Annons:
Etikettsajten
Läst 10380 ggr
MewTwo
2009-06-10 15:25

Gatukatter utomlands - hur hjälpa?

Internet ger kontakter över hela världen, vi reser mycket och vi träffar katter i andra miljöer än vår svenska. Katt-situationen i vissa länder förskräcker en, men där är också synen helt annorlunda.

Idag kommer en fråga till Wikkibloggen som följer:

Jag är i Tunisien nu, o här kryllar det med gatukatter. O det är en jätte stor skillnad med dom katterna här o katter i Sverige.

Det verkar som att du kan väldigt mycket om katter. Så har du nå tips om gatu kattungar.
För jag hittade en kattunge(gatukatt) i mitt trapphus o den var såklart jätte rädd, men när jag gav den vatten så drack den inte fast att det var kok hett i trapphuset men då provade jag att ge den en fiskbit o den åt katten men försvann sen. Skulle jag ha gjort något mer?
O så hitta jag också en annan kattunge ute som var jätte tam, o jag klappade den. Är det fel?

HAr ni några goda råd hur man besvarar detta? Man förstår ju hur hjärtskärande det är att se dessa skruttiga katter som kämpar för sin överlevnad. Själv glömmer jag aldrig en höggravid katta på ett hotell på Kreta…

Kissen hon matade kanske fick vätska i den fiskbit som serverades men inte ens vet hur man dricker rent vatten, de är ju mer ursprungliga ökenvarelser i en sådan miljö.

Klappa katter, ja kanske inte är fel men man får se upp för sjukdomar som inte svenska katter bär på o s v. Ingen lätt fråga alltså….

Jag skulle vilja skriva ett blogginlägg om "Allmänna råd kring utlandskatten" så nu behöver jag idéer och goda tips! S O S goda vänner!

Kram Mew

Annons:
Alexej
2009-06-10 15:45
#1

Svårt det! Gråter

Som tur finns det en del djurskyddsföreningar (både med inhemska och utländska aktiva) i olika länder. Läser en del på tyska djursajter och där finns många som är aktiva i andra länder.

Angående vatten, jag har katter som inte vill ha "ren" vatten. De dricker bara ute eller av disken som står i blöt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Procat
2009-06-11 00:15
#2

Jag blev förtjust i en gatukatt på Kanarieöarna i mars. Via nätet fick jag kontakt med en djurskyddsförening på platsen. De fångade in katten och vaccinerade den och skaffade microchips åt den. Jag skänkte pengar till föreningen via nätet som tack för detta. För några veckor sedan hämtade jag hem katten genom att flyga till Kanarieöarna via Spanien. Min resa kostade massor men kattens resa i bärväskan bara kring 500 kronor!

MariannE11
2009-06-11 01:00
#3

En ros till Procat!

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Kattmynta
2009-06-11 01:04
#4

Vilken härlig historia Procat! Finns det bild på missen?

Lena
2009-06-11 01:31
#5

Det stora problemet i varma länder som Grekland, Turkiet och Spanien är alla turister som bara matar katterna och sedan reser hem. Det varma klimatet och matningen bidrar till att katterna förökar sig explosionsartat och antalet katter ökar. Man ska istället göra som Procat gjorde, ta kontakt med en förening och se till att katten får hjälp den vägen.

Om man ska resa till någon plats med mycket hemlösa katter kan man i förväg försöka ta reda på vilka organísationer/föreningar som finns i landet. Man kan sedan stödja föreningen på plats. På många ställen förekommer det t.ex. TNR-projekt som man kan stödja. Det är inte ovanligt att veterinärstuderande åker ut och arbetar i liknande projekt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Procat
2009-06-11 20:00
#6

<-Marianne, det är faktiskt hon, min 'Bella Española' här pä bilden bredvid texten! Bilden är tagen i Spanien i mars, den första gången hon kom in i mitt hotellrum!

Annons:
Hawknestgrove
2009-06-11 20:25
#7

PRocar, kan du inte lägga kissen som bild här i inlägget? det går inte att förstora avataren….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MewTwo
2009-06-11 23:49
#8

Ja kom gärna med era erfarenheter, men finns några konkreta råd?

"Allmänna råd kring utlandskatten" nu behöver jag idéer och goda tips!

Vad ska man se upp med? Vilken hjälp är verkligen hjälp?

Flickan som skrev ska stanna där 2 månader - hon är så olycklig över att inte kunna förändra så mycket heller. Hon har inte precis chans att påverka så mycket i sin släkts hemstad… Men det är ingen idé att polemisera över kulturella hinder…

Om man skulle ge EN utlandskatt NÅNSTANS räddning, vad gör man? Det kanske knappt finns veterinärer, bra kattmat etc?

TassKram Mew

Procat
2009-06-12 01:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här är en annan bild av henne, här vilar hon på min hotellsäng i mars.Nu sover hon bredvid mig i min säng varje natt. Vi är så lyckliga båda två nu, men kanske saknar hon lite hotellet där hon bodde och brodern som blev kvar där…

MariannE11
2009-06-12 03:13
#10

vilken söt bella… liknar min gamla Zazza…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Ankie
2009-06-12 21:08
#11

#9 men så fin

martdat
2009-06-13 11:03
#12

#9 vilken härlig kisse! förstår det var äkta kärlek direkt när du sen åkte o hämta henne,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

majvi
2009-06-13 11:22
#13

Vad man kan göra är att leta reda på en förening som hjälper utsatta djur och hjälpa genom dom.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
Kattmynta
2009-06-13 22:35
#14

Otroligt fin kisse! Tack för bilden jag efterlyste.

/Sandra

Lena
2009-06-14 13:25
#15

#9 Jättefin kisse! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MewTwo
2009-06-17 10:29
#16

OKej jag uppskattar också att se fina kattbilder, men det hjälper mig inte med frågan som jag öppnade inlägget med!

Hur går det till - praktiskt - om man ska importera en katt från hotellet i var-som-helst? Vad kan det kosta, vad ska man tänka på?

Letar på nätet, om man tar Tunisien som exempel, hittar jag inga djurorganisationer där, jag kanske letar fel… på "animal shelters" mm?

Kram Mew

Krimalin04
2017-01-02 15:00
#17

#9 Sov hon i din säng utomlands i hotellrummet? 😉

ApanAnn
2017-01-02 15:27
#18

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Katthemsmatten
2017-01-20 15:30
#19

Det här är en tråd som är ca 7½ år så #17 du kanske inte får någon respons på din fråga och inte heller #18.

Medarbetare Hittekatter iFokus

ApanAnn
2017-01-20 19:42
#20

He he… såg det nu. Jag måste börja titta på fler datum än bara datum på sista som kommenterade…

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
Procat
2017-04-01 13:20
#21

Ja, Krimalin04, det gjorde hon, det var kärkek vid första ögonkastet♡. Jag adopterade en till katt från samma hotell ett par år senare.

Procat
2017-04-01 13:21
#22

*kärlek

Upp till toppen
Annons: