Annons:
Etiketterkattberättelserartikel
Läst 10177 ggr
Faxlin
2007-06-20 00:32

Om våra katter kunde tala - stor sommarkampanj

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just nu sätts fokus på kattens utsatta situation i Stockholms kollektivtrafik där sex katthemskatter får berätta sin egen historia. Det är berättelser om vanvård, mord och svält. Det är berättelser om svek och sorg men även om förlåtelse och framtidstro.

Under åtta hela veckor i sommar berättar våra katthemskkatter sin historia i en stor annonskampanj i t-banan och på bussar. Samma period hörs våra katter även i radiokanalen Svenska Favoriter . Vi har även planerat en turné i sommar där vi finns ute i olika köpcentrum och i butiker  för att informera om kattens utsatta situation och om vår verksamhet.

Varför gör vi då detta kan man fråga sej.

Vi som alla andra föreningar har en aldrig sinande ström av vanvårdade, sjuka, misshandlade och övergivna katter som kommer till katthemmet. De vi kan ta emot är bara en bråkdel av alla som behöver hjälp. Övriga tvingas vi med blödande hjärta lämna åt sitt öde hur grymt det än är. Den grymhet och det lidande katter utsätts för är ofattbar och allmänheten har inte en aning om hur illa det är ställt. Det vill vi ändra på. Självfallet hoppas vi att folk ska skänka pengar till vår verksamhet, men huvudsyftet med hela kampanjen är att få upp ögonen på folk om katten utsatta situation. Det ofantliga djurplågeri som pågår mitt ibland oss måste få ett slut. Katthemmen i landet arbetar dagligen med att lösa akuta krissituationer och håller knappt näsan över  vattenytan, men om vi aldrig gör något radikalt kommer situationen aldrig att förändras. Genom att medvetandegöra folk om hur illa situationen  faktiskt är hoppas vi på sikt kunna förändra deras beteende så att trycket på landets samtliga katthem minskar

Hur det blev en kampanj

I vintras kontaktades vi på Stockholms Katthem av en kille med egen reklambyrå som sa att han gjort en kampanj han ville skänka till oss och undrade om han fick komma och presentera den. Något förundrade bjöd vi in honom och blev helt sålda på hans fina kampanj och hans entusiasm.

Janne hade stora planer och pratade om kollektivtrafiken, stortavlor på stan mm. Ingen av oss har tidigare erfarenhet av något liknande, och nog var vi lite skeptiska. Janne trodde att det skulle gå att få sponsorer till  kampanjen och lyckade övertyga oss, så vi beslutade att hoppa utan fallskärm för att se var vi landade.
Under våren har det jagats sponsorer och det har varit en hel del turer och hjärtat har suttit i halsgropen mer än en gång innan alla bitarna föll på plats. Det har varit en mödosam och lärorik resa och att nu se affischerna i t-banan och höra folk diskutera berättelserna känns fantastiskt..

Ett speciellt tack till Janne på Crazy Kangaroo och till Royal Canin.  Utan er hade katterna aldrig fått chansen att berätta sin historia.

Av: ÅsaF

Datum för publicering

  • 2007-06-19

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
Erika91
2007-06-20 00:39
#1

Så bra skriven artikel Åsa!
Men man blir aldrig förvånad ;)

Jag hoppas att denna kampanj kommer att få upp stockholmarnas ögon för katternas situation i Sverige idag..!

Erika91
2007-06-20 00:41
#2

upps förvånad längre skulled det stå :)

Alexej
2007-06-20 00:43
#3

Drömkampanjen! Hurra!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

marieborg
2007-06-20 00:45
#4

Toppen kampanj!

Kom ihåg att man kan skänka pengar till Stockholms katthem genom att smsa katthem 25 eller katthem 50 till nr 72550 så skänker man motsvarande belopp.

Faxlin
2007-06-20 00:57
#5

#1: Jag kan absolut inte ta åt mig äran för denna artikel. Det är Stockholms katthems underbara personer som jobbat ihop detta. Så allt beröm ska gå till dem.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Erika91
2007-06-20 01:03
#6

Jaha förlåt mig Generad
Jag har noll koll. Jag trodde att eftsrom du skrev detta - att du hade vart med och bestämt detta.
Då får Stockholms katthem mitt beröm!

Annons:
Faxlin
2007-06-20 01:12
#7

#6: Inte lätt att veta. ;-)
Jag fick förfrågan från johnnysgirl om jag kunde hjälpa till med att få ut artiklarna här. Och självklart så ställde jag upp om de behöver mig. Men somsagt var, det är inte lätt för er att veta:-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

vanessa
2007-06-20 04:40
#8

Stående ovationer till Janne, reklambyrån, Royal, Stockholms katthem och framförallt - de oälskade katterna som vandrar osynligt runt i Sverige. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

anebit
2007-06-20 12:05
#9

Underbart med denna kampanj……………………. En stor eloge till reklambyrån och alla inblandade………..

Det går sakta framåt i Sverige.   Ett steg i taget……..

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Erika91
2007-06-20 13:41
#10

#9 Ja, man märker det nu :)
Men jag tycker ju att sånt här skulel vara ordnat för längesen men det är ju inte det och då är dte bra med de här små stegen! :)

Lena
2007-06-20 20:16
#11

Den här kampanjen är ju så bra som den bara kan bli! Precis vad man kan önska sig för att Hitterkatterna ska få det fokus som de förtjänar och behöver. Stort tack till alla på Stockholms katthem och andra aktörer som gjort denna kampanj möjlig.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Efvis
2007-06-20 20:49
#12

Detta är ju bättre än bäst, så smart gjord så att…ja, jag finner inte superlativ som passar.

….undrar om reklamfirman har en filial i Göteborg….:-)….

Hälsningar Efvis

miranda1
2007-06-20 21:20
#13

Vågar nästan inte säga det…..men… jag tycker att denna kampanj är mycket bättre än djurskyddet sveriges kampanj….. som har kostat en massa…. Hemlis…… sorry

Annons:
Alexej
2007-06-20 23:36
#14

Har ni redan bestämt tider och platser för turnén? Kanske går affischerna lånar ut till andra storstädar sedan?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

johnnys girl
2007-06-21 00:55
#15

Janne som gjort kampanjen tackar för allt beröm han får. Han blir jätteglad när jag berättar hur entusiastiska ni är.

Och som sagt, det kommer mera.om två veckor när nästa par katter  kommer upp i trafiken så får ni självklart se dem här. Jag har sagt det tidigare, men det tål att upprepas, Jag hoppas innerligt att kampanjen kan sätta fokus på kattfrågan och att det i sin tur genererar bra saker till alla katthem i landet. Först och främst är målet att folk ska ta ansvar så att trycket på katthemmen kunde minska.

#12 Tyvärr är CrazyKangaroo en enmansfirma, som Janne dessutom kör lite på sidan av på sin fritid, fast jag kan lova att han inte haft mycket av den varan sista tiden tack vare oss. Så tyvärr, ingen filial vare sej i Göteborg eller någon annan stans.

#13  Det tycker vi med, men säg det inte högt.

§14 Turnéplanen är klar, och det är runt i Stockholmsområdet vi är. Tyvärr blir det svårt att låna några affischer eftersom det är våran logga och en uppmaning att SMS:a till vår sms-tjänst på alla affischer.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

miranda1
2007-06-21 01:42
#16

Kan man kanske låna själva konceptet då,när ni är klara i Stockholm, jag menar texter och det här med kat(t)astrof, jätte(söt)jobbig mm? Att man fixar bilder och sponsorer själv men att Janne och Crazy Kangaroo förbli ägare (eller vad det heter) till konceptet?  Om man fixar företagets logotyp på affischerna är det ju även bra reklam för Crazy Kangaroo själv.

Gud vad jag tjatar, vill också ha denna kampanj i Göteborg, wheee! Flört

Chrizzan
2007-06-21 08:43
#17

Jag tycker också att den här kampanjen är mycket bättre än Djurskyddets menlösa kattkampanj. Jag hade väntat mer av den. Personer som inte är så mycket engagerade i katthem vet inte ens att det är kattens år i år.

Nu tror jag att dom inte kan undgå att veta det, det här syns och hörs över hela Stockholm. Hoppas det ger återverkningar även i andra delar av landet.  Det är ett jättebra koncept, mycket rörande, tror man kan inte låta bli att berörasl

Bra agerat alla berörda, Janne, EvaE och alla andra på Stockholms katthem.

/Chrizzan

johnnys girl
2007-06-21 10:23
#18

Miranda!

Det är ju Janne som äger copyrighten på hela kampanjen. Jag ska höra hur han ställer sej till att låna ut konceptet.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

Engla
2007-06-21 22:50
#19

Vilken jättegrej! Jag hoppas att den når ut till många människor.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

maggan47
2007-06-22 01:00
#20

vilket bra koncept, eftersom det också går på radio, som snuttar, lugna favoriter, eller svenska favoriter, vet jag att många lyssnat, eftersom dom berättat det, Maggan47

Annons:
Erika91
2007-06-23 00:53
#21

#13, 15 Det tycker jag med!

vanessa
2007-06-24 16:55
#22

Kan bara ge en masa applåder för detta. Så bra att man får mer än en tår i ögat av det hela. Alla katter tackar er mångfallt för detta. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Faxlin
2007-06-25 14:08
#23

Puttar lite.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Upp till toppen
Annons: