Annons:
Etikettkattberättelser
Läst 6505 ggr
AnneN
2009-11-19 15:37

Hope 3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta blir nu den 3:e tråden om "lille" Hope Glad

Länk till förra tråden.

Han har som sagt haft ett bakslag i sina framgångar, men det var ju inte oväntat, de brukar bli så. Men nu går det sakta men säkert framåt igen Glad

Han vågar nu passera både oss människor och hunden i dörröppningar och på andra ställen där det inte är stort utrymme, visst han fräser som besatt under tiden men han gör inget annat.

Han och Sotis är bundisar och ligger gärna under akvariumet och slappar tillsammans, ibland delar de utrymmet under soffan.

Han har till och med lekt lite med husets surtant Tussan Förvånad hon som tidigare morrat och fräst åt han.

Roligt att se hans framsteg, fast någon bild på han i tomteluva blir knappast denna jul Tungan ute

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
AnneN
2009-11-19 15:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
2009-11-19 15:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Favoritplatsen

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
2009-11-19 15:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

,

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mison
2009-11-19 15:41
#4

Men, så kul att höra…

Alla djur behöver någon som bryr sig!

AnneN
2009-11-19 15:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Bumbis
2009-11-19 16:19
#6

Vad roligt att höra! Skrattande

Jag har tänkt så mycket på er och Hope och undrar hur det går.

Han ser ut att ha ett helt annat kroppsspråk och en lugnare blick.

Tack för rapport! Ge Hope en slängpuss från mig!

Annons:
Ankie
2009-11-19 16:29
#7

han är ju verkligen bedårande denna katt..

AnneN
2009-11-19 17:25
#8

#6 Jag vet att jag tyvärr varit dålig på att rapportera, fast det är lite svårt att rapportera ofta då de små framstegen kan vara svåra att sätta ord på, men jag försöker uppdatera så fort det finns något mer konkret att skriva.

Ska skicka en slängpuss från dig Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

martdat
2009-11-19 18:34
#9

GladHan ser ut att trivas i allafall

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

MariannE11
2009-11-19 18:36
#10

vilken pluttis… kul att se honom….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

catfoot
2009-11-19 19:14
#11

Ser ut att må som en prins..Puss på nosen lilla sötis…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Druke
2009-11-19 19:34
#12

Han är ju så bedårande! Kyss Vad kul att det går framåt! Sakta, men säkert… Flört

Simson
2009-11-19 20:06
#13

Håller med CatFoot! Han ser verkligen ut att må som en prins! Härligt att höra att det går bra!! Puss på han o er!! Kyss

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Annons:
Hawknestgrove
2009-11-20 00:21
#14

Grattis!!!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

maggan47
2009-11-20 01:15
#15

vad fin han är, och små framsteg, är också framsteg, kul att se bilder på honom, om inte tomteluva, så kanske nyårshattFlörtMaggan47

Druke
2009-12-19 20:28
#16

Hur går det med lillgubben?

AnneN
2009-12-19 20:34
#17

#16 Det går frammåt, sakta men säkert. Han blir mer och mer avslappnad, men ännu är det ingen männsika som får komma nära nog att ta på han.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Druke
2009-12-19 21:59
#18

#17 Okej! Glad Hur går det med de andra djuren?

AnneN
2009-12-19 22:02
#19

#18 Jodå, de andra katterna är han ganska bra vän med, gerbilerna sitter han och pratar med (genom akvarieglaset), råttorna är läskiga för de bits om han komemr för nära burgallret och hunden får existera men inte för nära, vilket kan bero på att hon vill busa men det vill inte han. Skrattande

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Druke
2009-12-20 02:05
#20

#19 Vad kul att han har hittat sin plats! Skrattande Jag tror han kan bli riktigt bra kompisen med hunden och er tvåbenta också så småningom!

Håller helt klart tummarna för det i alla fall. Flört

Annons:
AnneN
2009-12-20 02:45
#21

#20 Jodå jag tvivlar inte på att han så småningom kommer att kunna bli en riktig myskisse, men det får ta den tid det tar för att han ska bli trygg i sin takt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
2010-01-10 22:58
#22

Vi fortsätter jobba sakta men säkert i små små små steg med Hope och nu då vi lyckats göra ett litet framsteg som går att sätta ord på så blir jag så lycklig att jag inte kan sluta le Glad

Igår lekta och myste vi lite med fjädervippan som nu mera knappt har några fjädrar kvar men han föredrar den framför den nya… och då han var ordentligt avslappnad och tyckte att det var supermysigt att bli struken på huvudet, bakom öronen och i nacken med fjädervippan så bytte jag ut den mot att stryka med handen istället Glad

Det gick utmärkt i ca ½ minut, han kurrade tillochmed lite, tills han öppnade ögonen och insåg att det var handen och inte vippan som rörde i han. Då fräste han lite och jag drog försiktigt tillbaka handen och fortsatte istället att klia han med vippan och då blev han lugn igen på bara ett par sekunder.

Han gjorde inga försök att fly eller attackera utan fräste bara lugnt. Han har ett par nya favoritställen i tv-rummet nu, det ena är i fönstret bredvid gerbilernas låda (han brukar ligga och prata med dem). Den andra platsen är längst ner under klösträdet, vilket är precis bredvid min plats i soffan.

Har hänt ett par gånger att han legat där nere och jag utan att tänka på det satt ner min hand över armstödet och skrämt stackaren, men det enda han gjort då är att fräsa till lite och slå till med tassen utan att använda klorna, sedan då jag tagit bort handen så har han återgått till vad han gjorde innan.

Kan även meddela att han är väldigt pratig! Förut kunden han små pipa lite då å då, men nu kan han vandra runt i lägenheten eller bara sitta/ligga i fönstret och sjunga hela operor med höga toner och hög volym Förvånad Mycket gulligt på dagarna, dock mindre uppskattat kl 5-6 på morgonen då jag vill sova Tungan ute

Det var nog allt för denna gång, men fler uppdateringar kommer då det finns något jag kan sätta ord på Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hawknestgrove
2010-01-10 23:02
#23

Underbart att höra!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

lillmymlan
2010-01-10 23:03
#24

Kyss så härligt att höra om framstegen :)

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

AnneN
2010-03-16 11:22
#25

Nu har jag ytterligare framsteg att rapportera Glad

Hope och Lillan är nu goda vänner och kan ibland ses tvätta varandra och även busa tillsammans. Hope och Sotis är fortfarande neutrala till varandra så ingen av dem bryr sig speciellt om den andres existens.

Tussan däremot har fått för sig att hon inte alls tycker om Hope, kan det vara för att han totalt ignorerar henne?

Vi har även i dagarna fått hem en till hund (vuxen), Hope är inte överförtjust i hundarna, men så länge de inte rör sig då han ska gå förbi så så är det ok, råkar de röra sig minsta så fräser han lite och fortsätter gå. Han är inte ett dugg mer ädd för nya hunden än vad han är för Velvet som han börjat vänja sig vid, det ser jag som ett mycket gott tecken Glad

Det var alla framsteg jag har att rapportera för denna gång.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hawknestgrove
2010-03-16 17:13
#26

Det var kanske inte många, men stora framsteg! Toppen!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

maggan47
2010-03-16 19:29
#27

Alltid kul att höra om framstegen, även om dom inte är stora, så händer det grjor, Hope är så söt också, ser ut som en lurvis, vilket jag har förkärlek förFlört

Maggan47

Annons:
Lena
2010-03-16 21:04
#28

Alltid lika trevligt att läsa om framgångarna som hittekatterna gör. Hope är supersnygg ju! En riktig Going! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

AnneN
2010-07-22 23:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Stora framsteg på gång här!

Han fräser mindre och mindre mot hundarna, Tussan (en honkatten) har slutat jaga Hope så de tolererar varandra igen och vid matdags så har jag och sambon fått stryka han på huvud, rygg, sidor och vid kli under hakan har han nästan vågat sig på att kurra lite Skrattande

Bjuder på en lite nyare bild av Hope, fast han gillade inte kamerablixten.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hawknestgrove
2010-07-22 23:58
#30

härligt att höra!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Alexej
2010-07-23 00:16
#31

Vad bra, jag tänkte ibland på dig och katten och hur ni hade det.

Ska ni behålla henne nu?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

AnneN
2010-07-23 00:27
#32

#31 Ja Det blev bestämt redan i höstas att han får stanna hos oss resten av sitt liv Glad

Den 14:e september har Hope varit hos oss 1 år (därför har jag satt det datumet som hans födelsedag) och då fyller han 4 år (gissad ålder av veterinär).

Glömde ju nämna att jag även haft min yngsta systerson här 1½ vecka, en pojke på 6 år med adhd. Var lite spänd på hur Hope skulle reagera på detta (även om barnet har bra djurvett) men han fräste inte ens då pojken kom för nära när han skulle gosa med en annan katt, utan Hope bara blängde misstänksamt på honom och blev det för mycket gick han iväg.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Alexej
2010-07-23 00:47
#33

;)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

AnneN
2010-09-15 20:22
#34

Ännu en liten uppdatering, händer inte så jätte mycket här just nu, men det framsteg som gjorts är enormt!

"Lille" Hope har börjat bli en rikigt gosig kisse Skrattande Speciellt då det är dags för kvällsrutinerna då vi fyller på mat/vattenskålarna, då hoppar han upp vid sin matplats i fönstret och ska ha mys, bli kliad, speciellt kring nacken och under hakan.

Har även hänt att han suttit vid matplatsen på dagtid, tittat på mig och pratat med det där ljusa prrr ljudet, då vill han ha lite mys en stund.

Helt underbart att han kommit så här långt Skrattande

Kom just på att igår (14/9) var det exakt 1 år sedan Hope kom till oss och det har därför blivit hans födelsedag så igår blev han 4 år (veterinären tror han är i den åldern) Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Alexej
2010-09-15 20:24
#35

Såg dina bilder av honom på facebook, jättefina!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Simson
2010-09-15 20:47
#36

Vad roligt att det hela tiden går framåt! Söta Hope!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

AnneN
2010-10-21 00:57
#37

Ikväll hoppade han upp vid matskålarna och pratade = han vill att man gosar med han lite, kände ett par små tovor så kammade igeom hela han (utom magen) och myste lite. Efter ett tag tänkte jag testa nått som vi inte testat på extremt länge (inte under detta år), nämligen att lyfta han… Stel som en pinne blev han och stretade emot lite, men inte så mycket som jag hade förväntat mig. Höll bara i han några sekunder och satte sedan ner han igen, haha snacka om att jag hade gått upp i rök om hans blick hade kunnat döda just då Tungan ute

Men nu vet jag att han iallafall kan tillåta att bli lyft om det är nödvändigt Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Gullimat
2010-10-21 01:24
#38

Härligt att det har blivit så bra med vackre HopeKyss

Hawknestgrove
2010-10-21 01:27
#39

haha lille Hope……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Sidentass
2010-10-21 19:51
#40

Vad underbart att det går framåt med den lille skönheten!Kyss

MariannE11
2010-10-21 20:18
#41

Glad

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Annons:
soso
2010-10-21 21:58
#42

Vad roligt att läsa om vilka stora framsteg han har gjort! Jag kommer ihåg när du tog in honom och hur rädd han var då.

AnneN
2010-10-21 22:02
#43

Ja det är verkligen jätte kul att se hans framstegGlad Fast idag är han lite skeptisk mot mig, men det brukar han vara ett par dagar efter jag hittat på nått nytt med han, men efter ett tag så accepterar han det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
2011-07-18 21:53
#44

Oj nu får jag ju dåligt samvete då det är så länge sedan jag uppdaterade sist Skäms

Hope fortsätter iallafall att sakta men säkert göra framsteg då han blir mindre och mindre skygg och tillåter att man gosar med han mer och mer, speciellt om man kliar på de magiska ställena eller tar bort tovor i pälsen Glad

Idag har vi dock varit tvugna att ta lillpojken till veterinär då vi upptäckte igårkväll att han haltade och inte ville stödja mer än absolut nödvändigt på höger framtass. Vi fick inte titta ordentligt på tassen för Hope här hemma, hos veterinären fick han lugnande och hon hittade en infektion mellan trampdynorna Rynkar på näsan inget synligt sår eller annat som kan ha orsakat infektionen så det förblir ett mysterium, jag är bara glad att det inte var något brutet!

Behandlingen är att hon klippte bort pälsen under den drabbade tassen, rengjorde med jodopax och från och med imorrn ska han få en 8dagars kur av Vetrimoxin pasta (kan vara svår att få i tabletter). Hoppas att denna kur räcker för att han ska slippa eländet.

Passade på att väga Hope medan han fortfarande var nerdrogad av den lugnande sprutan och han väger i dagsläget 4,6 kg.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hawknestgrove
2011-07-19 13:56
#45

Oj lille Hope.. Han kan ha trampat på något då som gjort detta?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Lena
2011-07-19 15:17
#46

Så bra att han gör sådana fina framsteg Hope! Kul att höra!

Infektionen kan komma från något insektsbett eller liknade. En av mina tidigare katter fick något liknande efter ett getingbett. Behandlingen kommer med all säkerhet att göra susen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

AnneN
2011-07-19 15:17
#47

#45 Har funderat på det också, men kan inte komma på något här inne i lägenheten han ska ha kunnat göra illa tassen på, fanns ju inget sår heller bara en infektion.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lena
2011-07-19 15:52
#48

#47 Det är lite typsikt just för getingbett och liknade. Då blir det ju bara ett lite stick som sedan kan bli infekterat innifrån. Dessa odjur kommer ju in av misstag ibland och katter brukar vara pigga på att försöka fånga dem.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
AnneN
2012-07-01 15:03
#49

Oj är nästan ett helt år sedan jag uppdaterade något om Hope.

Kan meddela att tassen läkte fint med hjälp av medicinen och han har varit helt frisk sedan dess.

Hope är verkligen en hussekatt = han accepterar husse i familjen mer än mig. Han är fortfarande skygg och egensinnig, men det kommer han antagligen alltid att vara även om det sakta blir bättre och bättre. Det viktigaste tycker inte jag är att kunna ha han i famnen och pyssla utan det viktigaste är att han mår bra och trivs vilket jag tycker han verkligen verkar göra. Hans favoritsyssla är att sova eller ligga och titta på omgivningen i sitt krypin, soffan eller hundburen (nya favoritplatsen), busa kan han göra ibland antingen med något han hittar att jaga runt på golvet eller med Lillan (en av våra andra katter).

Han har som morgonrutin då husse kliver upp att alltid komma in i köket och vara go och bli kliad medan husse tar morgonciggen under fläkten.

Ja han är helt enkelt en helt underbar katt som mår gott och trivs med det liv han själv väljer att leva i vårat hem.

Något jag tycker är ett bra bevis på att han trivs är att han aldrig försökt smita ut, varken genom dörren, öppna fönster eller balkonvägen trots att det ibland varit någon som lämnat öppet och han suttit vid fönstret (bor på bottenvåningen) så sitter han bara där och tittar och aktar sig tom för att gå nära det öppna. Sitter han vid balkongdörren och man öppnar den så går han därifrån, verkar som att han absolut inte alls vill ut.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lena
2012-07-01 15:22
#50

Tack för din uppdatering! Alltid så trevligt att få höra om hur det går för katterna! Hope verkar ju ha ett jättebra liv hemma hos er! Inte ovanligt det där att kissar som varit hemlösa och får komma in i värmen inte alls är intresserade av att gå ut igen. De har nog fått nog av utelivet helt enkelt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

AnneN
2012-09-26 20:45
#51

*suck* kan ju säga att jag åker aldrig mer till Djursjukhuset med en skygg katt!!!!

Hope har svårt att kissa = sitter lääänge på lådan utan att något händer. Ringde idag till djursjukhuset och fick en akuttid, nämnde även i telefonen att han är en skyggis och inte kan hanteras utan att få lugnande.

Då jag kommer dit så säger veterinären att de inte vill ge lugnande utan att först ha tagit blodprov, men det fanns ingen på hela djursjukhuset som vågade göra det på en "agressiv" katt Förvånad

Till slut så gick de iallafall med på att sätta han i en sk tvångsbur och gav lugnande, satte in kateter och tömde blåsan (han hade total urinstopp), tog urinprover som jag får svar på senare i veckan och skrev ut mediciner.

Först efter all behandling så talar de om för mig att prognosen inte ser så bra ut utan mest troligt är detta något som är återkommande. Skrikandes Hade de inte kunnat tala om det INNAN de satte igång med behandlingen? Och hade de inte redan då jag ringde kunnat meddela att de inte hanterar skygga katter?

Nej fy vad jag ikväll kände mig uselt bemött på djursjukhuset, dåligt med information från början till slut! I fortsättningen kommer jag välja annan djurklinik!

Får se hur det går nu med medicineringen om han blir frisk eller om det blir återkommande.

Och hur tusan har de tänkt att jag ska få i han 1/8 tablett 2ggr/dag i 7 dagar?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Katthemsmatten
2012-09-26 20:55
#52

Alltid lika tråkigt att träffa veterinärer som inte vågar hantera en skygg katt. Betr. medicineringen får du nog ge den tillsammans med något som Hope gillar. Förhoppningsvis finns det så pass många olika godsaker du kan lägga medicinen i (du kan krossa tabletterna och ge i litet godis) att han får i sig det han ska.

Tänk på att försöka få i honom mycket vatten. Ett knep är att blanda i extra vatten i hans blötfoder.

Hoppas att det inte är någonting som återkommer, men har de en gång haft urinstopp får man vara väldigt försiktig med vad man ger för foder. Det finns olika typer av specialfoder för katter med urinvägsproblem. Kolla med en veterinär vad som är vettigast när du väl har fått svar på proverna.

Medarbetare Hittekatter iFokus

AnneN
2012-09-26 21:00
#53

#52 ja hade han inte varit så kräsen så han vägrar ätan någnting annat än torrfoder så hade medicineringen inte varit ett problem, av torrfoder äter han vad som helst, men så fort det blöts upp eller ges blötmat så totalvägrar han att äta alls.

Han nobbar till och med råa köttbitar/färs.

Får köpa en sån där tablettgivare eller vad de kallas och se om jag lyckas tvångsmedicinera han med den. Rynkar på näsan

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sidentass
2012-09-26 22:13
#54

Vad tråkig med det bemötandet…och jag vill säga, att behöve alls inte vara hopplöst med dessa åkommer. Men dom är nog så besvärliga. Vår Berlioz (som är tamis) hade liknande åkomma för några år sedan, var vekligen i dålig form, kunde inte kissa, ibland läckte han kiss så man fick gå o ta honom till badkaret. Var runt till flera veterinärer, prognosern var dåliga Men så gjorde man ett försök med att ha honom inlagd med kateter, efter att han fått blåsan tömd på kiss. Detta gjorde honom så pass gott att han är en glad o pigg kisse igen. Men han får inte längre äta det vanliga torrfodret. När vi gav Berlioz medecin gjorde vi det med en "tablett-givare" som finns på apoteket, Men jag ska inte ha osagt med att jag har väldigt svårt att få i katterna medicin, oavsett om man har tablettgivare eller handskas med de tamaste av katter!

Håller tummarna för missen, och gläds åt alla framsteg som vi fått höra här:-)

Lena
2012-09-26 23:13
#55

Trisst bemötande du fick på djursjukhuset! Problemet är som andra skriver här varken ovanligt eller omöjligt att komma till bukt med. Det finns bra foder och behandlingsmetoder nu för tiden. Sedan kan det naturligtvis vara en utmaning att få i kissen medicinen.

Det fanns något slags hölje som man kunde lägga tabletter i på apoteket tidigare. Det var som en godiskula som var ihålig. Är osäker om det fortfarande finns att köpa. Det kunde kanske vara värt ett försök.

Försök att hitta på alla möjliga sätt som får honom att dricka mycket. Det är det viktigaste för att förhindra återfall. Drickvattenfontän kan vara en väg. Många vatten skålar på olika platser en annan. Gärna skålar i lite olika former placerade där katterna går förbi ofta.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
AnneN
2012-09-27 02:18
#56

Tack för alla tips och råd och skönt att höra att det inte alls behöver vara helt hopplöst att få honom frisk Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

emjon
2012-09-27 09:49
#57

Det är verkligen trist att det ofta är den inställningen på just djursjukhus men det finns kanske undantag där också.

Har också en kisse som behandlats för urinsten och helst bara äter torrfoder. När jag skulle ha i henne antibiotika så kokade jag fisk och blandade den krossade tabletten i fiskspadet.

Tack vare vattenfontänerna så dricker hon ordentligt också så då fungerar det med torrfodret.

Jag vill verkligen att hon skall få i sig blötmat så jag lägger en klick bredvid torrfodret och ger jag inte mycket så äter hon upp den. Men man får prova och prova för den ena sorten ratas men en annan kan fungera.

Det har ju också stor betydelse vilken typ av stenar det är men veterinären kan ju vägleda dig där efter provsvaret.

Hoppas det går bra med Hope och att han snart är på bättringsvägen.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Katthemsmatten
2012-09-27 09:58
#58

Emjon, har du testat att blöta torrfodret litet? Då får hon i sig litet extra vätska om hon äter.

Medarbetare Hittekatter iFokus

emjon
2012-09-27 10:24
#59

#58 Ja det har jag testat men det gillar hon inte. Katter kan verkligen ha sina bestämda åsikter om vad de vill äta men ibland kan man lura dem lite.

Lili tycker bäst om Hill's och då skall blötmaten vara på burk inte påse. Hon får oftast den men som omväxling köper jag påsar också. Då lägger jag torrfoder i skålen och häller såsen från påsen runt om. Då går det bra om jag inte tar bitarna med.

Jag tycker ändå att det känns bra så länge jag ser att hon dricker ordentligt och det gör hon.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Katthemsmatten
2012-09-27 10:34
#60

#59 Självklart är det viktigaste att hon får i sig vätska, inte hur. Håller med dig om att katter verkligen kan ha bestämda åsikter när det handlar om vad de vill och inte vill äta. En del är hopplöst enkelspåriga Glad

Medarbetare Hittekatter iFokus

AnneN
2013-03-14 21:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Igår var en mycket sorglig dag…

Hope blev akut sjuk med totalt urinstopp igen och denna gång var han för dålig för att det skulle vara värt att plåga han igenom någon behandling igen, så ca kl 18 igår kväll fick Hope somna in hos veterinären.

Min vackre lille fighter var i så dåligt skick att han inte ens fräste eller något, han bara låg och orkade inte mer än vända på sig.

Tack för 2½ fina år tillsammans, nu får du vila i frid så ses vi på andra sidan då det är dags. 😕

Han var aldrig speciellt förtjust i kameran så finns tyvärr få bilder på denne vackre kisse, men bjuder på en bild från den första tiden där han ligger i sitt favoritkryp-in, det var hans favorit plats där han visste att han alltid fick vara ifred om det blev för livat runt om.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lena
2013-03-15 00:19
#62

#61 Men åhh så ledsamt! Det är alltid så svårt det där när de kära vännerna inte kan vara med oss längre. Skickar många tröstande kramar till dig via cybern! Tänker på dig! ❤️

Det var inte så länge sedan en av våra äldre katter fick somna in. Har inte kommit över det än.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
martdat
2013-03-15 06:25
#63

Kram. beklagar ,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Katthemsmatten
2013-03-15 10:54
#64

Så tråkigt! Du gjorde rätt som inte lät honom plågas igenom ytterligare en behandling. ❤️

Medarbetare Hittekatter iFokus

AnneN
2016-09-22 04:00
#65

Idag dök det upp en ögonblicksbild av Hope på facebook, har läst igenom alla mina 3 trådar om honom här nu och sitter med tårar i ögonen och ett leende på läpparna. Blir fortfarande glad av att läsa det jag skrivit om alla hans framsteg, men än idag är saknaden stor efter denna underbara skyggis.

Idag har vi bara kvar Lillan i livet och hon är nu 11½ år och frisk (ta i trä). Tussan fick uvi som inte ville gå över och sedan upptäcktes att hon var full i tumörer (varken syntes eller kändes utifrån), Sotis fick cholangiohepatit och svarade inte på någon behandling alls så han fick somna in.

Saknar dem alla så otroligt mycket ❤️

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Upp till toppen
Annons: