Annons:
Etiketttips-råd
Läst 5117 ggr
madebyinferno
2010-07-31 20:37

Förslag på kattleksaker mm att sy!?

Har sömnad som stort intresse och såg att flera virkar/stickar leksaker/filtar till katter.

Någon som har förslag på vad jag kan SY till katter för att sen sälja och skänka pengarna till olika katthem eller skänka sakerna dit??

Om man ska fylla med kattmynta tex hur mycket ska det vara, fulla eller uppblandat med vadd?!

Gärna mindre lättare projekt då det är lättare att göra flera såklart!

Annons:
[Anunnaki]
2010-07-31 20:47
#1

Vi, dvs barnen och jag, har ibland sytt möss som vi fyllt med ull eller bomull. Inne i musen har vi i mån av tillgång också lagt en liten pingla. Mönster kan man göra ganska lätt själv. Man gör två bitar som liknar siluetten av en mus och sedan en bit som blir botten och denna bit gör man spetsig vid nosen och sedan lite äggformad. Till svansen får man ta till fantasin.

Om man vill kunna tvätta musen är ull bättre än bomull som stoppning.

Man kan nog hitta mönster i böcker om hur man kan sy tygleksaker för barn. En som heter Karin Neuschutz skrev en gång en bok som hette Mjuka Djur eller något liknande. Den boken finns nog på något bibliotek än skulle jag tro.

madebyinferno
2010-07-31 20:57
#2

#1 ja en liten mus eller så lär jag ju få ihop lätt ;-)

Kanske en mysfilt till transportburen eller för en hittekatt som kan följa den till sitt nya hem (stöd eller permanent) vad för mått kan vara praktiskt o material??

majvi
2010-07-31 22:32
#3

Jag har en bok "lättsytt av lappar" som jag tänkte använda mig av, men jag tänker länge, väldigt länge.Man kan göra en filt till transportbur eller utställningsbur.Det behöver inte vara rutigt heller, man kan klippa längder att sy ihop till en filt.Intrikata rutor ser snyggt ut och invecklat, men det verkar inte så svårt egentligen när jag läser i boken.

Sen kan man också sy grytlappar och kuddvar som säljs till förmån för katterna.Har man en  bit tyg med katter på kan det  ändå räcka till flera grytlappar.Grytlappar och kuddvar kanske inte säljer så bra på tradera, men katthem/föreningar kan sälja dom när de står på marknader eller kattutställningar.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[Anunnaki]
2010-07-31 23:14
#4

Du skulle ju kunna sy grytlappar eller koddar med applikationer som föreställer katter.

En del kan du sälja på insamlingsauktionssiten.

Delfinen
2010-08-01 13:22
#5

Kassar/väskor som folk kan packa ner kattens saker när dom skall resa bort eller åka på utställning.

Man kan även göra små kassar/påsar där man kan lägga kissens leksaker i när man åker bort.

Leksaker som man fyller med vadd och kattmynta.

Sen behöver ju inte allt vara kattrelaterat för att kunna säljas till förmån för dom små missarna Flört

Lena
2010-08-01 17:59
#6

Här har du en annan diskussionstråd som behandlar ämnet hemmagjorda kattleksaker. Vi har många händiga och kreativa medlemmar här på sajten. Kan slå ett slag för de så kallade myntmössen vilket är virkade möss fyllda med vadd och kattmynta. Brukar tilltala de mest svårflörtade katter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Upp till toppen
Annons: