Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 8048 ggr
[SannaSL]
2010-04-23 18:57

hemlös (?) katt vid hornstull

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Denna katt har sprungit runt vid Hornstull i Stockholm ett bra tag, säkert sedan sommaren. Jag själv såg den i höstas då någon ringde om den eftersom min svarta långhåriga katt sprungit bort, samma sak nu. Den är väldigt skygg och tovig och jag tror att ena örat kan vara frostskadat. Men jag kan förstås inte vara helt säker på att den är hemlös. Hade med mig ett halsband med "Äger någon denna katt" och telefonnummer, men fick inte komma tillräckligt nära. Borde man försöka fånga in den ändå? Med tanke på hur tovig den är så bor den nog ute… Här är en bild

Annons:
Ankie
2010-04-23 22:13
#1

puttar denna

Khiraz
2010-04-23 22:23
#2

så fin!!!

Gullimat
2010-04-23 23:00
#3

Tycker du skall fånga in kisen om du har möjlighet  den behöver få en översyn av en vette

Ankie
2010-04-23 23:31
#4

ja lille plutten så fin ju

Cindy
2010-04-23 23:34
#5

Men liten fluffboll! Jag tycker absolut att du ska ta in henom om du har möjlighet, ser inte precis ut att vara någons välskötta ögonsten…

Vänliga hälsningar
Cindy

essut50
2010-04-24 00:09
#6

Hoppas du har möjlighet att ta in katten. Kanske Stockholms katthem kan låna ut en fälla om det behövs.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Annons:
Marga
2010-04-24 00:19
#7

Kan du inte sätta upp lite lappar med bild på katten i närheten och efterlysa en ägare? Om ingen hör av sig kan du ringa länsstyrelsen och rapportera att katten lider och bör omhändertas och det inte verkar finnas en ägare. Med lite tur hamnar den då via polisen på ett katthem (eventuellt måste du hjälpa till att fånga den). Om katten är så tovig lider den förmodligen verkligen och bör som #3 skriver komma till en vetrinär och rakas.

Om du lyckas fånga in den själv kan du kanske kolla om den är ID-märkt och försöka hitta ägaren den vägen. Eller annars ta den till polisen och rapportera den som upphittad. Glöm inte säga att det är en raskatt…då ökar nog chansen att dom tar emot den Flört. Och är den långhårig går dom säkert på det… Den vägen kan den också hamna på ett katthem.

Katthemsmatten
2010-04-24 00:33
#8

Marga har helt rätt. Kolla också 'Efterlysning' på katthemmens hemsidor. Det händer rätt ofta att det blir en matchning. Och glöm inte att långhårig = raskatt Flört

Medarbetare Hittekatter iFokus

[SannaSL]
2010-04-24 00:40
#9

Då ska jag försöka lura in den i transportburen i helgen :) Tyvärr kan jag inte ha den hemma hos mig, bor redan så många kissar här, men det ordnar sig nog på något sätt. Pratade lite med polisen och de sa att jag kunde ta dit den så kunde de kolla chip, men hon jag pratade med visste inte om de kunde ta emot den eller inte

Katthemsmatten
2010-04-24 00:42
#10

#9 Tjata och hävda att det är en raskatt. I Stockholm finns dessutom en speciell grupp som har hand om djurärenden. Du kan nå dem via det vanliga numret till polisen: 114. Lycka till!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2010-04-24 11:56
#11

I Stockholm är situationen lite bättre än i övriga landet då det finns bra samarbete mellan vissa katthem och polisen. Om du fångar in katten och sedan lämnar in dem hos polisen kontaktar de i sin tur de katthem som de har samarbete med. Det är Stockholms Katthem, Stadskatten samt Solgläntan som har ett sådant samarbete med polisen.

Här är länkarna till dessa tre katthem om du vill har mer information:

Här är flera länkar till katthem i Stockholmstrakten:

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Khiraz
2010-04-24 14:55
#12

putt för gulliga katten!

Gullimat
2010-04-24 21:36
#13

Undrar vad polisen gör med katter om inte katthemmen kan ta emot.

Annons:
Katthemsmatten
2010-04-24 21:56
#14

I Stockholm är vi litet priviligierade och det brukar lösa sig så småningom tack vare att vi är många katthem och ännu fler akuthem. Därmed är inte något löfte avgivet i det här fallet att det kommer att lösa sig snabbt. Det finns visserligen goda resurser, men antalet hemlösa katter är också enormt. Precis som i alla andra storstadsregioner finns ett antal kolonier som katthemmen försöker hjälpa.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Marga
2010-04-25 00:07
#15

#13 Tack vare avtalet mellan polisen och katthemmen i Stockholm gör katthemmen som regel sitt yttersta att ta emot upphittade katter från polisen. Som #14 skriver, har katten väl tagits emot av polisen brukar det ordna sig. Det är att få polisen att acceptera katten som hittegods som kan vara knepigt.

Som jag skrev tidigare, länsstyrelsen måste ingripa om katten lider. Polisen ska ta in den om den är upphittad och kan antas ha en ägare ( t ex om den har halsband, är ID-märkt eller är en raskatt). Därför är båda vägarna möjliga att gå..

Hoppas det ordnar sig för katten så den snart får slippa sina tovor!

Debattia
2010-04-25 01:11
#16

Hur har det gått för kissekatten???

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Khiraz
2010-04-25 01:14
#17

jag undrar oxå,hur går det?

[SannaSL]
2010-04-25 18:41
#18

Jag har inte lyckats fånga in missen än, och nu stänger polisen ganska tidigt eftersom det är söndag och jag kan som sagt tyvärr inte ta hem den. Men jag hoppas att jag lyckas fånga den i veckan. Ska åka dit och titta till den ikväll och ge den lite mat och vatten

Hawknestgrove
2010-04-25 19:25
#19

jättesnällt. OCh som sagt, hör med exempelvis Stockholms KAtthem, de håller ju till bara på andra sidan bron och kan kanske hjälpa till med en fälla?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Katthemsmatten
2010-04-25 20:29
#20

#19. Vägen ska gå via Polis/Länsstyrelse. Inte direkt till Katthemmen. Att dumpa en katt/överge en katt är ett vanvårdsärende och det är polisen som ska ha hand om brott, inte katthemmen. Katthemmen bistår sedan med mat och husrum och förhoppningsvis så småningom även med ett nytt riktigt hem.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Hawknestgrove
2010-04-25 21:03
#21

jo men nu tänkte jag i all försynthet om att kanske låna en fälla?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Katthemsmatten
2010-04-25 21:20
#22

#21 Fälla nämnde du inte, men om man kontaktar Katthemmet kanske det går att ordna på något sätt. Flört

Medarbetare Hittekatter iFokus

Misan
2010-04-25 22:14
#23

#22 Du läste lite fort där Flört Sitat: på andra sidan bron och kan kanske hjälpa till med en fälla?  Glad

Hoppas att det löser sig med katten, nere i västberga brukar polisen ta hand om katterna man kommer in med.

Katthemsmatten
2010-04-25 22:25
#24

# 23. ber om ursäkt! Fort o utan glasögon - ingen bra kombination. Skäms Polisen i Västberga är engagerade i katternas väl och ve. Lycka till!!!!!!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Marga
2010-04-25 23:20
#25

Det slog mig att för ungefär ett år sedan (kanske lite mer) fanns det en efterlysning på en svart långhårig hankatt på som sprungit bort på Brännkyrkagatan. Jag kommer ihåg det för jag har mitt garage där och tänkte att jag måste hålla utkik. Jag tror till och med att han hette Oskar. Men tyvärr minns jag inte vilket nummer han bodde på. Är det en hane skulle det kunna vara han kanske.. men jag vet inte hur man i så fall hittar ägaren.

Men kolla med polisen dom kan ha en anmälan i så fall.

Misan
2010-04-25 23:34
#26

jag kollade på Djurhjälpen om det fanns någon saknad svart katt på söder för de sparar ju sina annonser men såg inte den, däremot är det en svart semilånghår som försvann från Abrahamsberg 08 och det är ju inte långt till söder därifrån.

Hoppas killen är märkt

Hawknestgrove
2010-04-26 15:00
#27

Nä, det förstås…. den kan ha knallat dit via Västerbron…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Marga
2010-05-01 16:22
#28

Något nytt om katten vid Hornstull?

[SannaSL]
2010-05-02 12:38
#29

Nej, inte lyckats fånga in den och inte lyckats få tag i någon fälla. Vet inte riktigt hur jag ska göra just nu, har just fått väldigt hemska nyheter om min försvunna älskling och vet inte om jag orkar just nu… Ingen som bor i närheten som kan hjälpa?

essut50
2010-05-02 12:53
#30

Hoppas du kan få hjälp av nån som har en fälla..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Debattia
2010-05-03 01:23
#31

Puttar upp !

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

[SannaSL]
2010-05-16 16:06
#32

Nu är jag igång igen med infångandet. En dam som bor i närheten ställer ut mat åt katten på ett plåttak till ett litet skjul där katten tycker om att sova i solskenet. Så vänjer den sig vid att äta där tills när fällan kommer. Har inte fått tag på någon fälla än, men förhoppningsvis så kanske jag kan låna en i veckan.

Det är ingen som har kontaktuppgifter till ägarna till katten från Brännkyrkagatan? Kan inte hitta någon annons, den från Stockholms Katthem finns inte kvar längre.

Hawknestgrove
2010-05-16 16:21
#33

Jättebra. MEn ta kontakt med Stockholms KAtthem, de kanske har kvar uppgifterna? Får du tag i fälla?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[SannaSL]
2010-05-21 00:05
#34

Nu har jag fått tag i en fälla, så imorgon blir det till att fånga katt GladHar pratat med Stockholms Katthem också och de skulle se om de hade kvar uppgifterna, men har inte hört något än

Annons:
essut50
2010-05-21 00:07
#35

Lycka till att fånga in katten..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Hawknestgrove
2010-05-21 00:10
#36

jättelycka till!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Starwatcher
2010-05-21 08:51
#37

Håller tummarna att missen fångas in!!

Elise79
2010-05-21 10:50
#38

Hoppas det går bra med infångandet - oftast är katten inte lika skygg när den väl får komma in och slipper vara vaksam mot alla faror utomhus.

Ang att långhårskatter alltid är raskatter så är det tokgalet - det finns blandraser där också, även om det oftast finns gener från en raskatt så är det inte renrasig katt och då gäller samma sak som vanliga huskatter enligt polisen. =)

MajaBack
2010-05-21 10:52
#39

Vad bra du är Sanna, lycka till!

[SannaSL]
2010-05-24 15:22
#40

Nu är kissen infångad. Jag ställde dit fällan och laddade med god mat, men såg inte till katten. Satte mig en bit bort och efter bara tio minuter kom den fram och gick in. Försökte sedan få katten att gå in i en transportbur istället för den klumpiga fällan, men det gick inte. Därefter blev det en kort tunnelbanetur till poliskontoret. Stackars kissen var alldeles paralyserad. Men polisen tog emot den och den fick komma in i ett litet rum med mat, vatten och låda. Sedan skulle den få åka till veterinär eftersom den såg väldigt sliten ut. Fullt med tovor och ena örat bara hängde… Undrar vad han har varit med om. Nu ska han i alla fall få komma till ett katthem. Hoppas att allt går bra Glad

Hawknestgrove
2010-05-24 15:53
#41

Underbart att höra! Stort tack till dig för ditt engagemang!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
essut50
2010-05-24 15:53
#42

Vilken lycka att kissen är infångad.

Tack för att du gjorde det.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Cindy
2010-05-25 00:43
#43

Hurra! Underbart att kisse fått hjälp! Toppenbra jobbat.

Vänliga hälsningar
Cindy

Anen27
2010-05-25 12:48
#44

Härligt SannaSL!!  Kissen är nog evigt tacksam att Du hjälpte henne/honom!

Ankie
2010-05-25 12:59
#45

härligt puss på dig som hjälpte kissen Kyss

Misan
2010-05-26 11:33
#46

http://www.blocket.se/stockholm/Upphittad_katt_27693905.htm?ca=11&w=1

Han finns nu på kattstallet, underbart att se

essut50
2010-06-01 12:46
#47

Åh va härligt att han fick komma dit.

Hoppas nån saknar honom.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Karizma
2010-06-01 14:32
#48

Ser inte vidare tam ut säkert dumpad/försvunnen i tidig ålder eller född ute i det vilda. Trevligt att han är inne o hoppas med att någon saknar honom.

Annons:
Katthemsmatten
2010-06-01 15:40
#49

#48: Även tama katter ser ofta ut så där när de blir intagna på katthem. Nya lukter, ny miljö och nya människor. Klart de känner sig vilsna och skrämda från början. Det går inte att bedömma om en katt är tam eller förvildad genom att titta på den, framförallt inte via ett foto.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: