Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 14569 ggr
Hawknestgrove
2009-11-01 17:33

Vetrimoxin=diarre?

Lilla Mee fick ju ta en kur med Vetrimoxin på 10 dagar för sitt bett, som jag berättade.  Nu kommer följdfrågan, kan hon ha fått diarre av det? Hon har alltså ätit samma mat som alltid, OLivers och så satte vi henne i husvagnen. Som värme har hon en Snugglesafe, som jag aktiverar två ggr per dygn. FÖr att få henen att äta tabletten, så mutade jag med falukorv. Inget fel på den, vi åt samma som pålägg själva. Nu kommer jag kanske till ett fel. Hon fick lätthjölk och inga problem med magen. Sen tyckte jag, att Ok, hon kan ju få vanlig röd mjölk i stället, för det har hon också fått förr och tålt. Ville ge henne lite extra godis. Då började hon bli lös i magen. JAg og bort mjölkne helt men diarren fortsatte. I går sista taglettgivan. OCh i morse riktigt rinnig läbbig diarre. KAn det vara Vetrimoxinet? Nu satte jag henne på fasta till i morgon, har färdigt morotspure som hon ska få då. Som dryck har hon fått te med lite honung och en liten liten nypa salt, kanske  1/8 kryddmått. Hon har  alltså inte varit ute på 14 dagar och haft lös mage i lite över en vecka. Vetrimoxin har hon ätit sedan förra tisdagen och kuren var slut i går. (Tassen är bra, ja)Så om jag ger henne denna morotspure nu och fortsätter med älgfärs, då bör hon väl bli bättre?KAn tillägga, att damen INTE vill ha kokt vit fisk(PAngasusfileer) KAn inte tänka mig, att hon blivit förkyld, då hon ju haft det varmare än om hon hade gått ute….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Dagoe
2009-11-01 17:53
#1

Klart att hon kan få diarre av antibiotika. Antibiotika påverkar oftast även tarmfloran, dvs de bakterierna som finns i tarmfloran dödas av antibiotikan och matsmälltningen förstörs därmed.

Kör med en kur ZooLac efter antibiotikakuren så brukar det lösa sig :)

tuska
2009-11-01 17:55
#2

Jag rekomenderar dej att ge Zoolak i älgköttfärsen. Lite snälla bakterier för magen behöver nog din misse. Vetrimoxin tar även bort de bakterier som katten så väl behöver för att vara fin i magen.

Jag ger alltid Zoolak i samband med PC behandling annars rasar mina kattmagar totalt.  A-fil reparerar oxå en kattmage eller naturell Yoghurt.

Hawknestgrove
2009-11-01 17:56
#3

JA jag blir liiiite irriterad av att ine kunna läsa om biverknaingar i Fass på djurmediciner. Stackars lilla söta tjejen. Så gudagod och så kan inte mina monster acceptera henne. Zoolac finns på  apoteketm ja?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

tuska
2009-11-01 17:59
#4

Jag tror det även ska finnas på välsorterat apotek, jag köper den pastan hos veterinären.

Hawknestgrove
2009-11-01 18:10
#5

Ok ska kolla i morgon. haha, synd att hon inte gillar Proviva blåbärsdryck!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2009-11-01 18:18
#6

Ok har hittat en på nätet som säljer. Hur ofta och hur länge ska jag ge?ONödigtatt köpa för stor tub….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
tuska
2009-11-01 18:26
#7

dosering 1ml 0-10 kg katt   Vid akut diare dubbla dosen . ges till efekt uppnås.

 Det finns bruksanvisning på doserings sprutan.

Hawknestgrove
2009-11-01 18:33
#8

jo, jag såg det. men hur länge ska jag ge?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

tuska
2009-11-01 18:39
#9

Jag brukar ge ZooLac hela PC kuren och en vecka där efter.

Jag skulle ge minst 14 dagar, det är inget som smakar illa tror det är leversmak.

Hawknestgrove
2009-11-01 18:43
#10

Ok, då kanske jag ska köpa en 60 mltub då? den största?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

kattmatten
2009-11-01 19:04
#11

Visst kan hon få diarré av det. Antibiotika har den biverkningen på  både djur och människor. Du har ju redan fått tips om Zoolac, så prova det. Eller Diarsanyl. Båsa brukar stoppa upp diarré bra.

Och visst kan du läsa om biverkningar i FASS. Fast man måste klicka på en länk: Läs mer om biverkningar

tuska
2009-11-01 19:35
#12

 Det är 15 ml i den doseringssprutan jag brukar köpa

Hawknestgrove
2009-11-02 13:48
#13

#11. Den länien klickade jag på och hittade inte nåt. ska försöka igen. Idag har gumman fått morot. Hon är faktsikt redan lite bättre1 Såg en äcklig mask dessutom i kacket. så de blev Drontal  också. Moroten är god, hälsar Mee. Hon är ju vid väldigt gott hull, så det är ingen fara med henne. OCh te har hon druckit! Så ger det sig inte med vanliga hemmetoder, så blir det Zoolac eller Diarsanyl på fredag.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
kattassen
2009-11-02 13:57
#14

Det är samma effekt som hos oss 2-beningar. Lite racer-bajs hör till vanliga biverkningar efter penicillin-kur. Som är skrivet ovan så slås alla bakterier ut även de "snälla" som skall hålla ordning på magen.

Pro-Kolin är ett annat liknande medel som jag blev rekommenderad. Innehåller något liknande som Diarsanyl.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Hawknestgrove
2009-11-02 14:33
#15

5.4 Biverkningar

Gastrointestinala störningar kan förekomma.

Kul info. OK, jag vet att gastro är mage. MEn varför kan de inte skriva ut diarre?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

tuska
2009-11-02 14:42
#16

  gastrointestinala störningar får jag att det är mer magkatarr aktigt (magsäcken)Rynkar på näsan   Diarre borde verkligen stå som vanliga biverkning så man begriper

Hawknestgrove
2009-11-02 14:49
#17

PRecis! OCh är inte det underligt, eller är jag ute och far, Vetrimoxin får ju katter även om de har diarre? Eller? Kommer ihåg när lilla Esther var liten hade superdiarre. Då fick hon vetrimoxin som pasta. Ok det hjälpte inte, men ändå, hon fick det ju utskrivet….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

tuska
2009-11-02 15:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

visst får de som har diarre PC-kur för att ta bort de där smittsamma bakterierna men samtidigt vore det jättebra om veterinärerna även då kunde informera att de även tar bort de goda bakterierna som ska till  för att hjälpa kattmagarna.

Vetrimoxin har jag tyckt varit skonsamt ändå för mina katter, men jag har alltid varit noga med ZooLac.

Här får ni se en bild på biverkan av PC  Kalla det magkatarrSkrattande

Hawknestgrove
2009-11-02 15:11
#19

uj….. ja så blev inte lilla Mee…. Hon är så glad och pigg och kelen och när hon fick sin maskmedicin nu, så blev jag ju tvungen att luras med en skiva skinka

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MariannE11
2009-11-02 17:32
#20

hoppas nu hon kryar på sej den lilla godingen…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Annons:
Hawknestgrove
2009-11-02 20:02
#21

ja hon är egentligen hur pigg som helst, men jag tycker det är taksigt, att släppa ut en liten tjej med diarre om jag inte behöver. Nu var jag nere med älgfärs åt henne. Moroten ville hon inte ha mer av.Hon ville ha sina Oliverkulor. MEn jag får se hur hon ser ut i magen i morgon.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2009-11-03 17:54
#22

Uppdatering Mee. I dag var lådan tom på bajs och on har ätit snällt av moroten blandat med älgfärs. Så jag kör på det igen. Hon t o m åt ren morotspure…. Så nu väntar jag mig att se små Meekorvar i morogn och ser de bra ut, så tar vi bort moroten och kör enbart färs och kanske några Oliverkulor till kvällen. Ökar gradvis på md vanliga Oliver och ser hur hon mår. Vore ju toppen, om helt vanlig hemkur med fasta-morot-te- köttfärs skulle funka. OCh dessutom, hemgjord morotspure! Kostar ju nästan gratis! Kokar morot och gör pure och fryser in.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MariannE11
2009-11-03 18:07
#23

då hoppas vi på fina korvar inom kort!

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
2009-11-03 19:29
#24

ja det ror jag kommer. För nu var det ju inget alls i dag. Lilla gumman, dricker te…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2009-11-05 21:09
#25

Nu vill jag bara tala om,att det är fina korvar hos Mee. Således hemkuren med 24 timmars fasta, te att dricka med honung i, morotspure fösta dagen och sedna gradvis med älgfärs som har byggts på med vanliga Olivers. Så om allt är Ok på söndag, så får hon tyvärr gå ut ur husvagnen igen då.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2009-11-05 21:13
#26

putt!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

tuska
2009-11-06 19:42
#27

vad lycklig man blir när allt fixar sej till det bättre, Hemmakurar är inte dumma

Annons:
Hawknestgrove
2009-11-06 19:46
#28

Nä, så bra att det funkar med alla såna här grejer. Och det är ju det enklaste man kan prova på en frisk katt med gott hull först innan man börjar joxa med dyra grejer! Så ha alltid frysta mosade morötter hemma! OCh te! Vanligt te, alltså!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Imasy
2009-11-06 19:54
#29

Jag säger som jag alltid säger vid dåliga magar ;)

Canicur! ;)

Det har fixat magarna här på nolltid, och snällt emot magen och har inga andra konstiga biverkknigar heller.

Hawknestgrove
2009-11-06 20:27
#30

Ja ok, men som sagt detta kan man alltid prova innan!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Star Sand
2014-04-24 22:50
#31

tuska Tack. Jag har varit/är orolig för min misse. 

Har varit till veterinär Fått Vetrimoxin. Misstänkt Magkatarr, Njur inflammation och bukspotskörtel inflammation. 

Din billd Tack. Han satt på toa igår och då dregglade han lite. Tänkte Men han svalde ju medicin, konstigt. Nu vet jag vad det var och då kan jag nog ändå vara rätt säker på Magkatarr.

Tack.

Nu ska jag klura förutom att bara ge ID blötmat & ett lättsmält veterinärs hårdfoder till hans tjejer (ifall han tar) vad mer jag kan göra för honom. Undrar vad som skulle vara bra när han verkar få upp den vidriga magsyran. Vet hur blä det är och hur man mår allt annat en bra själv ju :/
Om någon har tips tas de gärna emot .

Tack igen för bilden. Gav lite svar på fundering jag ojatt mig över. Tack

Upp till toppen
Annons: