Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 7371 ggr
MewTwo
3/8/09, 1:07 PM

Hur många hemlösa katter kan det finnas i Sverige?

Söker någon uppskattning på hur många totalt sett hemlösa katter det kan finnas i landet. Letat på nätet, hittat någon siffra på ca 40 000 - någon som vet bättre? Finns det någon statistik, t ex från katthem?

Jag blir så arg när folk försöker nonchalera problemet med hemlösa katter "äh det är ju inte så många" när man vet att ens närmaste katthem ständigt har hundratals katter i kö in från jourhem…

Annons:
Naquita
3/8/09, 1:18 PM
#1

Mörkertalet är stort, men runt 100000 beräknas det väl finnas enligt någon statistik (någon som har mer koll än mig?)… minst:(

Lena
3/8/09, 1:24 PM
#2

Den siffra som det talas om nu i flera år är att det bör finnas minst 100.000 hemlösa katter. Siffran bygger på uppskattningar som Djurskyddet Sverige har gjort. Man räknar med att det bara i Stockholm finns runt 20.000 - 30.000 hemlösa katter, i Göteborg minst 10.000 och i Malmö ungefär lika många. Och sedan kommer alla mellanstora städer och mindre orter, landsbyggden osv.

Vi skulle behöva minst 2000 nya katthem för att ge alla katter tak över huvudet.

De flesta människor är inte medvetna om att problemet är så här pass stort. Om alla kattägare kastrerade sin katter skulle problemet ha förbättrats avsevärt inom loppet av några år. Eftersom katten inte förekommer vilt i vårt land härstammar alla hemlösa katter från tama katter som ägaren inte tagit hand om på ett ansvarsfullt sätt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MewTwo
3/8/09, 1:33 PM
#3

Tack för svar… skriver en liten betraktelse om detta på Wikkis blogg

http://www.metrobloggen.se/wikipedia

TassKram Inger/Wikki

Puma77
3/8/09, 1:47 PM
#4

Åh, söta goa Wikki.

 

//Pia

bymaruska
6/13/11, 2:41 PM
#5

Nu puttar jag upp denna tråd!!

Diskussion om antalet hemlösa katter förekommer i en annan tråd just nu men hör kanske inte riktig hemma i den tråden.

100.000 hemlösa katter är ett svindlande antal.

Nu har vi alla vår egen uppfattning om vad som är en hemlös katt eller ej.

Djurskyddet gjorde inför en kampanj 2007-2008 en mycket uppskattad undersökning bland sina medlemmar och övriga föreningar, katthem osv. Det här är den ända kända undersökning som gjorts om antalet hemlösa katter i Sverige.

De tillfrågade fick frågan om hur många katter som blivit omhändertagan och hur många omplaceringar som gjorts. Därefter har en uppskattning gjorts och där siffran 100.000 ligger som grund för vad vi tror idag.

Djurskyddet själva anser att siffran är starkt överdriven när det avser just de HEMLÖSA katterna! att många katthem bedriver blandverksamhet har inte tagits någon hänsyn till. En omplaceringskatt har därför i undersökningen blivit en hemlösa katt. Det finns i Sverige endast ett fåtal katthem som endast tar emot HEMLÖSA katter, omplaceringskatter hänvisas till andra katthem.

För mig är en katt som lämnas till ett katthem eller förening och som innan har hem inte en hemlös katt. Naturligtvis kan katten bli hemlös om den inte kan tas emot eller omplaceras. 

Jag tittade på vårt lokala katthems hemsida Av de katter som söker hem just nu 40 st var 21 st omplaceringskatter. Jag tycker det säger allt om hur den här undersökning 2007/08 har gjorts av Djurskyddet. Sen i Djurskyddets kampanje synpunkt är det väl jättebra att siffran är extra hög vilket självklart gynnar det de hemlösa katterna.

I Östergötland som är mitt hemlän har länstyrelsen ingen uppfattning eller uppskattning om hur många HEMLÖSA katter som finns i vårt län. De känner inte till just nu någon population av katter. Däremot jobbar dom med flera fall där det finns för många katter i hushållet.

Det skulle vara fantastisk om det kunde göras en väl grundad undersökning om hur många katter det är "på riktigt" som springer vid för våg och verkligen HEMLÖSA!!  

Marie-Helene

majvi
6/13/11, 5:55 PM
#6

Hur ska katterna vid bondgårdar och stall räknas?I många fall är det inte bonden som har tagit dit alla katter utan katter har dumpats,Då ska väl de räknas som hemlösa.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
Silvestris
6/13/11, 6:46 PM
#7

#6

Man skulle kunna skicka ut formulär till slumpvis utvalda lantbrukare där man ställer just frågan hur många katter som finnas på marken, hur många som tillhör lantbrukaren och hur många som bara dykt upp.

Dvs. en liknande undersökning som Djurskyddet Sverige gjorde bland katthemmen fast man skickar till lantbrukare istället och så särskiljer man lantbrukarens egna katter från sådana som bara finns där.

[neveragain]
6/13/11, 6:53 PM
#8

Göteborgs kommun har för ca 4-5 år sedan låtit göra en undersökning och man kom fram till att det i Göteborg uppskattningsvis skulle finnas 10 000 förvildade katter. Lägg märke på att det alltså enbart handlar om förvildade katter! Förvånad

bymaruska
6/13/11, 8:07 PM
#9

#6,7 och 8

Stall och bondgårdar är egentligen problemet vid kartläggningen av de hemlösa katterna. Rent juridiskt tillhör katterna hushållet och ska inte räknas som hemlösa. Nu vet vi alla att det finns mycket katter kring gårdar och stall men jag tror att problemet inte är riktigt så stort som tidigare. Någonstans tror jag att människor som bedriver jordbruk eller har stallverksamhet är upplysta och bättre vetande än förr och därför kastrerar och därmed håller kattantalet på en lägre nivå.

Att kommunen i Göteborg uppskattar antalet hemlösa katter till 10000 är för att det är den siffran som djurskyddet presenterade i sin undersökning. Göteborgs kommun har inte gjort någon egen undersökning. Nu tror jag att det finns ett högre antal hemlösa katter i södra Sverige.

Det skulle vara spännade om de seriösa katthem och föreningar ville redovisa det totala antalt katter som kom till dem 2010 och och hur många av dessa som var rena hittekatter utan ID.

//M-H

Lena
6/13/11, 8:07 PM
#10

Det stämmer inte riktigt att Djurskyddet Sverige gjorde en undersökning 2007 när de bedrev sin kattkampanj. Uppskattningen 100.000 har funnit i många år. Däremot lyftes frågan och problemet fram i samband med kampanjen.

Första gången jag hörde talas om antalet 100.000 var någon gång i början av 2000-talet. När jag fortfarande bodde i Nederländerna. Däremot håller jag med om att man inte enbart kan gå på katthemmens statistik då katthemmen i Sverige inte på långt när finns till för alla hemlösa katter. De är för få helt enkelt. Dessutom jobbar de så olika. Det är inte många katthem som överhuvud taget befattar sig med förvildade katter och kattkolonier. De kan således inte ha så stor uppfattning om problemet.

Hemlösa katter kan vara allt från tama katter till helt förvildade katter. Katter i stad och på landsbyggden.  Om vi tänker att det i Sverige finns 290 kommuner. Siffran 100.000 skulle i så fall innebära 345 hemlösa katter i varje kommun. Det tror jag faktiskt inte alls är särskilt överdrivet. Särskilt inte om storstäder som Göteborg har runt 10.000 förvildade katter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

bymaruska
6/13/11, 8:36 PM
#11

#10 Det är riktigt med 290 kommuner men flertalet av dem är väldigt små, ta Söderköping men hela skärgården 5000 personer och 345 hemlösa katter??? Länsstyrelsen här i E-län känner inte till något problem just nu och det har varit lugnt under många år. Det är klart att en och annan hemlösning har blivit ett ärende hos dem men inte mer än så.

Nu är det inte så att jag vill agrumentera emot just antalet 100.000, ju fler hemlösa de blir på pappret ju större uppmärksamhet får katterna och det är väldigt bra.

Men jag tror inte på siffran!! och det gör inte Djurskyddet heller inte länsstyrelserna heller, de enda som vill tro på siffran är vi hittekatts folk och det är väl bra för ju hårdare arbetar vi.  

Hur många katter finns det totalt i Sverige? SVERAK måste väl ha någon koll på sitt rasregister och jordbruksverket på hur många ID märkta katter som är registerade.

//M-H

[neveragain]
6/13/11, 8:40 PM
#12

Vad jag fattat så har det visst gjort det i Göteborg? De hade en djurskyddsinspektör anställd på miljöförvaltning som gjorde en kartläggning och som även skrev ett examenarbete där även denna siffra nämndes.

[neveragain]
6/13/11, 8:43 PM
#13

Det finns en SLU studie om katthemsverksamhet i Sverige, med antal katter som tas in per år mm. Ska försöka hitta den senare ikväll

Annons:
Silvestris
6/13/11, 9:36 PM
#14

#11

2006 fanns det 1,6 miljoner katter i Sverige. Av dem antas runt 13% vara raskatter (dvs. 208 000 st). SVERAK har under 2000-talet registrerat i runda slängar 10 000 katter/år¨.

brutt
6/13/11, 9:54 PM
#15

6. Det där låter som en väldigt spännande och bra ide den borde genomföras och helst under sommartid med tanke på kattungar ungkatter och dumpade katter när en del ska åka på sin sk. semester och skickar ut katten till intet (skogen eller bondgården)

13.Vore väldigt intressant att få ta del av kanske kan man tom hitta siffror från olika länsdelar där.

[neveragain]
6/13/11, 10:29 PM
#16

Djurhemmens verksamhet i Sverige: med fokus på katter. M. Andersson, J. Loberg och P. Eriksson - Inst. för husdjurens miljö och hälsa Sveriges Lantbruksuniversitet, 2007
http://www.slu.se/Documents/externwebben/vh-fak/husdjurens-miljo-och-halsa/Djurhemmens_verksamhet_i_Sverige_070530.pdf

Göteborgs Katthjälp gjorde en enkät år 2008 om katthemsverksamhet i Sverige där det också nämns en del siffror: http://v2.goteborgskatthjalp.com/images/docsdownload/resultat_enk%C3%A4t_om_verksamhet_med_heml%C3%B6sa_katter%5B.pdf

bymaruska
6/13/11, 10:30 PM
#17

# 13

Det skulle vara jätte kul att läsa SLU studien! jag ska även kolla med Göteborgs Miljöförvaltning om det är möjligt att ta del av exemensarbetet.

# 14

Tack för det! jag trodde faktiskt det var fler registeringar per år.

# 6 0 15

Visst skulle det vara spännade med att undersöka det här med gårdar o stall och om hur det står till med katthållningen.

Av det totala antalet katter 1.6 miljoner så skulle ca 6 % av dessa vara hemlösa!

//M-H

Lena
6/13/11, 10:44 PM
#18

#11 Men handen på hjärtat 345 hemlösa katter per kommun är inte mycket om du tänker på alla katter som inte har en ägare. Lagårdskatter, hemlösa tama plus kolonier. Land som stad. Nu är det ju bara ett räkneexempel som inte får tolkas allt för bokstavligt. Bara sett utifrån om det är rimligt eller ej.

Om de beräkningar som gjort för Göteborg, Stockholm och Malmö dras bort skulle det återstå 50.000 katter att fördela på resten av Sveriges kommuner ca 270 (vet inte exakt hur många kommuner Stockholm består av). Då blir det runt 180 hemlösa per kommun.

Som Sajtvärd för Hittekatter iFokus och det jag tagit del av under de snart 5 år sajten funnits låter det inte alls osannolikt. Hemlösa katter finns precis överallt i en aldrig sinande ström.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

bymaruska
6/13/11, 11:10 PM
#19

# 18

Du har säkert bättre koll än mig! det räcker med 1 hemlös och jag tycker det är hemskt.

Vi kan säkert räkna sönder alla teorier faktum kvarstår dom alldeles för många hur vi än vrider och vänder på det hela.

//M-H

vilda-hilda
6/13/11, 11:36 PM
#20

M-H Kan inte annat än att hålla med. Stackars alla dom som inte vet vad kärlek till en katt är.

Nalle

Annons:
brutt
6/13/11, 11:41 PM
#21

16. Tack så mycket för intressant läsning! Slu studien hade jag aldrig tidigare läst. Göteborgs katthjälps undersökning hade jag läst tidigare men läser igen.Kom ihåg att en del katthem inte ville svara på enkäten.bra att det syns på kartan vilka som inte går att räkna med i undersökningen.

Alexej
1/12/13, 1:08 PM
#22

Finns också en intressant studie om ladugårdskatter i Östra Götaland: http://stud.epsilon.slu.se/3229/1/eklund_j_110910.pdf

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
1/12/13, 3:17 PM
#23

#22 Du det ver intressant! Får djupdyka i den lite senare!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tossa747
12/10/15, 7:57 PM
#24

Drar upp den här diskussionen igen eftersom den dök upp vid googling. Finns det några mer aktuella siffror? Ni skriver att det är bra om siffrorna är felaktiga eftersom det är till katternas fördel, hur funkar den logiken? Felaktig information är alltså positivt?

Katthemsmatten
12/11/15, 10:17 AM
#25

#24 Eftersom det inte finns något sätt att räkna hemlösa katter rent fysiskt så har man utgått från hur många katter som omplaceras varje år. Har inte exakt beräkningsgrund klar. Det är alltså en kvalificerad gissning hur många katter som är hemlösa. Det TS menar med att h*n hoppas att siffrorna är felaktigt höga är att det vore bra om det finns färre hemlösa katter än vad beräkningen ger vid handen, men som sagt, med mindre att någon verkligen skulle kunna räkna katterna rent fysiskt så är det en omöjlighet att få ett exakt tal. 

Dessvärre är det förmodligen så att antalet hemlösa katter inte har minskat i år eftersom alla katthem rapporterar om fler kullar med kattungar än någonsin tidigare. Läget är detsamma över hela landet. Får man sedan läsa idiotiska kommentarer som "vid vilken ålder kastrerar ni era kattungar? Har två vuxna hankatter hemma och vill gärna ta en kull på en hona. Söker därför ungkatt.", så kan du ju tänka dig hur många kullar som föds och som konkurrerar med de hemlösa katterna om ett hem. Många av dem överges när man tröttnat på den söta kattungen som vuxit upp. Mitt citat är f ö hämtat från ett katthems fb-sida, vilket kanske ytterligare förstärker hur litet folk öht reflekterar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Tossa747
12/11/15, 3:32 PM
#26

Jovisst, men du måste väl förstå att när samma siffra har nämnts i nästan 15 år blir folk skeptiska. Idag ger siffran 100 000 motsatt effekt,  folk tar det inte på allvar eftersom det har "tjatats" om de 100 000 hemlösa katterna så länge. 

Jag ifrågasätter inte problemet med hemlösa katter, jag efterfrågar mer aktuella siffror.

Katthemsmatten
12/14/15, 10:56 AM
#27

#26 Du har inte reflekterat över varför siffran ligger konstant? Det beror på att fortfarande finns det idioter som inte kastrerar utegående katter med påföljd att katter föder kull på kull på kull med katter som ofta inte hamnar i hem där man förstått att det är ett långt åtagande att ha katt. Andra idioter överger sina katter med känt resultat. Katthemmen i Sverige omplacerar några tusen katter per år efter mycket möda och stort besvär. Samtidigt finns det privatpersoner som inte lägger två strån i kors för att själva omplacera sina katter när de av verkliga eller påhittade skäl inte kan behålla sin katt. Är det fullt på katthemmen så åker katten ut - för en katt klarar sig ju alltid. Eller?????????

Jag befarar att samma siffra kommer att vara aktuell under resten av min levnad. Om du vill ha nya siffror är du hjärtligt välkommen att inventera beståndet av hemlösa katter och bidra med en ny siffra.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Lena
12/19/15, 10:59 AM
#28

#26 Siffran 100.000 ligger inte alls konstant. Den har istället ökat till 150.000 hemlösa katter. Problemet med hemlösa katter har inte minskat utan ökat vilket beror på flera olika faktorer. 

1. Flera milda vintrar i rad

2. Inga konkreta åtgärder som skulle kunna minska beståndet har gjorts. (Vad som skulle behövas är lag om ID-märkning och registrering, lag om kastrering av utegående katter, förbud mot att överge sina katter, acceptans och utbredning av TNR-metoden, mer stöd till katthem och andra föreningar som jobbar med målgruppen hemlösa katter). 

3. Myndigheternas okunskap på området och ovilja att samarbeta med ideella sektorn som har kunskaper och erfarenhet men bristande resurser.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Chimney
2/19/16, 4:36 PM
#29

Finns det någon undersökning som gjort om hur de hemlösa fördelar sig över landet?

Om det finns flest hemlösa i Skåne tex eller Norrland?

Uppkatten
2/20/16, 3:07 PM
#30

Vad jag har förstått så finns det fler hemlösa katter i Skåne än i Norrland, för i Norrland fryser de lättare ihjäl och har rimligtvis sämre tillgång till föda, medan det är varmare i Skåne och därmed sannolikt också bättre tillgång till föda.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
2/24/16, 1:41 PM
#31

Ja Södra delarna av landet är värst precis som #30 skriver. Det har även att göra med att katterna löper hela året i södra Sverige pga milt klimat och att det är ljusare.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Chimney
2/26/16, 9:40 PM
#32

uscha :( Tack för svar

Upp till toppen
Annons: