Annons:
Etikettsajten
Läst 6577 ggr
UlrikaD
2011-04-07 22:57

Pris på kastrering

Undrar vilka som är bra och billiga på katt-kastrering i Göteborg?

Tänkte ringa runt men undrade om någon hade något bra tips. Ska gå att ta sig kommunalt dit för jag har ingen bil.

Annons:
Roslyn
2011-04-07 23:50
#1

Hej Ulrika!

Ska du kastrera hona eller hane? Vi var på Frölundakliniken med Solveigh och det kostade 1190kr ink. vacc + chip. Hane 590 tror jag det var. Dit går lätt att ta sig med vagn. Ligger i Hagen Långedrag. Spårvagn 11 eller 9. Jag tycker de är bra där. Det är däremot det traditionella snittet. Vill du ha titthålsvarianten så är det ju Glimåker. Han tar ungefär 1600 för det + vacc o chip. Vet ej vad han tar för hane. Han är ju exeptionellt bra med skyggisar också.

Partille kostar hane 710kr.

Vet inte om dessa priser gäller fortfarande eller om kampanerna är slut.

Mvh Anette

UlrikaD
2011-04-07 23:51
#2

Vart ligger Glimåker? Det är skyggisar det gäller så det vore bra om de hade lite koll på sånt.

Roslyn
2011-04-08 00:01
#3

Där kan du välja Vasaplatsen eller på tisdagar som han är på Hisingen vid f.d Huveröds ( Arken numer).

Tel. 031 131610 (teletid) 8.30 -9.30.

Sist var vi där med Tova (Torslandaungarnas mamma) som är riktigt förvildad/skygg som kommer direkt utifrån. Går lätt som en plätt utan klämbur och skit. Ingen onödig strss. Sprutan får de sittandes i transportburen. Sedan avslutar han alltid med att säga _ Det kommer att bli en trevlig katt det här….

[sarasvati]
2011-04-08 00:15
#4

#3 aaah niceGlad Tror också att Glimåker är ett bra bet.

Vill bara tipsa på Smådjurskliniken i Majorna också (obs, inte Smådjursakuten - akta dig för dom) som varit mkt behjälpliga vid kastrering av TNR-katter - bra och flexibelt bemötande med skyggisar (i sådana fall där man ju inte ens kan utlova exakt tid och dag). Men visst, Glimåker är optimalt!

UlrikaD
2011-04-08 00:19
#5

Tack för bra tips, då ska jag ringa imorgon.

Smådjurskliniken i Majorna har jag varit med mina illrar för vaccinering, supertrevliga. Smådjursakuten är fruktansvärda.

Följdfrågan blir väl då, hur får man in en skygg katt i en transportbur som springer så fort man kommer för nära?

Roslyn
2011-04-08 00:24
#6

1600 ink. vacc + id ska det vara inte +Glad

Annons:
Roslyn
2011-04-08 00:37
#7

Går det inte att mata in dem i transportburen? Är det bråttom? Annars får du spärra av flyktvägar så den tryggaste platsen blir transportburen. Då är det ju bäst med ett mindre rum . Jag brukar ha större kartongbitar och spärra av fösa in i transpotburen. Bara man tar det lugnt. Men inmatning är ju snällast. Ha handskar på dig för att slippa bett/klös.

Spraya med Fellivayspray i transportburen innan om du har det hemma.

I värsta fall får du låna min fälla, men det ska nog inte behövas.

UlrikaD
2011-04-08 06:53
#8

Den här katten är så otroligt misstänksam. Tänkte försöka ordna en tid i nästa vecka.

Men för att ge ett exempel så satt jag och pratade med kissen och hade honom i ett hörn med baken mot vägen och två chillaburar som är två m. höga på sidan.

Satt ändå en bra bit ifrån när jag pratade, men sen när jag skulle resa mig och gå därifrån blev han så rädd så han sprang två meter rakt upp för chillaburarna och ner på andra sidan.

Man vill ju inte skrämmas heller direkt.

Alexej
2011-04-08 08:22
#9

Jag använder alltid håv när jag ska fånga in en skyggis inne. Snabbast iaf. Finns i fiskeaffären.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

UlrikaD
2011-04-08 08:27
#10

#9 Håv? På riktigt? Brukar skämta om det när man har ostyriga illrar, men funkar det på riktigt. Blir de inte jätteskrämda då?

Och hur får man ut en katt med tusen klor ur håven sen utan att den trasslar in sig?

Sista gången jag skulle få in skyggis i transport hade jag tur för hon sprang och gömde sig i garderoben. Då kunde man sätta transporten framför dörren och stå bakom och mota.

Men den här katten tar aldrig den vägen. Klämmer sig gärna bakom saker och gömmer sig där man har svårt att komma åt istället. Och försöker man då putta ut från ena sidan, så springer han runt och in på andra sidan.

Vill ju inte heller åka med en helt hysterisk katt. Vill ju skrämmas så lite som möjligt.

Alexej
2011-04-08 08:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Tycker det går utmärkt med håven. Men det gäller att håller öppningen sedan så att de inte kan hoppa ut igen. När jag håller öppningen sedan mot buröppningen går de gärna själva in för där är det mörkt. Annars får man håla in?? nätet så att de måste in i buren.

Jag har en mindre för inne och en stor för ute. Det lilla håvet kostade 79 kr på Jula. Bara böjt det rakt.

Tar en bur med stora luftöppningar. Sätt den på högkant hos veterinären då kan veten lätt ge insomningssprutan genom öppningar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

UlrikaD
2011-04-08 08:43
#12

En sån får jag nog köpa då för säkerhets skull så jag inte står där och inte kommer på nåt sätt att fånga in.

Har bokat tid på Smådjurskliniken i Majorna på tisdag, de hade bra erfarenhet med skyggisar sa hon. Känns ju tryggt iallafall, och jag brukar ju gå dit för mindre åkommor med mina djur.

Annars blir det ju Blå Stjärnan, men känns onödigt för en vanlig kastrering.

Var kampanj just nu, så en hankatt kostade 500kr att kastrera. Var ju väldigt billigt tyckte jag.

[helenal]
2011-04-08 18:22
#13

Varför gillar ni inte smådjursakuten? Har varit där med min hund o jag gillade dom.

Annons:
Hawknestgrove
2011-04-08 18:57
#14

Ulrika, det är inte dumt med håv alls. Vi har två stycken vi med, en lite större med långt skaft och sen köpte jag en med kort skaft på claes olsson. 70 kr. Smådjursakuten har många dåliga erfarenheter av här inne. ulrika, det vore ju toppen om du fick hjälp av roslyn att fånga in. Och Ok, du får vara beredd på en tuff match. Hoppas du tog en eftermiddagstid… Jag komemr ihåg Dante och Divina, där hade jag tid kl13.00. de satt i vår dåvarande akuthusvagn. (i somras)  Jag började kl 10.00. När klockan var 12.00 hade jag precis blevit klar, omplåstrad och duschat bort allt  kattbajs och kattkiss från mig. De var så rädda för burar, så de gjorde ner sig fullständigt. För övrigt, världens goaste kissar……Sen köpte vi håv. OCh det var ingen dum investering för de tuffa huliganerna från nordby och Koster

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

UlrikaD
2011-04-08 19:29
#15

#13 Till att börja med är de dyrare än alla andra veterinärer tillsammans. Var där med en sjuk hund en gång, och han hade absolut ingen koll på vad som var galet. Jag fick tala om för honom vad som skulle göras.

Var där med en sjuk chinchilla en annan gång, direkt sa de avlivning, åkte vidare till blå stjärnan och där fick jag direkt vård. Det är flera år sedan och chillan lever och mår jättebra hemma hos mig.

Var med kompisen där med en iller. De lyckades sticka sig själva när de skulle vaccinera och sa taskiga kommentarer om iller som husdjur.

Total bojkott från mitt håll helt klart!

#14 Tyvärr inte, de sa mellan 8-10 för inlämning. Tänkte börja nån gång mitt i natten kanske. Om inte annat så får vi väl brottas och jag får bli ihjälriven. Men jag ska faktiskt spana efter en håv imorgon.

Har iallafall skaffat extra "bläckfiskar" och spännband att linda runt transporten. Verkar inte vara en bra idé med lös, livrädd katt på spårvagnen i Göteborg direkt.

Hawknestgrove
2011-04-08 19:36
#16

bra ide!!! och som sagt, Claes olsson har en bra och billig håv.

99 kr

en till, ännu billigare

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

UlrikaD
2011-04-08 19:37
#17

#16 Efteråt kan man kanske åka och fiska gädda eller nåt.Flört

Hawknestgrove
2011-04-08 19:38
#18

japp!!! då har du fått igen håven!Skrattande Den understa kostade bara 29 kr och funkar nog bra inomhus.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

UlrikaD
2011-04-08 19:39
#19

Åker till Clas Ohlsson i morgon och ser vilken som känns bäst helt enkelt.

Roslyn
2011-04-08 22:28
#20

Hej!

Har skickat PM.

Annons:
destiny
2011-04-08 22:54
#21

#15 Jag brukar stoppa buren i en IKEA-kasse när jag tar med mina katter på bussen. En fleecefilt över buren så brukar katten hålla sig lugn. Clas Ohlsson har en liknande kasse men den är större än IKEA-kassen.

Har man inte spännband funkar bred tejp också. Har jag använt ibland.

[DjurArken]
2011-04-09 09:24
#22

Jag är personligen lite förvånad över att så många använder eller vill använda håv. Det måste vara en oerhört skrämmande upplevelse för en redan skygg katt att bli fångad med en sån, det kan många gånger förebyggas. Följande info brukar vi skicka ut till våra jourhem som har hand om skygga katter:

"Smartast är att alltid ha en transportbur stående som gömställe till varje katt. Klä in buren med goa filtar och mata i buren minst en gång om dagen och/eller lägg in godis som katterna tycker om så att de förknippar buren med positiva upplevelser. Chansen är då stor att burarna utses som sov och mysställen. Den dagen man behöver ta katten till veterinär lägger man som vanligt lite godis eller mat i buren och stänger man dörren så fort katten är inne.  Börja i god tid så att du inte känner dig stressad då katterna onekligen kommer att känna av detta.

Känner katten att något inte stor rätt till och har den inte tänkt gå in i buren, försök då absolut inte att ta tag i katten för att stoppa den i buren. Det resulterar oftast i en högstressad katt och sönderrivna händer. Det man istället gör är att se till att buren är den enda gömställe som finns kvar, man blockerar helt enkelt alla andra krypin. Har katten redan gömt sig i ett annat krypin, försök då att täppa till krypinet på så sätt att den enda vägen ut är in i transportburen. Med andra ord ska man manövrera katten in i buren utan att ta i den med händerna. Behåll lugnet och tänk strategiskt, då löser det sig."

Har själv tagit hundratals katter till veterinär och aldrig behövt håv eller behöva kasta handukar e.d. över katterna som det också tipsas om ibland.

Självklart får man göra precis som man själv vill :) men jag tycker det vore bra att förebygga stora stressmoment så mycket som möjligt, speciellt vid skygga katter.

[DjurArken]
2011-04-09 09:25
#23

Förresten kan jag varmt rekomendra Djurkliniken i Partille, dit vi tar alla våra katter. De är jätteduktiga med skyggisar och gillar TNR metoden :)

Lena
2011-04-09 09:57
#24

#21 Det där med IKEA kasse är inte alls dumt. Fick det rådet när jag skulle hämta två skyggisar i Piteå för transport till Göteborg. Det fungerade jättebra. Katterna var kolugna hela resan. IKEA-kasse & Feliway Spray (som jag också använde) är ingen dum kombination för att minska stressen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2011-04-09 17:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

#22 Jag har alltid kasserade burar som sovplatser. Men är en katt skygg märker den direkt att något är på gång och väntar inte att man stänger luckan. Om katten är skygg kan du inte ens närma dig utan att den sticker.

Men med ett håv kan du liksom fånga katten i flykten. Har man lite övning går det hur snabbt som helst att katten sitter i buren. Allt annat är stress för både katten och människan som kanske måste passa en tid hos veterinären.

Som på bilden såg det ut när jag hade tänkt fånga en superskygg katt utan håv. Aldrig mer.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

UlrikaD
2011-04-09 17:17
#26

Jag stod och tittade på en håv på Clas Ohlsson men det kändes inte alls rätt för mig. Möjligt att jag kommer att ångra mig bittert på tisdag morgon, men då vet jag det tills nästa gång.

Jag försöker med min jättestora Atlas 40 bur, mutor och mota in honom i ett hörn där buren står helt enkelt. Annars får vi brottas.

Spännande fortsättning följer….från akuten kanske.Flört

[DjurArken]
2011-04-09 17:30
#27

ser ut att katten har haft massvis med kryppin överallt… ja, då blir det svårt. :)

Klart skygga katter sticker, men meningen med att ha transportbur som enda gömställe att, när det sticker, det inte finns andra gömställen att välja. Sedan kan man stänga lyckan med nåt långt föremål.

Annons:
UlrikaD
2011-04-09 17:33
#28

#27 Eller hoppas att handbollstakterna sitter i och kasta sig kanske.

Ska nog lösa det. Han har ett favoritrum, så röjer jag det ordentligt först så att buren blir den tryggaste platsen för honom att söka sig till så tycker jag det borde gå.

Han litar inte alls på människor och jag har ingen aning om vad han har varit utsatt för tidigare, så jag vill verkligen inte spä på hans misstro.

Han kan ju faktiskt titta på mig emellanåt utan att fräsa nuförtiden.

Alexej
2011-04-09 17:36
#29

Svårt det där med gömställen hemma…Men jag gör tvärtom. Jag har håvet alltid i sovrummet- där mina skygga jourkatter är. Det är inget skrämmande för de mer. Jag tar det ofta i handen eller låter det ligger på golvet. Och måste jag fånga in en katt går det hur snabbt som helst.

Men klart, är just den katten man vill ha i en bur går det säkert bra att stänga luckan med nåt långt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
2011-04-10 14:23
#30

ja, hoppas det går bra och alla sätt är bra utom de dåliga. Jag är av den åsikten att ju fortare det går med vilken metod man än väljer, desto mindre stress. Ungefär som att dra av ett plåster….Fort ska det gå!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

UlrikaD
2011-04-11 23:30
#31

Nu ligger Tasso i transportburen, sju timmar för tidigt. Hoppas han tycker det är lika ok att gå in i den imorgon bitti.

Hawknestgrove
2011-04-12 19:43
#32

Tvivlar jag på. Då får du antagligen ett litet h***e. Dante och Divina låg också i sina transportburar och gosade……Men hoppas, hoppas…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Luecca
2011-04-12 19:52
#33

Hur har det gått? Sitter du på akutwn helt sönderriven eller är pojken kastrerad och hemma? Skrattande

/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus

Hawknestgrove
2011-04-12 19:53
#34

haha ja just det….. nu är det över……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
UlrikaD
2011-04-12 20:06
#35

Det är tyvärr inte över alls. Jag fick ge upp för att inte dö själv och stressa ihjäl katten till döds.

Han slåss, rivs, bits, sparkar och skriker. Han sprang rakt upp för 2 meter chillaburar för att komma undan och vid ett tillfälle när jag trodde att jag hade motat in honom i ett hörn, rakt över mig.

Det gjorde ont.

Fick inse mig besegrad för första gången någonsin tror jag, men det hade inte varit bra för katten att försöka längre.

Får se ifall nån granne har en stor hundbur, sätta in mat, låda och vatten och stänga när han går in helt enkelt, när det än blir. Och sen få tid efter det.

Det var för mycket katt för mig helt enkelt, hade lika gärna kunnat stå nos mot nos med en puma tror jag. Eller puman kanske hade varit vänligare inställd, vad vet jag.

Men kastreras SKA han, på något vis iallafall!

Luecca
2011-04-12 20:11
#36

Det var nog rätt beslut…

Vi har en stor bur. Det är en flygbur till liten hund egentligen. 2 av mina jourkatter kom i den för flera år sedan. Det får inte plats någon låda i den men matskålar iaf och det är ju täckta sidor. Du får gärna låna den om du vill och inte hittar nåt på närmre håll. (Vi är ju ganska nära iofs :p)

/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus

Hawknestgrove
2011-04-12 20:12
#37

plus håv……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

UlrikaD
2011-04-12 20:15
#38

Går han in frivilligt i en stor inredd bur så behövs ju ingen håv, det blir det andra alternativet.

Ska bara läka mina rivsår först. Blir så allergisk av rivmärken, hela armen svullnar upp. Och nu blev jag riven över hela bröstkorgen också så tar gärna ett dygn på mig tills svullnaden har lagt sig och jag andas ordentligt igen.

Sen blir det nya tag.

Hawknestgrove
2011-04-12 20:23
#39

attan…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2011-04-12 20:24
#40

ide… hur skulle det funka med sömnmedel i maten? Jag menar, du har ju kisse inne, så han kan ju inte skada sig….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Roslyn
2011-04-12 20:26
#41

Men jag har ju en stor hundbur i Torslanda. Kan bara någon transportera den till dig så är det ju perfekt.

Hoppas att du kryar på dig och att någon kan hjälpa till med att transportera buren till dig.

Mvh Anette

Annons:
Hawknestgrove
2011-04-12 20:28
#42

ja det finns ju möjlighter…. Det ser vi ju här

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[eskils]
2011-04-12 21:46
#43

Usch så jobbigt för er båda! Bättre lycka nästa gång. Hade du sprayat Feliway i buren?

Alexej
2011-04-13 08:16
#44

Jepp, katter vet när det ska hända nåt. Inga sömnmedel i maten innan veterinären. Det kan blir fel korsverkningar med veterinärens sömnmedel!

Jag tror fortfarande på håv. Fångade in 3 skyggisar till veterinären igår, det gick hur bra som helst.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[DjurArken]
2011-04-13 08:32
#45

Har du försökt ta i katten med händerna? Som jag skrev tidigare så slutar det med skyggisar oftast med sönderrivna händer och en högstressad katt, ingen ide alltså…. ;)

Det man istället gör är att se till att buren är den enda gömställe som finns kvar, man blockerar helt enkelt alla andra krypin. Har katten redan gömt sig i ett annat krypin, försök då att täppa till krypinet på så sätt att den enda vägen ut är in i transportburen. Med andra ord ska man manövrera katten in i buren utan att ta i den med händerna.

Största problemet här tror jag har varit avsaknad av rutiner, katter är vanedjur och gillar förutsägbarhet, ffa skyggisar. Buren har bara stått framme någon dag innan katten skulle till veterinär. Har man som rutin att på morgonen lägga någon mumsmat i transportburen så är det inget som helst problem att stänga in katten i buren, man kan t.o.m. träna på att stänga dörren när man inte behöver åka iväg med katten.

Det är alltid bra att ha denna rutin med skyggisar, även efter kastreringen kan det ju hända att katten behöver tas till veterinär.

Ett annat  tipps är att ha en transportbur. och låda, mat- och vattenskål, i en större bur såsom en hundbur. Mata katten i hundburen och stäng dörren, sedan kan man "peta" in katten i transportburen.

UlrikaD
2011-04-13 13:18
#46

Saken är väl den att jag trodde vi kommit längre än så i vår relation. Men tydligen inte.

Det här är en vuxen katt som ingen någonsin petat på i hela sitt liv. Han är troligtvis född utomhus och alltså inte haft någon mänsklig kontakt alls. Förutom de som kastat sten efter honom och sparkat efter honom.

Jag försökte inte ta i honom med händerna i och med att han inte låter mig klappa honomm i vanliga fall. Jag försöka mota honom mot transporten med en fleece-filt.

Denna kastreringen kom hastigt på annars hade jag naturligtvis startat tidigare och gjort allting rätt från början. Men tyvärr gavs jag ingen möjlighet till detta och då blev det som det blev. Katt-astrof!

Hawknestgrove
2011-04-13 13:27
#47

stackars kisse…. MEn går det inte i samråd med veten att få något som funkar att ge i samband med narkos? Eller låta kisse sussa och när han vaknar så är han på plats hos veten? Frågar bara….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[DjurArken]
2011-04-13 16:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Ffa när det gäller katter som inte har blivit socialiserade som kattungar (och alltså inte bara är skygga pga att de varit hemlös en tid) är det JÄTTEviktigt med rutiner. Det kommer att bli deras trygghet i deras nya liv som "sällskapsdjur" :) att ha rutinter och att de därmed känner att de har kontroll över situationen.

Att göra allt i bestämd ordning, inklusive lägga mumsmat i deras transportbur vid en vis tid (eller flera tider) per dag gör att det inte blir något problem att åka iväg med katten den dagen det väl behövs. Du har ju inte haft tid att skapa några rutiner så då var det nästan klart att det skulle bli problematisk.

Vi (Göteborgs Katthhjälp) tar skygga/förvildade katter till veterinär för kastrering/hälsokoll antingen direkt i ansluttning till infångning, då de fortfarande sitter i fällan, eller forstast möjligt efter infångning och då brukar vi hålla de i en hundbur med transportbur, låda och matskålar. Det är inte alls synd om katterna då just skygga/förvildade katter har behov av att ha kontroll över sin nya omgivning. (Man har gjort forskning på hur olika situationer orsakar stress hos djur.)

Annons:
Hawknestgrove
2011-04-13 16:23
#49

ja Nu är ju ulrika stödhem för denna kisse. vet inte för vilket katthem….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

UlrikaD
2011-04-13 17:20
#50

#48 Kan väl tala om att denna katten inte riktigt är den katt som borde vara här. Annars hade saker och ting skett lite annorlunda. Men vet man inget så kan man ingenting göra tyvärr.

[DjurArken]
2011-04-13 17:52
#51

det gör inget att man inte vet … ingen vet allt och alla lär nåt nytt varje dag :)

Hawknestgrove
2011-04-13 17:53
#52

Ulrika, bättre lycka nästa gång och du kanske kan få hjälp att fånga in och en tid hos vet sent på em?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

UlrikaD
2011-04-13 18:22
#53

#51 Det var ingte riktigt så jag menade men tack ändå.Skrattande

Det är en liten krånglig historia bakom katten som jag inte har lust att ta på forum. Han skulle inte varit här helt enkelt.

Nu får jag försöka göra det bästa av situationen.

UlrikaD
2011-04-13 18:22
#54

#51 Det var ingte riktigt så jag menade men tack ändå.Skrattande

Det är en liten krånglig historia bakom katten som jag inte har lust att ta på forum. Han skulle inte varit här helt enkelt.

Nu får jag försöka göra det bästa av situationen.

Upp till toppen
Annons: