Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 10191 ggr
Saga85
2011-09-22 21:04

Göteborg-Svartvit kelig honkatt

Det har strykt runt en väldigt kelig kattdam här i Bersjön (teleskopgatan) i ca 3 veckor. Svart med lite mörkbrunt skimmer, vita tassar mage och bröst samt ett litet jack i ena örat. Är väldigt fin i pälsen (förutom en del fästingar som en granne plockade bort), så jag trodde att ägaren fanns här i närheten, men uppenbarligen inte.

Fick nyss höra att någon ska komma att plocka upp den om de inte hittar ägaren (vet inte om "plocka upp" betyder avlivning eller vad det är).

Så, någon som vet någon som saknar en sån söt liten katt. Hon är som sagt väldigt sällskaplig - hoppade upp i knäet på mig första gången jag stötte på henne ute.

Har lagt till orten som det gäller i rubriken/ Kattassen - medarbetare

Annons:
Roslyn
2011-09-23 00:04
#1

Har du möjlighet att själv ta in katten medan du söker ägare? Det verkar ju som i alla fall har haft ett hem.

vilda-hilda
2011-09-23 00:28
#2

Någon som kontaktat polisen.?????. Katten kan ju faktiskt vara anmäld saknad.Så har jag gjort när en katt kommit till oss

Nalle

Liz-arden
2011-09-23 15:33
#3

Kolla som sagt med polisen och kolla givetvis om katten är märkt i örat eller har chip. Chip kan veterinärer kolla efter.

Sätt gärna ut annons i tidningen med bild och lappar i området där du hittade den. Den kan ju ha kommit bort.

Annars är det ju som sagt bra om du kan ta in katten och leta efter ett nytt hem till den. Kanske kan du eller en kompis ha den hemma tills det löser sig. Snart blir det kallt ute.

kattassen
2011-09-23 16:07
#4

Har lagt till orten som det gäller i rubriken då Bergsjön (stadsdel i Göteborg) inte kanske är allmänt känt i Svergie

/ Kattassen - medarbetare

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Saga85
2011-09-23 20:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 Tack, en liten ändring: det är en hankatt.

Pratade precis med en granne - hon har ringt för någon vecka sedan till Katthjälpen som har sagt sedan dess att de ska komma vilken dag som helst (?).

Saga85
2011-09-23 20:03
#6

Hon försökte även att ha katten inne, men det funkade inte riktigt. Antar att den är en van utekatt.

Annons:
[Saltpinne]
2016-01-24 21:52
#7

Herregud det där är nog min katt som jag letat efter sen 2011. Försvann från teleskopgatan. Antar att han avlivades. Åååh nej hur kan jag missat denna tråd i så många år? Är det min var han kastrerad med en liten reva i ena örat. Han hette Milhouse…

[Saltpinne]
2016-01-24 21:55
#8

Eller jag gav honom till min syster dåvarande pojkvän och där försvann han. Har letat i flera år..

Saga85
2016-01-24 22:25
#9

Jag har tyvärr ingen aning om vad som hände med honom :( Flyttade från teleskopgatan för 3-4 år sedan.

Saga85
2016-01-24 22:25
#10
[Saltpinne]
2016-01-24 22:26
#11

Okej. Tack så mycket för svar. ..

[[eskils_]]
2016-01-24 22:34
#12

#7 Du kan ju kontakta Göteborgs katthjälp och fråga om de tog in katten, som sägs i #5. Så får du kanske besked om vad som hände.

[Saltpinne]
2016-01-24 22:41
#13

Tack. Mailade dem nu.

Annons:
Uppkatten
2016-01-24 22:58
#14

#13 Hoppas att du kan få veta vad som hände med katten, och att den har det bra idag. ❤️Kom den till Göteborgs katthjälp så är chanserna stora att den fick ett fortsatt gott kattliv (om katten var i hyfsat gott skick vid upphittandet).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Saltpinne]
2016-01-24 23:00
#15

Ja. Min fina Milhouse. Även om han avlivades så skulle det kännas bra att veta det. Tack för alla svar.

[Saltpinne]
2016-01-24 23:00
#16

Ja. Min fina Milhouse. Även om han avlivades så skulle det kännas bra att veta det. Tack för alla svar.

Uppkatten
2016-01-30 17:34
#17

Hur har det gått?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Saltpinne]
2016-01-31 19:27
#18

Göteborgs katthjälp hade inte tagit emot honom tyvärr. .

Uppkatten
2016-01-31 20:08
#19

Men visst finns det flera andra katthjälpsorganisationer just i den delen av landet? Mejla dem med foton och fråga! De kanske inte vill berätta exakt VEM som har honom, eller var han finns. Däremot borde det vara möjligt för dig att få veta OM någon organisation har omplacerat honom.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2016-01-31 20:15
#20

Du skulle också kunna skriva ut en bunt efterlysningslappar där du berättar om när och hur katten försvann, att du nu fått syn på den här tråden på internet, att det troligen är din katt och att du vill få veta hur det har gått för katten. Dela sedan ut dessa lappar i folks brevlådor på Teleskopgatan. Kanske bor någon kvar och vet hur det gick?

Kanske vet Saga85 lite mer exakt var på Teleskopgatan som katten höll till (husnummer), så att du i första hand kan lägga lappar i folks brevlådor just där, i den fastigheten. Däremot så tror jag att du ska vara tydlig med att du inte är ute efter att kräva tillbaka katten (om han har det bra i dag), utan att du bara vill försäkra dig om att han har det bra, och kanske få ett nytaget foto på honom o s v.

Ha dock en viss beredskap - det finns ofta idioter som använder sådana här tillfällen för att busringa… och det kan bli rätt obehagligt emellanåt…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[Saltpinne]
2016-01-31 21:14
#21

Tack så mycket för ditt svar. Har kollat runt lite olika organisationer på bilder på katter de omplacerat men ingen lycka.. Jag har ingen direkt möjlighet att åka dit just nu och sätta upp lappar. Jag är höggravid och föder när som helst och är ensam största delen då min man jobbar borta. Men ska be min syster prata med puckot som fick katten och se om han kanske skulle kunna göra mig den tjänsten trots att han är en idiot. Det var faktiskt han som slarvade bort min kisse… =/ det värsta är ju att han inte sa något förrän långt efter.. Katten är en underbar katt. Kunde sitt, ligg, vacker tass och spela död på kommando. Han var helt fantastisk. Hoppas bara han har det bra var han nu är. Mina nuvarande katter är chippade och registrerade i varenda register som finns. Det är väl den lärdomen jag får vara tacksam för i detta.

Saga85
2016-02-04 18:29
#22

Jag bodde på Teleskopgatan 10, och kortet är taget typ där. Tror att det var en av grannarna på samma nummer som hade plockat upp Milhouse, men är inte säker.

Tänk om jag bara hade ändrat till "hankatt" i titeln 😕

Uppkatten
2016-02-04 19:17
#23

Då är det en jättebra idé #21 att börja med att lägga efterlysningslappar i brevlådorna på Teleskopgatan 10 + i brevlådorna i de närmaste grannhusen.

Har du möjlighet framöver så kanske du till och med kan åka dit och knacka dörr och prata med folk som bor där. Det har gått några år, men det är ju fullt möjligt att någon som vet något bor kvar där. Eller kanske kan du få hjälp med att få fram adresser/telefonnummer till folk som bodde där när katten försvann. 

Var tydlig med att du bara vill få veta hur det gick för din katt, så tror jag att du har störst chans att få svar. Det är alltid svårare om man kommer och vill "kräva tillbaka" katten efter lång tid (den kanske har ett gott hem idag med en ny familj som också älskar den).

Får man sedan kontakt med en ev. nuvarande ägare så kan man ju sedan säga att man gärna tar emot katten om den en dag skulle behöva ett nytt hem (om man skulle vilja göra det).

Önskar verkligen att du får veta vad som hände med din fina lilla katt, och att han har det bra idag. ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Saltpinne]
2016-02-05 10:15
#24

Om kissen har det bra vill jag givetvis inte ta den från sitt hem. Vill bara veta vad som hände. Får försöka ta mig dit när jag kan men inget som blir av det närmaste tyvärr. Saga85, ja man kan alltid tänka så men jag är glad att någon brydde sig tillräckligt att ens starta en tråd. Synd att jag missade den bara.. får be för att han har det bra antingen här eller i himlen! <3

Uppkatten
2016-02-05 14:36
#25

#24 Det vore HELT bedrövligt om en sån här fin liten kille skulle ha avlivats. Jag hoppas verkligen att så inte har skett. Hoppas du kan ta tag i det här i en inte allt för avlägsen framtid, och att du får svar och att kisse har det bra i dag hos någon som älskar honom.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: