 8:27 AM
#14

Nä jag har inte tänkt ringa… det är ju ni som är så upprörda över detta, varför ska då jag försöka utreda detta? Flört Jag tänkte bara ge ett tips om vad som kana göras. Som sagt, polisens beslut måste kunna stödjas på någon lagstiftning, föreskrift e.d. så kolla med de om de kan presentera detta.

Gunlog
11/9/11, 8:47 AM
#15

#14

I #11 skriver jag:

"Jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig att ta fram paragrafer och/eller liknande så att vi kan gå ut med detta med absolut rätt information. Detta är sååå viktigt att sprida."

Jag har fullt upp med jobb och teoriläsning just nu, så för tillfället har jag svårt att hinna med. Jag fick ta samtalen med polisen på jobb igår. Hur tror du det uppskattades?

Inte bra, kan jag säga.

Jag behöver hjälp med att skaffa fram "bevisen" som vissa vill ha här. Om man är tveksam så kan man faktiskt ringa själv till polisen och förhöra sig.

Jag blir irriterad på tveksamheten från vissa här. Varför skulle jag gå ut med falska uppgifter? Det finns, som sagt, ett antal stycken som kan bekräfta det jag säger, räcker inte det?

Jag ville hjälpa till med att varna er här inne, men tydligen gjorde jag fel. Och det ska inte hända igen, var så säker.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Puma77
11/9/11, 9:18 AM
#16

Tycker du gjorde bra som medelade oss detta Gunlog, det får en att tänka efter och kanske inte stå själva mållösa om dagen skulle komma och man själv ringer polisen.

 

//Pia

monsi
11/9/11, 9:21 AM
#17

Du har gjort helt rätt Gunlog som skrev här o varnade.

Om någon inte tror på det ja inte mycket att göra åt saken.

Hoppas någon kan o vill ta fram dokumentet mm som rör detta nya.

Det berör alla som håller på med hittekatter som är seriösa i sitt arbete med dessa o välldigt viktigt att allt som går att få fram i vad som gäller mm o varför kommer fram så vi sedan kan fortsätta att rädda katter utan att göra det änu svårare för både oss o katterna.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

[neveragain]
11/9/11, 11:26 AM
#18

# 15 var har jag skrivit att du gjorde fel?

Det jag menar är att om man är upprörd över det som har hänt och man vill förebygga att det sker igen att man då i första hand bör ta reda på (i pappersform) vilken stöd polisen anser sig ha med att meddelade det de har meddelat till flera.

Självklart är det bra att det skrivs om det här på hittekatter men det skiter polisen fullständigt i och inte samtliga kattupphittare läser här.

Det krävs ju lite civilkurage om man göra något åt det man anser är fel. Jag har själv "tvingat" polisen i VG att ta fram nya riktlinjer vad gäller hantering av ansökan om avlivning av katt genom avskjutning. Där var det också fulltständigt kaos då ingen visste vad som egenligen gällde.

Det tar tid och tålamod men om du vill så går det att ändra saker.

[neveragain]
11/9/11, 11:33 AM
#19

Der är förresten inte du som ska ta fram paragrafer o.d., det är polisen som ska göra det. Det räcker med att skicka ett mail där du berättar om samtalet och där du ber att få ta del av vilken lagstöd man åberopar sig på.

Gunlog
11/9/11, 11:43 AM
#20

Ett mail kan jag skicka, det har du rätt i. Tack för tipset. Jag får ta det till helgen…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
Lena
11/9/11, 6:44 PM
#21

Det verkar vara ganska vanligt att det råder kaos inom polisen när det gäller hantering av katter. Det borde vara enhetliga rutiner över hela landet. Genom att ifrågasätta myndigheterna kan man dock påverkar och få förändringar till stånd.

Lycka till och berätta hur det hela avlöper! Sådant här kan vi lära oss av.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: