Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 3814 ggr
Fagddu
7/30/08, 1:38 PM

Upphittad kattfamilj i norra Lund. *clueless*

Hejsan, 

Jag har ett problem som jag tänkte be er om hjälp med. Det är nämligen så att i förra veckan upptäckte jag att under några baracker utanför mitt jobb finns det minst fyra kattungar, vilket innebär att det måste finnas en katthona någonstans i närheten. Jag har dessutom sett en hankatt röra sig i området. Kattungarna verkar än så länge må bra, de leker med varandra dagligen. Hankatten verkar däremot mycket mager och katthonan har jag inte ens sett till.

Detta är ju ett problem, dels därför att jag inte vill se katterna lida, och dels därför att om de lämnas där kommer de snart bilda en ny kattkoloni, vilket såklart inte är bra för någon. Jag kan själv inte ta in några katter för mer än någon dag eftersom jag redan har två katter och för att jag ofta åker bort.

Min anställning har ett definitivt slutdatum (visserligen 2 år fram men ändå) så jag kommer inte kunna mata dem på obestämd tid heller. Barackerna kommer också att tas bort när renoveringen på min arbetsplats är klar (också ungefär 2 år fram i tiden).

Det jag hittills har gjort är att röja en väg så att jag kan sätta in mat under barackerna. Jag har lämnat mat och vatten och det är tydligt att det äts och dricks av den.

Vad gör man nu? Jag har ingen erfarnhet av detta och vill gärna hitta den bästa lösningen för katterna. Hjälp!

Min plan är att försöka fota katthonan (om jag bara kan hitta henne) och katthanen och sätta upp lappar i området och se om de är saknade. Problemet är att både katthanen och ungarna går undan så fort man närmar sig. Sen tänkte jag kontakta de organisationer som hjälper till med hittekatter i Skåne (KKS, Katthjälpen) och fråga dem om råd.

Vad kan man mer göra?

Annons:
Fagddu
7/30/08, 1:39 PM
#1

Uppdatering: Jag hatar inte sett kattungarna sen i söndags kväll och i slutet på förra veckan flyttade byggarna baracker som står bredvid dem som de lever under. Kan honan ha flyttat ungarna? Kommer hon tillbaka om jag fortsätter sätta ut mat till henne?

Katthanen finns fortfarande kvar i området men antingen dricker och äter han väldigt lite, eller inte alls. :(

Fagddu
8/7/08, 6:25 PM
#2

Uppdatering:

Katthona: Ljust grå och tigrerad

Kattunge 1: Helt svart

Kattunge 2: Svart med fyra vita tassar och vit haklapp

Kattunge 3: Ljust grå tigrerad som mamma

Ska försöka fixa bilder också så alla kan se de små underverken. Glad

Någon som kan tänka sig att utöka sin familj med en katt? *hålla tummarna*

[imaginepeace]
8/7/08, 8:27 PM
#3

Åh vad bra att du hittade dem Glad Väntar spänt på bilder.

Louise

lilo-nova
8/7/08, 8:33 PM
#4

Jag vill också se bilder!

Lena
8/8/08, 2:09 AM
#5

Det låter klokt att fortsätta att mata katterna så att de håller sig i området. Detta med att du parallellt inleder kontakten med KKS och andra föreningar som finns i Skåne. Har du möjligheter att tillfälligt ta in kattfamiljen om det skulle gå att fånga in dem? Kommunen kan ibland låna ut kattfällor, det kan även finnas fällor på katthemmen/föreningarna.  Det låter inget vidare beställt med katthanen.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Fagddu
8/8/08, 11:08 AM
#6

#5 Jag skulle kunna ta in dem akut för någon månad, men sen åker jag och min sambo på lång semester (dec-jan). Det är därför jag vill att de ska ha någonstans att ta vägen om jag tar in dem, annars blir ju hela situationen ännu värre när vi ska åka.

Kattungarna är nu tillräckligt stora för att följa med mamman (gissar på 14 veckor minst) vilket gör att de inte är här så stor del av tiden. De brukar hålla till här på helgerna vilket jag gissar är dan bästa tiden att försöka fånga dem.

Hoppas någon kan ta in en liten misse.

Annons:
Anna85
8/10/08, 5:13 PM
#7

Synd att det är så långt bort, annars hade nog alla kattungarna kunnat komma till oss i väntan på ett permanent hem.

Fagddu
8/11/08, 11:29 AM
#8

#7 Det verkar vara ett återkommande problem, tyvärr. Av någon anledning verkar det finnas massa lediga stödhem uppåt landet men inte så mycket hittekatter. Nedanför Stockholm däremot verkar det finnas för mycket hittekatter men inga stödhem. :(

Jag kan ju få upp katterna till Linköping utan problem, men längre upp än så är nog lite av ett problem. Ingen som ska ta en tur längre upp i landet snart? *hoppas*

Verkar vara himla svårt att ta foton på katterna också, när jag försöker gömmer de sig under barackerna så de enda bilder jag får innehåller lysande ögon.

Fagddu
8/17/08, 12:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

De knasiga små katterna! De vägrar att vara framme när jag har kamera. Och när jag har kamera så sitter de bara och gömmer sig under barackerna. Så här knasiga bilder kan man få då. Det roliga är att bilderna faktiskt är tagna vid två olika tillfällen, men det syns inte eftersom de sitter på samma ställe.

Fagddu
8/17/08, 12:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Mera ögon i mörkret…

Fagddu
8/17/08, 1:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Det känns lite som en följetong med lysnade ögon, än som små katter.

lilo-nova
8/17/08, 1:45 AM
#12

Naw de vill inte alls vara med på foto! Den till höger skymtar (ser) man!

Fagddu
8/17/08, 1:53 AM
#13

#12, japp, jag tror att det är den svart kattungen med fyra vita tassar och en vit haklapp, men det kan också vara den ljust gråtigrerade, för den har också lite vitt tror jag. Synd att de ska vara så envisa! Jag får gå tillbaka imorgon igen och se om de är där. Äter gör de ju iaf. :)

Annons:
Fagddu
8/17/08, 11:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nu har jag äntligen fått se katterna i dagsljus med kamera! *lycklig*

Har nåra foton, även om de inte är strålande så syns katterna iaf. :)

Fagddu
8/17/08, 11:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Har kommer början till ett familjefoto. :)

Det är bara två ungar med, så det stämmer med att det var fyra från början. Var de andra två är vet jag inte, får hoppas att de dyker upp snart. Lite famljelycka kommer!

Fagddu
8/17/08, 11:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Och ett foto på bara Mamma Katt. :)

Tänkte försöka få lite bättre bilder, men detta var väl ett ganska bra första försök. :)

lilo-nova
8/17/08, 12:57 PM
#17

Fina katter det blir säkert hem till dem med! Flört

Fagddu
8/17/08, 3:16 PM
#18

#17 Jag håller alla tummarna och tassar för dem. :)

Upp till toppen
Annons: