Annons:
Etikettmedia
Läst 3501 ggr
catfoot
10/4/08, 8:38 PM

Någon som såg..

Landet runt nyss..

Det handlade om en koloni katter i Sundsvall, där två kvinnor matade å gjort i ordning med frigolit för värmen..Å Sundsvalls djurhem ansåg att dom skulle avlivas..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Annons:
Ankie
10/4/08, 8:51 PM
#1

Nä det såg jag inte

men går det i repris tro??

catfoot
10/4/08, 9:37 PM
#2

Ja det brukar gå i repris, annars kanske man kan se det via svt hemsida..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Sidentass
10/4/08, 9:39 PM
#3

Nej..det missade jag..men det är skrämmande vilken iställning dom hade på djurhemmet,,usch:-(

Engla
10/4/08, 9:41 PM
#4

Missade detta. Har inte Sundvalls djurhem funnits med bland nominerade katthem till "månandens katthem"?

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Simson
10/4/08, 9:42 PM
#5

Via hemsidan på dagens program

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Alexej
10/4/08, 9:45 PM
#6

Skrämmande!

Kan ses här, börjar ungefär efter 17 minuter.

Nu börjar Sundsvall djurhem också anses att hemlösa katter över 7 veckor ska skjutas.

Är det Djurskyddets nya policy eller varför börjar nu alla med att en hemlös frisk katt äldre än 7 veckor borde inte har rätt att leva!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Marga
10/4/08, 9:46 PM
#7

Ja jag såg! Blev rätt upprörd över djurhemmets inställning. Har ju själv en skyggis och förstår inte hur hon resonerade ("man borde ta bort de vuxna"). Men det verkar ju också lite konstigt att bygga koja till katterna och mata dom varje dag i två år, utan att försöka göra något åt deras situation. Har hört talas om TNR men här sa man inget om kastrering.

Alexej
10/4/08, 10:12 PM
#8

#7 Hatar också uttrycket: Tar bort de…Man tar inte bort en katt man avliva-döda den.

Men är också helt överens med dig att kastrering alltid borde ingår i en kattkoloni…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

marieborg
10/4/08, 10:18 PM
#9

Såg inte programmet men hittade den här artikeln. Är inte helt säker på om det handlar om samma koloni.

http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1.149810

(Om man inte får länka så ber jag om ursäkt)

Läs vad djurskyddsinspektören skriver om "vildkatter" SkrikandesFörvånad 

Jag blir så förbannad!! Hur många exepel har vi inte här inne och på tex sthlms katthem att skyggisar kan få  "riktigt hem" !

Lena
10/4/08, 10:42 PM
#10

#9 Det är helt i sin ordning att länka till tidningsartiklar. Det vi inte bör göra är att länka till en annons i ett annat forum om vi inte har annonsörens tillstånd.

Det verkar ju som det handlar om samma kattkoloni. Blir så trött på detta eviga skrivande om Vildkatter. Här är det tom. en djurskyddsinspektör som svänger sig med det begreppet. Synd att inte TNR är mer etablerat i landet för det hade varit utmärkt här. Men att bara mata på leder naturligtvis till rena rama katastrofen.

Det stämmer att Sundsvalls Djurhem varit Månadens Katthem i förra omgången. Då hade vi inte kravet om att katthemmen/föreningarna skulle arbeta med skygga katter, däremot skulle de inte avliva skygga katter vilket man från Sundsvall svarat att man inte gör. Då börjar man naturligtvis undra vad som nu hänt? Är det missförstånd i reportaget (en mycket vanlig förteelse) eller har föreningen ändrat ståndpunkt?

Är det ingen här på sajten som är knuten till Sundsvalls Djurhem och kan bringa klarhet i detta?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Bumbis
10/4/08, 11:02 PM
#11

Rynkar på näsan Varför ska det vara så svårt att försöka förstå för vissa?

Hur skulle de själva känna om de vore hungriga, hemlösa, ensamma och rädda?

catfoot
10/4/08, 11:39 PM
#12

#11..Dom har aldrig varit hemlös å hungrig…Aldrig känt rädsla eller övergivenhet..Har dom nånsin gjort det, då skulle dom aldrig dömma ut en övergiven kisse..Då skulle dom vilja hjälpa å ta hand om dom små istället..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

brutt
10/5/08, 1:06 AM
#13

Precis tror att de människor som likt för programmerade robotar slänger sej med orden vildkatter och ta bort  inte fattar ett uns av vad de själva säger eller gör.Har till och med hört en som tyckte det skulle finnas avlivningsstationer för hemlösa katter på varje ort.Likaså var det bättre att avliva kattungar för varför skulle man göra sej besvär med dem.

Annons:
Alexej
10/5/08, 8:47 AM
#14

Är djupt orolig att den allmäna attitydförändringen där allt fler fokuserar sig på att avlivningen för katter över 7 veckor är det bästa för katterna.

Men hur tänker de prakticerar det med regeln att en kattunge ska stanna hos mamman i 12 veckor? Kommer hemlösa kattungar nu bli en klass-II katt där inte 12-veckorsregeln gäller?

Då hade min Värnamofamilj inte haft en chans. De är säkert över 12 veckor, jättelekfullt och 2 av ungarna handtama. Och en stolt mamma som kollar vad ungarna håller på med och som njuter av att ligga på en mjuk filt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Fagddu
10/5/08, 1:21 PM
#15

Undrar var de räknar alla ladugårdskatter som säljs när de är ungefär 12 veckor, som visserligen har sett någon mata dem, men det är ungefär allt. Dessa katter brukar ju växa upp och bli kära familjemedlemmar. Tycker de är vanligare tt folk köper kattungar från någon ladugård/stall än från en privatperson som haft ungarna hemma hos sig.

Lena
10/5/08, 4:47 PM
#16

#6 Nu har även jag sett programsnutten och det var inget uppbyggande i det inslaget. Mycker riktigt hävdar Ordf för Sundsvalls Djurhem i bestämd ton att katter ska vara husdjur hos en familj punkt slut. Katter i en koloni ska tas bort -förutom kattungarna under 7 veckor. Trisst inställning måste jag säga. Livet är aldrig svart & vitt, inte när det gäller hemlösa katter heller. De borde istället ta lärdom av andra katthemföreningar som arbetar på ett annat sätt. Nu blev jag mycket besviken på Sundsvalls Djurhem som faktiskt tidigare varit Månadens Katthem här på sajten. Trodde faktiskt att de hade en annan syn där. :(

När det gäller kattkolonin finns det bra grunder för ett TNR projekt. Det är egentligen "bara" kastreringen som fattas. Och sedan samarbetet över gränserna. (Men det kanske inte är så bara…)

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
10/5/08, 5:13 PM
#17

Jag har nu kontaktat Ordf för Sundsvalls Djurhem via email och bjudit in henne till den här tråden för att förklara vad hon menade med sitt uttalande i Landet Runt samt delta i diskussionen.

Mvh Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

catfoot
10/5/08, 5:34 PM
#18

Bra Lena..Ja, ska verkligen vara bra att få höra vad dom mer har att säga om sitt uttalande i Tv,s Landet runt. Det hon sa skrämde mig, vilken syn katthemmen har på skyggisar../Catfoot

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

brutt
10/5/08, 7:07 PM
#19

17.Vad bra att du tog kontakt med henne så hon kan svara på de frågor som otvivelaktigt har uppkommit genom hennes uttalanden i Landet runt.

När det finns engagerade som arbetar för katternas bästa och deras framtid och kastrering fortfarande kan ske av dessa katter det rör sej ju inte om väldigt många katter ännu heller.Varför i hela fridens namn måste de då dödas?

Lena
10/5/08, 7:19 PM
#20

Jag har fått detta svar från Ordförande för Sundsvalls Djurhem. Hon valde att ge sitt svar direkt ill mig via email för publicering här på sajten:

hej lena

Vår åsikt är den som framgår i reportaget, förvildade tamkatter bör humant avlivas. Vi arbetar varken för eller emot vildkatter aktivt utan lägger deras vara eller icke vara i Länsstyrelsens samt kommunens händer men vi har en åsikt som vi står för. Jag ber er därför föra er diskussion vidare med miljökontoret på Sundsvalls Kommun. De djurhem vi samarbetar med samt ha kontakt med är av samma åsikt som oss så vi är inte unika i vårat tänkande.

Hälsningar Eva

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Bumbis
10/5/08, 7:25 PM
#21

#20 Jag mår illa!

catfoot
10/5/08, 7:36 PM
#22

#21…Detsamma här…..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Alexej
10/5/08, 7:43 PM
#23

Det sa tyskarna också för 70 år sedan…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

brutt
10/5/08, 7:46 PM
#24

En åsikt som man står för kan man också motivera och inte slå ifrån sej med hänvisning till andras påstådda åsikter.

Bumbis
10/5/08, 7:47 PM
#25

Man blir bara så trött och ledsen…förstår inte varför vissa personer aldrig kan vakna upp i verkligheten!

Jag sammanfattar än en gång vad det handlar om: Okunskap, makt, prestige, lathet, oviljan att hjälpa och oförmågan att leva sig in situationen och brist på empati=stenålderstänkande!

Det är 2008 nu!!!!!

Lena
10/5/08, 7:51 PM
#26

Jaha då vet man var den föreningen står då………. hade hoppats att reportaget var felvinklat på något sätt, men så var det inte.

Ja vad ska man säga?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Bumbis
10/5/08, 8:01 PM
#27

Det otäcka är att de här åsikterna hos djurföreningar är vanligare än vad vad man tror….

Det märks oftast inte förrän den dagen man kontaktar en förening och behöver hjälp med katter som verkar vilsna….

Annons:
Puma77
10/5/08, 8:04 PM
#28

Man blir mörkräddGråter

 

//Pia

nils1
10/5/08, 8:07 PM
#29

Skickade följande skrivelse till kommunen, en del av denna skrivelse skulle man kunna skicka till Sundsvalls Djurhem. Fritt fram att kopiera delar av eller hela teksten!

Med stöd av 2 kap 13 § TF begär Göteborgs Katthjälp att få ta del av alla allmänna handlingar rörande den förvildade kattkolonin på Skönbergs industriområde.Vi påminner Miljö- och hälsoskyddskontoret att en begäran att få ta del av allmän handling ska behandlas skyndsamt.
Handlingarna kan skickas till denna mailadress eller postas till Göteborgs Katthjälp, Sävidsbovägen 50, 424 90  Olofstorp

Med stöd av miljöbalken anser vi det olämpligt att anse fastighetsägaren som ansvarig för ett ärende som i första hand är ett djurskyddsärende och inte en olägenhet.
Med olägenhet för människors hälsa avses enligt miljöbalken störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig (9 kap 3 §
MB).
 
Den bestämmelse som snarast blir aktuell i fråga om katter som är övergivna (utan tillräcklig tillsyn) är 32 § i djurskyddslagen där det sägs att ett djur som är utsatt för lidande ska omhändertas om
det är befogat ur djurskyddsperspektiv, t.ex. då ägaren är okänd eller inte går att nå. Enligt uttalanden i motiven ska enbart det faktum att ett djur är övergivet innebära en presumtion för att djuret lider.

Vidare vill vi ta tillfället att kommentera Gunilla Ekbergs uttalande i Dagbladet att "vildkatter lever ett hårt och väldigt kort liv". Det finns inga vildkatter i Sverige, bara förvildade katter. Att förvildade katter lever ett väldigt kort liv är inget som har kommit fram ur vetenskapliga undersökningar. Tvärtom, vetenskapliga undersökningar visar att förvildade katter har ungefär samma livslängd som tamkatter och att tamkatter får sjukdomar lika ofta som förvildade katter, under förutsättning att dom blir kastrerade och får mat och tillsyn. (För den som vill veta mer finns det en litteraturstudie att ladda ner här: http://v2.goteborgskatthjalp.com/index.php?option=com_content&task=view&id=55&Itemid=59) Det är inte humant eller etiskt försvarbart att döda ett friskt djur och det minskar inte populationen av förvildade katter. En ny plats uppstår inom kolonin och en ny katt kommer att flytta in och föröka sig.

Metoden som är mest effektivt och humant är Trap Neuter Return metoden. Läs om metoden här:
http://v2.goteborgskatthjalp.com/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=77

Varför bl a avskjutning inte fungerar:
http://v2.goteborgskatthjalp.com/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=48

Vi önskar ta del av vilka åtgärder miljökontoret vidtar i ärendet.

Tack på förhand,

Mvh,
Miranda Oude Tanke
Göteborgs Katthjälp

Alexej
10/5/08, 9:30 PM
#30

Super Miranda! Löjligt att de inte kan hjälpa 12-15 halvtama katter…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Fagddu
10/5/08, 9:59 PM
#31

Jag tog ju in mina hittekatter för två veckor sedan lite drygt, och redan då var de väl 5 månader gamla. Nu sitter jag precis utanför nätdörren till deras rum och läser och de tre kattungarna leker, hoppar och brottas. Jag tycker inte precis att de ser miserabla och rädda ut. Låter man bara detta ske i deras takt så kommer de nog bli små borskämda raringar de också. Den enda som ser lite ledsen ut är väl mamman, och det är ju inte så konstigt eftersom hon nyligen blev kastrerad, dessutom är hon säkert less på sina små som hon nog egentligen hade tänkt att lämna för länge sen. :)

Lena
10/5/08, 10:18 PM
#32

#29 Kanonbra Miranda!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

catfoot
10/5/08, 10:29 PM
#33

Toppen Miranda…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

nils1
10/5/08, 10:41 PM
#34

Någon som har lust att rikta några av dessa ord till djurhemmet?

Annons:
Lena
10/5/08, 10:48 PM
#35

#34 Jag har vidarebefodrat skrivelsen i sin helhet till Sundsvalls Djurhem.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
10/5/08, 10:58 PM
#36

Fast jag är säkert att de läsa här.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Debattia
10/6/08, 12:18 AM
#37

Återigen ett nytt katthem med en hemsk syn på förvildade katter.

Jag  förstår inte hur dom kan kalla sig djurvänner och arbeta med att ta hand om djur. Börjar mer och mer undra om det bara handlar om pengar ??

Tack för att det finns såna som Miranda, dom är så få bara.

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

JosephineF
10/6/08, 12:36 AM
#38

Sundsvalls Djurhem är en ideell förening - så att vi skulle tjäna pengar på detta är rent löjeväckande. Vi tar inte emot förvildade katter i föreningen och det har hittekatter i fokus vetat hela tiden, eftersom vi svarade på det i ett mail. Förvildade katter är Miljökontorets ansvar. Denna koloni har inga möjligheter till TNR. Varför? Jo, för att vi på Djurhemmet dels inte handskas med förvildade katter, dels finns det inte en själ i Sundsvall hittills som räckt upp en hand och vill starta ett TNR-projekt. Det finns inte pengar elelr sponsorer som vill hjälpa och markägarna struntar blankt i problemet. Återstår då att kolonin förökas eller avslutas. Välj själva. Hade matarna tagit en katt då och då för kastrering hade det väl inte varit något att orda om, då hade kolonin dött ut av naturlig anledning vad det lider. Men icke.

Tråkigt att se att ett reportage som handlar om EN grej ska göra folk så arga när vi sliter ändorna av oss för de katter vi tar in.

Av erfarenhet vet jag att ni inte bryr er om vad en som går mot strömmen här inne skriver, så egentligen borde jag inte skriva alls. Men jag ville bara klargöra att vi på Sundsvalls Djurhem hjälpt otroligt många hemlösa katter och vi har inte tjänat en krona på det. Den här kolonin ligger under oss utan det är en kvinna i Skönsberg som har ansvaret över den.

Jag är inte aktiv på sajten längre så jag kan/vill/orkar inte diskutera ämnet mer. Vi har olika ståndpunkt, mer än så är det inte.

I övrigt är hittekatter en bra sajt, jag har lärt mig massor av er. Lycka till i framtiden!

/ Jossan

brutt
10/6/08, 1:15 AM
#39

Men snälla alla katter som tvingas leva ute en längre tid under odrägliga förhållanden blir ju förvildade.Då är det alltså bara de som nyss kommit utomhus ni tar hand om eller?De katter som år efter år inte tagits in eller deras förvildade avkommor får alltså inte komma inomhus utan blir avlivade genom kommunskytt har jag förstått det rätt?

Lena
10/6/08, 1:43 AM
#40

#38 Den här tråden handlar om programinslaget i Landet Runt den 4/10 2008. Vi har reagerat på att ordföranden för Sundsvalls Djurhem uttalade sig som hon gjorde. När jag kontaktar henne via email vidhåller hon dessutom att hon står för vartenda ord som hon sade. Inte alls så konstigt att många blir upprörda. Avlivning av friska katter är, som du som före detta aktiv här på sajten vet, inte något vi brukar applådera. Uttalandet var olyckligt och kastar dåligt ljus över er förening. Sedan förstår väl de flesta att ni gör ett bra arbete i många andra delar med de tama katterna som ni tar hand om.

Jag vet inte vad du menar med att vi inte bryr oss om vad en som går mot strömmen tycker? Alla har naturligtvis rätt att säga sin åsikt. Själv förstår jag nu att du helt bytt åsikt sedan du var aktiv här. Tråkigt kan jag tycka, men inte förbjudet i ett demokratiskt land.

När det gäller kattkolonier finns det andra lösningar att ta till än avlivning. Tyvärr tror ni inte på TNR inom Sundsvall. Det är synd för det skulle defintivt kunna fungera, om viljan och engagemanget funnits. Men någon som tror på metoden måste ju börja presentera den. Jag som hade hoppats att du var en sådan ambassadör.    

//Lena - Sajtvärd för Hittekatter iFokus

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Debattia
10/6/08, 9:51 AM
#41

Måste väl finnas någon eldsjäl i Sunsvall som även tänker och förstår sig på förvildade stackars katter och kan starta upp ett TNR. Skriv info i tidningar,  kontakta era politiker, diskutera katthemmen emellan. Ni hjälper verkligen inte till att höja katternas status om ni bara lägger över allt ansvar på förvildade katter till kommunskytten.

Förstår inte hur man kan ha en sån syn och skilja på katter och katter ?????

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Annons:
nils1
10/6/08, 11:08 AM
#42

Jossan!  (roligt att höra från dig Kyss)

I Göteborg har vi haft samma problem vad som gäller att starta TNR projekt, är man engagerad går det att lösa dom. Att bara säga att man inte handskas med förvildade katter (varför inte egentligen?) och att det är kommunens ansvar att ta hand om dom är att lämna tusentals katter åt sitt öde.

Jag är övertygad om att det finns människor i Sundsvall som vill engagera sig i TNR projekt. Problemet är framförallt att dom oftast inte vågar sätta igång ett projekt egenhändig. Finns det inget djurhem dom kan ta stöd av känner dom sig väldigt ensamma, det är ju inte sällan att dessa människor betraktas som konstiga "katttanter" av området.

Vad som gäller pengar: Hittills har vi inte haft problem att få ihop pengar till ett TNRprojekt. Oftast är det så att både vi och mark/fastighetsägaren betalar en del av kostnaderna. Det gäller oftast att tjata till sig pengar från markägaren men som sagt är man engagerad lyckas man! Man kan ju t ex sätta press på dom genom att upplysa dom om att det enligt lag (miljöbalken) är deras ansvar att ta hand om "olägenheter" (som jag skrev i mitt tidigare inlägg är hemlösa katter i första hand ett djurskyddproblem som utlöser förpliktelser hos kommunen, men det behöver dom ju inte veta. Dessutom lägger kommunen nästan alltid ansvaret på markägaren). Oftast är det ekonomisk vinning fastighetsägaren är intresserad av och då kan man ju informera dom om att avskjutning i slutänden är många gånger dyrare än TNR.

Visst är vissa väldigt svårt att övertyga, det kan ta t o m år, vi håller fortfarande på att bearbeta göteborgs största kommunalägda bostadsbolag att börja jobba med TNR. Men det händer också att fastighetsägaren går med på att bedriva TNR direkt vid första kontakt, vilket är oerhört kul att vara med om! :)

Alexej
10/6/08, 11:57 AM
#43

Jossan, du vet att jag saknar dig här på Hittekatter.

Sundsvall gör säkert ett jättebra jobb och ni hjälper jättemånga katter. Att ni har bestämt er för att inte ta skygga katter är er policy. Det är viktigt att det finns katthem för alla sorters katter, alla med sin egen inriktning. Ni har inget katthem utan jobbar med jourhem. Det är bra och en viktig sak.

Men ingen får glömma de mest utsatta katter, de som har blivit skygga under tiden ute.

Din ordförande uttalade sig mycket förödande och oigenomtänkt uttalande på TV´n. Vad händer om hennes katter smiter och söker sig till en kattkoloni i förhoppning om mat och hjälp. Är det enda dessa katter förtjänar avlivningen?

Alla människor och alla katter borde ha samma rättigheter. Ett hem och mat, värme och hjälp.

Varför ska en katt som är rädd straffas med döden? Är det inte bättre att hjälpa dessa katter?

Ni som djurhem borde ha möjligheter att hjälpa till med hjälp av tidningar, myndigheter och befolkning i Sundsvall. Det kräver en del arbete men det kan också vara mycket givande och positiv för katthemmet. Ni skulle få mer intresserade medlemmar och kattvänner. Ni borde tillsammans med alla inblandade se till att hjälpa de katterna som lever mitt bland er och får ändå inte den lilla hjälpen som de behöver.

Ingen kräver att ni ta in de katterna men ni kan hjälpa till att de får det bättre. Bara hänvisa till MoH är en väldigt grymt inställning-för det vet du också att det betyder avlivning.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

brutt
10/7/08, 12:04 AM
#44

Ja och ingenting är på sikt löst för katterna utomhus i Sundsvall om inte folk vaknar och inser hur viktigt det är att utegående katter är kastrerade.Att bara skjuta ned katter ibland i smyg utan allmännhetens vetskap är att göra alla katter en björntjänst och sänka deras status till 0,Sedan är det  då bara för folk att anamma inställningen och göra likadant alltså låta katterna födas för att lida och sedan dödas i en evig kretsgång..Är moh någon slags lakejer som utför själva dödandet åt dumpare av katter ?

majvi
10/7/08, 1:00 AM
#45

Var går gränsen? När har en övergiven tamkatt blivit förvildad?

Vi vet ju att många gånger vet man inte att det är en fd tamkatt man har fångat in förrän den har kommit in och fått "landat."

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

nils1
10/7/08, 1:32 AM
#46

Fick idag handlingarna….. djurskyddsinspektören har inte fattat någonting!!!

Hon anser att förvildade katter inte ingår i djurskyddslagen och att därmed miljökontoret inte behöver ta några åtgärder. Däremot tycker hon samtidigt att dom som matar katterna har tagit på sig "viss djurskyddsansvar" …. eeeeh hallo eller??

Enligt djurskyddslagens förarbeten, EU lagstiftning och ett flertal yttranden ses djur som har kommit ur ägarens besittning fortfarande som sällskapsdjur och ingår därmed i djurskyddslagen.

Skrämmande att läsa det!

Alexej
10/7/08, 1:39 AM
#47

Hon har nog sovit sig genom utbildningen.

Men hur är det? Den som matar katter anses som ägare. Har då kommunen någon rätt alls att skjuta katter utan att kontakta "ägaren" först?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

nils1
10/7/08, 1:54 AM
#48

Att anse någon äga en hemlös katt så fort man matar den är egentligen bara en lagtolkning. Djurskyddslagens förarbeten säger att den som har tagit ett djur i sin vård är skyldig att sköta den enligt djurskyddslagens krav. Vad som anses vara att ta ett djur i sin vård är ju öppet för olika tolkningar. Kommunen användar sig gärna av tolkningen att man äger en hemlös katt så fort man matar den då dom i så fall inte anser sig ha några skyldigheter att ta hand om djuret själv…

I vissa fall kan jag anse att någon tar hemlösa katter i sin vård och således är skyldig att sköta dom enligt djurskyddslagens krav, t ex någon som matar hemlösa katter månad efter månad, år efter år utan att ha för avsikt att förbättra katternas situation. Men att lägga ägareansvar på någon som har matat en katt en kortare tid och som ringer kommunen för att få hjälp ska inte anses vara ansvarig, tycker jag. Som sagt gör kommunerna det bara för att själv inte behöva ta tummen ur!

Det finns t.o.m. ett dom där någon som matade hemlösa katter under längre tid inte ansågs vara ägare till dom, så kommunerna står nog rätt svag i deras påstående….

Annons:
brutt
10/7/08, 2:14 AM
#49

46.Herregud visste inte en djurskyddsinspektör att även förvildade katter omfattas av djurskyddslagen.

Kanske bäst att skicka till henne ett prejudicerande domslut angående detta att även förvildade katter omfattas av djurskyddslagen.Hon får överklaga detta till högsta domstolen om hon anser det vara fel och vill få rätt.Förvånad

Debattia
10/8/08, 12:35 AM
#50

Att en djurskyddsförening bara sticker huvudet i sanden och överlämnar åt kommun och Länstyrelse  bestämma avskjutning av katter , vill man helst  inte tro existerar .

Vem har gett dem makten, kunna bestämma vilka som har rätt till fortsatt liv och inte. Alla kanske  vill leva?

Varför  inte bearbeta kommunen om att få bidrag för hjälp till kastrering av katterna. Kanske den som matat katterna även gör det i fortsättningen  uppbackad av ett djurhem.

Varför inte gå emot såna kommunala idiotiska bestämmelser och värna starkt om djurskydd för alla djur. Kommuner och Länstyrelser borde ta på sig ansvaret och öppna hem för dessa katter, tack vare att dom inte gör så mycket förebyggande för djuren får dom dubbelt i andra hand.

Dom borde kolla upp och stränga straff på dom som bara släpper ut , flyttar från tröttnar på sin sommarkatt.

Katter är ingen slit och släng vara utan levande varelser.

De djurskydds föreningar som varken känner för eller bryr sig om förvildade tamkatter är inte ett skvatt bättre än de bönder som inte bryr sig om sina och bara skjuter av dem när de blir för många.

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

LenaS-vall
10/9/08, 7:26 PM
#51

Hej,jag som med mina kattvänner matar katterna i Skönsberg- vill börja med att TACKA alla som engagerat sig i detta o en speciell ELOGE till Miranda för myndighetsarbetet! Jobbar just nu med namnlistor "ALLA VILL LEVA" Vi försöker även förbättra boendena radikalt samt söker nu intensivt lokal el passande utrymme att placera "Skyddslingarna" på-kastrera där möjlighet finns- under tiden pappersarbete med att starta en Ideell förening framskrider. Jag  kommer därefter att söka  alla de bidrag som tänkas kan för att få till stånd ett katthem för hemlösa katter- ett alternativ till S-valls Djurhem.Tacksam för tips!..Har  hem åt 2-3 st  i nuläget-hur fångar jag in dem på bästa vis?de är så nära att de kan tas i nackskinn o sättas in i vanlig kattbur,men kan jag göra det vid maten, utan att de andra blir vettskrämda??? Måste få ta del av er erfarenhet INNAN söndag! Ingen ska få röra mitt lilla "gäng"- vi börjar bli många som är överens om detta! O skam den som ger sig

Lena
10/9/08, 10:30 PM
#52

#51 Välkommen till sajten Lena!

Vad bra att ni är flera som arbetar för dessa hemlösa katter och att ni har en plan för dem. Toppen om ni kan bilda en förening som ett alternativ till Sundsvalls Djurhem. Alla föreningar som jobbar för hemlösa katter behövs så in i norden väl. Särskilt de som engagerar sig för skygga och förvildade katter.

Det bästa och mest effektiva vore om ni kunde få tag på en kattfälla. Ibland lånar kommunen ut sådana fällor. Om katterna är lite halvtama brukar det även gå med vanlig kattbur och en filt som man slänger över katten. De andra katterna kommer antagligen att bli lite avaktande men det brukar gå över om man forträtter att mata dem.

Det allra viktigaste är att få så många katter som möjligt kastrerade så att man får stopp på kolonins utveckling.

Det finns många här på sajten som har erfarenheter av att fånga in katter i fälla.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

brutt
10/9/08, 11:29 PM
#53

51. Hej Lena!

Har erfarenhet av en större koloni med 50 katter och kan säga att de första katterna tog vi faktiskt i transportburar därifrån därför att  några av dessa stod kvar och åt trots att vi var precis i närheten. vi gjorde om detta flera gånger lyfte in katten i den lodrätt hållna transportburen en lyfter katten en håller buren lodrätt och en är beredd med gallret till burdörren.Men hai så fall tjocka handskar om katten sparkar och river eller biter även tjock jacka.En tjej glömde detta och hade bara tunna vantar kattungen bet henne i ena handen så det blev akut läkarbesök och stelkrampsspruta för henne.Märkte inte att övriga katter kom ihåg detta utan de kom tillbaks nästa gång vi var där och hade transportburarna med oss.

Vi har sedan använt en stor gallerbur som jag även sett på större djuraffärer, kanske är till för hundtransport igentligen,som vi ställde godsaker i som varm kyckling ,makrill räkor osv.När katten gick in var det bara att stänga luckan försiktigt innan den vände för att gå ut igen.och förstås lägga ett täcke eller filt över buren för att katten skulle vara lugn.Detta tycker jag personligen bäst om eftersom katten själv går in i buren.Vi lät gallerburen stå på platsen vi använde oss av både dag och natt först för att de skulle vänja sej vid den och att därinne i buren fanns mat.

För de katter som är så skygga att inget av detta lyckas eller på grund av andra omständigher är det en bra  kattfälla som gäller.Även där är det viktigt att snabbt täcka över fällan med en filt eller liknande för katten blir onekligen stressad när den märker att den är infångad. Täcket eller filten har gjort att de genast lugnat sej.Vi har varit på platsen och väntat på avstånd så ingen katt har behövt sitta i fällan mer än under transporten från platsen.Tycker det är hemskt om man låter en katt sittai en fälla för länge.Jag brukade även ta rejält med flytande kattmynta på filten för det luktar ju gott och kanske gör det  katten lite lugnare

Sen tror jag att man måste låta fantasin flöda lite ibland när man ska ta in en katt angående fällans placering ,maten osv.Rykande varm Anderssons välling i en skål gillade de skarpt som lockelse också Receptetet finns om man googlar på internet.

Hoppas ni hittar ett för er och katterna bra sätt.

Sedan får jag säga att ni är toppen som kämpar för katterna!

Debattia
10/9/08, 11:35 PM
#54

Lena S-vall.

Bra jobbat ! Tack för att det även finns såna djurvänner som du i Sunsvall!

Nu  får dom här stackars katterna chans leva vidare   och få det bättre. Det behövs verkligen katthem som tar hand om dessa skyggisar.

Finns det möjlighet ifall ni gör ett repotage  och uppföljning av TV-programmet, där ni berättar att ni gör allt för att rädda dem , om djurvänner kunde skänka pengar till er så ni kan kastrera dem.

Försök även med fonder.

Vi här kanske också kan göra vad vi kan.

Lycka till !

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Jenna-Gun
10/10/08, 12:17 AM
#55

När ni fått ett pg-bgkonto så lågg ut det så alla kan göra den insats de vill.

Det kan ge lite kapital till hjälp åt er.

Jenna

Annons:
brutt
10/10/08, 12:32 AM
#56

54. Vi kan ju även skramla ihop till några kastereringar ,vaccineringar härinne.

Alexej
10/10/08, 12:39 PM
#57

Hej Lena, kul att du hittade hit. På Hittekatter kan du får många tips och hjälp för "dina" katter.

Underbart att du inte är ensam i Sundsvall utan att det finns folk som vill hjälpa till.

Det bästa du kan göra här är att skriva en egen tråd om Sundsvallkatterna. Vi är många som vill veta hur det går.

Lycka till med allt!

Alexandra

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Debattia
10/10/08, 8:13 PM
#58

Hörde en kattvän som ringde jordbruksverket och bad om avbetalning hos veterinär och det blev godkänt. Hon  hade flera som skulle kastreras , dom var också jagade av kommunen.

Kanske ett tips ?

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Alexej
10/10/08, 8:19 PM
#59

Vad har jordbruksverket att göra med en veterinär? Eller var det distriktsveterinären?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
10/10/08, 9:14 PM
#60

#59 Distriktsveterinärerna lyder under jordbruksverket. När man går till en distriktsveterinär betalar man besöket i efterhand på räkning. Det går tydligen att få göra en avbetalningsplan om man har stora kostnader. Jag har också hört talas om kattägare som gjort så.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
10/11/08, 7:15 PM
#61

Sundsvalls vildkatter laglösa

- inga paragrafer tillämpliga

Publicerad 2 oktober 2008 - 16:18
Uppdaterad 2 oktober 2008 - 18:01

Vildkatterna i Sundsvall fortsätter att tassa fram i den kommunala byråkratin. Miljökontoret har svårt att hitta någon infallsvinkel på problemet - om det nu är ett problem.

Vildkattkolonin är belägen på Heffners industriområde. Katterna matas av kattvänner. Men den ideella föreningen Sundsvalls djurhem tycker att detta är djurplågeri. Katterna kommer att få det kallt i vinter. Föreningen föreslog därför i mittnytt i måndags att dom skulle avlivas.

- Ingen lag är egentligen tillämplig, säger Lena Ericsson, vice chef på miljökontoret. Djurskyddslagen gäller husdjur. Betraktar vi dem på det sättet så får vi rikta ekonomiska krav mot fodervärdarna.

- Hälsoskyddet kan inte heller åberopas. Katterna kan knappast betraktas som skadedjur. I varje fall har ingen av fastighetsägarna klagat. Egentligen är det här inte vårt bord, säger Lena Ericsson.

Ändå tänker miljökontoret försöka göra något åt saken.
- Vi har diskuterat frågan idag. Jag har ett block fyllt av anteckningar, säger Ericsson. Vi har beslutat att fortsätta diskussionerna med såväl kattmatare som fastighetsägare. Men hur en lösning kan komma att se ut har jag ingen aning om.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=55868&a=1265047

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

majvi
10/11/08, 9:03 PM
#62

Plötsligt kom jag att tänka på slotthagskolonin i Norrköping ,där katterna skulle skjutas. Det är också ett industriområde och där var åtminstone en del av företagarna engagerade i katterna.Det var KKS som stod bakom kolonin och en del katter fångades in och omplacerades och en del kastrerades och släpptes tillbaks. jag har för mig att kattena fick bo i företagarnas lokaler och om dom fick mat från dem eller andra kattvänner minns jag inte. Jag tror att den kolonin är färdigkastrerad, men jag är inte 100% säker.

Om det här också är ett industriområde med småföretagare som är vänligt inställda till katterna kanske kattmatare, företagare +ev förening kan hjälpas åt för att finna en lösning.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
Lena
10/11/08, 9:25 PM
#63

#62 Brutt som är medlem och sedan några dagar även Medarbetare här på sajten jobbar med katterna i Slottshagakolonin. Ett av få TNR projekt i Sverige. Se #53.

#61 Synd att myndigheten ska vara så handfallen för problemet. Om de bara tog sig samman lite skulle det gå att hitta en bättre lösning som är bättre än den avlivning som Sundsvalls Djurhem förordar.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

nils1
10/12/08, 2:22 AM
#64

suck…. har nu även skickat ett mail till denna okunniga kvinnan:  

Hej Lena!

Jag vidarebefordrar mailet nedanför, som skickades ut till bl. a. Gunilla Ekberg, angående  kattkolonin på Skönsbergs industriområde.
I handlingarna jag begärde skriver ni att katterna inte omfattas av djurskyddslagen men anser ni samtidigt att de som matar katterna har tagit på sig "viss djurskyddsansvar". Min fråga är hur miljökontoret har kommit fram till det? När man anser att förvildade katter inte ingår i djurskyddslagen kan man omöjligt pålägga de som matar katterna ett visst djurskyddsansvar.

Det är felaktigt att anse att förvildade katter inte ingår i djurskyddslagen. Enligt djurskyddslagens förarbeten, EU lagstiftning och ett flertal yttranden ses djur som har kommit ur ägarens besittning fortfarande som sällskapsdjur och ingår därmed i djurskyddslagen. Mht att katterna ingår i djurskyddslagen är det upp till miljökontoret att ta åtgärder. Enligt 24 § 2 st. djurskyddslagen samt 59 § djurskyddsförordningen utövar miljö- och hälsoskyddsnämnden tillsyn inom kommunen att djurskyddslagstiftningen efterlevs. Detta ger miljönämnden det yttersta ansvaret för djurskyddet inom kommunen. Ansvaret för att lagstiftningen efterlevs medför ett ansvar att faktiskt ingripa vid brister i djurskyddet. Att den som är tillsynsansvarig inte bara har möjlighet att genom direkt ingripande lösa problem inom sitt område, utan att detta snarast är en skyldighet ligger i tillsynsansvarets natur. JO har uttalat att en myndighet som har befogenhet att ingripa ska ingripa när ett ingripande behövs.  Miljönämndens tillsynsansvar innebär alltså ett direkt ansvar för att djurskyddet upprätthålls inom kommunen (att djur inte blir lidande, lämnas utan mat och tillsyn o.s.v.).

Den bestämmelse som snarast blir aktuell i fråga om en katt som är övergiven (utan tillräcklig tillsyn) är 32 § i djurskyddslagen där det sägs att ett djur som är utsatt för lidande ska omhändertas om det är befogat ur djurskyddsperspektiv, t.ex. då ägaren är okänd inte går att nå.. Enligt uttalanden i motiven ska enbart det faktum att ett djur är övergivet innebära en presumtion för att djuret lider. (1) I den situationen aktualiseras kommunens (kommunen är enligt 59 § djurskyddsförordningen kontrollmyndighet) ansvar för djurskyddet. Polismyndigheten och länsstyrelsen har samma skyldighet att ingripa. Miljönämnden har alltså definitivt ett ansvar för de hemlösa katterna.

Om de som matar katterna kan anses äga dessa katter eller inte är en tolkningsfråga. Djurskyddslagens förarbeten säger att den som har tagit ett djur i sin vård är skyldig att sköta den enligt djurskyddslagens krav. Vad som anses vara att ta ett djur i sin vård är ju öppet för olika tolkningar. Kommuner använder sig ju gärna av tolkningen att man äger en hemlös katt så fort man matar den då kommunen i så fall själv inte behöver ta några omedelbara åtgärder om djuret inte far så pass illa att den borde omhändertas omedelbart. Det finns i alla fall ett dom där någon som matade hemlösa katter under längre tid inte ansågs vara ägare till dom, så kommunerna står nog rätt svag i deras påstående kan jag föreställa mig. Inte minst pga att djur som är hemlösa och far illa i första hand är kommunens och polisens ansvar och inte allmänhetens.

I fall kommuner anser att de som matar hemlösa katter även äger dessa katter kan kommunen aldrig gå in och avliva katterna utan ska kommunen handlägga ärendet på ett sätt som säkerställer djurägarens rättssäkerhet genom t ex förelägganden att djurägaren ska åtgärda de brister kommunen har konstaterat finns, om inte djuren är så pass dåligt att de omedelbart ska avlivas/omhändertas av djurskyddsmässiga skäl.

Jag blir gärna underrättat om ärendets fortgång.
Läs gärna mailet nedanför som bland annat informerar om varför avlivning inte fungerar.
Jag hoppas kommunen kommer fram till en lösning som ser till att katterna får behålla livet.

Med vänliga hälsningar
Miranda Oude Tanke
Göteborgs Katthjälp

brutt
10/12/08, 2:41 AM
#65

63.Inga nya katter får tillkomma för då blir det problem, men om de arbetar med utplaceringar av de katter som går att få ägare till och kastreringar samtidigt bör de säkert komma tillrätta med detta.

Att avliva katter för att det finns olika årstider låter minst sagt väldigt besynnerligt när man kan anpassa deras miljö efter årstiden i stället med värmeisolerande katthus, snuggle safe värmedynor halm att  sova i och eller med lite tur och skicklighet någon kattlucka till någon lokal eller liknande med värme i.

Katter är inga dagssländor.

Lena
8/15/09, 2:08 PM
#66

Puttar upp en gamal tråd som också handlar om förvildade/skygga katter i Sundsvall.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
8/15/09, 10:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Såg följande på nätet:

Vill att katterna placeras i hem

Lena Lindgren har tydligen startad föreningen: Katthjälpen-alla vill leva

TV: Får nytt hem

Kattkoloni stängs

Alla här som bor i Sundsvall eller i närheten! hjälp Lena med sitt arbete att rädda skygga katter!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

nellies-matte
8/16/09, 12:54 AM
#68

Har bott i sundsvall en del år under min studie tid. Hade då katt men var inte alls engagerad i vare sig katthem eller hemlösningar.

Men då fanns det ivarjefall en rätt så stor veterinär klinik som låg uppe vid sidsjön kan de tänka sig att hjälpa till och kastrera dessa katter.

Skulle så gärna vilja att Sundsvalls Djurhem fick se vår skyggis avdelning på Sthlms katthem och se hur vi arbetar med skyggisarna och se deras framsteg.

Upp till toppen
Annons: